5. 12. 2013
Konkurence může být skvělá, ale i špatná věc. Je to o tom, jak k ní budete přistupovat. Podle mě je nejlepší ji vůbec neřešit. Přiznám se, že konkurenci nesleduji a ani se podle ní nijak neřídím. Často ani nevím, kdo naším konkurentem je a kdo se jím chce stát. Prostě je mi to jedno.
Nevím, zda je to dobrý přístup, ale mně vyhovuje. V minulosti jsem měl nutkání konkurenci řešit a nedala mi spát, dneska jsem trochu šťastnější, když ji si jí nevšímám. Máme totiž šíleně velkou konkurenci, v podstatě každý textař, korektor, překladatel, programátor, grafik a podobně je naším konkurentem. A těžko se konkuruje někomu, kdo píše za 40 Kč. Takže to nemá cenu řešit.
Konkurenci máme i v našich projektech, je řada projektů o WordPressu, řada projektů pro copywritery, řada projektů pro podnikatele atd. Všude je konkurence. Pokud ji nemáte, pravděpodobně jste ji ještě nepoznali. Pokud vás teď něco napadlo, takřka určitě už to někdo dělá. Pokud ne, možná zbohatnete „přes noc“, nebo vás napadla blbost.
Kolikrát jsem i přemýšlel, jak se k tomu všemu postavit. Jak řešit levnější ceny, dobré nápady na konkurenčních projektech a mnoho dalšího, co vás někdy dokáže pořádně zamrzet. Nevěděl jsem, zda se za konkurencí honit, kopírovat její nápady, snažit se být alespoň o pár kaček levnější či udělat cokoliv, abych byl v něčem jako ona a likvidoval tak její konkurenční výhody. Pak jsem se na to vykašlal.
Nemá to totiž cenu. Proč?
Největší chybou, kterou můžete udělat, je pracovat pro konkurenci. Jakmile ji začnete slepě dotahovat, budete vždy druzí, protože přeci dotahujete konkurenci. Podle mě je blbost ji kopírovat a snažit se ji překonat. Pokud do toho nepřidáte vlastní přidanou hodnotu, nikdy nemůžete vytvořit něco lepšího než ona, maximálně něco stejného.
Nevím, zda to je správný přístup, ale já to tak nedělám a ani to dělat nechci. Zaměřuji se na naše cíle, neporovnám se s nikým. Vím, že existuje řada levnější, řada lepších, řada krásnějších a podobně. Já mám ale určité cíle a vize, kterých chci dosáhnout. Chci, abychom si šli vlastní cestou, dělali svou práci co nejlépe umíme, učili se novým věcem, zdokonalovali se a neporovnávali se s ostatními. Je dobré vzít si inspiraci, ale podle mě není dobré se jimi řídit.
Abych byl alespoň trochu konkrétní. Chtěli jsme spustit jeden projekt, plánovali jsme to už delší dobu, až jsme najednou zjistili, že ho začíná realizovat naše konkurence. Viděli jsme její poptávku na programátory a v tu nás chytlo to klasické „ježiši, musíme bejt první, pak už to nebude tak cool“ a hned jsme svolávali poradu a bavili se s programátory, jak to co nejdříve udělat. Byli jsme schopni investovat desítky tisíc, když nám došlo, co jsme to vlastně za idioty a jaký to má všechno smysl. Projekt jsme dodnes nezrealizovali (konkurence mimochodem také ne), místo toho jsme peníze investovali jinam, lépe a moudřeji. K projektu se v budoucnu možná vrátíme, ale není pro nás tak důležitý, abychom spěchali a pořádně jej nepromysleli.
Ze zkušenosti už vím, že honění se za konkurencí skončí v kruhu. Ona něco udělá, vy to uděláte také. Pak nic a ona zase něco udělá, takže makáte, abyste to měli také. Ona vlastně celou dobu určuje váš směr, směr vývoje vaší firmy či projektu. Podle mě byste to ale měli být vy, kdo určuje směr, protože vám v tom leží peníze. A když se konkurenci něco povede a zrealizuje něco strašně super, místo debilního kopírování zkuste vymyslet lepší provedení, zdokonalit to, udělat to lépe, ale rozmyslete si, zda je pro vás moudré odkládat kvůli tomu jiné plány, jež jste do té chvíle měli. Možná právě díky nim tu konkurenci porazíte. 🙂
5. 12. 2013
Jsem stejného názoru člověk musí být o krok napřed. Ne být v kruhu s konkurencí.
Naprosto s článkem, potažmo s tebou Jirko souhlasím, ohlížet se na konkurenci nemá moc velký smysl a většinou je to jen ztráta času. Cenové války byly, jsou a budou. Lepší je se zaměřit na vlastní činnost a snažit se jí nějak posunout. Tím se zlepší tržby mnohem víc, než bojem s druhými.
Děkuji za inspirativní článek. Myslím si, že si na Vaše slova vzpomenu, až budu chtít někdy podnikat.
Souhlasím, taky konkurenci nesleduji a rozhodně nehodlám jít cestou snižování cen. Podnikání je podle mě o tom, že člověk jde svou cestou, která by měla být trochu jiná a měl by vlastně nabízet vlastní řešení a proto je konkurence pro zákazníky dobrá 🙂