7. 7. 2016
Míša Matanelli na svém blogu napsala článek s 10 důvody, proč psát vlastní blog. Napadlo mě jej rozšířit, protože v něm podle mě nepadly zásadní způsoby, jak vám blog může v podnikání, marketingu či prostě jen ve vašem životě pomoci. A uvedu na svých zkušenostech, jak pomohl mně.
Před několika týdny se mě jeden člověk zeptal, co je podle mě v podnikání nejdůležitější. Dlouho jsem nad tím přemýšlel, a pak mi došlo, že pozornost. Jak ta moje (fokus na výsledek, na projekt atd.), tak pozornost ostatních.
Všechny moje projekty jsem rozjel vlastně díky blogu. Když jsem zakládal iParťáka, napsal jsem o tom článek a postupně informoval o novém vývoji. Lidé ho začali poznávat a nám za tu doby přišly desítky, možná stovky poptávek právě díky mému blogu. To platilo i v případě, když jsme hledali nové posily. Stačilo napsat článek na můj blog a přišlo několik e-mailů.
Dnes to dělám podobně. Pravidelně informuji o vývoji Mladého podnikatele a čtou to stovky, mnohdy i tisíce lidí z mé cílové skupiny. Získávám pozornost, kterou si jen těžko někde zaplatím. A když, bude mě to stát spoustu peněz a nejspíš to nebude tak bezprostřední.
TIP: Vyprávějte příběhy
Lidé milují příběhy. Chtějí vidět, jak se něco vyvíjí. V dobré i ve zlé. Informujte je i vy o tom, jak se vyvíjíte vy nebo vaše projekty. Nechte je nahlédnout do zákulisí a vyprávějte svůj příběh.
Před nějakou dobou jsem si musel uvědomit, že blog pro mě nemusí být jen místem, kde se vypíšu nebo kam musím z povinnosti tvořit nové články. Ale že to pro mě může být i nástroj, který podpoří moje podnikání a dá mi něco, co jiné kanály nedokáží. Skutečný kontakt se čtenáři.
Blog je osobní a já ho tak i píšu. Nebojím se být upřímný, maximálně otevřený a napsat i citlivější věci.
Co mi to přináší? Tak třeba díky článku o konci iParťáka jsem udělal svůj dosud největší obchod a firmu prodal. Díky článkům o Mladém podnikateli jsem našel spoustu nových partnerů, hostů, pomocníků a super lidí. Článek o prodeji firmy zase přinesl několik nových poptávek pro iParťáka a dokonce se přihlásili i nějací vývojáři, co pro něj chtějí pracovat. Jaký kanál mi tohle dá?
TIP: Nebojte se psát o svých problémech
Nejspíš neřešíte nic, co neřešil už někdo před vámi. Pokud svoje problémy sdílíte s ostatními, dost možná najdete někoho, kdo vám je vyřeší. Mně se to tak povedlo několikrát.
Tohle všechno způsobí jedno – šuškandu. Po vydání článku o konci iParťáka jsem se několik týdnů skoro na každé schůzce setkával s tím, že článek někdo sám od sebe zmínil. Často se také někdo zmíní o něčem, co jsem psal v reportu Mladého podnikatele nebo o něčem jiném, co jsem tu napsal.
Díky pozornosti, kterou blogem získáváte, můžete získávat i skutečný lidský zájem. Ten je podložen emocemi – pozitivními i negativními. A to všechno se projevuje ve formě komentářů, sdílení, šuškandy nebo jen zmínky o něčem konkrétním na schůzce. Každopádně se o vás ví. A dokážete toho světu říct mnohem víc než jinými kanály.
TIP: Kašlete na negativní komentáře
Emoce potřebujete. Pokud váš obsah emoce nevyvolává, děláte něco špatně. Nehledejte jen pozitivní ohlasy, ale i ty negativní. Většinou přinesou podstatně více pozornosti než ty pozitivní. A vy s touto pozorností můžete pracovat a obrátit ji v pozitivní.
Jsou 2 protichůdné chyby, kterých se můžete dopustit. Egoisticky si hrát na něco, co nejste, a slepě si nepřiznat zodpovědnost, která vám vznikla. Já nechci ani jedno, takže si uvědomuji, že i můj blog je pro mnoho lidí inspirací a snažím se ho psát tak, abych je nezklamal a aby v mých článcích našli něco užitečného.
Veřejným vystupováním, kterým blog je, se autoritou můžete stát i vy. Začnou vám chodit e-maily s dotazy jiných lidí, začnou vás na různých konferencí lidé zdravit, třeba vás i někdo zařadí do nějakého žebříčku. Prostě se stanete někým, koho ostatní sledují a kým se mohou inspirovat. A to je k nezaplacení, i když je to i obrovská zodpovědnost.
TIP: Využijte toho pro budování dobrých vztahů
Doporučujte. Odkazujte. Spojujte lidi. Odpovězte všem, pokud vám napíší a zvládnete to. Když nevíte, doporučte jim někoho jiného. Dokažte mu, že oceňujete jeho schopnosti a věříte mu. Příště vám to může vrátit.
Blog mi pomáhá ve spoustě věcech. Mimo jiné v rekapitulování toho, co vlastně dělám. Report Mladého podnikatele, který píšu každý měsíc, mi pomáhá se ohlížet zpátky.
I Míša se ve svém článku zmiňuje o návycích. Pro mě je tento jedním z nejdůležitějších, protože mě vždy donutí se zamyslet, zda jsem minulý měsíc udělal vše, co bylo potřeba, zda jsem nevěnoval zbytečnostem a zda bych se neměl zaměřit na něco jiného.
TIP: Pište pro sebe
Nezajímá mě, kolik lidí čte moje blogposty. Zajímá mě, zda si v nich dokáži utřídit myšlenky, zda v nich rekapituluji svou práci a zda mají smysl i pro moje přemýšlení a můj rozvoj. Píšu je tak, jako bych je psal pro sebe. Ale vím, že je někdo bude číst.
Blog je skvělým nástrojem, jak opakovaně dokazovat, že se něco děje. Že se vaše podnikání rozvíjí, že roste, že se každým dnem posouvá k lepšímu. Mně často někdo napíše, že sleduje můj vývoj – většinou právě díky blogu.
Co to v praxi přináší? Dvě věci. Jednak zájem ostatních, o kterém jsem psal už výše (vyprávíte příběh), ale zároveň i vaši tendenci tvořit obsah, který tu aktivitu dokáže. Třeba fotky z výroby, ze zákulisí, krátká videa, rychle napsané články, prostě cokoliv. A tím podpořit i váš marketing. 🙂
TIP: Tvořte vizuální obsah
Opakovaně se mi prokazuje, že jedna selfie z natáčení může zásadně podpořit propagaci finálního videorozhovoru. Před publikací v rámci efektu „těšení se“, po publikaci jako připomenutí, že video už je na webu. Některé fotky takto poslouží i opakovaně a na více profilech. A jde o jednu selfie – hračku mladých, mocný nástroj marketérů.
Blog je pro mě i prostředkem, jak uživatelům ukázat něco, co není příliš vidět. Spousta lidí se díky blogu dozvěděla o podcastu Mladého podnikatele, protože se mi jej nedaří moc dobře propagovat. Taky vzrostla čtenost zapadlých nebo zapomenutých článků a sledovanost videí, které jsem na blogu schválně zmínil.
Odkazy z blogu jsou zkrátka cenné. V článcích mohu mluvit o tom, o čem zrovna mluvit potřebuji. A mohu odkázat na obsah, který potřebuji zpropagovat. V minulosti jsem takto upozorňoval i na služby iParťáka, kde jsme zrovna měli volné kapacity. Stačil článek a najednou byly nové poptávky.
TIP: Neomezujte se
Hodně lidí se tupě omezuje pravidly ve stylu „každý týden musím vydat alespoň jeden článek“. Já se řídím jiným pravidlem. Mluvím, když mám co říct, a mlčím, když mě nic nenapadá. Netvořím obsah pro obsah a klidně vydám za den 5 článků, pokud mi to v něčem pomůže. Neřeším pravidla, řeším svoji potřebu.
Články na blogu mají smysl i v rámci vaší SEO strategie. V minulosti jsem napsal několik článků, které se na zvolená klíčová slova zobrazily vysoko ve vyhledávačích. A následně odkazovaly na naše služby relevantní uživatele.
Účinek toho efektu je dvojí. Nutí vás to přemýšlet nad vyhledávači, současně ale tvořit obsah skutečně užitečný pro čtenáře. Na blog si totiž nedovolíte vložit jakýkoliv SEO text, takže máte sice klíčové slovo, ale určitě nechcete čtenáře rozzlobit textem o ničem.
TIP: Pracujte i s rubrikami a štítky
To SEO nemusíte dělat jen ve článcích (za tuhle větu mě nejeden SEO specialista zabije). Můžete ho dělat i v rubrikách a ve štítcích. Napište k nim popisky, správně je pojmenujte, pohrajte si s jejich URL adresami.
V osobním brandbuildingu je vlastní blog jedním z nejčastěji zmiňovaných nástrojů. Spousta specialistů na volné noze se díky němu velmi proslavila. Stačí se na blogu zaměřit na svou oblast, tvořit kvalitní obsah a umět jej také dobře zpropagovat. Doporučuji si přečíst tyto články:
Pro mě je blog místem, kde zkouším nové věci. Třeba v rámci on-page SEO, ale třeba i v tom, jak koncipovat jednotlivé články, jak je navzájem provazovat nebo jak je propagovat. Dříve jsem si na něm zkoušel i něco sám nakódovat, upravit si šablonu, vytvořit si nějaké grafické prvky a spoustu dalšího.
Blog je zkrátka místem, kde můžete chybovat. Když pár hodin nepoběží, váš byznys to nejspíš neovlivní. Tak toho využijte a přemeňte svůj blog v něco, co vám pomůže tvořit dlouhodobou hodnotu a ne jen krátkodobý požitek.
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: andreacionti
7. 7. 2016
Nakonec me ten tvuj clanek povzbudil sepsat moje 4 roky zkusenosti s blogovanim.
Do clanku jsem pridal na tebe odkaz.
http://www.hardyn.cz/4-roky-psani-blogu/
Ahoj Jirko, super rozšíření mého zmíněného článku – http://www.misamatanelli.cz/2016/06/10-duvodu-proc-zacit-psat-blog/. Jen musím uvést na pravou míru, že svůj článek jsem napsala hlavně pro ty, kteří si chtějí začít psát něco svého osobního a jsou na úplném začátku. Musím to do článku poznamenat. 🙂
Přesně tak, před 12 lety jsem začal „blogovat“ o Excelu ( http://JakNaExcel.cz/ ). Napsal přes 750 článku, vytvořil přes 400 šablon, sešitů, atd. Dělá to denní návštěvnost 3.500 … což jsou pěkná statistická data, vím co lidí trápí a potřebují 😉
To co se člověk díky blogu naučí je obrovská zkušenost, kterou si jen tak nekoupí a nikdo mu ji neukradne ani neokopíruje (to že mu zkopírují web jím nepomůže, nemají cenné know how, které je na pozadí 😉
No ono to s tím blogem, to co je tu podávané, je hodně zjednodušené, už jsem měl 3 blogy a žádné výsledky to nemělo, i když měli návštěvnost, je tu pár chyb, které jsem udělal.
1. Je nutné mít cíl – pokud člověk chce přes blog propagovat svoje služby atd. nebo psát o firmě, tak si to musí určit. Kdyby si sem Jirko začal vkládat příspěvky o své dovolené na Seychelách, a pak to mixnul příspěvkem o poruše autě, nakonec si sem přidal svůj zájem vaření, tak ti ten blog fungovat nebude. Na druhou stranu bude dokonale osobní.
2. Je potřeba vystupovat v dobrém světle – psát si blog o svých zkušenostech s extází je sice osobní, ale výsledky to moc mít nebude. Cílem blogu není psát na vše svůj názor, ale představit se lidem v dobrém světle a napsat svůj pohled na věci, kde to může být zajímavé.
3. Doporučuji začít s pseudonymem – změna jména je poměrně administrativně náročný proces, a není nic snazšího než si zkazit jméno. Psát anonymně je zase úplně o ničem. Lidi co se ti chtějí ozvat, tak osobně jim můžeš říct svoje jméno, ale není vždy záhodno, aby když si někdo do Google zadá tvoje jméno, tak mu vyjel celý tvůj život. Lidi informace rádi zneužívají, být veřejná osobnost není vždy ku prospěchu a ne každý na to má žaludek.
Navíc to má i svoje nevýhody při tříštění aktivit. Když po nocích děláš fórum o morčatech, není záhodno aby si každý tvůj kolega v práci tohle zjistil při zadání tvého jména do Google. Já osobně se už na tomhle dost spálil.
Rozdíl je, když máš firmu, která je tvůj život, ale to nemá každý.
Jirko, já si nemyslím, že bysme názorově nějak nesouhlasili, to co jsi napsal, s tím souhlasím, ostatně klidně to piš autenticky pod svým jménem, když to umíš.
Problém je, že spousta lidí to neumí, mrkni na Davida Grudla, Hulána, Martina Malého a další lidi, kteří měli potřebu vyjádřit se ke každé politické aféře, prezentovat jestli mají rádi čmoudy, přistěhovalce nebo třeba kachny a psát o svém osobním životě, jak se támhle na záchodě v hospodě pěkně sjeli.
To co jsi napsal, s tím veskrze souhlasím, v některých věcech jsem se možná špatně vyjádřil – samozřejmě člověk nemůže psát jenom pozitivně jak marketingové oddělení korporace. Pokud je tam autenticita, příběh a fakt víš co si můžeš dovolit říct, je to super a lidi to budou číst.
Nicméně je tu jedna věc. Popisuješ tu psaní blogu jako jednoduchou věc, prostě super, začni psát blog a prachy se pohrnou. To je proto, že média děláš roky a určitě máš zkušenosti s tím, když jsi něco posral (já promazával půlku internetu po své historii).
Tobě to třeba jednoduché přijde, ale fakt to easy není. Já to posral takovým způsobem, že jsem promazával přes linkedin, po facebook, blogy, příspěvky a dneska vystupuji na internetu anonymně.
Když se tak zpětně dívám je to možná škoda a možná to zas změním, protože právě to jakým způsobem jsem si spálil prsty je možná bezvadná zkušenost, na které by se dalo stavět a poučit se z ní.
Supr článek. Nemůžu než 100% souhlasit. Blog www.hardyn.cz jsem založil přesně 4 roky nazpět a přinesl mi minimálně dva velké projekty, několik klíčových lidí a partnerů, spoustu cenných rád a taky je to akutní self-coaching.
Konzervativním odhadem mi blog přinesl value 10 mil. Kč. Takže těch 500+ článku a řádově 2.000 hodin na jejich sepsání dává pořád slušnou ROI. 🙂 Něco jako 5.000 Kč na hodinu a to je hodinovka, co účtuje bohatým klientům na velmi složitých projektech.
Navíc blog zraje a čím déle jej píšu, tím více mi přináší, protože se zvyšuje propast mezi mým blogem s článkem každý tyden po dobu 4 let a blogy, které jsou psány jen nahodile k nějakému nárazovému tématu nebo krátkodobějšímu období snahy. Hodnotu vidím podobně jako na tvém blogu právě v té vytrvalosti. 🙂