Jiří Rostecký Parťák pro podnikání a osobní rozvoj

Jak si experimentuji (nejen) s on-page SEO

23. 12. 2015

SEO jsem se nikdy moc nevěnoval. Znal jsem jeho naprosté základy, ale vždy jen v teoretické rovině. Dlouho jsem to chtěl změnit a zkusit i praxi, tak si začínám různě hrát.

Jsou to fakt začátečnické experimenty. Chci vidět, jak vše funguje v praxi a zda ty chytré rady v článcích jsou pravdivé.

Donedávna jsem vůbec neměřil svoje pozice ve vyhledávačích, nesnažil jsem se získat vyšší umístění a tak. Vždycky jsem se zaměřoval na jiné věci. V případě Mladého podnikatele na to, abych publikoval kvalitní obsah, který lidé budou rádi sdílet sám, a u iParťáka na to, aby nás doporučovali klienti dál.

Přesto jsem zjistil, že na některá klíčová slova mám velmi dobré pozice. Návštěvnost z vyhledávačů mi navíc chodí poměrně vysoká a konstatně roste. K testování využívám tento blog + Mladého podnikatele a po pár dnech, kdy jsem zkoušel změnit různé URL, upravit některé texty, jinde texty doplnit apod., jsem si ověřil několik věcí:

  • Docela dobře se mi indexují rubriky a štítky. Stačí je správně pojmenovat a můžete je dostat na poměrně hezké pozice, které vám přivedou reálné návštěvníky.
  • Jenomže rubriky a štítky v základu WordPressu neumí např. meta description. Přesto se umisťují a Google si bere text odjinud. Dokonce se ptám, zda mám vůbec description zpětně doplňovat, když vidím, že to zas tak velké terno není.
  • Pomůže, když vložíte ke každé rubrice nějaký popisek. Stačí jen pár vět a zmínit danou klíčovou frázi.
  • Osvědčilo se mi i to, když součástí popisku je odkaz na nějaký zastřešující článek či video, které uživateli pomůže proniknout více do daného tématu. Ale to je spíš věc UX.
  • Je úplně jedno, jak na webu máte H1 a H2. U podstránky, kde jsem měl nadpisy naprosto přeházené, jsem se přesto dostal snad na 2. pozici ve vyhledávání.
  • Klíčové fráze rozhodně nemusíte uvádět v přesné shodě. Celkově jsem si uvědomil, že třeba ten popisek rubriky je dobré napsat tak, aby jej pochopil ten, kdo z toho vyhledávače přijde, než aby byl nějak „optimalizovaný“ a špatně čitelný.
  • Longtail. Více méně hledaných frází, klidně jen v nižších desítkách týdně, ve výsledku může přivést podstatně větší návštěvnost s nižšími náklady než pár hodně vyhledávaných frází. U jedné jsem zapnul PPC (s těmi se také učím). Přišlo mi to rychlejší.

Také jsem zkusil, jak velkou roli hraje třeba délka textu. Zatím mám málo dat, ale přijde mi, že zas tak velkou ne. Zkusil jsem vydat jedno předtočené krátké video s Vojtou Kotousem, ke kterému jsem napsal jen 3 odstavce textu. Video bylo během 20 minut na 1. stránce ve vyhledávání.

kotous-audioknihaSchválně jsem si zvolil kw „audiokniha o podnikání“, které není tak konkurenční, ani vyhledávané. Chtěl jsem vědět, jak rychle se do vyhledávání dostanu a kam mě na první dobrou Google umístí.

Zkoušel jsem i různé přepisování URL. Tam, kde jsem s nimi nebyl spokojen, jsem URL přepsal, přesměroval ze staré na novou a čekal, co se stane. V podstatě během dne to Google zaznamenal a já se zobrazil i na frázi, na kterou jsem chtěl, ale předtím jsem na ní nebyl.

URL ale také není nezbytností. Všiml jsem si podstránek, které v URL vůbec nemají klíčovou frázi, ale zobrazují se na ni na vysokých pozicích.

Je super, jak objevuji kolo. 🙂 Chci v tom ale pokračovat, protože jedině tak se podle mě člověk skutečně dokáže něco naučit. Načteno a naposloucháno toho mám spoustu, v praxi ale vyzkoušeno naprosté minimum. Tak si budu hrát dál. Chci zkoušet různé věci, testovat je, vyhodnocovat.

Vedle toho zkouším i další věci. Hodně rád si hraju s tím, jak čtenářům doporučovat další obsah a postupně je provádět webem. Nebo třeba, jak hodně a jak rychle se rozšíří obsah, který já sám nikde nesdílím, jaké typy příspěvků mají největší dosah, jak dlouhý text k nim psát apod. Brzy nasadím i trochu upravená videa a učím se i s PPC reklamou. U té jsem si třeba ověřil, že i inzerát v postranním panelu může přivádět návštěvnost, která na webu projde oproti jiným zdrojům návštěvnosti nadprůměrně podstránek a stráví tam nadprůměrně hodně času.

Testuji v praxi šíleně různých věcí mimo jiné i proto, abych byl trochu chytřejší při rozhovorech. Třeba o PPC jsem toho napsal a natočil tak málo proto, že jsem je nikdy nedělal. Tak teď už mám první vlastní kampaň. 🙂

Nepřišel jsem zatím na nic, co by mě nějak zásadně překvapilo. U všeho jsem věděl, že to tak nějak dopadne. Zatím se mi ale potvrzuje to, že v SEO asi fakt bude všechno hodně relativní. A že spíš než fixní pravidla je nutné myslet na uživatele a tvořit weby pro ně, protože vyhledávač se asi určitě vrátí. Člověk už nemusí.

Jak se učíte SEO vy? Jak sbíráte zkušenosti a ověřujete si to, co si někde přečtete, i v praxi?

23. 12. 2015

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?