25. 7. 2017
Před pár týdny jsem na iRozhlasu četl článek o tom, že Češi sice vybírají dovolenou na internetu, ale nakonec si ji jdou koupit na pobočku. Potvrzovali to tam i zástupci některých cestovek.
Zpočátku mi to přišlo jako nesmysl, ale pak jsem pozoroval, jak vybíráme dovolenou u nás doma.
Letos nás čeká dovolená v Turecku, kterou už máme koupenou a moc se na ní těšíme. Chceme jet na klasickou dovolenou – upřímně, chci si po dvou letech ustavičné práce na dva týdny bechnout na pláž, na nic nemyslet a nic neřešit. Když jsem tohle udělal naposledy, tak jsem po návratu prodal firmu a rozjel Mladého podnikatele do podoby, v jaké je dnes. Tak jsem zvědav, co se stane, až se vrátím letos. 😀
Při procházení webových stránek jednotlivých cestovek jsem byl většinou dost zoufalý. Přišlo mi, že to jsou jen překopírované katalogy, které jsme znaly v papírové podobě. Kromě pár recenzí ale weby samy nepřinášely vůbec žádnou hodnotu a řadu zásadních informací vůbec neobsahovaly. Například:
Někomu, kdo nejezdí na dovolené, se to může zdát jako maličkosti. Ale pro někoho, kdo chce investovat svoje peníze, udělat radost rodině a chce si vybrat opravdu dobře, to může být docela zásadní věc. Napsal jsem jen 3 body, ze kterých navíc vychází, že mi weby cestovek neřekly, jaká je tam pláž, kde se skutečně hotel nachází ani jak se tam vaří. Všechny tyhle 3 body jsou při výběru podobné dovolené zásadní. Vy snad chcete jet někam, kde je na prd pláž, na kterou navíc musíte jít půl hodiny a ještě k tomu se v hotelu ani pořádně nenajíte?
Samozřejmě jsme pročetli i řadu recenzí od uživatelů. Překvapilo mě, že některé weby už dokázaly překládat zahraniční recenze rovnou do dost lámané češtiny, ale i tak to pomohlo. Bohužel byla většina recenzí ve stylu „jo, líbilo se nám tam, vařili tam dobře, moře bylo teplý”.
To mě ale upřímně vůbec nezajímá. Taková recenze pro mě nemá žádnou hodnotu. Celý hodnotící systém je naprosto postavený na hlavu. Vy potřebujete vědět úplně jiné věci. Namátkou:
Našel bych hodně informací, které jsou pro různé typy zákazníků podstatné a v recenzích se nevyskytují. Často se recenzní systémy ptají na mnoho otázek, které jsou ale zbytečné. Není to o tom, že by lidé nechtěli sepisovat detailní informace, jak to v hotelu vypadá (běžně najdete recenze v rozsahu nad 1 NS). Je to spíše o dobře položených otázkách, které určitě nemohou znít jen „Jídlo?“.
Největším zklamáním pro mě bylo to, že weby skutečně nenabízí o moc víc než papírové katalogy. My chvílemi víc listovali v katalozích, než brouzdali po internetu. Papír má tu nevýhodu, že v něm nemůžete nabízet neustále aktuální obsah, nemohou do něj přispívat sami návštěvnící hotelů, nemohou se tam propisovat informace ze sociálních sítí, spouštět videa apod.
Ale webové stránky tohle všechno dokáží! Hotely mají většinou svoje profily na sociálních sítích a na nich spoustu aktuálního obsahu. Jejich fotky jsou většinou podstatně reálnější než ty katalogové. Uživatelé vkládají fotky, které dávají větší smysl (většinou na webu vidíte několik fotek budovy hotelu – v podstatě vám ale stačí jedna a místo těch dalších ukázat něco jiného – pláž, moře, jídelnu, společné prostory apod.).
Weby cestovek s ničím nepracují. Maximálně zobrazují recenze z Tripadvisoru. Není to ani problém autorských nebo licenčních práv. Ve výsledku stačí dát k profilům hotelů linky na hashtag/lokaci na Instagramu, vybrat videa z Youtube a odkázat na ně nebo to propojit s profily daného hotelu.
Při hledání jsme byli plní nejistoty. Byla to otrava. Několikrát jsme už měli vybráno, ale najednou se objevila informace, která nás od daného hotelu odradila (např. jsme najednou zjistili, že tam je mělké moře a nedá se tam skoro plavat, což nás mrzelo, a tak jsme zkoušeli hledat dál).
Myslím si, že obrovskou výzvou cestovních kanceláří bude jejich schopnost skutečně pochopit požadavky uživatelů webových stránek. Dneska můžete filtrovat většinou podle lokality, ceny, počtu hvězdiček a pár dalších základních informací. Jenomže každý člověk má úplně jiné požadavky a hledání na podobných webech ho spíše zmate – proto potom chodí na pobočky a tam se na všechno znovu doptává, jak popisují v článku.
Ve skutečnosti ale nejde o moc informací. Nic, co by dnešní technologie nezvládly. Někomu hodně záleží na jídle, někdo zase chce pít hodně alkohol, jiný chce v dané lokalitě více cestovat, další zase chce klid a ty dva týdny strávit na lehátku. Stačí se těch lidí dobře zeptat a nabídnout jim relevantní informace. A to dneska podle mě weby cestovek ještě neumí. A mrzí mě, že tam nevidím příliš velký progres.
Důkazem té marnosti cestovek je to, co řekli sami jejich zástupci v tom článku. Třeba zástupce Alexandrie tam řekl, že lidé často nechápou rozdíl mezi 4 a 5hvězdičkovým hotelem. Hádejte, zda mi Alexandrie na svém webu dokáže tuto informaci jasně vysvětlit. Samozřejmě nedokáže – nemám to ani v panelu, ani u hotelů. Navíc mi hned na první testovací pokus ukázali 2 hotely za stejnou cenu, mezi kterými je ale rozdíl v 1 hvězdičce. Pak, aby se lidé neptali, že? Hlavně, že to ví a že to říkají do médií…
Stojí stejně, ale je mezi nimi rozdíl 1 hvězdičky. V čem ten rozdíl je? Alexandria si tuhle častou otázku uvědomuje, přitom nikde na viditelném místě neposkytuje odpověď. | Zdroj: alexandria.cz
Fischer v článku sám přiznává, že lidé raději chodí zájezd objednat na pobočku. Zajímalo by mě, kolik lidí jim takhle uteče k jiné cestovce, která pobočku bude mít blíž. Ale ono není divu, že utíkají, když je na jejich webu tak těžké zájezd objednat.
To je strašné. O krok dříve mi ukazovali, že si dalších 9 lidí prohlíží stejný hotel. Tlačí na mě, abych se rozhodl rychle. Pak to konečně udělám a oni mi hned řeknou, že to není závazné. Pak se mě zeptají, zda chci objednávat online (Ano! Jsem na vašem webu! Klikám na objednat, tak asi chci koupit online!). A ještě mě dorazí tím, že mě někdo bude kontaktovat. To mi bude volat? Odepíše na mail? Stihle to dřív, než si to koupí těch 9 lidí? Budu mít zrovna čas? Tohle prostě nechcete…
Blue Style si zase podle svého komentáře uvědomuje, že lidé čtou recenze uživatelů, ale potom si jdou vše potvrdit na pobočku. Co tedy udělali proti tomu? Toto:
Na uživatele vybafnou se stovkami recenzí, což nikdo nemůže přečíst. Takže si jich přečte pár a potom běží na pobočku si potvrdit, zda ke stejnému závěru došel i někdo jiný. Recenze navíc nejsou většinou ani v češtině, protože se jedná o embed z Tripadvisoru (u tohoto hotelu mi to neukázalo ani jednu recenzi v češtině, takže Blue Style asi cílí jen na mladé, kteří anglicky rozumí pravděpodobně víc než starší). Část recenzí je i několik let stará, takže můžete snadno vyčíst rozpor v nějakém hodnocení (hotel se mohl zlepšit/zhoršit). Přímo na webu Blue Style se ukázala jen jedna recenze (na zbytek odkaz) s nadpisem „Smíšené pocity“. Byla z roku 2014. Tohle ten hotel určitě prodá a určitě nebude mít zákazník už žádné otázky!
Je fajn, že si cestovky uvědomují svoje problémy. Ale proč se je nesnaží vyřešit, to nechápu. Řešení jakéhokoliv problému je náročné. Ale mnohdy stačí i malé změny, které přinesou velké výsledky. Jenom se musí chtít…
25. 7. 2017
Co na můj článek říkáte vy?