Jiří Rostecký

Proč vítám všechny copywriterské a PPP systémy?

28. 1. 2014

Přiznám se k jedné věci. Když před několika měsíci začaly vznikat různé copywriterské systémy, měl jsem trochu obavy. O to více mi nedalo spát, jakým způsobem se rozvíjel obchod na PPP systémech, na něž řada uživatelů chodila jen kvůli snadnému objednávání textů. Postupem času jsem svůj názor změnil a přišel na to, že jejich vznik a rozvoj je naopak skvělou příležitostí a podporou trhu.

Každý trh se totiž musí rozvíjet. Dokonce i ten s texty, který vypadá poměrně stereotypně. V Česku (a asi i jinde na světě) existují dvě strany mince, z nichž jedna služby textařů poptává (nebo ne) a druhá vůbec neví, že takové služby existují. Jakákoliv podpora a jakékoliv zviditelnění těchto služeb samozřejmě generuje nové klienty a trh rozšiřuje.

O čem mluvím? Před pár týdny jsem seděl s jedním z našich klientů, jemuž jsme dělali webové stránky. Nabídl jsem mu služby našich textařů, kteří by vyřešili jeho problém. On totiž neumí moc dobře psát, jenomže k čemu jsou webové stránky bez textů, že? Takže byl zoufalý. Neměl vůbec páru o tom, že existuje možnost někomu absolutně cizímu zaplatit a texty si tak objednat. Navíc to není ani příliš drahá věc. Dohromady ho to vyšlo tak na tisícovku (jednalo se o velmi malé stránky).

A takových lidí je většina. Neznají Webtrh, neznají pojem copywriting a nikdy nepřišli do styku s kýmkoliv, kdo by psal texty na zakázku. Přesto mají ale ten samý problém jako druhá strana mince – potřebují s texty pomoci. Hodně by se jim hodil jakýkoliv textař, jazykový korektor, překladatel a další. Jenomže neumí tyto služby poptávat, dokonce mnozí ani neví, že vůbec existují.

A právě proto vítám jakýkoliv projekt, který tyto služby zviditelní, jelikož tím zviditelňuje i ty naše. Pokud budou systémy, na nichž si můžete texty poptat, hledat potenciální uživatele zejména v offline světě, mohou přivést řadu nových potenciálních klientů i pro všechny živnostníky, agentury a další. Kromě fyzických osob mohou oslovit i firmy, co potřebují texty a mají s tím problém, těm usnadnit práci a nabídnout jim možnost snadného poptávání.

Jenomže to je samozřejmě složité, a proto většina dělá to nejsnazší, co může. Cílí na online svět. Vidíme inzeráty na Webtrhu, bannery na blozích, řeči na sociálních sítích, affiliate programy (jež opět osloví z 99 % jen IT) a podobně. Nabízí se tedy otázka, zda přínos pro trh není nulový a zda platí vše, co jsem doposud napsal.

Platí, z části. Pro firmy, jako je ta naše, a pro všechny živnostníky, je to rozhodně dobrá zpráva. Jak tomu tak bývá, všechny systémy jsou plné pofidérních textářků, co píší od pěti korun za normostranu. Lidé je samozřejmě poptávají, a to plodí problémy. Stejně jako Webtrh proslul špatnou kvalitou služeb jeho uživatelů, děje se tak i u těchto systémů. Co to pro nás znamená? Naštvané, zklamané a ublížené potenciální klienty, jež už stačí jen převést na klienty reálné.

V praxi to tak skutečně funguje. Už několikrát jsem setkal s hláškou typu „hele, já poptával támhle pět copírajtrů a bylo to šílený, dva texty okopírovali a zbývající se nedaly číst“ a následuje otázka, zda to lze nějak vyřešit. Samozřejmě, že ano.

Pokud se vám člověk, který texty doposud nepoptával, někde zklame, začne hledat nové možnosti. Pokud ten člověk už texty poptával a rovněž se zklame, začne jiné možnosti hledat také. Vžijte se do role obou těchto stran a přemýšlejte, co byste udělali. Už několikrát jste se napálili na podobných systémech a chcete mít konečně klid. Co uděláte? Poptáte někoho přímo, ať už jednotlivce či firmu.

Všechny tyto systémy jsou tak pro firmy, jako je ta naše, pouze přínosem, ať už cílí na cokoliv. Jednak zviditelňují celý trh a jednak generují nové klienty. Kromě toho nám dávají i možnost hledání nových textařů, navazování nových spoluprací a zviditelnění se. Všechno souvisí se vším a každý pokrok se dá využít ve svůj prospěch.

A zda nám to klienty bere? Nevím, zatím jsme se to nedozvěděli, ale možné to je. Nicméně to % je tak nízké, že ho nemá cenu příliš řešit. Tak jako vždy je důležité dělat svou práci co nejlépe a snažit se být pro klienta přínosem. Pokud u vás bude spokojený, nemusíte se ničeho bát.

28. 1. 2014

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?