21. 1. 2014
Zdeněk Dvořák na svém blogu publikoval moc hezký článek informující o konci Guest Bloggingu. Jak sám skvěle podotkl, v Čechách se ještě nestačil ani pořádně rozvinout a teď už vlastně nemusí. Přesto jsem se několikrát setkal s lidmi, co chtěli na mých webech publikovat články formou Guest Bloggingu a propagovat tak svou značku, získat zpětné odkazy a podobně. Většinou jsem byl ale zklamán.
Skoro vždy jsem narazil na jeden problém. Autor měl články někde uložené a tahal je dle potřeby. Asi jednoho dne chytil psavou, napsal dvacet článků a pak začal hledat weby, kde by je umístil. Jenomže tak to přeci nemůže fungovat.
Třeba na MladýPodnikatel.cz máme určité standardy. Každý magazín je má. Obsahují délku článku, jeho vzhled, členění, strukturu a podobně. Čtenáři jsou na ně zvyklí, a proto chceme náš standard dodržovat. Stejně tak obsahuje i různé techniky, jak čtenáře donutit ke sdílení a jak mu třeba nabídnout i další obsah.
Jenomže pokud máte článek v šuplíku, nemůžete nic takového předvídat. Chodily mi proto články, které do magazínu vůbec nezapadaly a bylo na nich vidět, že jsou od někoho externího. Když vám někdo chce napsat článek v podstatě zadarmo, moc mu do toho ze začátku nekecáte. Když ale vidíte výsledek, nic jiného vám nezbude. Zvláště, když vám čtenáři začnou nadávat, že to je vlastně PR článek.
Správně by si měl autor před napsáním článku projít celý magazín, podívat se na pár článků a ten svůj jim přizpůsobit. Týká se to nejen článku samotného, ale třeba i jeho nadpisu. Jen jednou se mi stalo, že mi přišel článek, který naprosto odpovídal našim požadavkům a dokonce do něj autor sám vložil i odkazy na naše další články. Tak nějak by to asi mělo vypadat. Naopak několikrát přišly články na téma, které jsme už publikovali nebo které do kontextu webu vůbec nezapadalo.
O trochu větším problémem je ale přidaná hodnota článku. Osobně jsem se setkával s články, které byly o ničem. Autor v nich omílal obecné téma a celé to bylo jen kvůli odkazu. Je to asi jen můj osobní názor, ale když už chci Guest Blogging využít, asi bych to nedělal jen kvůli linkbuildingu, ale trochu i pro vlastní brand.
Řada webů bude šťastná, když jim napíšete kvalitní obsah. Rádi jej publikují i s odkazem. Především ale musíte napsat článek, který za to bude stát. Nikdo nechce publikovat bullshity. A pokud jen obcházíte placenou inzerci a myslíte si, že provozovatel webu to nepochopí, tak se šeredně mýlíte.
V naší firmě jsme o konci Guest Bloggingu diskutovali a překvapilo mě, že je vnímán skutečně jen jako inzerce. On jím v podstatě je, ať už to děláte pro branding, zpětné odkazy, reference či cokoliv jiného, ale měl by být někde trochu jinde. Jeho cílem by mělo být vytvoření kvalitního obsahu, pak to možná bude mít smysl.
Třeba Zdeněk ve svém článku odkazoval na guest post od Vládi Musílka. Takový článek bych já publikoval ihned a ještě dva dny za něj děkoval. A vidíte tam nějaké zpětné odkazy? Ne. A ten den mu vzrostl počet followerů o 51 %, s čímž může nadále pracovat.
Já se na celou věc dívám jako člověk, co provozuje magazíny. Když mě někdo kontaktuje a chce u mě publikovat zadarmo obsah, jsem samozřejmě rád. Bohužel je to skoro vždy jen o obcházení inzerce. Zní to pohodlně. Článek u nás stojí přes tisícovku a je ještě k tomu označen jako inzerce. Takhle stačí napsat článek svépomocí a nechat ho umístit. Máte zpětné odkazy, není to označeno jako inzerce a myslíte si, jak jste vyhráli. Tak to vypadalo skoro vždy, když u mě někdo chtěl něco publikovat.
A to je samozřejmě špatně. I dnes rádi publikujeme články našich čtenářů, když nám je pošlou. Není to tak dlouho, co mi na Facebook psala jedna slečna s tím, že dělá studentský průzkum a zda jí pomohu. Pomohl jsem a dostal to mezi pár dalších lidí, když mě ještě požádala, zda by nemohla výsledky i publikovat. Dovolil jsem, protože to bylo zajímavé, přínosné, autentické a byla za tím vidět práce. Ne jen touha po backlinku, který bych jí tam s radostí umístil.
Jaké máte z Guest Bloggingem zkušenosti vy?
21. 1. 2014
Taky občas dostanu nabídku na guest blogging, ale nezveřejňuji všechno. Je to přesně jak píšeš, o vtěsnání se autora do štábní kultury blogu, kde chce svůj text uveřejnit. A ne každý je toho schopen či na to myslí při psaní.
Jenom bych rád doplnil, že guest blogging pro jiné důvody, než odkaz, je pořád skvělá taktika, která má hodně pozitiv.
Nedávno jsem se poprvé zúčastnil guestbollgingu, ale z opačné strany. Pro jeden můj web byl sepsán článek, který měl opravdu přínosnou hodnotu.
Nakonec jsem si sice po dohodě s autorem upravil jeden odstavec, a trochu změnil nadpis, a prozatím je z něho nejsdílenější článek na webu.
Autor získal zpětný odkaz umístěný na konci článku, a já kvalitní obsah co přivedl hodně čtenářů. Win-win, a takhle by myslím měl guestblogging fungovat
Omlouvám se za tu zkomoleninu „guestbollging“ v předešlém komentáři 🙂
Mám podobnou zkušenost s kvalitou dodávaných textů. Cílem byl odkaz za každou cenu, kvalita tomu silně odpovídala.
Zrovna včera jsem si dal do todo „Nabídnout článek Mladému podnikateli“. Ale myslel jsem spíše na placený. Přemýšlím ale o tom, jaký bude efekt, až to zmizí z titulky. Mám CRM EviKon pro drobné podnikatele a chci získat zákazníky. Myslím, že článek o tom, jak podnikatelé podceňují práci s informacemi, by mohl být přínosem. Ale ještě o tom přemýšlím… 🙂