3. 1. 2016
Jednu věc absolutně nechápu. Proč agentury nezobrazují kontakt na svoje konzultanty na webu? Proč ti konzultanti sami nemají nějakou online vizitku, kde by kontakt šel najít?
Už několikrát se mi stalo, že jsem chtěl oslovit konkrétního konzultanta s rozhovorem na Mladého podnikatele. Kontaktu na něj jsem se ale nedohledal.
Na firemním webu je jen jeho fotka, jméno a pozice. Na sociálních sítích nikde nic nemá, na Facebooku mu dost často nejde zpráva poslat. Řada agenturních zaměstnanců ani není na Twitteru, příp. tam nejsou aktivní.
Občas najdu kontakt např. na SlideShare v prezentaci, ale vtipnější mi přijde něco jiného – když mi freelanceři dávají kontakt na agenturní konzultanty, abych je vůbec mohl zkontaktovat.
Upřímně tohle absolutně nechápu. Mít konzultantskou firmu, naopak tam kontakty na klíčové konzultanty nechám. Já jako zákazník přeci nechci psát na společný e-mail pro všechny. Působí to na mne tak, že si to tam přečte nějaká asistentka, pošle mi naučené odpovědi a nedozvím se nic.
Místo toho bych chtěl kontaktovat konkrétního specialistu. Zeptat se, zda mi s problémem dokáže poradit. A pokud ano, můžeme se domluvit na placené konzultanci či už na něčem konkrétnějším.
Vůbec nemluvím o médiích. Mně se vůbec nechce psát na společný e-mail. Proč bych to měl dělat? Vím, koho chci kontaktovat a nechci to řešit s někým jiným. To je pro mě rychlejší oslovit někoho, kdo svůj kontakt na internetu uvádí a mohu se s ním spojit rychleji. A to třeba i telefonem, když to potřebuji rychle.
Představte si, že Google vydá významnou aktualizaci. Dotkne se všech webů. Je to velké téma a já chci být mezi prvními, kdo lidem přinese nové informace a komentář nějakého odborníka. Což se snaží dělat spousta médií.
Chci oslovit někoho z významné agentury. Jenomže on nemám nikde kontakt, takže mu nemohu zavolat ani napsat e-mail. Píši tedy na info@. Tam si to přečte nějaká asistentka, možná ale až druhý den. Pak to vystrašená pošle firemnímu PR/marketingu a ten mě možná spojí s tím odborníkem. Většinou spojí, proč by to přeci neudělal, že?
A to je pro mě nesmysl, protože spěchám. Raději oslovím jinou agenturu nebo spíš freelancera, který mi zareaguje daleko operativněji. O co tím ta původní agentura přišla?
Já jsem o nic nepřišel. Událost mi už dávno komentuje jiný kvalifikovaný odborník a já mám to, co jsem chtěl.
Asi chápu, proč je tak málo agenturních konzultantů aktivních na sociálních sítích, proč nepíší blog a celkově nejsou příliš vidět. Minimálně kontakt by si na sebe ale uvádět měli. Budou pak pro všechny daleko snáze dosažitelní a třeba tím získají i zajímavé prříležitosti pro sebe i pro svou agenturu.
Napadají mě i důvody, proč tam ty kontakty nemají. Jenom mě ale mrzí, že mám v rozhovorech víc freelancerů než agenturních konzultantů. A když to chci napravit a nechci tam mít zase ty samé agentury, tak nenajdu kontakty…
3. 1. 2016
Ono je to o procesu a dovednostech obchodníka a konzultanta (specialisty). Jednoduchý příklad z firmy, která implementuje informační systémy: když přijede konzultant do firmy klienta a zjistí nějakou komplikaci, tak ji na místě rovnou řeší; často tak, že zapne jako admin nějakou funkci systému, něco trochu „hackne“, poradí, jak upravit nějaký formulář. A nic za to nefakturuje. Protože „to bylo jen kliknutí“, „to jsme jen zapnul modul“, „to jsem jen poradil“. To je přece neromální služba zákazníkovi. Vůbec neřeší, že ho někdo platí, že ten modul měsíc vyvíjeli a firma za něj platí licenci apod.
To se obchodníkovi nestane. Ten první vyfakturuje a pak nechá kliknout, zapnout, poradit.
Nediv se zaměstnancům, že nepíší blog a nejsou aktivní na sociálních sítí. Já jsem aktivní byl, a potom co si ve 2 firmách kde jsem pracoval mě lidi začali Googlit a rozebírat moje názory a sdílet mezi sebou moje články, které třeba nijak nesouviseli z firemní filozofií jsem se na to vykašlal, vše smazal a dneska si hlídám, aby se moje jméno v Google vůbec neobjevovalo.
Fakt, že jsem byl veřejně aktivní měl jenom negativa. Žádná větší firma tě nezaměstná proto, že jsi veřejně aktivní, naopak spíše vše bude použito proti tobě a pokusí se na tebe vyštrachat nějakou špínu. Každý vztah s větším zaměstnavatelem je dost lží – a nemůžeš veřejně publikovat dvě protichůdné lži.
Větší zaměstnavatel ti lže, že mu na tobě záleží (nezáleží) a ty lžeš, že jsi dokonalý zaměstnanec (nejsi). Ve výsledku je ale úplně nejlepší prostě když ani jedna strana nelže, ani když nemluví pravdu, ale za zaměstnavatele hovoří prachy a za zaměstnance výsledky.
A to se nebavím o tom, že jakmile publikuješ veřejně, tak to začnou zneužívat lidi třeba z tvého blízkého okolí, s kterými nemusíš mít dobré vztahy.
Sice to není můj případ, jen by mě zajímalo, jak bys tady publikoval o vyšším zisku firmy a přesunu pod anglickou Ltd, kdyby ses soudil s bývalou o výživné 😉
Jiří, v podstatě souhlasím s tím, co psal hned na začátku Lukáš. A nejde jen o to, že v agenturách se o obchod stará zpravidla obchodník. Jde i o čas. Ve chvíli, kdy specialista, konzultant, programátor… pustí do světa svůj mail (v horším případě i telefon), je vysoká pravděpodobnost, že nepodstatná část jejich pracovní doby se zaplní vyřizováním mailů a telefonů. Pracovně to snad ještě zvládnout jakž takž jde, fakturačně to už musí být hodně dobře zmáknutý proces…
Upřímně nechápu, proč ti to přijde divné. Větší firmy typicky nikdy nedávají ven přímé kontakty na své zaměstnance. Obchodní model firem je (zpravidla) ten, že obchod vyřizuje člověk určený na obchod (obchodník, account, BDM apod.). Nedokážu si dost dobře představit model, kdy by zákazník napřímo kontaktoval konzultanty v agenturách a žádal je o práci – už proto, že typický zaměstnanec v agentuře nemá dovednosti & zkušenosti na sjednání zakázky (to maj freelance konzultanti a ještě jen někteří), nemá mandát dojednávat smlouvy a ceny, nemá přehled o časových kapacitách ve firmě apod.
Tím netvrdím, že je to tak vždycky (malé firmičky někdy fungují víc osobně a otevřeně), nebo že je to správně (záleží na filosii a procesech ve firmě). S nejvyšší pravděpodobní ale přímé kontakty nenajdeš v žádné větší firmě, ať je to agentura, banka, výrobní podnik nebo třeba cestovka.
Ale myslím, že to není nic šokujícího. Správný postup by byl napsat vedení / marketingovému oddělení firmy a požádat o kontakt na konzultanta.