7. 11. 2016
Říjen je za námi a s novým měsícem přichází i desátý report z Mladého podnikatele. Tento měsíc byl plný zajímavých momentů, donutil mě ale také přemýšlet, co bude s Mladým podnikatelem dál. Začněme ale postupně.
Jako první bych chtěl moc poděkovat všem, co se přihlásili na diskuzní večer, který se mnou pořádá Besteto. Absolutně jsem nečekal, že o mně bude v Brně takový zájem. Dosavadní rekord prý byl 18 účastníků. U mě museli organizátoři zastavit registrace po asi 50 přihláškách a celou akci přesunout do větších prostor.
Celé mě to akorát víc vynervovalo, protože už takto jsem měl obavy vystoupit třeba jen před 10 lidmi, natož před 50. 🙂 Jsem zvědavý, jak to dopadne, a doufám, že nikoho nezklamu.
Brzy se můžeme vidět i na konferenci MarketingOn, na které budu natáčet celkem 3 videorozhovory. Vše se odehraje 9. listopadu v Ostravě. Pokud chcete někdo pokecat, neváhejte mi napsat.
V říjnu se povedlo natočit rozhovory s několika jedinečnými osobnostmi. Asi největší hvězdou byl jeden z nejúspěšnějších českých e-shopařů Josef Matějka. Nemám ve zvyku hosty veřejně hodnotit, ale zde jsem věděl (a pan Matějka to o sobě sám přiznává), že má s mluvením trochu problém. Přesto věřím, že v rozhovoru zazněla spousta zajímavých informací – třeba o tom, proč CZC.cz tak utekla Alza nebo jak pan Matějka vnímá vstup Amazonu do Čech.
Moc jsem si cenil rozhovoru s Jánem Simkaničem, CEO Internet Infa, které vydává např. servery Lupa.cz, Podnikatel.cz, Root.cz a další. Skvělý byl i Martin Pěnička z TisknuLevně.cz, Vladimír Dědek z Alzy (nechybí zelený Alzák!), Michal Mervart z notino a o svůj příběh se podělil i Lukáš Greň z Moravia.
Lukáš Greň přijel až z Ostravy. Mluvili jsme o jeho failech, a to i o těch, která neprozradil na barcampech.
Zkusil jsem i rozhovor trochu mimo obvyklá témata – s Katkou Matouškovou jsem se bavil o sebevědomí a o tom, jak si ho zvýšit. Měsíc jsem zakončil rozhovorem s mým konkurentem v Křišťálové Lupě – Daniel Fiala mluvil o své Databázi knih.
Historie Mladého podnikatele je velmi pestrá. Na konci roku 2014 jsem si řekl, že bych chtěl natáčet videorozhovory. V dubnu 2015 jste tak mohli vidět první kousky. Po pár měsících přišla krize a já dlouhou dobu nemohl natáčet nová videa. Pak jsem rozjel nové studio, kde vznikají rozhovory dodnes.
Z jednoho videa týdně se staly dvě. Už jich je přes 100. Vyzpovídal jsem spoustu zajímavých osobností českého internetu, mohli jste slyšet zajímavé příběhy, rady zkušených lidí a nevyhnuli jsme se i zvláštním momentům a chybám, které se už nesmí stát.
Mladý podnikatel se během pár měsíců stal pro tisíce lidí místem pravidelné inspirace a know-how. Přišlo mi mnoho povzbuzujících e-mailů a vaše podpora mne dostala i do finále Křišťálové Lupy.
Otázkou je, co bude dál…
Nebudu vám lhát, že jsem se všemi rozhovory spokojený. Naopak se ke každému z nich snažím přistoupit velmi kriticky. Vadí mi, že se některé rady mých hostů v rozhovorech opakují, že mnohdy padají až příliš obecná a povrchní doporučení a že občas nedokáži jít tak do hloubky, jak bych chtěl.
Mým cílem je lidi skutečně inspirovat. Nechci dávat návod na štěstí a hledat zlatou cestu za úspěchem. Každý zkušený e-shopař vám řekne, že musíte primárně myslet na svoje zákazníky, nabídnout jim kvalitní službu a být k nim upřímný. Zároveň ale musíte umět počítat. Každý marketér vám řekne, že ať už zkoušíte jakýkoliv marketingový nástroj, měli byste vědět, proč jste si vybrali zrovna jej, měli byste mít promyšlenou strategii, znát svého zákazníka a mít cíle, které se pokusíte naplnit. A i vy musíte umět počítat.
Je to vlastně jednoduché, což mi ostatně potvrdil i pan Matějka v rozhovoru.
Myslím si, že nikdo z nás se nedokáže zdokonalovat, aniž by nevaluoval svoji práci. Natočené rozhovory mi daly spoustu zkušeností a know-how, které bych rád využil dál. A mým cílem je k jejich tvorbě přistoupit ještě trochu jinak.
V dalších rozhovorech se pokusím vybírat konkrétnější témata. Rozhovory pravděpodobně budou i kratší, ale půjdou „rovnou na komoru“. S jedním hostem také nemusím natočit jen jeden rozhovor. Příkladem může mít CEO Pilulky Michal Hanáček, se kterým jsem natočil už jedno video o věrnostních programech. Už jsme se spolu domluvili na dalších.
Vedle vážnějších témat bych rád dal prostor i něčemu více uvolněnému. Mezi dalšími hosty bude třeba Ivan Sobička, který nám ukáže to nejlepší z jeho SlowTV a co za tím vším stojí. Přijde také Kamil Fila a bude mluvit nejen o svém webu JeštěVětšíKritik.cz a jeho monetizaci, ale i o tom, jak se recenzují filmy a proč za to chtějí lidé platit (mimochodem, i s Kamilem a Ivanem soupeřím v Křišťálové Lupě).
Tvůrce Malé pokladny Jura Ibl. Už rozhovor s ním bude poměrně netradiční. Kromě jeho projektu probereme i EET a dopady na malé živnostníky.
V souvislosti s tím projde redesignem úvodní strana webu a hlavní menu. Chci obsah lépe třídit do kategorií tak, aby si každý mohl vybrat to, co ho zajímá nejvíc.
Experimentovat začínám i s komerčními videorozhovory. Moje videa jsou nejsledovanějším obsahem na Mladém podnikateli. Jejich tvorba je ovšem poměrně náročná. Jedno video zabere několik hodin práce – výsledný obsah je ale k vidění nejen na webu, ale třeba i na iTunes, a dává obrovský prostor k oslovení uživatelů. Žádnému obsahu se na webu nedostává takové pozornosti a visibility jako videím.
Právě proto chci skloubit to nejlepší, co Mladý podnikatel nabízí – kvalitní a populární videoobsah s potenciálem, který nabízí inzerentům. Uvědomuji si, že reklama je pro většinu uživatelů něčím, co nechtějí. Proto nechci jít cestou klasické videoreklamy, kterou budete muset přeskakovat. Naopak si s tím chci dát víc práce. Videorozhovory s inzerenty budou primárně obsahově hodnotné pro diváky a posluchače, budou se zabývat konkrétním tématem (nějakým problémem či příběhem) a budou se snažit diváka inspirovat a poučit.
Všechna komerční videa samozřejmě budou řádně označena štítkem.
Základní výhody komerčních videorozhovorů
- Nejsou otravné pro uživatele. Nabízí jim přidanou hodnotu a inspiraci.
- Dobře zapadají do přirozeného obsahu webu. Uživatelé jsou na něj svým způsobem již dnes zvyklí, protože většina rozhovorů „dělá někomu reklamu“, aniž by za to platil.
- V rozhovorech může inzerent na rozdíl od bannerů s diváky navázat vztah a vrýt se jim do paměti např. jako odborník na konkrétní problém, poskytovatel konkrétních služeb apod.
- Rozhovory jsou přirozené. Jejich příprava se příliš neliší od běžných rozhovorů. Divák se v něm může s hostem seznámit lépe než prostřednictvím obrázků a písmenek.
- Video dává prostor komunikovat spoustu sdělení současně. Na banner se vejde jen pár slov, do článku pár odstavců. Ve videu můžeme téma probrat daleko podrobněji a diváky skutečně zaujmout.
- V rozhovoru můžeme snáze vysvětlit např. fungování konkrétní webové služby, ukázat ji v praxi, představit hmotné produkty, okomentovat služby atd.
- Video je nesmrtelné. Uživatelé si standardně proklikávají archiv a přehrávají si starší videa.
- Kromě videa bude součástí výsledného článku i text. Prostor pro zpětné odkazy apod.
Souvisí s tím samozřejmě i spousta pravidel – např. budu více náročný na výběr inzerentů i témat do videorozhovorů.
Vidím v tomto ohledu obrovský prostor pro vytvoření užitečného obsahu, na který se uživatelé rádi podívají a který zároveň podpoří financování další tvorby.
Nad tímto krokem jsem přemýšlel už poměrně dlouho. Uvědomuji si, že monetizace internetových médií je poměrně náročná. Pokud vám nestačí pár tisíc měsíčně, ale potřebujete zaplatit tvorbu nového obsahu, studio, sebe a do budoucna i někoho dalšího, musíte vymýšlet nové věci.
A vymýšlet je musíte tak, aby byly atraktivní jak pro vaše uživatele, tak pro vaše inzerenty. Uživatelé chtějí zajímavý obsah, který je bude bavit a ve kterém se něco nového dozví a možná i naučí. Inzerentům přestávají stačit tradiční formáty reklamy – už nechtějí jen reklamní bannery, PPC inzeráty nebo nudné PR články. Chtějí nahlas vyprávět svůj příběh, navázat s mými uživateli vztah, vrýt se jim do paměti a ukázat jim, v čem jsou odborníci a jak jim mohou pomoci. A to nejlépe řeknou osobně, autenticky a na kameru.
Věřím tomu, že se reklama bude stále více přesouvat přímo do obsahu stránek, ale za podmínky, že bude pro uživatele užitečná, zajímavá a hodnotná. Líbilo by se mi, kdyby se stále více narovnával poměr mezi příjmy z reklamních bannerů a z contentu. A kdyby se povedlo vytvořit takovou reklamu, kterou budou uživatelé s nadšením vítat, ačkoliv bude vždy a bez výjimky jako inzerce viditelně označena.
Nic ale není důležitějšího než kvalitní obsah. Připravuji spoustu nových rozhovorů, které se vám určitě budou líbit. Rád bych dal více prostoru i menším projektům a zajímavým lidem, které sice neznáte, ale rádi si je poslechnete.
Zároveň pracuji ještě na jedné věci. Mladý podnikatel si vybudoval silnou komunitu fanoušků, která ho sleduje pravidelně. Jsou to primárně internetoví podnikatelé, marketéři, tvůrci webových projektů a lidé, kteří se pohybují kolem internetu. Chtěl bych toho využít a dát prostor i těm, co jej skutečně potřebují.
Mám rozpracovanou rubriku určenou pouze pro dobročinné projekty, charity, spolky apod. Chci je představit mým fanouškům a dát jim prostor se navzájem propojit. Mnohdy hledají nové pomocníky s webovými stránkami a s online marketingem. A mě sleduje spousta zkušených profesionálů, co určitě udělají něco pro dobrou věci, a začátečníků, kteří potřebují nové reference. A kdoví, třeba jim někdo přispěje i finančně. 🙂 Tak proč toho nevyužít?
To všechno vás čeká na Mladém podnikateli. Je toho jako vždycky hodně a opět se máte na co těšit. Držte mi palce!
7. 11. 2016
O rozhovorech s jedním leitmotivem, okolo kterého by se vše točilo, jsme se bavili posledně v kavárně, co si pamatuji. Podle mě je to výborný nápad, protože rozebereš jedno téma hodně dopodrobna a zároveň takticky nespálíš „šťávu“ u jednoho hosta v jednom rozhovoru (=jeden člověk může přijít i vícekrát a vůbec to nebude na škodu). Takže já jsem určitě pro.
U komerčního obsahu jsem na to hodně zvědavý. Sám s tím nemám zkušenost a bude příjemné sledovat „nanečisto“, jak to funguje u někoho jiného.
Jinak ačkoliv byl rozhovor s panem Matějkou hodně kritizovaný, osobně mi dal dvě cenné poučení.
1) Známější osobnost nemusí hned znamenat, že z toho bude populární rozhovor.
2) Nemusíš být extrovertní superstar, abys kolem sebe dovedl vybudovat něco velikého. 🙂