18. 1. 2016
Změnil jsem poskytovatele internetového připojení. Vedla mne k tomu nepříjemná zkušenost s tím původním, který se ke mně choval jak ke kusu hadru. Zaujala mne ale jedna věc – to, co mi řekl zástupce nového poskytovatele…
Když mi totiž zprovozňoval modem, vyprávěl jsem mu o zkušenosti s předchozím dodavatelem. Řekl mi, že podobné příběhy o jeho přístupu k zákazníkům slýchá stále od více lidí a že několik zákazníků od něj přešlo k nim.
Také dodal, že dnes žijeme v době, kdy je neuvěřitelně důležitý přístup k zákazníkovi. I u lokálního poskytovatele připojení rozhoduje to, jak se zákazníky komunikuje, jak dokáže řešit jejich problémy apod. A že i u služby, kterou v lepším případě zákazník vůbec nechce řešit („hlavně, že jde internet“), je přístup k zákazníkovi jednou z nejdůležitějších věcí.
Měl pravdu. Neřekl mi nic nového, nic, co bych nevěděl. Na druhou stranu mi ale přijde, že si to spousta lidí a firem (velkých i malých) dnes vůbec neuvědomuje. A pak to dopadá třeba takto.
Ve firmě vždycky říkám, že není důležité být bezchybný. Každý dělá chyby. Důležité je být upřímný, slušný a proaktivní. Zákazník si v tom nejhorším případě může stěžovat na to, že jsme odvedli špatně práci, že jsme někdě udělali chybu, že se nám něco nepovedlo. Nesmí si ale stěžovat na to, že jsme ten problém nedokázali řešit, že jsme ho ignorovali, že ho naše komunikace urazila nebo že jsme se k němu otočili zády.
Tohle všechno ovlivňuje vnímání vaší značky více než cokoliv dalšího. Můžete mít suprový web, skvělé copy, parádní stránku na Facebooku. Pokud se ale k zákazníkům nebudete chovat správně, degradujete tím práci všech těch, co tvoří to „hezké“.
Rozhodují přitom detaily. Zda zákazníkovi vezmete telefon. Kdy mu odepíšete na e-mail. Jak zareagujete na jeho nespokojenost. Co uděláte s jeho reklamací. Zda mu poděkujete za využívání služeb. Zda třeba oceníte i jeho proaktivitu apod.
Podle mě je problém řady firem se špatným přístupem k zákazníkovi v tom, že vedoucí zaměstnanci (příp. sami zakladatelé) špatně podřízeným komunikují to, jak mají v které situaci postupovat. Co mají udělat v případě, že je začne zákazník tvrdě hejtovat na Facebooku, jak reagovat na stížnost na e-mailu a další podobné scénáře.
Příkladem může být opět ten poskytovatel připojení. Jeho technik se mnou třeba začal řešit obchodní podmínky naší spolupráce, ale neposílal mi žádné konkrétní informace o délce trvání smlouvy, možnostech jejího ukončení atd. Vyměnili jsme si spoustu e-mailů a nic jsem se nedozvěděl. Až pak přiznal, že tyhle věci neřeší on, ale obchodní oddělení.
Proč nevěděl, že má zákazníka, který se ptá na něco mimo jeho kompetenci, neprodleně přesměrovat jinam? Proč mu nikdo neřekl, že má použít nějakou frázi jako „Váš dotaz směřuje spíše na moje kolegy než na mne. Předal jsem jej proto obchodnímu oddělení. Brzy Vás budou kontaktovat.“?
To je ale jen jeden případ. Ve většině firem podle mě zaměstnanci vůbec neví, jak mají řešit příjemné i nepříjemné situace. Zeptejte se sami sebe:
Osobně doporučuji vyzkoušet ghost shopping. Já ho občas dělám. Objednám si pod anonymním jménem služby od vlastní firmy. A jsem v nějakém ohledu náročný. Třeba nechci odpovídat na dotazy, hodně tlačím na rychlost dodání, chci všechno hned, nelíbí se mi cena, všude vidím problémy apod. A tyto situce potom rozebíráme a řešíme, jak přístě reagovat lépe.
Zkuste to taky. Nakupte si ve vašem e-shopu, potrapte zákaznickou podporu, zkuste je prostě zničit, totálně jim to nandat. 🙂 Je lepší, když to uděláte vy než někdo jiný. Protože příště to může být naostro.
Zároveň si definujte svoje hodnoty. Řekněte svým zaměstnancům, co je pro vás důležité a jak chcete, abyste byli zákazníky vnímáni. Vysvětlete jim, proč je to důležité, jak moc na tom záleží a jak lze vašeho cíle dosáhnout. Pokud nebudou tyto informace mít, nebudou se podle nich ani chovat.
Zkusme znovu toho poskytovatele připojení.
Situace: Jednám s technikem o tom, zda u mě v baráku půjde internet tak rychle, jak bych chtěl. Dozvídám, že půjde. Začínám se proto ptát na podmínky spolupráce.
To se nestalo. Technik mě zdržel o několik dní a vzal pár desítek minut dopisováním. Napsal jsem mu, že jsem s tím nespokojený a že chci věci řešit efektivněji. Pro náš příklad si představme, že ve mně bouchly saze a napsal jsem něco v tom stylu, že kvůli jeho komunikaci s firmou vůbec nechci spolupracovat.
A je to. Dost pravděpodobně to pochopím a na další postup kývnu. Vše je jenom o tom, že jsme všichni věděli, jak máme postupovat, co máme kdy udělat a proč. Ví to i vaši zaměstnanci? Přesvědčili jste se o tom nějak?
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: highwaystarz
18. 1. 2016
Já osobně mám zrovna příklad, jak to může „firma“ pokazit. Letos o prázdninách jsem předal řízení skladu i komunikaci se zákazníky brigádníkovi do Prahy. Tak nějak jsem čekal, že bude přemýšlet stejně jako já, reagovat jako já a všechno bude pozitivní. Moc jsem to nesledoval, ale koncem roku jsem tak procházel maily a občas jsem si přečetl, jak brigádník reagoval na zákazníky. Příklad – zákazník se ptá, zda jsou kolečka z materiál polyurethanu, ale slovo popletl a napsal myslím z polyuranu nebo něco podobného. Místo, aby to brigádník pochopil odepsal zákazníkovi, že žádný uran neprodáváme, stroze a bez dalšího vysvětlení a vůbec zákazníkovi neodpověděl na to, co ho opravdu zajímalo. Je asi jasné, zda nákup následně proběhl nebo ne 🙂 Určitě tedy proto doporučuji nastavit si tedy pravidla hned od začátku a předat lidem na tech. podpoře info o tom, jak se to má nebo nemá dělat, jinak vám může utéct nemálo objednávek.
Dobrý den, hezky napsaný článek. Neberte to prosím jako reklamu, ale v rámci našeho eshopu jsme právě potřebovali vyřešit zpětnou vazbu od našich zákazníků, zda jsou spokojení, co je trápí, atd. E-mailová komunikace nám téměř ztroskotala, lidé zkrátka maily moc nečtou. Když už, tak pár hodnocení přišlo přes formulář Heureky. Nicméně (využíváme Shoptet), jsme zkusili zařadit do naší komunikace SMSky, je to od Gosms. Tento doplněk umožňuje odesílat hromadné zprávy na naše zákazníky a díky němu jsme získali skvělou zpětnou vazbu od našich klientů. Občas přes tuto službu pošleme i marketingové sdělení a myslím, že ač někdo říká, že SMSky jsou dávno za zenitem, tak mi z této formy komunikace máme velice dobré výsledky. Takže i tuto formu bych doporučovala ostatním nezatracovat 🙂 Jinak ať se daří, články jsou velmi zajímavé.
Jo kdyby to takhle fungovalo.
Většinou mi odpovídá jeden člověk a to ohledně všech věcí a informací.
Ono když to stojí na jednom člověku, tak ví většinu věcí. Bohužel ale často nestíhá a informaci se dozvídám až po několika dnech. To ale většinou už mám nakoupeno jinde.
Nejvíce mě naštve, když nikdo neodpoví. S takovou „firmou“ nechci mít nic společného.
Sám se snažím komunikovat rozumně,efektivně a rychle.