Jiří Rostecký

Dneska je ten den, kdy jsem si nainstaloval AdBlock (a štve mě to)

19. 3. 2016

Nainstaloval jsem si AdBlock. Poprvé v životě. A upřímně mě to mrzí, protože nemám blokače reklam rád. Nicméně dneska jsem to musel udělat.

Provozuji web, který je ze 100 % živ z prodeje reklamy. Inzerenti reklamu vyhodnocují mnoha způsoby – nejčastěji tím, kolik lidí na ni klikne a kolik z nich si následně na jejich webu něco koupí. Proto jsou pro mne uživatelé, kteří konzumují můj obsah, jehož tvorbu právě financuji z prodeje reklamy, vcelku problematičtí.

Najednu stranu je chci. Jsem za ně vděčný. Na druhou stranu mi ale teoreticky zhoršují statistiky viditelnosti a proklikovosti reklam, a tudíž i jejich ceny. A čím méně peněz web vydělává, tím méně nových skvělých věcí jsem schopen vytvořit.

A právě proto nemám blokování reklamy v lásce a nikdy jsem ji neblokoval.

Média obecně jsou v šíleném stavu. Klasický uživatel chce všechno zadarmo a nechce za to platit. Média nemají, jak jinak vydělávat, než právě prodejem reklamy. Diskuzi o tom, zda si za to média mohou sama, zda si takto uživatele naučila sama a zda si sama musí nést i následky, bych tu nerad rozebíral.

Místo toho bych ale chtěl říct, že to naučení uživatelů na bezplatné všechno, co vytvoříte, není jedinou příčinou problému.

Uživatelé by podle mě zvládli reklamu na webu mít. Věřím tomu, že jim reklama nemusí vadit. Jenom musí média umět reklamu správně nabídnout, správně zacílit a najít kompromis mezi tím, co je to nucené reklamní zlo a co je skvělý uživatelský zážitek.

Můj dnešní příklad:

Dívám se na Ano, šéfe na stránkách Primy. Je olemovaná reklamou. Nevadí mi to. Videa se po 10 minutách přerušují a spouští reklamní sdělení. Dokonce i 3 po sobě. Takže 3 reklamy po 10 minutách v ani ne hodinovém videu. Až teď, když to píšu, si uvědomuji, jak je to deprimující.

Přesto mi to nevadí. Beru to a poctivě přeskakuji po dovolených 15 vteřinách. Až dnes. Reklamy přerušují video, ale nepřehrávají se. Nebo se přehrají, ale už nespustí video. Jiné zase fungují a ukazují tlačítko pro přeskočení, které ale na moje kliknutí vůbec nereaguje. Jakmile reklama doběhne, video už nepokračuje. Jsem zase na začátku, a pokud si chci kliknout na minutu, kde jsem skončil, musím si přehrát 3 reklamy před spuštením videa a další 3 reklamy, protože jsem přeskočil několik reklamních bloků.

A já se ptám, je tohle normální?

Není přesně tohle důvod, proč se stále více mluví o blokátorech reklamy a proč některé prohlížeče dokonce uvažují o jejich zavedení do vlastního nastavení? Není tohle důvod, proč lidé nemají reklamu rádi a považují ji skutečně za nucené zlo?

Mně dneska pomohl až AdBlock. Jinak bych video nedokoukal. AdBlock byl nejrychlejší řešení, dokonce rychlejší než stažení pořadu z Uložta. Svět může poděkovat Primě, že vyrobila dalšího blokače reklam.

Abych to zrekapituloval:

  • Prima mi nabídla bezplatně obsah, který mohu konzumovat.
  • Bohužel mi to neumožnila. Doslova jsem si video nemohl přehrát do konce.
  • Zazásobovala mě tolika reklamními sděleními, že velkou část času dívání se na video čumím na reklamy.
  • Poskytla mi tak šílený uživatelský zážitek, že si příště možná video předem stáhnu na Uložtu.
  • Vzhledem k tomu, jak mi ukazuje svoje skvěle fungující stránky, které ani neumí pořádně přehrát to, co ten web živí, nemám moc velká očekávání od jejich dalších služeb, a proto si je ani nechci koupit.

A mimochodem, díval jsem se na totálně irelevantní reklamy, ze kterých mi ani jedna nenabídla něco, co bych aktuálně potřeboval nebo co by odpovídalo mým zájmům (= efektivita nula a já strávil ten čast naprosto zbytečně). Ale já vím, tahle doba ještě přijde. Bohužel jsem ve výsledku koukal na obrazovku, na které hrála reklama, ale vůbec jsem ji nevnímal. Podobně jako v minulosti, když jsem se jako malý díval na TV, a přitom je internet tak skvělé médium, které se dá využít i jinak.

Když se pak reklama začala sekat, nepřehrávat a brát mi možnost se dál dívat na video, začal jsem cítit nenávist nejen vůči Primě, ale i vůči inzerovaným brandům. Ty za to Primě asi moc nepoděkují (i když… když jsem se díval na ty jejich reklamy, tak jim to bude nejspíš úplně jedno).

Ruku na srdce. Většina mých videí (vlastně i článků) někomu dělá reklamu. Reprezentuje jeho značku, osobní nebo firemní. Vadí vám to? Ne, protože ten obsah je pro vás kvalitní, je dobře zacílený a je ve formě, která se vám líbí. Přesto je to pro někoho reklama (byť není placená).

Na webu mám aktuálně hodně placené reklamy. Naštěstí. Otravné jsou PR články, ale i web lemující bannery. Taky nejásám, že to tam mám. Na druhou stranu vám to nebrání v nerušené konzumaci obsahu – můžete si článek v klidu dočíst, video dokoukat a po 10 minutách vám tam nedávám reklamu, která vás totálně nezajímá.

Jednou přijde den, kdy i já budu muset monetizovat samotná videa. Jejich produkce je hodně náročná, a to i finančně. Bude to existenční problém. Možná bude reklama přímo ve videích. Určitě ale ne takhle, protože tímhle sice vydělám peníze navíc, ale odradím svoje uživatele, poškodím svůj brand a hooodně bych polemizoval o tom, co to celé vlastně přineslo inzerentovi.

A strašně mě mrzí, že právě weby jako ten Primy tak mrví pohled uživatelů na reklamu a motivují je k tomu, aby si instalovali různé AdBlocky. Jakmile to totiž uživatel udělá, velmi pravděpodobně tím zablokuje i reklamy na dalších webech, čímž je vlastně Prima okradla o peníze. Prima, která může mít tým kreativců, marketérů, UXáků, programátorů a dalších lidí, které si malé weby nemohou dovolit a kteří mohou vymyslet něco víc než tohle primitivní reklamní porno, které mi dneska ukázali.

Všechno souvisí se vším a ve světě reklamy to platí dvojnásob.

19. 3. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?