Jiří Rostecký

Proč se lidé zajímají jen o to nejméně důležité? Proč je zajímá jen cena?

5. 9. 2012

Po prodeji Objevit.cz mi začalo chodit mnoho zpráv na Facebook, na email, na IM a další. Když jsem potkal někoho, kdo zaregistroval, že jsem magazín prodal, jeho první otázka zněla, kolik jsem za to dostal. Za kolik jsem to prodal? Co si za to koupím? Přivedlo mě to na myšlenku, proč lidi zajímá jen to nejméně důležité?

Já sám nepovažuji za to nejdůležitější konečnou cenu. Je mi 19 let a s podnikáním teprve spíše začínám. Podle mě existují daleko lepší otázky:

  • Co ti to přineslo?
  • Co tě to naučilo?
  • Kam tě to posunulo?
  • Jaké zkušenosti si získal?
  • Považuješ to za správný krok?

A mnoho dalších. Cena je to poslední, na co bych se zeptal. Nejsem zkušený podnikatel a někoho takového bych se samozřejmě na výše zmíněné otázky nejspíš nezeptal, protože on už je zkušený. Ale proč se lidé, kteří se v podnikání vůbec nepohybují, ptají jen na to jedno? Na cenu?

Peníze jsou tím posledním. Peníze rychle zmizí. Budu je investovat, něco si koupím, něco si nechám. Zužitkuji je tak, aby se prodej Objevit skutečně vyplatil. Pak ty peníze zmizí a už je mít nebudu. Budu muset vydělávat nové, k čemuž mi tyhle mohou pomoci.

Co ale nezmizí, jsou zkušenosti. Málokdo v mém věku má zkušenosti s prodejem něčeho většího jako já. Jsem za to velice vděčný, ale možná je to právě způsobeno tím, že se nezajímám jen o peníze, ale hlavně o zkušenosti. Díky těm jsem Objevit mohl prodat, díky těm mohu podnikat a díky těm mohu vydělávat další peníze.

Mohu těm lidem odpovědět, že jsem to prodal za půl mega a budou mi věřit. Je to lež, ale oni tomu uvěří, protože jim to říkám já, co jsem prodal takový web. Už se ale nezajímají o to, jestli to pro mě osobně byla dobrá volba. Jestli prodeje nelituji, jestli byl nevydařený a já jsem prodělal. Ani se nezajímají, co budu dělat dál. Zajímá je jen to, jestli si za to něco koupím a jestli ty prachy přehazuji vidlemi. Je dobře, že jsem se s Michalem domluvil, že cenu nebudeme zveřejňovat…

Spousta lidí se na svět dívá jen z toho materiálního hlediska. To je ale špatně. Kdybychom šli více za zkušenostmi, byli bychom daleko bohatší. A když dokážeme svoje zkušenosti využít v praxi, můžeme na tom vydělat hodně peněz. Opačně to ale nejde. Málo lidí dokázalo bez jakýchkoliv zkušeností peníze vydělat. Kdybych já svoje zkušenosti neměl, třeba bych Objevit prodal za 5 000 Kč, prodělal bych i gatě, ale byl bych šťastný, jak skvěle a výhodně jsem web prodal…

5. 9. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?