8. 3. 2016
Často se mě někdo ptá, jak dokáži tvořit tolik obsahu najednou a kde neustále beru inspiraci na nová témata článků, videí a podcastů. V tomto blogpostu vám odhalím několik mých tipů, které mi pomáhají a které můžete vyzkoušet sami.
Článek píši i na základě krátkého rozhovoru, který se mnou udělal Pavel Drábek. Najdete v něm několik dalších tipů a doporučení.
První tip se zdá být jako klišé. Něco samozřejmého. Jenomže, jak se říká, pod lampou je největší tma. Mnohdy na to nejvíce samozřejmé zapomínáme a mě překvapuje, kolik lidí mi nedokáže odpovědět na otázku, kdo je vlastně jejich čtenář. A ti, co mi odpovědět dokáží, dost často řeknou něco příliš obecného a těžko uchopitelného.
Dám vám příklad. Kdo je čtenáře Mladého podnikatele? Především ti, co podnikají na internetu. Stačí vám taková odpověď?
Mně ne, protože podnikat na internetu může freelancer, e-shopař, affilák, majitel nějaké agentury, tvůrce jakéhosi portálu, maminka na mateřské apod. Každý z nich je ale jiný, řeší jiné problémy a já pro něj mohu připravit jiný obsah.
Proto musím jít hlouběji. Jsou to zejména lidé, kteří začínají podnikat na internetu nebo kteří chtějí svoje podnikání posunout na další úroveň – v něčem jej zlepšit. Současně je to pravděpodobně jedna z 3 mých person, u kterých mám detailněji rozepsanou jejich charakteristiku, potřeby, problémy, vlastnosti apod.
Čím více toho o čtenářích víte, tím lépe budete vědět, o čem psát. Třeba já dnes vím, že v rozhovorech nemohu být úplně extrémně odborný, protože by mi většina uživatelů nerozuměla. Zase ale nemohu být příliš povrchní, protože by se mnou jen ztráceli čas a já jim nepomáhal posunout to podnikání nebo marketing dopředu.
Podívejte se na Jak se tvoří persony? a Jak dělají marketing v DámeJídlo.cz. Obojí vám napoví, jak za svými čtenáři jít a jak si je co nejlépe specifikovat.
Další otázka, na kterou mi mnoho tvůrců blogů, magazínů, podcastů a všeho dalšího nedokáže odpovědět je: Kdy jste se s nimi naposledy bavili? Kdy jste poslouchali jejich problémy a čerpali inspiraci přímo od nich? A kdy jste je nechali, aby vám téma na nový obsah řekli sami?
Vyjděte ven. Jděte na oborovu konferenci, kde svoje uživatele potkáte. Jděte s nimi na pivo. Nebo si s nimi jen pište na Facebooku a vyměňte si pár e-mailů. Poslouchejte je, ptejte se jich, zajímejte se. Jsou nejlepším zdrojem vaší inspirace.
Já se se svými čtenáři scházím. Někdy v rámci různých akcí a přednášek, jindy si s nimi domluvím setkání napřímo. Psal jsem o tom i zde.
Pokud jsou zároveň vašimi klienty, zpracovávejte nový obsah o jejich problémech. Nemusíte být konkrétní, prostě pište obecné články na konkrétní jedno téma, které jste probírali na vašich konzultacích nebo se kterým jste se při práci setkali.
Nejsem novinář a jsem na to pyšný. Oproti většině novinářů mám totiž jednu výhodu – to, o čem dnes a denně tvořím obsah, sám dělám. Tvořím totiž vlastní projekt, buduji firmu, řeším její procesy, cashflow, marketing a spoustu dalších věcí, které s podnikáním souvisí. Podnikám, dělám marketing a píši o podnikání a marketingu. To je fér, ne?
Nutí mne to neustále zkoušet nové věci. Když chci psát o Facebooku, zkusím si něco nového nejdřív sám. Napadne mne spousta otázek a témat na nové články. Při tvorbě webu a jeho propagaci mám denně desítky nápadů, co by se dalo zpracovat. Vše jenom díky tomu, že to řeším v praxi. Přichází to za mnou samo.
Trochu mě dnes mrzí dvě věci – že nemám vlastní e-shop a že nepracuji v nějaké agentuře. Obojí bych si rád vyzkoušel, protože by mi to dalo nový úhel pohledu a nové zkušenosti. Jednou to chci zkusit.
Vy postupujte stejně. Zkoušejte nové věci, experimentujte, tvořte a vyhodnocujte. Rozebírejte problémy, ale i úspěchy, které se vám při tom staly. A tvořte na základě nich nový obsah. V marketingových oborech se to přímo nabízí.
Analýza klíčových slov. Jak se dělá, zjistíte v tomto vyčerpávajícím videu a stoprocentně si ji potom dokážete vytvořit sami. Pokud vás ale straší vidina obrovských excelovských tabulek a dokumentů, vykašlete se na to. Místo toho si zkuste hodit do Google AdWords nebo Skliku klíčová slova, která jsou spjata s vašimi uživateli (vrací nás to k bodu 1) a hledejte fráze, které vás inspirují ke tvorbě nového obsahu.
Já to takhle občas dělám také. Věnuji se určitému tématu, tak se podívám, co lidé v jeho souvislosti hledají. A hned mám nové náměty na články a videa.
Negooglete. Říká vám něco Quora? Je to zjednodušeně web, na který lidé vkládají svoje dotazy a jiní lidé jim na ně odpovídají. Jenomže to nejsou odpovědi jako na Webtrhu. Mnohdy jsou to celé články, návody, případovky, osobní příběhy a další velmi hodnotný obsah.
Na Quoře si můžete jednotlivé dotazy filtrovat podle tématu. Takže najdete dotazy ohledně online marketingu, mezi kterými se skrývá šíleně skvělých nápadů na nové články. Já se takto inspiroval už mnohokrát a zrovna na základě Quory zpracovávám několik nových rozhovorů.
Neznám moc webů, kde najdete pohromadě tolik různorodé inspirace a mnohdy i zajímavých zkušeností uživatelů.
V Česku málo věříme diskuzním fórum. Třeba Webtrh je v tom mém oboru velmi kritizovaný a většina mých známých jej označuje za extrémně nedůvěryhodné médium. Na druhou stranu na něj chodí lidé s prosbami o radu. Podobně jako Quoře mi tak mohou diskuzní vlákna posloužit jako super zdroj inspirace pro nový obsah.
Totéž může platit v tom vašem oboru. Dneska je fórum (nebo poradna) na všechno. Najděte si to, které bude tematicky shodné s vaším webem a zkuste na něm hledat zajímavé dotazy a náměty, které jste ještě nezpracovali.
Současně si tak můžete ověřit jejich atraktivnost sami – založte téma, položte dotaz a sledujte, jak s lidmi rezonuje. Pokud hodně, máte nové téma.
Ještě, než v Česku začal boom Facebooku, tvořil jsem vlastní diskuzní fórum. Pak se Facebook rozjel a já byl svědkem neuvěřitelného odlivu uživatelů z fór na sociální sítě. Tam se dnes vedou diskuze, tam se lidé ptají, tam hledají pomoc. A vy tam můžete čerpat.
Hledejte uzavřené skupiny, kde je vaše cílovka. Sledujte ji a čerpejte z dotazů členů. Nezapomeňte ale i na svoje přátele. Třeba tento status Romana Hřebeckého mne motivoval k vytvoření 2 rozhovorů, které se právě dokončují, o tom, jak uřídit tým freelancerů. Brzy bude na stránkách.
Podobně jsem se inspiroval už mnohokrát. Je to opět o tom, že sledujete lidi z oboru, kterému se věnujete. O čem se baví, co probírají, kde se nemohou shodnout, proč se hádají, na co se ptají, co je trápí, co je zajímá apod.
LinkedIn. Sociální síť, která je zlatým grálem při hledání nových kontaktů. Já díky ní zrovna chystám rozhovory se zaměstnanci několika velkých firem, na které jsem do té doby neměl kontakt. Super je, že si můžete lidi vyfiltrovat podle firmy, ve které pracují. Takže stačí znát název firmy, která třeba dělá dobře online marketing, a na LinkedInu si najít její markeťáky. A máte to.
Podobně to může fungovat i ve vašem oboru. Na LinkedInu je stále více lidí z různých oborů a mnohdy se tam dají najít kontakty, které bych vůbec nečekal. Zkuste to také a nebojte se vyzkoušet i jinou sociální síť – já třeba hledal lidi i na Twitteru podle toho, kde pracují, koho followují a koho nejčastěji komentují.
Vyhodnocujete, co vaši uživatelé nejčastěji hledají na vaše webu? Interní vyhledávání je jedním z nejpodceňovanějších zdrojů inspirace pro nová témata. Přitom stačí jenom sledovat, co zadávají do vyhledávacího pole. Já takto vidím, jaká jména hostů nebo jaká témata lidé hledají nejčastěji a mj. i to, zda něco našli.
V Google Analytics mám nastaveno, aby se mi vyhledávací dotazy uživatelů zobrazovaly. Toto jsou fráze, které uživatelé hledali v posledních dnech.
V minulosti jsem už napsal článek o tom, proč by magazín nebo blog měli mít vlastní livechat. Já ho mám. Bohužel ho nestačím zapínat tak často, jak bych chtěl, ale vždy, když to udělám, získám spoustu nové inspirace. Začnou mi totiž psát uživatelé na webu (přijde jim zpráva ode mne, vyskočí okno a oni reagují) a začneme si povídat.
Popřemýšlejte, zda ve volných chvílích u PC, kdy třeba řešíte e-maily nebo děláte něco nekreativního, nemůžete livechat zapnout také. Získáte tím nejen nápady na nové články, ale jako já třeba i hosty do videí, testery novinek na webu, kritiky obsahu apod. Vše se vždycky hodí.
Chystám článek o tom, co všechno se dá dělat s již vytvořeným obsahem. Z jednoho videa může vzniknout strašně moc dalších věcí, které využijete napříč všemi vašimi kanály. Kromě recyklace vytvořeného obsahu ho ale můžete i rozvíjet.
Přečtěte si svoje starší články a hledejte v nich něco, co byste dneska napsali lépe, čemu byste věnovali samotný článek, pro co máte nová data, v čem máte nové zkušenosti apod. Takto můžete vytvořit spoustu nového obsahu, který lze i navzájem prolinkovat a čtenáře jím provést po webu.
Občas stačí jeden tweet a hned víte, že kujete do žhavého. Diskuze (a flamewar) je většinou super způsobem, jak zjistit 2 věci:
Z jejich reakcí můžete často sestavit nové články, rozšířit ty stávající, pokusit se je obohatit či flame využít v rámci jejich propagace. Já takto přišel na spoustu zajímavých témat a už jsem díky tomu natočil i několik videí.
Klasický trikem, jak najít nové náměty na obsah, je sledování cizích oborových webů. Můžete v Česku i v zahraničí sledovat weby, které se věnuji stejnému tématu jako vy. Čtěte jejich články, sledujte videa a… napište nebo natočte to lépe než oni.
Dodejte vlastní zkušenosti, podívejte se na to z jiného úhlu pohledu, vyberte si určitou myšlenku a zkuste ji rozvinout nebo napište opačný názor. Snažte se ale téma něčím obohatit. Nepište to, co již bylo napsáno. Přidejte něco vlastního.
Odkud čerpáte nápady na nové články a další obsah vy? Napište mi do komentářů a já rád seznam doplním i s prolinkem na váš blog. 🙂
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Focus Pocus LTD
8. 3. 2016
Jo to znám, vždy mi udělá radost když příjde poděkování za návody, že to pomohlo. To nakopne nehorázně. Spíš jsem narážel na tvoji zvýšenou aktivitu na blogu, a to je super!
Já využívám při tvorbě obsahu na blog Literární alchymie ještě jednu takovou spíš doplňkovou metodu. V diáři nosím papír, na který si všechny náměty na články zapisuji. Pokud si nápad hned nezapíšu, často se stane, že „uletí.“ Proto mají někteří lidé pocit, že žádné nápady nemají. Ale oni je třeba mají, jen se u nich ty nápady dlouho nezdrží. 🙂
Podle mého názoru je nejhorší místo, kde můžeš hledat inspiraci na články, doma u stolu. Beze srandy.
Já když si čtu tvůj blog, tak mě vedle informativních článků, jako je napřiklad tento, zaujme tvůj autentickej prožitek s nějakou určitou věcí. Ať jde o stížnosti na kvalitu služeb, ať jde o tvoje vlastní zkušenosti s online natáčením. A to je věc, kterou doma nevymyslíš. Tu si musíš zažít.
Náměty na ty nejlepší články, které jsem na svůj blog napsal, přišly díky nějakému podnětu z venčí. Jakmile jsem se snažil pytlíkovat něco z externích zdrojů a chyběl tam vlastní prožitek, čtenáři to alespoň u mě vždy nějak poznají. 🙂
Nedávno jsem si říkal, že bych od Tebe uvítal článek právě na toto téma. Takže díky! Teď bych si rád přečetl článek o tom, na čem jedeš že to všechno stíháš.