Jiří Rostecký

8+ nástrojů pro tvůrce blogů a magazínů

21. 1. 2016

Bez některých nástrojů si tvorbu blogu a magazínu Mladý podnikatel nedokážu představit. Zde přináším jejich výčet. Můžete tak nahlédnout pod pokličku přípravy mých článků a videí.

Práce na mém osobním blogu a magazínu se skládá ze zpracování poměrně velkého množství informací:

  • na jakých článcích a videích se momentálně pracuje, v jakém jsou stavu, na co se čeká, co zbývá do vydání
  • koho jsem oslovil s nabídkou rozhovoru, kdy a zda mi odpověděl, kdy a kde se sejdeme, v jakém stavu je příprava
  • kdo mi dluží jaký článek
  • kdo pro mne píše guestpost a kdy jej má dodat
  • koho mám s čím kontaktovat a proč
  • jak články a videa roztřídit tak, aby každá moje persona měla něco nového (pracuji se 3 personami)

A mnoho dalšího. Je pro mě důležité mít ve všem co největší pořádek, zároveň se ale nezahltit aplikacemi a nemít vše na 100 místech. Proto se snažím o minimalismus – využívat co nejmenší množství nutných nástrojů, věci nekomplikovat a co nejvíce si usnadnit práci.

Trello

Trello je pro mne odrazový můstek pro rozvoj Mladého podnikatele. Vkládám do něj informace o tom, na jakých tématech se momentálně pracuje, kdo se na nich podílí, kdy se má co dodat a v jakém to je stavu. Také tam mám guestposty a náměty na další témata.

Rozdělené to mám do těchto listů:

  • Název persony: články, na kterých se pracuje v rámci konkrétní persony
  • Název persony – témata: články, které se budou v brzké době zpracovávat a pomalu se k tomu schyluje
  • Video: videa mám zvlášť v jednom listu, který mi říká, jaká videa se momentálně domlouvají/připravují/chystají k natočení
  • Guestposty: seznam článků od externích přispěvatelů + aktuální stav
  • Lidé: koho mám s čím oslovit, tipy na příběhy apod.

V jakém stavu se články a videa nachází, mi pomáhají rozlišit labels (ty barevné čárky). Zelená značí, že se na tom pracuje, žlutá, že se to domlouvá, a červená, že se to někde zazdilo (např. se zrušila schůzka, host neodpovídá, nemám dostatek informací, zastavil jsem produkci apod.).

Trello

Takto to vypadá v praxi. Rozmazal jsem názvy článků, abyste se měli na co těšit a já vše nevykecal předem. 🙂 Jeden jsem nechal pro ukázku – už vyšel a najdete ho tady.

Tento systém mi hodně pomáhá v tom, že nezapomínám na nic, na čem se aktuálně pracuje. Navíc vidím hezké rozvržení mezi jednotlivé persony a vím, pro kterou z nich se toho zpracovává nejvíc a která teď strádá a je potřeba ji nakopnout.

Další vychytávkou jsou checklisty. Když tvořím články, do kterých přispívá více lidí naráz, vytvořím si checklist se jmény přispěvatelů. Poprvé jej zaškrtám, když přispěvatele obepisuji s žádostí o přispění. Dost často totiž dělám třeba na 30 článcích současně a jeden přispěvatel může přispět třeba do 5 článků současně. Abych mu nepsal 5 e-mailů a nevypadal jako tydýt, tak to dám do jednoho a checklisty mi pomohou na nic nezapomenout.

Pak checklisty odškrtám a škrtám jména postupně tak, jak mi přispěvatelé dodávají odpovědi. Dělám to tak dlouho, dokud mi Trello nehlásí 100 %. Pak jde článek ven. Odpovědi přispěvatelů vkládám do komentářů, abych měl vše pohromadě.

Trello je super. Používám jej na spoustu věcí. Skvěle se v něm hromadí informace. Doporučuji jej každému k vyzkoušení.

ZDARMA – Trello jsem měl placené, ale moc mi toho placená verze nedala. Dnes jej mám zdarma a naprosto mi stačí.

Boomerang

Boomerang je nástroj pro Gmail. Nainstalujete jej jako doplněk do Google Chrome, Mozilla Firefox i Safari. Neumím si bez něj práci představit, protože mi zaškrtnutím jednoho tlačítka připomene, pokud mi někdo neodpoví do určité doby.

Když tedy oslovuji někoho s prosbou o rozhovor, dám mu třeba týden na reakci. Pokud mi žádný e-mail nepřijde, zobrazí se automaticky jako nepřečtený a já se připomenu. Když ani podruhé host neodpoví, zkouším volat, případně téma zpracuji s někým jiným, pokud je to možné.

ZDARMA i PLACENÉ – do určitého množství připomenutí je Boomerang zdarma, pak je placený – mně docela lidé odpovídají, takže jsem zatím nemusel upgradovat, ale čekám, že mě to nemine

Workflowy

Workflowy jsou fantastické díky své jednoduchosti. Vytváříte si v nich odrážkové seznamy a různě je můžete do sebe zabalovat. Ten nástroj doslova miluji, protože mi umožňuje spravovat obrovské množství informací, ale vždy se k něčemu konkrétnímu jednoduše vrátit.

Osobně jej v rámci tvorby obsahu používám jako evidenci témat ke zpracování a databázi odborníků. Mám v něm třeba 5 odrážek s názvy rubrik Mladého podnikatele. Jednotlivé rubriky obsahují „podrubriky“ a seznamy témat ke zpracování. Postupně si z nich vybírám a házím je do Trella do listů s tématy, které chci v brzké době zpracovat.

Přiznám se, že si témata vybírám dle vlastní libosti. Stále beru Mladého podnikatele jako projekt, díky kterému se vzdělávám. Takže pracuji na tom, co zrovna řeším, co mě baví, v čem se chci zlepšit a co mi přijde zajímavé, aktuální, potřebné.

Jinak jsou Workflowy skvělé pro tvorbu jakýchkoliv seznamů, poznámek, postupů apod.

ZDARMA i PLACENÉ – Workflowy jsou nějak omezené počtem poznámek, které do nich můžete vložit, proto jsem si je předplatil

Todoist

Aplikací na správu úkolů je neskutečně mnoho. Mně nejvíce vyhovuje Todoist. Snažím se následovat doporučení Daniela Gamrota a dělat si denní revize úkolů. Večer sednu a naházím si do Todoistu úkoly na druhý den. Vybírám si z Inboxu, kde mám vše, co je potřeba udělat a přijde mi to důležité.

Nechybí mezi tím samozřejmě ani články. Todoist mi např. pomáhá v evidenci klíčových slov, pro která chci vytvořit landing page, napsat článek, natočit video apod.

Jinak jej používám skutečně pouze na úkoly, které se samozřejmě neustále mění.

ZDARMA i PLACENÉ – většina důležitých funkcí funguje zdarma, hodně si teď hraji s Karmou

Google Drive

Google Drive je klíčovým nástroje pro tvorbu obsahu. Používám jej nejen na psaní článků a sdílenou tvorbu rozhovorů na dálku, ale mám v něm například i definici svých person. Dlouho jsem pro to hledal lepší nástroj, nakonec mi ale žádný moc nevyhovoval a Google Drive to vyřešil nejrychleji.

Víc k tomu asi není, co dodat. Google Drive je snad podmínkou pro každého, kdo nechce posílat wordovské soubory (BTW Word v PC ani nemám) a chce mít vše sdílené.

ZDARMA – snažím se vše neaktuální a zbytečné mazat, takže si vystačím s bezplatnou verzí a prostor přikupovat nepotřebuji

Pocket

V rámci přípravy na natáčení či na tvorbu článků je pro mne velmi důležitá příprava. Pocket proto používám i pro ni. Při přípravě tématu si najdu relevantní články, které téma rozebírají a mohou mi dát nějaké nové informace. Naházím si je do Pocketu a většinou před spaním si je pročítám.

Tohle na tom všem miluji asi nejvíc. Dost často se tak dostanu k něčemu, co jsem do té doby vůbec neřešil. Neustále objevuji něco nového, pronikám do tajů nových oborů a učím se. A hlavně mě při tom napadne šíleně možností, jak posunout svoje podnikání, ale i sebe v osobní rovině. 🙂

ZDARMA – úplně super a bez nutnosti investice

Buffer

Buffer je pro sdílení obsahu na sociálních sítích geniální. Není třeba hledat cokoliv dalšího. Používám ho pro Twitter, LinkedIn a osobní Facebook.

Co k němu dodat? Snad jen to, že byste neměli sdílet článek jen jednou. Dejte ho tam klidně vícekrát. Jen s několikadenními rozestupy a originální textací. Díky tomu články ukážete i těm, co je napoprvé ve feedu nestihli. A pracujte s fotkami, ale o tom napíši někdy příště.

PLACENÉ – v základu je zdarma, ale pro správu více účtů je nutno předplatit, tak platím a doporučuji všem, co mají více projektů

WordPress for Desktop

Články na osobní blog píši takřka vždy v desktopové aplikaci WordPressu. Líbí se mi její rozhraní a rád vypadnu z prohlížeče taky na chvíli ven. U Mladého podnikatele si na to ještě netroufám – u každého článku máme hodně nastavení atd., což aplikace nezvládá.

WordPress desktop

Takto vypadá rozhraní desktopové aplikace WordPressu.

Jak si ji nainstalovat, najdete v tomto článku.

ZDARMA – mám trošku problém – pro malý projekt, jako je můj blog, FREE verze stačí, pro velký projekt bych aplikaci nevyužil, takže není důvod předplácet

Další nástroje jako bonus:

  • Evernote na zápisky + ho mám otevřený při natáčení videí
  • Pixelmator / Gimp na grafiku
  • FileZilla na FTP
  • Sublime text na takové to domácí kódění
  • Balsamiq Mockups na wireframy
  • Google Adwords / Sklik a jejich nástroje na hledání klíčových slov
  • Google Kalendář na evidenci schůzek, setkání, natáčení, Skype hovorů apod.
  • Feedly na čtení článků a sledování RSS oblíbených zdrojů, od kterých se inspiruji
  • QuickTime Player pro nahrávání obrazovky
  • MOLDIV pro zajímavé koláže fotek na sociální sítě (hlavně na Instagram)
  • Simple RSS+ na poslání notifikace na iPhone jako upozornění na vydání nového článku na webech, které chci sledovat
  • VisualPing pro sledování změn na vybraných webech (pošle vám e-mail, když se na webu něco změní)
  • Google Alerts pro sledování nových zmínek na internetu (není ale 100%)
  • Fotolia pro nákup fotek a obrázků ke článkům (všechny obrázky si poctivě kupuji)

A mnoho dalších, které mi práci velmi usnadňují. Postupně sepíši další návody a články o tom, jak dělám to, co dělám. Hoďte si moje RSS do čtečky a sledujte mě na Twitteru:
Nic vám neunikne. 🙂

21. 1. 2016

Komentáře čtenářů:

Napsat komentář: Radek Zeman Zrušit odpověď na komentář