2. 2. 2017
Celý loňský rok jsem vám každý měsíc přinášel reporty, jak se vyvíjí Mladý podnikatel. Přiznám se, že pro mě není snadné je psát. Mnohdy na to vůbec nemám čas a je pro mě stále těžší si ho najít. Na druhou stranu mi ale hodně z váš píše, že vás moje měsíční reporty nakopávají a že je moc rádi čtete. Tak se speciálně pro vás pokusím tuhle tradici zvládnout i v roce 2017. 😉
Bude to ale s jednou změnou. Moje podnikání se rozrůstá a některé aktivity začínají přesahovat Mladého podnikatele. Také jsem v mých reportech nepsal striktně jenom o Mladém podnikateli, ale i o věcech kolem. Proto bych rád reporty přejmenoval a nedržel se v názvu brandu Mladého podnikatele. O to širší pohled na moje aktivity vám budu moci nabídnout, protože mě to už nebude tak svazovat.
Toť vše k organizačním věcem, pojďme se podívat, co se dělo v lednu. 😀
Leden je pro mnoho lidí měsícem největší motivace začít dělat změny. Novoroční předsevzetí mnohé z nás motivují myslet dopředu, dávat si nové cíle a třeba i riskovat. Já i díky těmto článkům přehodnocuji neustále vše, co dělám. Děje se toho totiž hodně a v podstatě každý den se objevují buď nové příležitosti, nebo nové problémy, které je potřeba vyřešit.
V roce 2016 jsem se začal Mladému podnikateli věnovat naplno. Hodně věcí jsem řešil ze dne na den a pracoval hodně intuitivně. V roce 2017 se chci zaměřit na větší profesionalizaci mé práce, a to v mnoha ohledech:
A je toho mnohem více. Loni jsem si ověřil, že Mladý podnikatel může fungovat a prosperovat. Zjistil jsem, co je pro něj důležité, co funguje a co mi na tom vše jde nejvíce a baví mě to. To všechno chci využít v následujících měsících a věřím, že to bude znát.
Na začátku roku se domlouvaly nové spolupráce. Měl jsem několik jednání. Největší radost mi udělala spolupráce s hostingovou společností Stable.cz. Je to firma, která hostuje velké brandy, třeba Slevomat, Rohlík.cz, Dáme jídlo, Sportisimo, Bonami nebo třeba Restu. Dokáží ale pomoci i menším zákazníkům, pro které mají speciální tarify a třeba i speciální WordPress hosting.
Baví mě na nich jejich filosofie, chuť zkoušet nové věci a extrémně milý přístup, který v naší spolupráci mají. Na Mladém podnikateli inzerují už skoro rok a úspěšně. Prodloužili jsme spolu totiž spolupráci o další rok, což z nich udělalo moje zásadní partnery pro další tvorbu. Budeme spolu zkoušet i řadu nových formátů a už teď jsem si jistý, že vymyslíme pro uživatele spoustu kvalitního obsahu.
Ve Stablu loni vydali přes 21 tisíc faktur, přičemž 45 % jejich obratu tvoří brandy jako Slevomat, Rohlík.cz, Dáme jídlo, Sportisimo, Bonami nebo třeba Restu.
Skvěle se rozběhla i spolupráce s Dostupným advokátem. Pokračujeme v sérii krátkých rozhovorů s právními tipy. Spustili jsme rubriku, ve které najdete vše pohromadě a můžete si vybrat, co vás zajímá. Rubrika je promovaná napříč webem, ale bude i samostatně na sociálních sítích a možná i v PPC inzerátech ve vyhledávačích. Kluci jsou super a spolupráce s nimi mě baví i proto, že dokáží pracovat i s malými klienty, třeba s freelancery nebo s úplně začínajícími podnikateli. Těch témat rozhovorů, které můžeme zpracovat, se tak nabízí mnoho. Klidně mi napište, jaké téma byste uvítali vy.
Se spoluprací nám pomáhá Jirka Chomát. Líbí se mi jeho myšlení out-of-the-box a hlavně dlouhodobý náhled na byznys.
Všímám si obrovského vývoje v monetizaci Mladého podnikatele. Jak jsem psal výše, už to dávno není jen o PR článku nebo reklamním banneru. S inzerenty už pracujeme i s videem, specializovanými rubrikami, remarketingem, Facebook pixelem, promem na sociálních sítích a chystá se toho podstatně více – třeba offline akce, speciální videocontent a mnoho dalšího.
Mám obrovskou výhodu v tom, že na Mladém podnikateli mohu cokoliv. Nejsem svázán korporátními procesy ani nabídkou vydavatelství nade mnou. Můžeme vše, co si vymyslíme. Základním pravidlem tak není se do něčeho vejít, ale vytvořit obsah, který budou uživatelé milovat. A to je velká výzva pro další spolupráce.
Rostou mi i další vertikály byznys modelu Mladého podnikatele. Patří mezi ně moje osobní konzultace (tvorba magazínů, blogů, jejich monetizace, tvorba contentu obecně a jeho promo) a externí spolupráce (jedna firma bude využívat moje studio pro svou tvorbu, pro jinou firmu videa přímo dodávám).
V lednu jsem byl v Economii. Měl by mi vyjít v únoru nebo v březnu stránkový rozhovor v Marketing&Media. Byla to pro mě velká zkušenost. Probrali jsme toho hodně, mj. i o monetizaci Mladého podnikatele, takže možná něco na toto téma najdete i tam. Až to vyjde, stoprocentně to sem přidám.
Četli jste také: Forbes zařadil Mladého podnikatele do svého výběru podcastů! Koukněte.
Progres se snažím podporovat i ve tvorbě nového obsahu. V lednu jsem rozběhl hned dvě novinky:
První novinkou jsou WarmUpy. To jsou krátká videa, ve kterých hostům položím pár rychlých otázek a oni mi na ně rychle odpoví. Odpovědi nebudu moc rozvádět. Otázky budou z různých oblastí. Cílem je hosty více poznat a ukázat je zase z jiného úhlu pohledu. Hodně zajímavé jsou odpovědi například na otázku, čím hosté chtěli být jako malí nebo co je nejvíce baví na jejich práci. Tomáš Potěšil, který prodal B2Bgroup, mi třeba vyprávěl, jak se mu pracuje s jeho manželkou. Vyjde to brzy. 🙂
Rozhovory jsem začal natáčet v lednu, první ale vyšel až dnes. Je s Petrem Márou:
WarmUpy mi také pomohou hosty trochu rozmluvit. Mnozí mají na začátku rozhovorů trému, mají strach z kamer a bojí se mluvit. Tato část jim má pomoci, stejně jako mně. Oba se na ní trochu rozcvičíme, proto se to jmenuje WarmUpy. 🙂
Videa budu vydávat jen na své osobní facebookové stránce a na Youtube kanále. Na obojím totiž potřebuji získat více fanoušků a odběratelů, proto jsem chtěl vytvořit unikátní obsah jenom na ně. Lajkovat můžete zde:
Zkouším si hrát s Instagram Stories. Možná vás hned napadne, že tam vůbec nemůže být moje cílovka. Opak je pravdou. Instagram ukazuje i seznam lidí, kteří se na jednotlivé stories podívali. Jsou mezi nimi podnikatelé, marketéři a obecně lidé z oboru. Jako kanál pro můj momentální marketing je to tedy relevantní.
Snažím se tam tvořit unikátní obsah ze zákulisí Mladého podnikatele, z různých meetingů, ale i momentální postřehy, které mne napadnou a myslím si, že mohou být zajímavé. Tvořím to úplně jinak než ostatní content a zkouším, co lidi baví.
Tady jsou ukázky pár obrázkových stories (videa se mi sem blbě vkládají), které jsem publikoval:
Důvod, proč Instagram Stories zkouším, není jediný. Chtěl bych být svým fanouškům blíž a přijde mi, že skrze stories s nimi buduji hlubší vztah. Je to obsah jen pro ně, je autentický, bezprostřední a časově omezený.
Současně se na něm ale učím pracovat s videem. Chtěl bych do budoucna více pracovat s vlogy a obecně s formátem videa, kde mluvím přímo do kamery. To mi moc nejde, takže to dělám blbě. Na Instagram Stories si mohu zvyknout, vyzkoušet si to a dělat chyby. Hlavně si to ale osahám a myslím si, že přestup na něco většího potom bude snažší. Sledovat mě můžete zde.
Velkou radost mi dělá vývoj návštěvnosti Mladého podnikatele. Historicky je totiž na svém maximu. Toto je graf, který ukazuje vývoj měsíční návštěvnosti od založení webu dodnes podle Google Analytics:
Je to nahoru dolu. Chvilku návštěvnost roste, pak padá. To je běžné. Důležité ale je, že v celkovém srovnání má rostoucí tendenci.
Pomáhá tomu hodně okolností. Začal jsem podstatně aktivněji pracovat se sociálními sítěmi. Pomáhá mi v tom Buffer, přesto hodně obsahu sdílím real-time sám. Na Facebooku i Twitteru nově vychází ukázky z rozhovorů, které pojednávají o konkrétním tématu, které jsme v rozhovoru probírali. Díky tomu rozjíždím i už zmíněný Youtube kanál, prostřednictvím kterého se videa dostanou zase k dalším lidem. Budu rád, pokud kliknete na odběr:
Kanál na Youtube je super příležitostí i pro ty, co se nestíhají koukat na celá moje videa. To nejlepší z nich totiž najdou právě na Youtube. Nicméně i nadále budou celé rozhovory pouze na webu, což je pro mě důležité z hlediska trafficu, který na web chodí, a jeho prodeje inzerentům.
V prosinci jsem dostal nápad a tweetnul o něm. Vytvořím nový projekt.
Dlouho jsem nad tím přemýšlel. Dneska jsem se konečně rozhoupal. V lednu spustím nový projekt. A bude to pecka! pic.twitter.com/XmaL0gjmdX
— Jiří Rostecký (@atsor) 3. prosince 2016
Tím projektem jsou Dobrovory.cz. Rozhovory o dobru, o dobrých věcech a o tom, jak může každý pomoci. Nebaví mě totiž už lidi učit jen vydělávat více peněz. Chci je učit i pomáhat. Každý z nás totiž může dobročinným projektům, neziskovkám, charitám a dalším pomoci tím, co umí.
Vydal jsem první video. Je s Kateřinou Wich o Radosti dětem. V Česku ročně onemocní kolem 350 dětí nádorovým onemocněním. A zhruba 8500 dětí je ročně umístěno do dětských domovů. To je strašné, proto si lidé jako Katka zaslouží podporu. David Lörincz jim po zhlédnutí videa nabídl pomoc s jejich facebookovou stránkou, která je pro ně důležitá. Přišlo mi také mnoho povzbudivých zpráv a já video poslal i do pár firem, u kterých věřím, že by pomoci mohly.
Zpráva od Olgy Ryparové mi udělala obrovskou radost. Dovolila mi ji sdílet. A rozhodně spolu něco natočíme a pokusíme se najít někoho, kdo jim pomůže s marketingem. 🙂
Dobrovory chci vydávat jednou za 2-3 týdny. Vždy se budu snažit nějak odměnit ty, co hostům pomohli. Stačí hodina konzultace zdarma, dobrá rada přes e-mail nebo pár stovek na účet. Všiml jsem si, že je to také velké ocenění pro samotné hosty – pod videa na sociální sítě jim lidé píší velmi milé povzbudivé vzkazy. A to je další věc, kterou potřebují. Podporu, ocenění a povzbuzení.
Radost z příchodu nového roku mi pravidelně kazí 12. leden, kdy mám narozky. Nebudu se rozepisovat, jak jsem slavil, ale nemohu sem nedát toto:
Davide, díky! A díky i všem ostatním. Tolik gratulací mi ještě nepřišlo a udělalo mi to fakt velkou radost. 🙂
Momentálně mám natočeno, nebo budu brzy natáčet například toto:
A chystám několik dalších super hostů!
V roce 2017 se chci více setkávat se svými fanoušky. Pokud chcete zajít na kafe v Praze, napište mi. Moc rád vás poznám. 🙂
Také se můžeme potkat na New Media Inspiration 2017, kde stoprocentně budu.
Díky moc, že jste dočetli až sem. Věci jsou v pohybu. Rozhýbali jsme je společně a teď je potřeba je posouvat dál. Věřím, že ten posun bude obrovský. 🙂
→ Přečtěte si, jaký jsem měl rok 2016
2. 2. 2017
Co na můj článek říkáte vy?