2. 6. 2013
Už několik lidí mi řeklo, že by rádi vybudovali to, co jsem vybudoval já. Vždyť jde přece jen o přeposílání objednaných textů a kasírování vlastně za nic. Vždyť stačí sehnat pár jakžtakž dobrých textařů z Webtrhu a můžete vesele nabízet své služby. Je to tak snadné! V tomto článku vám povím, proč není.
iParťáka jsem původně založil jako korektorské studio. Měli jsme skutečně dělat jen korektury textu, neboť jsem zde viděl díru na trhu. Některé weby jsou na tom jazykově opravdu špatně, což odrazuje jejich návštěvníky. Napadlo mne tento problém řešit a nebýt jen dalším korektorem na internetu, ale někým, kdo firmám skutečně aktivně pomáhá. Bohužel jsem zjistil, že firmy do textu příliš investovat nechtějí. A když, tak ne do korektury, ale do textů zcela nových.
Tak jsem založil i textařské studio. V Čechách se tomu nesprávně říká copywriting, byť to má od skutečného copywritingu hodně daleko a byť ho dneska nabízí každý trouba. Začali jsme psát nové texty, poměrně se i dařilo. Bohužel až do doby, kdy mi jeden z našich klientů zavolal a mně se změnilo celé vnímání iParťáka jako byznysu. Zeptal se mne, zda jsme pojištění. Chce od nás napsat jeden krátký text, který vytiskne na propagační materiály a investuje do toho dokonce stovky tisíc. A pokud by v něm následně našel chybu, požadoval by po nás náhradu investovaných peněz. Ať už by to dopadlo jakkoliv, bylo třeba nad tím přemýšlet a uvědomit si, že jeden text může znamenat velký problém.
Dnes a denně řeším naše služby. Píší nám denně desítky klientů, mnoho z nich nám volá. Momentálně dávám dohromady dvacetičlenný tým překladatelů a dělám nábor nových programátorů. Budovat portfolio, jako je iParťák, není snadné. Nejde zde jen o zprostředkování, nejde zde o sezení na prameni, ale o tvrdou práci, která vzhledem k provizím z odevzdaných zakázek zdaleka neodpovídá přijatelné hodinové taxe, za níž bych chtěl pracovat.
Peníze jsou mnohdy v nedohlednu. Musel jsem investovat desítky tisíc do právníka. Musel jsem tisíce korun provolat a napsat tisíce emailů. Často mám špatné spaní, když vím, že něco nemusí vyjít a nějaká zakázka je pro nás hodně složitá. Musím řešit reklamace našich klientů, kteří si stěžují na kvalitu textu. Někdy je text kvalitní a vy víte, že jste chybu neudělali. Jenomže stejně je tu problém a vy jej musíte řešit. Neřeší jej textař, neřeší jej korektor, řešíte jej vy. Podle našich statistik je přes 90 % klientů maximálně spokojeno. Já ale spokojen nejsem, desetina klientů si tím pádem stěžuje.
Mnohdy se perete za relativně malé zakázky. Konečný zisk dělá ani ne tisícovku, ale vy se o ni poperete, protože ten klient pro vás hodně znamená. Každý klient pro vás hodně znamená a vy mu chcete vyjít vstříc. Stejně jako jsem já vyšel vstříc svým klientům tím, že jsem místo korektury začal poskytovat i textařské služby a naběhl si tak na hodně dlouhou cestu plnou překážek, překvapení, zklamání a možná někde na konci i zisku.
A dostáváme se k tomu úplně nejhorším. Lidská nezodpovědnost. Textařů, korektorů, překladatelů a dalších je mnoho. Jenomže vy musíte několik měsíců každý den řešit problémy, které napáchají. Drtivá většina těch lidí nemá absolutně žádný zájem na tom, aby odevzdali kvalitní práci. Rychle to udělají a výsledek je moc nezajímá. Stovky textů měsíčně prostě nezkontrolujete a čekáte na to, co vám napíše klient. Jednou textař napíše text, který se skoro nedá číst. Jindy nepochopí zadání. Potom se ten text zase podobá textu někde jinde. Anebo máte stále nervy, zda vám práci vůbec odevzdají včas. Můžete mít ve smlouvách sebelepší smluvní pokuty, ale klienta vám to nevrátí.
Zrovna nedávno mi je jedna textařka odevzdala práci, která byla skoro doslova okopírovaná z konkurenčního serveru. Argumentovala mi mnoha nesmyslnými důvody, proč je to vlastně úplně jedno a proč za to v konečném důsledku mohu já. Textařka, která pro mne pracuje od začátku iParťáka, důvěřuji jí a klidně bych jí dal svého nejdůležitějšího klienta. Jeden den a jedna chyba to rázem změní, teď už jí tolik důvěřovat nemůžete, protože víte, že je něčeho takového schopna. Komu tedy věřit, když ne lidem, jako je ona? Nikomu. Maximálně výstupní kontrole.
Nezbyde vám tedy nic jiného, než pracovat na kontrole. Každý text necháte přečíst korektora a ještě výstupní kvalitativní kontrolu. Stejně se ale setkáte s nespokojenými klienty, jejichž představa o textu za dvě stovky je dost odlišná než ta naše. Vy musíte neustále vše kontrolovat, sledovat všechny emaily a dohlížet nad děním vašeho týmu. Brzy velmi rychle přestanete ovládat klientskou podporu, protože najednou máte tým desítek lidí a každý kvůli něčemu píše. Do toho klienti a vy musíte být pohotoví. Opět si tedy ukrojíte kousek svého koláče a dáte jej do kvalitní klientské podpory, jež toto bude řešit za vás. Opět se vám sníží toužený zisk.
Na reklamu, propagaci a hezké věci kolem vám už moc času nezbyde. Za rok jsme nebyly schopni ani zrekonstruovat ty šílené webové stránky. Stále vám bude zvonit email a čas od času se objeví klient, který vám vše naruší a zkazí celou náladu. Co někteří dokáží vymyslet, to je opravdu neskutečné. Bohužel to k tomu patří a my zdaleka nejsme v pozici, kdy si můžeme klienty vybírat.
Práce pro iParťáka se tak stane skoro full-time jobem. Budete stále ve střehu. Momentálně chceme i nadále zlepšovat klientskou podporu a začneme rozšiřovat své stávající služby. Pouze napsat text a vystavit fakturu rozhodně nestačí. Musíte pro toho klienta udělat daleko více, protože peníze neleží tam, kde někdo za vás vytvoří hodnotu. Musíte si ji vytvořit sami.
Po celou dobu existence iParťáka děláme nábory nových lidí. Už je to fakt otravné a nestačí k tomu Webtrh. Někteří končí, jiní začínají. Je s tebou deset klientů spokojených? Super! Objeví se první nespokojený? Nevadí. Objeví se druhý? Končíš. Stanete se doslova tyranem a někteří vás nebudou mít moc rádi, ale to je jedno. Vy jste tu pro svůj byznys a pro svoje klienty. Musíte zajistit jejich spokojenost a kvalitu odevzdané práce. S každým reklamovaným textem vás čeká hádka, protože nikdo svou vinu jen tak nepřizná (a hodně lidí, co díky mně vydělává tisíce měsíčně, klidně skončí kvůli jednomu reklamovanému textu, protože nedokáží přiznat chybu). Skoro po roce nabízení služeb nemáme v týmu dostatek kvalitních a prověřených lidí. Zrovna dnes mě čeká několik pohovorů, podpisů smluv a zahájení nových spoluprací (je neděle).
Pokud tedy chcete vybudovat nového iParťáka, učiňte tak. Když pominu fakt, že náš trh má daleko vyšší nabídku než poptávku (píše dnes každý, ale málokdo hledá texty – proto se vyplatí spolupracovat) a že vás čekají všechny tyhle galeje, tak to třeba jednou bude fajn. iParťáka mám skoro rok a stále se beze mě neobejde, stále s ním nejsem spokojen a stále děláme chyby. Udělali jsme ale obrovský kus práce a pro mnohé naše klienty jsme už každodenními partnery. Jsou velké i malé společnosti, velké i malé objednávky. A stále rosteme, protože za tím vším stojím já – člověk, co pro to dýchá a chce pro klienty udělat maximum. A spousta skvělých lidí, které jsme za rok práce dali pečlivě dohromady, a na které se můžeme maximálně spolehnout. Jenomže takoví lidé na vás nikde nečekají, musíte si je najít a musíte si jich vážit. Někdy je to velká náhoda.
Takže jestli na to všechno máte, jděte do toho. Pokud ne, vykašlete se na to. Nestačí mít pět textařů a hrát si na šéfa. Nestačí jen vystavovat faktury zato, že někdo něco udělal a vy máte provizi. Nikdy nedostanete nic zadarmo, a kdybych si já dnes spočítal, kolik hodin jsem nad tím strávil a kolik za ně dostal, asi bych se rozbrečel. Ta je to ale v každém podnikání, a proto mě rozčilují představy lidí o tom, jak je to všechno snadné.
2. 6. 2013
Jak píše Mário, vypusť z textu oborové výrazy a zbude ti popis problémů, se kterými se potýká většina podnikajících osob.
Super článek! Takhle je to bohužel v každém oboru, kde pracuješ s lidma (zaměstnanci/klienti).
Něco bych napsal, ale… Ten článek je tak vystihující, že škoda plýtvat slovy 🙂 Lidé většinou nevidí tu dřinu a nervy. Nemáš lehkou pozici. Vlastně mnohem těžší než ti, kteří jen odezdávají svou práci. Ale to víš nejlíp :.-) Super článek.
Není to jednoduché. Já se pohybuji v hodně podobné branži (překladatelství) a musel jsem opustit strategii levných překladů pro klienty. Buď byl problém s klienty, kteří nechtěli platit nebo mi třeba zavolali, že nám zaplatí jen 50% za to, že v textu chyběla tečka nebo byl problém s odpovědností překladatelů, kdy mi člověk v 10 hodin večer napsal e-mail, že překlad nestihne a že potřebuje posunout termín o 3 dny. Dnes se specializujeme na medicínské překlady a projekty, kde firmy ocení kvalitu a neodejdou od tebe jen proto, že to má konkurence o 20 korun levnější. Musíte prostě vydržet a časem to půjde.
Můj názor na to je, že pasivní příjem jde. Budete z toho mít ale mnohem menší zisk. Veškerou práci, kterou momentálně děláte, musíte přidělit někomu jinému (komu hodně důvěřujete), nebo ji rozdělit na několik osob, a pokud chcete mít jistotu, ještě musíte mít dalšího (další) kontrolora (kontrolory) té práce, kterou budou vykonávat vaši „náhradníci“. Proto je doporučováno to od samého začátku dělat tak, že k vykonávání práce není potřeba vaše přítomnost. Tak se dělá pasivní příjem a ten nejvýdělečnější byznys… viz třeba Richard Branson, ten to dělá +- přesně takhle (vymyslí nápad, respektive problém a všechno ostatní, včetně řešení problému, předá někomu jinému, protože on tomu ani nemusí rozumět, jelikož je inteligenčně trošku níže) a je miliardář.
Ale neukamenujte mě prosím, je to jen můj názor 😉
Cokoli vybudovat není snadné, pokud to chce člověk dělat poctivě. Bohužel těch poctivých není mnoho.
Mimochodem rejpnu si 🙂 nebyly se občas píšou s měkkým :))
Super článek Jiřík. To, co se ti povedlo vybudovat za tak krátkou chvilku během studia je super, málokdo by se s tím takto popral. Klobouk dolů a doufám, že se ti bude takto dařit i nadále!
Pěkné, každý si tím musí projít – moc dobře vím jaké to je, nejhorší na tom je, že se to asi nikdy nezastaví : o).
„Vždyť jde přece jen o přeposílání objednaných textů a kasírování vlastně za nic.“
Mám takovou teorii, že někteří lidé považují práci všech ostatních za brnkačku a tu svojí za sysifovský osud :).
Když se mě dřív někdo ptal, proč si pod sebe nevezmu pár CW a nezaložím firmu, odpovídal jsem: „nechci řešit nespolehlivost a chyby jiných“. Takže obdivuju, že jsi do toho šel. O to víc, když teď občas řeším kvalitu článků přes PPP systémy.
A mimochodem, s tímhle – „zdaleka nejsme v pozici, kdy si můžeme klienty vybírat“ – vážně nesouhlasím. Pokud neplatíš paušálně lidi, vždycky je lepší odejít ze spolupráce, kde jsou obě strany nespokojené.
Dřina to je, ale to je úděl. Osobně si myslím, že zpočátku, když najmeš nového „copywritera“, měl bys jeho text osobně zkontrolovat. Takhle třeba prvních 5 textů. Pokud budou texty v pořádku, až pak můžeš mít jistotu. Osobně jsem se s vašimi texty setkal tuším dvakrát – jednou v nich byly chyby a musel jsem je opravovat a podruhé byly v pořádku.
Děláte korektury? Asi ne moc dobře, nedivím se, že se zákazník ptal na pojištění.
„Za rok jsme nebyly schopni ani zrekonstruovat ty šílené webové stránky.“
Vybudovat jakékoliv podnikání je hodně těžké, spousta lidí to nechápe. Vidí to až ve chvíli, kdy už to šlape a pak to chtěj okopírovat, ale velmi rychle ztroskotají :).