Jiří Rostecký

Má dnes ještě cenu založit internetový magazín? Ano, pokud přemýšlíte…

22. 12. 2012

Na blogu Pepy Kroupy mě zaujal článek o tom, zdali má dnes ještě cenu zakládat magazín. Je to poměrně složitá otázka a tak mě napadlo jí věnovat vlastní článek, kde jednak zhodnotím své zkušenosti a trochu se zamyslím nad tím, zdali by to nebyly jen vyhozené peníze a čas.

Žijeme v době, v níž se nejvíce informací šíří prostřednictvím sociálních sítí. Já osobně z nich čerpám opravdu hodně. Kdybych měl roztřídit vlastní zdroje informací do kategorií, na prvním místě by bylo sledování mých oblíbených webů (zpravodajství, sport, ekonomie…), dále blogy v Google Readeru a na třetím místě odkazy, jež mi někdo předloží na Facebooku či Twitteru. Z mého studentského okolí vím, že jedinými dvěma stránkami, jež lidé pod a možná i nad dvacet let věku navštěvují, jsou Facebook a Youtube. Ven je dokáže dostat hlavně odkaz, který se jim tam ukáže.

Nabízí se tedy otázka, zdali dnes ještě má cenu dělat magazín, který se horko těžko dostane na sociální sítě v takové míře, aby vygeneroval nějakou návštěvnost. Já odpovídám – ANO!

Proč?

Protože jednak internet nejsou jen sociální a jednak je to podobně jako s diskuzními fóry. Ta byla doslova zabita sociálními sítěmi, a pokud nemáte warez nebo ve specifikovaném oboru proslavené fórum (Webtrh), tak se nehnete. I přesto řada diskuzních fór vesele funguje, jelikož dodržují jedno božské pravidlo, které platí pro vše, co na internetu vytvoříte – kvalita zboží.

Ať už na internetu chcete dělat jakékoliv webové stránky či služby, musíte jít za kvalitou. Vaším zbožím můžou být třeba elektrické cigarety, které prodáváte ve svém eshopu, ale třeba také články. Za poslední rok jsem pochopil, že právě kvalita článků je pro magazín alfa omegou všeho. Pokud máte na kvalitu cit a víte, kdy s čím přijít, máte vyhráno. Dnes a denně mohou vznikat nové magazíny, které budou publikovat dobré i špatné články. Pokud budete patřit mezi ty dobré, můžete na svém magazínu vydělat.

Nesouhlasím ani s tvrzením, že je k tomu potřeba tisíce návštěvníků denně. Není. I na 300 UIP denně se dá vydělat několik tisíc měsíčně! Spousta majitelů magazínů se ale nezamyslí nad tím, jak to provést. Jak svůj web naučit vydělávat peníze. Jsou to klíčové otázky, jež si jen málokdo položí a možná právě to je základní problém, proč váš magazín nevydělává.

Zrovna sleduji partu lidí, která se rozhodla založit vlastní magazín. Publikují denně desítky článků, ale stále jsou ve velmi špatných číslech. Návštěvnost je nulová a zisky žádné. Publikují o všem možném, ale je to takové nemastné neslané. Články nejsou ničím zajímavé, přínosné a čtenáře tak neudrží, natož aby ho přivedly. Beru to jako krásnou ukázku toto, že kvantita není tak důležitá než kvalita a že nadšení desítek lidí nepřekoná přemýšlivost jednoho stratéga.

Nemá cenu se více rozepisovat a publikovat další mega dlouhý článek. To nejdůležitější již bylo řečeno:

  • zaměřte se na kvalitu obsahu,
  • přitáhněte tak čtenáře,
  • dejte jim možnost obsah snadno sdílet a nabídnout přátelům,
  • přemýšlejte i nad netradiční formou reklamy (bannery nejsou vše),
  • dělejte jen to, co může magazín posunout kupředu, vykašlete se na kraviny, které hezky vypadají, ale nic vám nedají.

To je základ. Nic víc nepotřebujete. Magazín se dnes vyplatí založit. Je to jako s čímkoliv dalším, konkurenci máte obrovskou, ale dobrého čtení není nikdy dost. Pokud budete nabízet kvalitnější obsah než vaše konkurence, můžete se jí přiblížit nebo ji dokonce porazit.

22. 12. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?