28. 8. 2014
Magazíny tvořím již přes pět let a až dnes mám jeden, u kterého si dovolím tvrdit, že je hodně úspěšný. Rozrůstá se mi komunita, lidé hojně sdílí vcelku články, občas vyvoláme nějakou flamewar na sociálních sítích, kde nám roste i počet fanoušků. Rostou samozřejmě i zisky, ale především mě jeho budování baví více než v minulosti. Jakto?
V minulosti jsem k tvorbě magazínu přistupoval hodně megalomansky. Nainstaloval jsem WordPress a začal shánět redaktory, kterým jsem platil pár stovek měsíčně za nové články. Do e-mailu jsem jim posílal témata a maximálně kontroloval to, jak jsou články čtené a zda mi obsahově vyhovují. Vypadalo to profesionálně, navíc je cool lidi za něco platit, ale výsledky nebyly takové, jaké jsem chtěl.
Svůj první větší magazín Objevit.cz jsem sice prodal a vydělal na něm svoje první větší peníze, dnes jsem ale stejný postup už nechtěl opakovat. Začal jsem se Mladému podnikateli věnovat trochu jinak. Schválně neříkám více, protože nad přípravou nových článků trávím paradoxně méně času, než kolik jsem v minulosti musel investovat do výběru a kontroly svých redaktorů.
Řekl jsem si, že půjdu za tím, co mě baví nejvíce. Už na střední jsem do školního časopisu dělal rozhovory, dnes jimi přispívám i do Profitu Mladé fronty, takže bylo nasnadě začít s jejich tvorbou i na vlastním písečku. Stanovil jsem si koncept, který odráží celý smysl magazínu a kterého se snažím co nejvíce držet.
Na Mladém podnikateli dnes přináším nové rozhovory se zajímavými lidmi, jako jsou úspěšní podnikatelé, šéfové firem, inspirativní živnostníci, ale i lidé, co třeba vůbec nepodnikají. Ptám se jich na to, co mě zajímá jako začínajícího podnikatele. Ve svých jednadvaceti letech a po roce budování vlastní firmy mám otázek skutečně mnoho. Jak být úspěšný? Jak vybudovat úspěšnou firmu? Jak začít zaměstnávat lidi? Jak je motivovat? Jak zefektivnit komunikaci? A mnoho dalšího…
Všechny tyto otázky v různých formách pokládám lidem, kteří už něco dělají. Čtenářům zprostředkovávám příběhy a snažím se je motivovat reálnými lidmi, kteří si i sami prošli krušnými časy. Vybírám lidi z mnoha oborů a ptám se na vše, co mě v souvislosti s danou problematikou nejvíce zajímá. A jak jsem vycítil, zajímá to i čtenáře.
A podle mě je právě to receptem na úspěch jakéhokoliv magazínu. Mladý podnikatel dnes není no-name web, kde nějací studenti vydávají články bez přidané hodnoty a akorát honí pozice ve vyhledávačích. Sám do Google Analytics vůbec nechodím, protože mě statistiky návštěvnost nezajímají. Ptám se na to, jak jsou čtenáři spokojení, sleduji jejich reakce, počty sdílení a komunitu, která mi kolem webu roste. A i inzerenti se už neptají na to, kolik můj web denně navštíví lidí, ale komu dokáži jejich produkty či služby představit a zda si je tito lidé mohou objednat.
Ten magazín není o nějaké redakci roztroušené po celé republice. Je o mně a má jasný koncept. Čtenář ví, co ode mě může očekávat, ale na druhou stranu neví, čím ho překvapím zítra. Znám hodně lidí, co čtou všechny články. Jedou přitom metrem, stojí někde fronty nebo leží v posteli. Posílají mi tipy na další rozhovory, dotazy ohledně jejich podnikání a čas od času přijde i nějaké poděkování, které mě vždy hodně zahřeje u srdce.
Vykašlete na to, co dělají všichni. Přistupte k tomu osobně. Klidně plaťte redaktory (sám do budoucna budu chtít také), ale seznamte je se svým konceptem a naučte je se ho držet. Buďte autentičtí, budujte si vlastní komunitu a nesledujte to, co sledují všichni a co vám nic neříká. Najděte si obsah, který čtenáře zajímá nejvíce (mohou to být třeba recenze, videa atd.). Jděte na to prostě jinak, překvapte a těště se z úspěchu.
A pokud chcete, klidně mi napište. Magazíny mě vždy hodně bavily a rád o tom s vámi poklábosím.
28. 8. 2014
V budúcnosti by som jeden väčší magazín chcel tiež rozbehnúť zatiaľ si to predstavujem tak naivne že budem platiť redaktorov a ono to pôjde samo, ale ako tak čítam tvoj článok tak som trochu prehodnotil plány a radšej sa zemerám na čo najvyššiu kvalitu článkov a budem sa spoliehať že ono to takto potom pôjde.
Máš pravdu, nač sledovat analýzy. To se hodí maximálně tehdy, když větříš nějaký průšvih, či děláš kompletní obnovu stránek.