Jiří Rostecký

Jaká byla akce Marketing v širším kontextu od JsmeMarketing.cz?

28. 2. 2014

Pokud chce Jindřich Fáborský se svým projektem JsmeMarketing.cz nabízet kvalitní vzdělání, může začít slavit, jelikož se mu to povedlo. Zúčastnil jsem se totiž dnešní mini-konference Marketing v širším kontextu, která se odehrála na univerzitní půdě v Olomouci. Byl jsem nadšený.

V poslední době se účastním řady akcí. Byl jsem pozván třeba na Digital Summit, nemohl jsem se nezúčastnit WordCampu a dalších akcí, ale pouze asi pětihodinová akce od Jindřicha z nich byla rozhodně nejlepší. Mix teorie, praktických ukázek a vtipných momentů dal dohromady skvěle strávené odpoledne a velmi moudře investovanou tisícovku.

Kdo přednášel?

Krátce poté, co byla akce vyhlášena, jsem se okamžitě registroval. Podle webu jsem byl asi druhý. Zaujalo mě totiž jedno jméno – Karel Novotný, známý také jako Mindless. O něm jsem poprvé slyšel od Honzy Kvasničky a zaujalo mě to tak, že jsem s ním udělal i velmi zajímavý rozhovor na MladýPodnikatel.cz. Když jsem si pročetl řadu dalších materiálů a slyšel o něm i od jiných lidí, neměl jsem už důvod o něm pochybovat a jeho přítomnost kousek od našich kanceláří si nemohla nevyžádat i mou účast na jeho přednášce.

Kromě něj jsem se těšil i na Jindru Fáborského a byl jsem hodně zvědavý na Marketingovou čarodějku Magdu Čevelovou. Doposud jsem neznal zbývající jména, mezi něž patřil Adam Hazdra a Miroslav Král, ale o to více jsem se těšil, protože jsem čekal, že poznám nové zajímavé lidi.

Co jsem se dozvěděl?

S Jindrou Fáborským asi sdílíme podobný pohled na vzdělávání. Mně na něm (v podobě, v jakém nám jej předkládá školství) vždy vadila přílišná obecnost, nezajímavá interpretace a mnoho dalšího. Všechny přednášky byly přesným opakem. Magra Čevelová měla dokonce na většině slajdů své prezentace fotografie českých podnikatelů a povídala nám o jejich přístupu, firmách a dalších zajímavostech. Snad každá informace byla podložena praktickou ukázkou a člověk si tak mohl dát snadněji dvě a dvě dohromady.

Jindřich Fáborský – Why Do We Still Suck at Online Marketing?


Když Jindra začínal, okamžitě zpříjemnil atmosféru slovy: „Pozval jsem čtyři řečníky. Žádný tu ještě není,“ a po chvíli dodal: „Chtěl jsem udělat úvod, ale protože tu stále nikdo není, něco spíknu.“ Udělal dobře, protože všem asi 40 účastníkům předal zajímavý náhled nejen do oblasti PPC, sociálních sítí, ale třeba i do Google Adsense. Možná se to může zdát jako obrovský záběr, ale vše naštěstí pojal velmi prakticky, a tak to bylo hodně přínosné.

Pár postřehů:

  • Bannerová reklama nikdy nepřináší konverze. Ano, následně dodal, že snad někdy může.
  • Facebook nemusí fungovat vždy.
  • Lidé často tweetují články, které nečetli, jen proto, že je tweetují.
  • Média mají vyšší autoritu než sociální sítě (a větší přesvědčovací schopnosti).
  • Často interpretujeme z Google Adsense čísla, kterým nerozumíme. Navíc jsou často nepřesná.
  • Průměrná doba na webu je prakticky nepoužitelná metrika.
  • Nový vs. vracející se návštěvníci jsou bez dalšího vysvětlení zavádějící.
  • Přednáška je nejhorší způsob interpretace (málokdy se trefíte do toho, co všechny zajímá).

Na závěr nám řekl o zajímavém konceptu sebevzdělávání, kdy se schválně sejde s někým „stejně znalým“ a navzájem si vyměňují zkušenosti a debatují o svém oboru. Hodně zajímavý nápad.

Adam Hazdra – Skvělé služby jako základ marketingu

Adam auditorium rozesmál svým efektem přechodů mezi slajdy powepointové prezentace. Zvláště, když řekl, že jej uvidíme ještě 80x. Vysvětlil nám, co to je design služeb a proč je pro nás důležitý. Osobně jsem si z jeho přednášky odnesl nejvíce a velmi mě mrzí, že ji nestihl celou. Dokonce skvěle komunikoval i s posluchači, na dvou (resp. třech) případech demonstroval to, o čem zrovna mluvil.

  • Design služeb je systematický přístup ke zlepšování služeb či k jejich tvorbě. Cílem je zvýšit zákaznickou spokojenost a zisk firmy.
  • Úkolem designu služeb je, aby na všech místech, kde je služba prezentována (což může být třeba bankomat, pobočka, televize, Facebook atd.), byl člověk spokojen.
  • Z průzkumu vyplynulo, že polovina firem tvrdí, že za 10 let budou její největší konkurenční výhodou služby.
  • Ty nejlepší firmy se stále ptají na feedback.
  • Každá služba potřebuje čas na svoje zdokonalení.
  • Každá služba musí mít jasně daný přínos pro zákazníka.
  • (zde nevím, zda dokážu přesně interpretovat) Nikdy se neptejte zákazníků, zda se jim služba či produkt líbí. Je potřeba na to nahlížet v širším kontextu. Příkladem byla otázka „Jak se vám líbí náš nový web?“, na kterou většina odpoví „Jo, líbí“.

Adam byl pro mě největším zážitkem. Hltal jsem snad každé jeho slovo a nikdy nedokážu přesně interpretovat to, co se nám všem snažil říct. Není divu, že stihl asi jen polovinu přednášky, protože vše bylo potřeba důkladně rozebrat a vysvětlit. S ním bych chtěl strávit den…

Miroslav Král – Online marketing strategie – z pohledu klienta, agentury a dynamiky trhu

20 let zkušeností bylo znát. Miroslav Král začal slovy: „Nejsem typickej online markeťák. Není mi třicet, ani dvacet pět. Je mi přes čtyřicet,“ čímž nás všechny rozesmál. Poté se rozpovídal o marketingové strategii a především vše demonstroval na případových studiích a praktických ukázkách. Bylo to hodně zajímavé.

  • Marketingová strategie je dlouhodobá a říká, co chce firma dělat, kam chce dojít, jak chce zákazníky oslovit, jak o ně bude pečovat atd.
  • Marketingová taktika je krátkodobá a říká, jak dosáhnout toho, co říká marketingová strategie.
  • Každý byznys vyžaduje jiné taktiky (někdo PPC, jiný Facebook).
  • 40-50 % výdajů na online marketing dělá bannerová reklama.
  • Při návrhu strategického plánu je třeba zhodnotit nákupní chování (jak zákazník uvažuje, podle čeho se rozhoduje, jaké zdroje využívá atd.), zanalyzovat prodejní cyklus (u auta se člověk rozhoduje klidně i 3 měsíce, u pozemku klidně roky – hodí se pro retargeting/remarketing), zanalyzovat konkurenci (uvedl Google Trends, SimilarWeb.com) a svou roli hraje samozřejmě i webdesign, potenciál poptávky, cena za lead / prodej, způsob oslovení zákazníka (multichannel – můžeme jej oslovit více způsoby – TV, Facebook, PPC atd.) a následné vyhodnocení a optimalizace (hodně pomůže, až bude dostupná prezentace, kde je to vše rozepsané).
  • 55 % lidí dojde do košíku, ale nedokončí nákup.
  • 3 % lidí, co se zajímají o váš obor, právě nakupují, 6-7 % jsou nákupu otevření, dalších 30 % o něm neuvažuje, 30 % to nezajímá a 30 % nemá zájem.

Opět je škoda, že řečník neměl více času. Uvedl jen dvě případové studie, z nichž jedna měla brutálně nízký rozpočet a přesto byla úspěšná. Informací, které padly, bych měl ještě mnohem více, ale to by vydalo skoro na menší ebook. 🙂

Magdaléna Čevelová – Mikrobyznys, marketing a jádro podnikání

Když Marketingová čarodějka seděla „před tabulí“, viděl jsem v ní typickou učitelku. V něčem si listovala, dívala se po třídě a tak nějak mě myšlenkami vracela na střední. 🙂 Naštěstí taková ale nebyla, její přednáška byla praktickými příklady asi nejvíc nahuštěnou prezentací, jakou jsem kdy viděl. Za její nápad na pozadí vložit fotky reálných lidí by si zasloužila samostatný potlesk, vše totiž okamžitě dostalo zcela jiný kontext. Uvedla několik rozdílů mezi malou firmou a korporací, které jsem si popravdě nezapisoval (nic nového), ale rázem se dostala na daleko zajímavější témata.

  • Malý byznys se tlačí hlavou.
  • Každá firma má konkrétní zákazníky.
  • Když cílíte na „muže čtyřicátníky“, tak děláte chybu. Takový člověk totiž může být bezdomovec i právník, a každý bude mít jiné potřeby. Přesto to řada firem dělá.
  • Výkyvy počtu zakázek může řešit trvalý marketing (zde narážela na to, co trápí řadu firem – jednou se daří, pak zase ne, pak zase ano a pak zase ne).
  • Při plánování začněte s PROČ (nezačínat s CO – proč děláte to, co děláte).
  • Buďte sami sebou (lidé rádi nakupují u lidí, co jim jsou sympatičtí).
  • Poznejte svého zákazníka (je potřeba vědět, kdo je vaše cílová skupina a jak s ní mluvit).
  • Prodávejte užitek – skvělý příklad na pračce. Potřebujete pračku? Nepotřebujete. Potřebujete přeci čisté prádlo. „Já nepotřebuju mít doma krabici šedesát na šedesát s dírou dopředu, já potřebuju čistý prádlo,“ řekla Čarodějka.
  • Každý vnímá užitek jinak.
  • Plánujte. Marketingový plán řada firem nedělá a řada lidí jej odsuzuje. Ona jej dříve podceňovala také, až poté změnila názor. Může totiž pomoci zvýšit zisk, stát se konkurenční výhodou, urovnat si plány a své hodnoty, ušetřit peníze a v neposlední řadě vás i motivuje. Skvělý pohled.
  • Odlište se, a to například tím, že budete první, vytvoříte si novou kategorii (nejlepší leteckou společnost asi mít nebudu, ale nejlepší nízkonákladovou leteckou společnost možná ano), zužte sortiment, nevýhody otočte ve výhody, zjednodušte nabídku, něco si vymyslete (kolik znáte Marketingových čarodějnic?).
  • Vyprávějte svůj vlastní příběh. Lidé si jej oblíbí a vaši firmu si zapamatují. Může to být obrovský marketingový nástroj.
  • No a samozřejmě vyhodnocujte a počítejte.

Přednáška byla nakonec skvělá, plná zajímavých informací a moc jsem si ji užil.

Karel Novotný – Offline is not dead

No, co říct k Mindlessovi? Asi to, co řekl Jindra Fáborský a tweetnul to Viktor Hanáček, se kterým jsem seděl „v lavici“:

  • To, že známe 50 nástrojů neznamená, že musíme použít všechny (jinými slovy – nemusíme nutně dělat PPC jen proto, že to jde).
  • Sto lidí udělá s jednou věcí sto různých věcí.
  • Většina lidí něco dělá jen proto, že se to dělá (viz PPC).
  • Pro určení správného nástroje je nutno znát své záměry.
  • Je nutné si uvědomit, co se svou začkou chceme dělat a kam chceme dojít.
  • Není to o tom, mít kreativní vizitku. Je potřeba mít uvědomělou vizitku.
  • „Nemusíte dělat vše, nemusíte spravovat celé porftolio krávovin.“
  • Kvalita marketingu není věcí peněz.
  • Technologie jsou skvělé jen do té doby, dokud zjistíme, že nás oblbují (zde demonstroval na svém příběhu, jak v mládí tiskl brožury a jak se poprvé setkal s emailem).
  • Cílem marketingu je dopravit vás z bodu A do bodu B. Nic víc.


Jsem moc rád, že jsem mohl Karla vidět naživo. Byl to zážitek. Nechybělo ani pár prostředníčků, řada peprných slov a především hodně praktických příkladů. Příště bych možná uvítal méně anglickou prezentaci při české přednášce, ale to je detail.

Co říct k samotné akci?

Byla skvělá. Není moc co vytknout. I občerstvení bylo dostačující, snad jen WiFina skoro nefungovala, což byla velká škoda, protože přednášející sami odkazovali na různé weby a člověk se na ně nemohl podívat. To ale nevadí, já si vše zapsal a mohl prostudovat doma.

Těším se na další akce JsmeMarketingu a děkuji všem přednášejícím i organizátorům za skvělé a přínosné odpoledne. Já doufám, že jsem správně bez kontextu interpretoval alespoň několik málo informací, které mne zaujaly. Těším se, až budou prezentace k nahlédnutí. Klidně sledujte můj Twitter, kam je určitě budu postovat.

28. 2. 2014

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?