Jiří Rostecký

Pár společných znaků úspěšných českých blogů o online podnikání aneb Co z vás udělá úspěšného blogera?

5. 10. 2012

Každý bloger by chtěl být úspěšný, pokud za úspěšnost považujeme vysokou čtenost článků, velké množství komentářů, časté příchody z RSS čteček a podobně. Stejně tak by každý chtěl prostřednictvím svého blogu zpropagovat svoji osobu, proslavit své jméno a získat si jakýsi respekt. V Česku máme mnoho úspěšných blogů, ale co je spojuje?

Říká se, že pokud chceme být úspěšní, měli bychom se od úspěšných i učit. Při vytváření mého blogu jsem se tedy několikrát podíval, jak vypadají známé blogy, za něž považuji ty, které jsou v každém článku na téma „Blogy, které musíte číst“, lidé se o nich zmiňují na fórech a sociálních sítích, v komentářích mají desítky příspěvků a v neposlední řadě produkují fantastické čtení.

Na základě mého pozorování jsem získal několik poznatků, o něž bych se chtěl podělit. Mnoho z nich totiž vyvrací blogerské mýty o tom, jak vybudovat úspěšný blog, a mnohdy je to nejprimitivnější řešení tím nejlepším. Rozdělil jsem to do dvou kategorií, na technické a obsahové poznatky.

Technické poznatky

To jsou ty, které spočívají v budování blogu jako webové stránky. Počítám sem například redakční systém, použité pluginy, vzhled a další.

Náklady jsou nulové

Nejúspěšnější české blogy o online podnikání jsou postaveny na bezplatném systému WordPress, který je v Česku skutečně velmi populární. Já na něm buduji třeba i magazín MladýPodnikatel.cz, ale postavit se na něm dá skutečně všechno. Proč investovat do něčeho, co tak dobře funguje zadarmo?

S pluginy to nepřehání

Začínající blogeři mají tendenci instalovat co nejvíce pluginů a různých vylepšení. Přitom ty nejlepší české blogy žádné pluginy nevyužívají. Společným znakem je snad jen nějaký ten plugin na lepší SEO, vytvoření sitemap, úpravu URL rubrik a podobně. Tipnu se, že společných pluginů bude asi tak pět. Více ne.

Články nedoporučují

Koluje nepsané pravidlo, že bychom čtenáři měli články doporučovat přímo v článcích. Lze to řešit například vypsáním pěti tématicky relevantních nebo naposledy publikovaných článků na konci každého článku. Sám jsem tento krok chtěl učinit, ale všiml jsem si, že ani jeden ze mnou označených blogů za úspěšné toto vylepšení nemá. Můžeme tedy usoudit, že pokud čtenáře článek zaujme, rád si sám dohledá další. Tento fakt pozoruji i na svém blogu, kde sleduji činnost čtenářů skrze Google Analytics a vidím, na co klikají.

Raději čistě

Mnoho blogerů se snaží, aby jejich blogy byly co „nejhonosnější“. Různá blikátka, točící se koule se štítky, padesát různě řazených žebříčků článků, velké počítadlo Toplist v panelu a další a další. Všimli jste si ale někdy, že nejznámější blogy jsou většinou velmi jednoduché?

Obsahové poznatky

Mezi obsahové poznatky řadím to nejdůležitější.

Všechny technické poznatky jsou k ničemu

Ne, nejsem blázen a ani jsem se nepřepsal. Všechny výše uvedené poznatky jsou sice krásné postřehy, které lze označit za naprosté detaily, ale úspěšný blog vám neudělají. Největším společným znakem všech úspěšných blogů (a to na celém světě), je pouze jedno – obsah.

Pokud by Petr Jeník nepsal svým mnohdy kontroverzním stylem, který má většinou vysokou přidanou hodnotu a je přínosný, asi by jeho blog nebyl tak známý. Kdyby Ivan Sarközi na svém blogu takřka denně nepublikoval novinky, postřehy a další užitečné informace ze světa byznysu, rovněž by ho nikdo moc nečetl. A v neposlední řadě, kdyby John upřímně a bez přetvářek nepopisoval radosti i strasti svého podnikání, rovněž by si nezískal velkou čtenářskou komunitu a nebyl by tak známý.

Nemusíte být slavní

Podle mě dalším naprosto nesmyslným mýtem je, že zmíněné blogy jsou úspěšné jen díky popularitě jejich autora. Nemám informace o tom, čím se před vytvořením blogu tak proslavil Ivan, Petr a John, ale s tímto pravidlem nesouhlasím. Nemyslím si totiž, že lidé čtou blogy jen podle toho, zdali znají jejich autora. Ba naopak, hledají nové tváře, které jim poskytnou hodnotné informace a třeba i napomohou jejich byznysu.

Nadávkami to nevyřešíte

Kontroverzní články jsou sice super, ale příliš vám nepomohou. Pravidlo, že vaše články musí být kontroverzní a nejlépe něco kritizovat nebo publikovat revoltní myšlenky, je nesmysl. Osobně za nejvíce kontroverzního blogera z těch, co sleduji, považuji Petra, který už nadpisem dokáže čtenáři svůj článek vnutit. I přesto, že Petr vydává mnoho podobných článků, vydává i řadu „normálních“ článků, které popisují jeho poznatky z podnikání a radí ostatním. Lidé ho nečtou jen proto, že hledají plavce proti proudu, ale proto, že chtějí hodnotné informace, které jim pomohou.

Musíte psát stále a o všem

Převládá názor, že musíte vydávat stále nové články. Většina blogerů to řeší tím, že napíše o všem, co je napadne. Tím blog zamoří zbytečnými informacemi, které jejich čtenáře vůbec nezajímají. Vaším cílem by mělo být jasné stanovení tématiky blogu, nalezení okruhu témat, kterým se budete věnovat, a zároveň i vymýšlení hodnotných témat, jež čtenáře zaujmou. Dbát na to musíte i při psaní článku. Pokud si po jeho přečtení všichni čtenáři nic neodnesou, děláte něco špatně. Pokud si něco odnese jen každý pátý čtenář, tak to znamená, že alespoň někomu váš článek něco dal.

Hloupost je i to, že musíte psát každý den. Toto pravidlo považuji za naprostý nesmysl. Jsem toho názoru, že blog dělá kvalitním obsah, nikoliv frekvence vydávání článků. Mějte raději blog, který vydá článek jednou týdně, ale bude stát za to, než blog s každý den novým článkem, který jste psali pět minut jenom proto, abyste na zítra měli co publikovat…

Kašlete na pravopis

Trochu smutné pravidlo, ale je to tak. Pomineme-li Johna, který má pro svoji mnohdy nedokonalou češtinu důvod, tak i přes kvalitu a přínosnost Ivanových a Petrových článků obsahují někdy až příliš mnoho chyb. Jenomže, komu to vadí? Nejenom tito dva pánové, ale i mnoho dalších, se snaží svým čtenářům předat svoje zkušenosti. Píší to při práci a jejich články mají hlavu i patu. Jsou přínosné a super. Kritizovat je za nějakou tu chybu je sice svým způsobem oprávněné, ale naprosto zbytečné. Nepíší knihu, ale blog, v němž dobrovolně a bez odměny radí svým čtenářům.

Rovněž ale nesmíte psát jako prase. Na zmíněných blozích se sice setkáte s nějakou tou chybou, ale tím myslím spíše překlep, chybějící interpunkci a další. Čeština je krásná a moji korektoři mi stále říkají, kolik mi našli v článku chyb. Nicméně to jsou chyby a chibi…

Buďte aktivní v komentářích

Většina blogerů je v komentářích aktivní a reaguje na příspěvky ostatních. Je zbytečné za každý komentář děkovat, ale měli byste reagovat hlavně na kritiku, kde je nutno si svůj názor obhájit a podat čtenářům hodnotné důvody, proč máte pravdu. Divili byste se, kolik lidí čte kromě článku i komentáře.

Nebojte se odkazovat

Vložit do článků odkaz na něho cizího je mnohdy problém. Proč byste měli někoho podporovat? Proč byste ho měli propagovat? Proč mu máte zvyšovat ranky? Odkáže snad on na vás? Nejspíš ne, ale s touto logikou daleko nedojdete. Převládá názor, že by blog neměl být vytvářen pro zisk. Přilepšit si nějakou korunou umístěním banneru do panelu problém není, proč ne, ale váhat nad každým dotazem? Proč? Čtenáře naopak zaujme, když vidí, že doporučujete i jiné lidi, jejich projekty a jste otevření…

Nebuďte anonym

Lidé jsou rádi, když si mohou představit, kdo za blogem stojí. Buďte také trochu osobití. Neschovávejte se za přezdívku, ale klidně o sobě něco řekněte. Žijeme v moderní době, trendem jsou sociální sítě všeho druhu, proč dnes ještě skrývat svoje jméno?

OBSAH, OBSAH, OBSAH

Blog je vaše vizitka. Vy jste jeho pán. Bude úspěšný tak, jak jej úspěšným uděláte. Vykašlete se na všechno, nainstalujte první šablonu, kterou uvidíte, nehledejte zbytečné pluginy, doplňky a další zbytečnosti. Zaměřte se na to nejdůležitější, a to na obsah. Pište tak, aby si čtenář článek užil. Aby se v půlce nezeptal, zdali to není ztráta času. Snažte se přilákat nové čtenáře zajímavými tématy a řešením různých problémů. Buďte osobití, otevření a upřímní. Nehrajte si na něco, co nejste, ale snažte se čtenářům na rovinu říct, kdo jste.

Na světě neexistují pravidla, jak získat pět tisíc odběratelů RSS. Existuje pouze jedno pravidlo – kvalitní blog spočívá ve kvalitním čtení. Ne v pluginech, ne v šabloně…

5. 10. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?