Jiří Rostecký

Největší chyba při zakládání nového projektu – pospíchání – zabije projekt i vaši náladu

26. 1. 2013

Znáte to? Hlavou vám proběhne skvělá myšlenka, začnete rychle uvažovat, okamžitě hledáte nástroje na ověření domén a už koukáte po novém webhostingu. Netrvá to dlouho a procházíte výsledky vyhledávání Googlu a prohlížíte si stovky krásných šablon. Mezi tím se vám stahuje WordPress a potřebné pluginy. Za chvíli máte nový web.

S Wedosem mi založení nového webu od registrace domény až po nasazení WordPressu trvá tak tři hodiny. Zdržuje mě akorát ta doména. Webhosting není problém, mám tam multivitamin, takže je web nahraný ještě dříve, než ho doména ukáže. V záložkách mám desítky hezkých volně dostupných šablon, které jsem všudemožně našel a rád bych je jednou použil. Do nové složky na Ploše si už ukládám koncepty textů, které zasílám na korekturu a v intervalu tak dvou minut promačkávám F5 až na dno, abych už konečně viděl web na nové doméně.

Zná to asi každý. Denně mám několik nápadů na nové super projekty. Většina z nich nestojí za nic, ale občas se mi nějaký líbí natolik, že mi dá křídla jako Redbull, sílu jako špenát a rychlost jako slevy v Bille. Kéž by se to dalo dopovat, fetnul bych si vždy na začátku dne a udělal bych toho víc než jindy za týden. Hlavně při dělání rutinní práce bych takového dealera uvítal…

Problém je jen jeden – je to bezmyšlenkovité. Počáteční nadšení ze skvělého nápadu a jednoduchosti jeho realizace je sice báječné, ale na druhou stranu vás může stát čas, nervy i peníze. Ze všech projektů, které mě takto napadly a já je tímto způsobem zrealizoval, se mi jich udrželo jen pár. Nedokázal jsem je dotáhnout do konce, nadšení opadlo a já se zase začal věnovat důležitějším věcem. Objevil jsem problémy, které jsem zaslepen počáteční euforií neviděl, a došlo mi, že to nemá cenu. Dám vám příklady:

  • Před tak čtyřmi lety jsem si chtěl provozovat svůj vlastní magazín o dění na Webtrhu. Byla to konkurence známého IT bulváru. Nadšení nevydrželo, ale (pravda) web jsem prodal a následně založil Objevit.cz.
  • Před půl rokem jsem chtěl vytvořit síť malých podpůrných webů. Dnes jich mám tak deset, ale visí mi zde další desítky zbytečně zaregistrovaných domén, na nichž web už nepostavím.
  • Je to asi rok, co jsem chtěl založit další magazín. Mám domény, mám dokonce i upravené vlastní šablony (barevné mutace), ale spouštět to nebudu. Mám tuším i pár článků.
  • Založil jsem několik facebookových stránek, kde jsem chtěl aktivně publikovat obsah. Hádejte, jak dlouho jsem to vydržel…

A příkladů bych mohl dát více. Už jsem ale moudřejší. Jakmile dostanu skvělý nápad na nový projekt, nezačnu hned instalovat redakční systém nebo objednávat služby programátora. Vše si promyslím, proberu pozitiva i negativa, odhadnu si náklady a připravím si kapitál, popřemýšlím nad propagací a správou projektu, naplánuji si způsoby monetizace, porozhlédnu se po konkurenci a zauvažuji i nad spoluprací, do Wordu si nepíšu hned články, ale takový malinkatý business plán, který mi bude sloužit jako osnova. Když mě tohle všechno neotráví a opravdu to zpracuji – ano, projekt opravdu založím. Není to už jen hodinový nápad.

Ne každý dobrý nápad, který dostaneme, je opravdu dobrý. Jenom si to vždy nedokážeme hned uvědomit. Jak jste na tom Vy? Znáte tento pocit?

26. 1. 2013

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?