13. 3. 2020
V posledních dnech sleduji situaci v mnoha českých firmách. S většinou jejich zakladatelů a šéfů se znám osobně, někteří jsou dokonce mými přáteli. Sleduji tak vývoj v desítkách e-shopů, v několika startupech, agenturách, výrobních a potravinářských firmách a v mnoha dalších.
Některé firmy zatím dopady vládních nařízení a celé situace kolem koronaviru nepociťují. Některé je bohužel pociťují velmi silně.
Zapomenout nechci ani na řadu freelancerů, kteří například ruší svá veřejná i firemní školení a akce. Mnozí z nich přicházejí o značnou část svých příjmů, někteří i o vyšší desítky procent.
Nedovedu si představit, jak náročným okolnostem a těžkým rozhodnutím musí tito lidé a jejich rodiny čelit. Někteří z nich se mi dokonce svěřili, že celá situace může mít fatální následky pro jejich podnikání.
Ačkoliv vím, že to v celé věci nijak nepomůže, tak bych chtěl říct, že na vás myslím a z celého srdce vám všem fandím. Moc si přeji, aby dopady na vaši firmu nebyly velké, abyste nemuseli rušit chystané projekty, propouštět vaše kolegy a dělat spoustu dalších rozhodnutí, která jsou noční můrou pro každého podnikatele.
Kdybych vám mohl nějak pomoci, neváhejte mi napsat nebo zavolat. Mnoho firem se na mě obrací se svými problémy a když už nic jiného, často je alespoň propojím s někým, kdo se na danou věc specializuje nebo si jí sám prošel.
V uplynulých letech jsem si s mnoha zkušenými podnikateli a manažery povídal o tom, jaký dopad na ně měla nejen velká ekonomická krize v minulosti, ale i mnohem menší, byť extrémně náročné vlastní krize jejich firmy. Ačkoliv pro ně byla tehdy situace doslova kritická, zpětně ji mnoho z nich hodnotí jako obrovskou příležitost, díky které je jejich byznys dnes mnohem stabilnější a bezpečnější.
Mnoho z nich mi doporučilo, abychom v případě takové krize zachovali klid. Když se firma bortí a objevují se další a další problémy, je velmi těžké nepanikařit. Nicméně právě to je ta chvíle, kdy můžeme dělat ta vůbec nejhorší rozhodnutí pod vlivem strachu a chaosu, kterým jsme teď obklopeni.
Na mnoha akcích MladýPodnikatel.cz jsme rozebírali příběhy podnikatelů, kteří dokázali své firmy provést velmi náročnými obdobími. Snad pokaždé zaznělo, že klíčové je zachovat si nadhled a čistou mysl. Vaše firmy to teď potřebují.
Jakkoliv to tedy může být náročné, pokusme se klid, nadhled a čistou mysl zachovat a společně sdílet své zkušenosti a vzájemnou podporu, i kdyby měla být jen psychická.
Těším se, až se s vámi zase setkám osobně a zpětně si nahlas vydechneme, že jsme to zvládli. Máte na to!
13. 3. 2020
Co na můj článek říkáte vy?