22. 12. 2012
Na blogu Pepy Kroupy mě zaujal článek o tom, zdali má dnes ještě cenu zakládat magazín. Je to poměrně složitá otázka a tak mě napadlo jí věnovat vlastní článek, kde jednak zhodnotím své zkušenosti a trochu se zamyslím nad tím, zdali by to nebyly jen vyhozené peníze a čas.
Žijeme v době, v níž se nejvíce informací šíří prostřednictvím sociálních sítí. Já osobně z nich čerpám opravdu hodně. Kdybych měl roztřídit vlastní zdroje informací do kategorií, na prvním místě by bylo sledování mých oblíbených webů (zpravodajství, sport, ekonomie…), dále blogy v Google Readeru a na třetím místě odkazy, jež mi někdo předloží na Facebooku či Twitteru. Z mého studentského okolí vím, že jedinými dvěma stránkami, jež lidé pod a možná i nad dvacet let věku navštěvují, jsou Facebook a Youtube. Ven je dokáže dostat hlavně odkaz, který se jim tam ukáže.
Nabízí se tedy otázka, zdali dnes ještě má cenu dělat magazín, který se horko těžko dostane na sociální sítě v takové míře, aby vygeneroval nějakou návštěvnost. Já odpovídám – ANO!
Proč?
Protože jednak internet nejsou jen sociální a jednak je to podobně jako s diskuzními fóry. Ta byla doslova zabita sociálními sítěmi, a pokud nemáte warez nebo ve specifikovaném oboru proslavené fórum (Webtrh), tak se nehnete. I přesto řada diskuzních fór vesele funguje, jelikož dodržují jedno božské pravidlo, které platí pro vše, co na internetu vytvoříte – kvalita zboží.
Ať už na internetu chcete dělat jakékoliv webové stránky či služby, musíte jít za kvalitou. Vaším zbožím můžou být třeba elektrické cigarety, které prodáváte ve svém eshopu, ale třeba také články. Za poslední rok jsem pochopil, že právě kvalita článků je pro magazín alfa omegou všeho. Pokud máte na kvalitu cit a víte, kdy s čím přijít, máte vyhráno. Dnes a denně mohou vznikat nové magazíny, které budou publikovat dobré i špatné články. Pokud budete patřit mezi ty dobré, můžete na svém magazínu vydělat.
Nesouhlasím ani s tvrzením, že je k tomu potřeba tisíce návštěvníků denně. Není. I na 300 UIP denně se dá vydělat několik tisíc měsíčně! Spousta majitelů magazínů se ale nezamyslí nad tím, jak to provést. Jak svůj web naučit vydělávat peníze. Jsou to klíčové otázky, jež si jen málokdo položí a možná právě to je základní problém, proč váš magazín nevydělává.
Zrovna sleduji partu lidí, která se rozhodla založit vlastní magazín. Publikují denně desítky článků, ale stále jsou ve velmi špatných číslech. Návštěvnost je nulová a zisky žádné. Publikují o všem možném, ale je to takové nemastné neslané. Články nejsou ničím zajímavé, přínosné a čtenáře tak neudrží, natož aby ho přivedly. Beru to jako krásnou ukázku toto, že kvantita není tak důležitá než kvalita a že nadšení desítek lidí nepřekoná přemýšlivost jednoho stratéga.
Nemá cenu se více rozepisovat a publikovat další mega dlouhý článek. To nejdůležitější již bylo řečeno:
To je základ. Nic víc nepotřebujete. Magazín se dnes vyplatí založit. Je to jako s čímkoliv dalším, konkurenci máte obrovskou, ale dobrého čtení není nikdy dost. Pokud budete nabízet kvalitnější obsah než vaše konkurence, můžete se jí přiblížit nebo ji dokonce porazit.
22. 12. 2012
Podle mě není ani tak těžké magazín rozjet. Pravidelné aktualizace, nové články, linkbuilding tohle zákonitě v 90% případů vede k pravidelnému zvyšování návtěvnosti. Já vidím problém v tom, že lidé neví jak magazín monetizovat. Jak píšeš vystaví adsense na místech, kde je největší CTR a doufají v maximální zisky. Magazín je o něčem zcela jiném, člověk musí pracovat s komunitou podobně jako u blogu, vymýšlet netradiční reklamu, která potom přináší úspěchy.
V jiném komentáři jsem ovšem psal, že do magazínu už bych nešel, mnohem lepší mi přijde dělat klasický web s hlavní tématikou a jako zvýšení návštěvnosti používat nepravidelný magazín. Něco jako to mají cestovky nebo stránky o pojištění apod.
Jinak znám minimálně 2 firmy, které provozují pouze magazíny a nevypadá to, že by to chtěli brzo zabalit. Takže se tím vydělávat rozhodně dá a možná velmi velmi slušně.
Bezpochyby je kvalita článků a magazínu také důležitá, ale kvalita asi přitáhne lidi a pokud nevíme jak z došlých návštěvníků dostat peníze tak i kvalita nám může být naprd. Ono vše souvisí se vším a je tu stovky rozdílných faktorů, které rozhodují o úspěšném magazínu a neúspěšném. Ostatně jako všude 🙂
Děkuji za rozumnou reakci Jirko. Kraj máme stejný, Strakonice jsou 22 km, takže v tom to nebude, ale třeba máš kolem sebe „divné lidi“.
Co se týče magazínu – podle mě je potřeba kvalitu ocenit i finančně, ale vím, že více peněz zákonitě neznamená lepší články. Zase na druhou stranu znám několik lidí co pro tebe píší (a teď namluvím vůbec o MP) a za to co jim dáváš se nedivím. Za tyhle peníze totiž vždycky budeš mít lidi, co o problému tuší ne zrovna mnoho a píší sumarizaci toho, co se někde dočetli.
Nechci tím říci, že to děláš špatně, na určitou úroveň magu to stačí, ale mě osobně třeba MP nic nepřináší, ač vždycky z WD prokliknu v naději, že to zajímavé téma bude zpracováno tak abych se něco nového dozvěděl. Bohužel při 99% případů ne a někdy jsem dokonce i opravoval v komentářích autora článku.
Vedeš magazíny relativně dobře, to nic proti, ale na mě by to chtělo víc relevanntích informací vycházejících ze zkušeností a ne jen posbírané z webu. Finanční stránka je na tobě, hlavní je, aby si něco vydělal… A když dáš odbornějším lidem více, nezbyde ti.. Taky podnikám a ne chvíli, takže vidím, že se snažíš a postupuješ relativně správním směrem… Neusni a uvidíme, zda to časem zlepšíš.
Vodňany jsou kousek, tak třeba někdy.
To co oceňuji, že si tohle všechno připustíš. Co oceňuji ještě více je, že s tím chceš něco dělat. To je totiž jediná správná cesta.
O mojí ceně to není – nechci aby to znělo nějak namachrovaně, ale mě nejde tak nějak o prachy. Teda ne že by mi na nich nezáleželo, ale spíš mi jde o to pracovat na něčem, čemu sám věřím a co mi přináší i něco jiného, než jen pár stovek. Ty totiž nemají zas takovou „lidskou“ hodnotu. Můžeme se někdy o spolupráci klidně pobavit, až se potkáme, s tím problém nemám a třeba se dohodneme… Bude to lepší než tu házet ceny.
Jinak když jsme u toho psaní – raději napíšu něco na svůj blog, než na cizí magazín, kterému 100% nevěřím a to i kdyby mi za to ten někdo platil. Naopak pokud by mi ten cizí magazín něco říkal a dával mi přidanou hodnotu, tak pro něj budu psát i zadarmo.
Jinak co se týče lidí – je problém, že lidé ze zkušenostmi se o ně nechtějí tak moc veřejně dělit a když už, tak za peníze ve formě seminářů nebo konferencí… Najít pár blbců jako jsem já, co napíšou svoji zkušenost a životní příběh veřejně je asi zázrak 🙂
Takže studuješ TRIVIS – vůle, inteligence, síla 🙂 Co jiného asi taky..
Kontakty na mě najdeš na v pravém sloupci na blogu. Tak těžký to najít nebude.
Jak někdo zmínil největší problém u magazínu je jeho monetizace. Dále pak že si člověk musí uvědomit že první minimálně půl rok do toho bude jen cpát peníze. Sám jsem měl ambice magazín rozjet.. jenže po 6 měsících a proinvestovaných 15tis (jen články nepočítám svůj čas) magazín nevydělal ani korunu, tak jsem ho raději prodal. Takže u magazínu je třeba vydržet. Kvalitní pisálci se dají sehnat, ale nesmí to být na webtrhu. Problém je že magazín zabere dost času a pokud toho někdo opravdu neumí dostat maximum, nedopadne to nikdy podle představ.
Poslyš, není na MP poslední dobou trochu mrtvo? Mám pocit, že jsou tam teď častěji reklamní články než normální. (soudím dle RSS, nevím, zda mi tam chodí vše)
Určitě to cenu má, pořád tvrdím, že odborných a informačně hodnotných webů je v ČR zoufale málo. Většina lidí nechce dělat kvalitní produkt, ale chtějí peníze hned. Jenže vybudovat kvalitní web/magazín je otázka let, ne měsíců.
U kvalitních autorů vidím jiný problém. Kdo tomu rozumí, obvykle spíš nemá čas to někam psát. Popřípadě se svým know-how živí a tím pádem ho pochopitelně nevytrubuje. Tito lidé se pohybují v taxáxh řádově 500-2000 na hodinu, takže psaní článku je pro ně obvykle ztráta času, kterého už tak moc nemají. Naopak normální textař logicky zase nemůže mít znalosti 20 oborů podnikání na úrovni CEO firmy a ještě o tom psát každý týden 2 články.
Jinak opět jak jsem psal s cenama už víckrát – jakmile to mám jako podnikání, psaní za 50 Kč/NS je nereálné. Jde to i levněji a jde to kvalitně, protože jsou začátečníci s vynikajícím slohem nebo dobří autoři bez vhodných referencí. Nebavíme se ale o lidech, kteří mají dobré znalosti a schopnosti a mohou z tyto ceny psát dlouhodobě, to je prostě blbost. Stačí ponásobit hodiny a odečíst odvody a je to jasné.
Vydělávat se na provozu magazínu dá a dobře. Problém je právě s hledáním kvalitních redaktorů. Ti, co umí, mají na starosti jiné věci. Těch, co umé kulovka je spousta. Jedna z možností je obsah zpoplatnit. Tento model ale moc u nás nefunguje (proč platit za něco, co jinde můžu najít zdarma?).
Přemýšlím nad modelem, že bychom prostě dali určitou částku do banku. A čtenáři by mohli sami navrhovat, kolik Kč dostane ten který autor za daný článek (teď je otázka, jak zamezit fakovému hlasování). Či něco podobného. Teď třeba na Objevit.cz se snažím nalákat lidi z blogerské scény – tam je aspoň šance, že budou články fajn a budou ke čtení. Problem neni ve vydelku, ale v tom, jak posunout magazin na dalsi level, uchovat jej stale dostatecne vydelecny a zaroven si udrzet pracovni zapal apod. Ja treba v hlave mam planu dost, spoustu z nich postupne realizujeme, ale zatim mame nedostatek tech lidicek, kteri by chteli tento web posunout nekam dal. Cili muzu rict, ze zatim se mi nepodarilo vybudovat zdravou komunitu.
Hodně taky záleží na oboru. Na Pravdu.cz nám stačili fakt obecné články, prostě jakékoliv texty, celkem snadno najdes desitky temat. Na Objevit.cz už tohle nestačí, tam uz musis umet hledat, psat jinak – důvod je jasný, je tam zcela jiná komunita, které se i jinak chová na FB, používá Twitter apod. Chvíli to trvá, než člověk pochopí, co si jeho publikum žádá. A nez sezene vhodne autory, kteri tim ziji, tak taky.
Na druhou stranu – kdyz vam vadi spatny obsah na webu, muzete to zmenit – muzete zkusit neco napsat sami (a ted me ukamenujte :-)).
S Jirkou naprosto souhlasím. Mám kolem sebe lidi stejné věkové kategorie tj. těch 18 – 19 let a navštěvované weby jsou následující FB, YT. Pak už se to dále dělí na sportovní magazíny a zábavné weby, paradoxně na tyto weby jsou přivedeni odkazem právě z FB.
Ještě jsem se chtěl vyjádřit k těm redaktorům, jak tady proběhla krátká diskuze. Nedávno jsme s naším magazínem vykročili na další úroveň – rozhodli jsme se nabrat redaktory, protože už to bylo nezbytně nutné. Tušil jsem, že to bude drama a dlouhá cesta a taky že jo. Je opravdu těžké sehnat kreativní a schopné redaktory, kteří dokáží napsat zajímavý, přínosný článek. Výhrou je sehnat zapáleného člověka, který projeví zájem o psaní sám a fin. odměna je pro něj pouze příjemným zpestřením. Takových je ale strašně málo 🙂
Perfektním způsobem, jak monetizovat blog/magazín a to ten s minimální čteností, jsou PR články. Většina inzerentů dává autorm volnou ruku, takže i PR článek může být postaven jako velmi zajímavý text, ve kterém jsou prostě umístěny 2, 3 odkazy. Úspěch mají hlavně tématické weby, po kterých se mohou linkbuildeři můžou utlouct. Sám přemýšlím o několika tématických magazínech postavených pouze na PR článcích – s přidanou hodnotou a délkou textu, kterou nelimituje ona hranice 1 800 znaků. Jinak další super článek 🙂
Magazíny jde provozovat několika způsoby:
1, vysokonákladově ala Stratosfera,
2, odborně,
3, nizkonákladově zaměřené na kvantitu.
Každý umí něco a je jen na něm jaký způsob vybere.
Patřím mezi ty co magazíny provozují. První jsem spustila v roce 2011 a celý rok jsem jela prakticky sama. Letos na začátku roku padlo rozhodnutí, že se vytvoří stabilní redakce. Před prázdninami byl zprovozněn druhý magazín/zpravodaj (si můžete vybrat). Po různých peripetiích mám kolem sebe tým lidí, kteří berou oba weby vážně. Vzhledem k tomu, že zpravodaj začíná táhnu oba weby z prvního magazínu. V lednu spouštíme třetí a dáme si na chvíli pauzu než se zajede.
Někdo tu nadával na pisálky na webtrhu. Paradoxně jsem se ke všem dostala odtud. faktem je, že zpravodaj je jiný než běžná média a jsou s ním velké plány, chystaný třetí mag. by měl přinést také nový formát.
Někdo tu psal o nákladech za články. Mám zkušenost že je jedno kolik zaplatím. v 99% to v kvalitě poznat není. Raději budu mít kolem sebe lidí, které to baví a jsou ochotní si k tématu něco zjistit a oslovit lidi kteří tomu rozumí, než někoho kdo slepě opíše wikipedii.
Paradoxně momentálně platím za články málo, všichni ale vědí, že pokud se povede weby rozjet jejich apanáž se zvedne. I to vede k tomu, že jsou sami iniciativní a chodí za mnou s nápady co zlepšit, upravit nebo jakou akci provést.
Svatá pravda je, že to chce výdrž. Míň koukat na PR a SR a víc koukat na to jak získat čtenáře. U nás se PR a SR značně nadhodnocuje, třeba na Webtrhu. Od jisté doby se oháním jen návštěvností má to 100x lepší efekt.
Spousta lidí si myslí, že spustí magazín, blog, cokoli a ten hned musí vydělávat. Ono to tak ovšem nefunguje a je potřeba nejprve web dobře rozjet a teprve pak jej začít postupně monetizovat. Není totiž nic jednoduššího, než si nasrat návštěvníky kopou reklamy. Nejprve je potřeba si návštěvníky vychovat a teprve pak vydělávat. Upřímně – ze začátku jsem si myslel také – nasadím web, nasadím reklamy a ono to pojede, vydělá to na sebe. Prdlajs, takhle to fakt nefunguje.
Add webtrh:
– první zkušenost: na začátku jsem začínal taky jako pisálek, psal jsem o redakčních systémech, chvíli mě to bavilo, ale pak jsem si řekl, že budu psát raději pro sebe.
– druhá zkušenost: pro svůj web o kuchyňských robotech jsem hledal právě na webtrhu pisálky a moje zkušenost je naprosto stejná, o které psal nedávno Petr Jeník na svém blogu a koneckonců i Jirka Rostecký – balast, balast a ještě jednou balast. Desítky až první stovky odepsaných mailů a výsledek? pouze 2 schopní, ale zdá se, že jeden z nich se zápalem pro věc. Uvidíme.
V posledních dnech zrovna řeším tuto otázku. Došel jsem k názoru, že má cenu založit nový magazín. Nicméně mě napadl jiný problém – zda jsem schopen ho dotáhnout do konce, zda neskončím na půli cesty. A proto momentálně každý den při jízdě do práce a z práce řeším, zda založit magazín a pracovat na něčem, co by mohlo fungovat, mohlo by mě to bavit, mohl bych se tím chlubit, mohl bych na tom vydělávat, nebo zda raději pro někoho psát, nestarat se o vývoj a chod magazínu a mít jistotu peněz. Každý den je to jako na houpačce – jeden den si říkám, že půjdu do magazínu, druhý zase, že budu raději jenom psát. 🙂 Nebo dá se snad živit psaním článků? Názory se různí, jak jsem četl na webtrhu a dalších fórech…
Máš opravdu moc a moc zkreslenou představu o světě, když napíšeš, že většina lidí pod a asi i nad 20 let je jen na FB a Youtube. Tohle tvrzení si trochu nevychytal.
Ke kvalitě – když čtu občas tvého MladéhoPodnikatele, tak se tej kvalitě u některých autorů nestačím divit (ve velmi špatném slova smyslu). To co tam pouštíš kolikrát nic neříká a je tam napsáno to, už bylo napsáno 100x jinde. Pokud je podle tebe tohle ta kvalita, tak pak si pod ní asi každý představujeme něco jiného.