19. 3. 2016
Nainstaloval jsem si AdBlock. Poprvé v životě. A upřímně mě to mrzí, protože nemám blokače reklam rád. Nicméně dneska jsem to musel udělat.
Provozuji web, který je ze 100 % živ z prodeje reklamy. Inzerenti reklamu vyhodnocují mnoha způsoby – nejčastěji tím, kolik lidí na ni klikne a kolik z nich si následně na jejich webu něco koupí. Proto jsou pro mne uživatelé, kteří konzumují můj obsah, jehož tvorbu právě financuji z prodeje reklamy, vcelku problematičtí.
Najednu stranu je chci. Jsem za ně vděčný. Na druhou stranu mi ale teoreticky zhoršují statistiky viditelnosti a proklikovosti reklam, a tudíž i jejich ceny. A čím méně peněz web vydělává, tím méně nových skvělých věcí jsem schopen vytvořit.
A právě proto nemám blokování reklamy v lásce a nikdy jsem ji neblokoval.
Média obecně jsou v šíleném stavu. Klasický uživatel chce všechno zadarmo a nechce za to platit. Média nemají, jak jinak vydělávat, než právě prodejem reklamy. Diskuzi o tom, zda si za to média mohou sama, zda si takto uživatele naučila sama a zda si sama musí nést i následky, bych tu nerad rozebíral.
Místo toho bych ale chtěl říct, že to naučení uživatelů na bezplatné všechno, co vytvoříte, není jedinou příčinou problému.
Uživatelé by podle mě zvládli reklamu na webu mít. Věřím tomu, že jim reklama nemusí vadit. Jenom musí média umět reklamu správně nabídnout, správně zacílit a najít kompromis mezi tím, co je to nucené reklamní zlo a co je skvělý uživatelský zážitek.
Můj dnešní příklad:
Dívám se na Ano, šéfe na stránkách Primy. Je olemovaná reklamou. Nevadí mi to. Videa se po 10 minutách přerušují a spouští reklamní sdělení. Dokonce i 3 po sobě. Takže 3 reklamy po 10 minutách v ani ne hodinovém videu. Až teď, když to píšu, si uvědomuji, jak je to deprimující.
Přesto mi to nevadí. Beru to a poctivě přeskakuji po dovolených 15 vteřinách. Až dnes. Reklamy přerušují video, ale nepřehrávají se. Nebo se přehrají, ale už nespustí video. Jiné zase fungují a ukazují tlačítko pro přeskočení, které ale na moje kliknutí vůbec nereaguje. Jakmile reklama doběhne, video už nepokračuje. Jsem zase na začátku, a pokud si chci kliknout na minutu, kde jsem skončil, musím si přehrát 3 reklamy před spuštením videa a další 3 reklamy, protože jsem přeskočil několik reklamních bloků.
A já se ptám, je tohle normální?
Není přesně tohle důvod, proč se stále více mluví o blokátorech reklamy a proč některé prohlížeče dokonce uvažují o jejich zavedení do vlastního nastavení? Není tohle důvod, proč lidé nemají reklamu rádi a považují ji skutečně za nucené zlo?
Mně dneska pomohl až AdBlock. Jinak bych video nedokoukal. AdBlock byl nejrychlejší řešení, dokonce rychlejší než stažení pořadu z Uložta. Svět může poděkovat Primě, že vyrobila dalšího blokače reklam.
Abych to zrekapituloval:
A mimochodem, díval jsem se na totálně irelevantní reklamy, ze kterých mi ani jedna nenabídla něco, co bych aktuálně potřeboval nebo co by odpovídalo mým zájmům (= efektivita nula a já strávil ten čast naprosto zbytečně). Ale já vím, tahle doba ještě přijde. Bohužel jsem ve výsledku koukal na obrazovku, na které hrála reklama, ale vůbec jsem ji nevnímal. Podobně jako v minulosti, když jsem se jako malý díval na TV, a přitom je internet tak skvělé médium, které se dá využít i jinak.
Když se pak reklama začala sekat, nepřehrávat a brát mi možnost se dál dívat na video, začal jsem cítit nenávist nejen vůči Primě, ale i vůči inzerovaným brandům. Ty za to Primě asi moc nepoděkují (i když… když jsem se díval na ty jejich reklamy, tak jim to bude nejspíš úplně jedno).
Ruku na srdce. Většina mých videí (vlastně i článků) někomu dělá reklamu. Reprezentuje jeho značku, osobní nebo firemní. Vadí vám to? Ne, protože ten obsah je pro vás kvalitní, je dobře zacílený a je ve formě, která se vám líbí. Přesto je to pro někoho reklama (byť není placená).
Na webu mám aktuálně hodně placené reklamy. Naštěstí. Otravné jsou PR články, ale i web lemující bannery. Taky nejásám, že to tam mám. Na druhou stranu vám to nebrání v nerušené konzumaci obsahu – můžete si článek v klidu dočíst, video dokoukat a po 10 minutách vám tam nedávám reklamu, která vás totálně nezajímá.
Jednou přijde den, kdy i já budu muset monetizovat samotná videa. Jejich produkce je hodně náročná, a to i finančně. Bude to existenční problém. Možná bude reklama přímo ve videích. Určitě ale ne takhle, protože tímhle sice vydělám peníze navíc, ale odradím svoje uživatele, poškodím svůj brand a hooodně bych polemizoval o tom, co to celé vlastně přineslo inzerentovi.
A strašně mě mrzí, že právě weby jako ten Primy tak mrví pohled uživatelů na reklamu a motivují je k tomu, aby si instalovali různé AdBlocky. Jakmile to totiž uživatel udělá, velmi pravděpodobně tím zablokuje i reklamy na dalších webech, čímž je vlastně Prima okradla o peníze. Prima, která může mít tým kreativců, marketérů, UXáků, programátorů a dalších lidí, které si malé weby nemohou dovolit a kteří mohou vymyslet něco víc než tohle primitivní reklamní porno, které mi dneska ukázali.
Všechno souvisí se vším a ve světě reklamy to platí dvojnásob.
19. 3. 2016
Ok, tímhle článkem jsi mě ukecal, že u tebe na Mladém podnikateli vypnu AdBlock. Takže to splnilo účel 😀
Se sdělením určitě souhlasím. Dříve jsem si na internetovou reklamu zvyknul a vše pořešila bannerová slepota. Ale ve chvíli, kdy se kvůli reklamě obsah na některých stránkách stával absolutně nečitelným, už to prostě nešlo jinak a pro své pohodlí jsem si AdBlock aktivoval. Jsem docela zvědavej, jakým způsobem si s tím trh poradí. Nějak si cestu určitě najde 🙂
Naprosto souhlasím, u té Primy je to také důvod, proč jsem přestal sledovat Autosalon. Jsem proti AdBlocku, reklamy mám rád (z profesního hlediska), ale to se prostě bez něj nedalo. Tak jsem se s pořadem prostě rouzloučil.
Naprostý souhlas. Mám za sebou ten stejný případ. Dřív se na iPrima dalo na pořady (sledujeme taky Ano, šéfe) dívat normálně, dnes to bez AdBlocku nejdu.
Jirko, bohužel mám s Primou a koukáním na videa stejné zkušenosti jako ty. Video se mi nakonec nepodařilo z důvodu neustálé reklamy přehrát až do konce. Tak jsem z webu odešel pryč s pocitem už nikdy více!
Tak to se dá poměrně jednoduše vyřešit. Videa budeš zobrazovat jen uživatelům s vypnutým adblockem a nějak jemně jim vysvětlíš, že reklama na webu tě živí a že nebudeš uživatele zahrnovat nerelevantní a vnucující se reklamou. Funguje to běžně u seriálových webů, ale tam je to bohužel udělané špatně a vyskakují tam naprosto nesmyslně spamová okna, která okamžitě zavírám.
Jo, taky mě k tomu donutila právě Prima. Ale blokuju jen její stránky a stránky kde na mě vyskočí řvoucí Alzák 🙂
Miluji adblock a tu neskutečnou volnost jakou nabízí. Kdysi jsem sledoval televizi a musel jsem koukat na každou blbou reklamu v ní. Pak jsem přešel na internet a miliarda reklam opět naprosto všude. Jednoho dne mi kámoš poradil program na blokování reklam od té doby zažívám naprosté blaho a pohodu. Žádné hovadiny mi nadále nekazí surfování po netu. Když přijdu k někomu na návštěvu a on pustí televizi nechápu jak někdo u toho může vůbec sedět. Vždyť oni nepouští film, ale oni pouští reklamu proloženou filmem. A nejvíc ze všeho mi dělá dobře, když vývojáři webů skuhrají jací jsou ubožáčci, když jim na ty jejich vymodlený reklamy nechce nikdo klikat. Čím to asi bude? Možná tím do háje, že to nikoho vůbec nezajímá co má který podnikatel na skladě a čeho se potřebuje zbavit, jinak by si asi lidé adblock vůbec neinstalovali. Pokud potřebuji něco najít a koupit tak si to najdu sám pomocí vyhledávače a ne díky nějakým trapným banerům a vnucujícím se videím. Sláva Adblocku!
http://gvkb.blogspot.cz/2016/07/ano-blokuji-blbou-reklamu.html
Bohužel, provozovatel Webu není hlupák a s AdBlockem už se dokázal vypořádat. Alespoň v současné době například zmiňovaná Prima. Máš zapnutý AdBlock? Nekoukneš se na žádné video. A tak si pouštím internetové vysílání oné TV v Android TV boxu, v prohlížeči Dolphin s upraveným flash playerem a koukám na celý díl bez jediné reklamy…Chápu, že reklama musí vydělat na provoz, ale čeho je moc, toho je příliš.
Ahoj Jirko. Teď jsi udeřil hřebíček na hlavičku. Tento pocit mám již dlouho a proto jsem tvůj článek četl a málem jsem si z kývání ukroutil hlavu. Ještě než začnu souhlasit, jen pro upřesnění, v Ano šéfe jsem viděl 6 reklamních bloků po 45 vteřinách. To je 4,5 minuty za celý pořad. Tzv. „čůrací“ nebo také „ledničková“ pauza se tak musela hodně smrsknout. Nicméně v TV jsou 3 reklamní bloky po 7 minutách, to je 21 minut + upoutávky na TV sajrajty. Čistý zisk tedy zhruba těch 20 minut. Nicméně zpět k tématu. Mediální trh jak ho známe teď se jednou musí zhroutit. Stačí se podívat na zahraniční reklamy, kde je zábava, invence, styl. Rád koukám na fotbal na Sky Sports a tam se občas člověk na přestávkové reklamy těší. U nás je to postavené jen na autech a spotřebním zboží, jako je Persil, Ariel (bacha, hlavně ho nejezte), vložky a podobné. Zkrátka tu teď není co pořádného propagovat, ovšem mediální domy mají stále své gigantické náklady. A jak správně říkáš, dokud se nenaučí alespoň ve svém web archivu servírovat reklamy, které člověk skutečně má zájem vidět, všechny pokusy o „vyrejžování“ „čecháčků“ vždycky skončí fiaskem. Ono zpoplatnit obsah je jedna věc. Jenže toho obsahu je teď tolik, že prostě někdo musí jít ze hry ven. AdBlock nám dává nástroj, jak projevit svůj názor. A to je neskutečná síla. MladýPodnikatel je u mě ve whitelistu. Možná je doba centralizovaných mediálních domů pomalu u konce a takové nadšené, svěží a inovativní projekty jako je právě ten tvůj se jednou budou muset po konci mediálního trhu „chopit“ pochodně. Z mého pohledu je to nevyhnutelné. Začalo to už Twitterem, pokračuje to články na Facebooku. A podle mého názoru to skončí při další ekonomické krizi hodně velkým mediálním třeskem… ne kvůli nekvalitě obsahu, ale kvůli odpornému zahlcení nerelevantní reklamou. Kdo na ni vůbec kliká? A chce si skutečně koupit ten produkt, nebo se jen uklikl? A co reklamy na mobilu? Dnes se mi objevila ve sportovní aplikaci reklama na okapy. Bydlím v bytě a uklikl jsem se. Jsem anomálie, nebo se takhle uklikne většina a nám tu vzniká gigantická bublina propálených prachů? Snad nezním zmatečně, ale všechno to se vším souvisí. Můj uklik někoho něco stál a nic z toho neměl…