21. 11. 2013
Už se mi několikrát stalo, že jsem nebyl spokojen s naší prací. Nelíbil se mi text od našeho textaře, grafik odevzdal nevyhovující design a podobně. V takové situaci se dostanete do pozice někoho, kdo má dvě možnosti. Buď klientovi odevzdáte práci, s níž sám nejste ztotožněn, nebo zkritizujete svoje lidi, přiznáte chybu a práci zadáte znovu někomu jinému.
Nejlepší samozřejmě je, když se takové situace nestávají. Jenomže to nejde. Když píšete stovky textů, děláte desítky designů a máte více klientů, určitě se vám takový problém dříve nebo později stane. I ti nejlepší se mohou někdy seknout, nemusí pochopit celé zadání, naplnit jeho myšlenku nebo prostě nemít svůj den. Jsme lidé.
Právě proto se v naší firmě snažíme vše kontrolovat. Ono už to moc dobře nejde, protože nejsme v době, kdy jsme dokázali v pohodě vše přečíst, prohlédnout a podobně. Na druhou stranu už máme velmi pečlivě vybrané lidi a víme, co od nich můžeme očekávat. Přesto nechceme odevzdávat nic, s čím nejsme 100% spokojeni a rádi si to třeba nedáme do referencí. Respektive přímo chceme si to dát.
Dnes jsem volal klientovi. Děláme mu design a mně se nelíbil. Rozhodl jsem se jej dát jinému grafikovi. Klientovi jsem řekl pravdu a on můj přístup ocenil. Poděkoval mi a řekl, že je rád na to, jak na to dohlížíme a máme zájem to zpracovat lépe. Sám to dal několika lidem k nahlédnutí a rovněž nebyli spokojeni. Zpracujeme nový design, lepší a klient bude více spokojen.
Už se mi to stalo v minulosti několikrát. Myslím si, že na tom není nic špatného. Lepší je klientovi zavolat, omluvit se a udělat práci znovu a lépe, než poslat něco, co se vám samotnému nelíbí, klient nebude zcela spokojen a vy po něm budete chtít peníze. Musíte být s prací pro klienta spokojen nejdříve vy sám, bohužel tomu tak často není a řada grafiků, textařů a dalších odevzdává něco, co se jim nelíbí, ale ihned natáhnou ruku a čekají odměnu.
21. 11. 2013
Já nevím, ale článek mluví o kritizování vlastní práce. To je trošku zavádějící ne? Pořád je to práce toho druhého. Je jasné, co obsahem článku myslíš, ale to je něco jiného. Vlastní práce je práce, kterou jsem dělal sám. 🙂 V tomhle případě bych to nazval práce pro klienta nebo něco podobného.
Jirko, jenže autorem podle autorského zákona, i kdybys měl ve smlouvě bůhví co, je stále jeho tvůrce a svých práv se nemůže zbavit. Prezentuješ práci firmy nikoli svou vlastní. Tvoje práce je jen ta korektura, nikoli dílo samotné. Je to slovíčkaření. Oba víme, co jsi napsal v článku, to platí, o tom není sporu, jen ten nadpis je zavádějící.
🙂 Shodneme se, že se neshodneme, Nestalo se mi to poprvé.
Ach jo, tak znova – když jsem si v čtečce přečetl název článku, čekal jsem tvou sebereflexi, nečekal jsem, že budeš psát víceméně o prasácké práci někoho jiného, který pro tvou firmu dělá. Pokud bereš, že nadpis je správně, pak já na to říkám, ano může být, ale v tom případě je dvousmyslný.
Rozhodně je to lepší, ale pokud máte stovky klientů tak si myslím, že vy jako majitel nemáte šanci všechno kontrolovat. Prostě grafik, copywriter si musí stát za svojí práci, případně jí musí zhodnotit jeho nadřízený.
A jak to řešíte s odměnou těm, co to pokazí? Například když někdo udělá špatnou grafiku a jiný to musí udělat znova. Platíte oba, nebo jen jednoho, toho víc a toho míň, …?