Jiří Rostecký Parťák pro podnikání a osobní rozvoj

Listopad na MladýPodnikatel.cz: Naživo v Brně

28. 11. 2016

Už pojedenácté v řadě můžete nakouknout do zákulisí Mladého podnikatele – největšího českého videocastu a podcastu o podnikání a marketingu na internetu. Je tu listopadový report a s ním i ohlédnutí za brněnským diskuzním večerem, který se mnou pořádalo Besteto.

V listopadu se stalo několik zásadních věcí. Nejvíce vás asi potěší noví hosté, kteří kývli na natáčení a podělí se s vámi o svoje zkušenosti a příběhy. Patří mezi ně třeba šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek, šéfredaktor Živě.cz David Polesný, videobloger roku 2016 Kovy, jeden z nejrespektovanějších českých filmových kritiků Kamil Fila a spousta dalších.

Na „obrazovky“ se vrátí také výkonný ředitel APEK Jan Vetyška, zakladatel SocialSharks Petr Andrýsek a spoluzakladatel H1.cz, dnes marketér na volné noze Michal Krutiš. Se všemi budu hodnotit rok 2016 v e-commerce a online marketingu a predikovat trendy do 2017.

Vedle toho pracuji na videorozhovorech a článcích s několika freelancery. Dočkáte se spousty inspirace o podnikání na volné noze a o vedení e-shopu. Dozvíte se, jaký kdo udělal v roce 2016 největší fail, co se mu naopak povedlo a co by doporučil ostatním. Rozhodně se máte, na co těšit. Sledujte Videolístek, najdete tam chystaná videa.

jiri-rostecky-besteto-foto

Stále mi to více vyhovuje z pozice moderátora. Odpovídat na otázky pro mě bylo docela těžké.

Naživo pro Brno

Na konci srpna mi napsala Vlaďka Ďurišová z Besteta. Pozvala mne na diskuzní večer, který by byl celý pouze o Mladém podnikateli. Nikdy jsem na ničem takovém nebyl, takže to pro mě byla velká výzva. Souhlasil jsem, domluvili jsme termín a 22. listopadu jsem už seděl naproti Vláďovi Přichystalovi a odpovídal na jeho dotazy.

Probrali jsme toho hodně:

  • Poprvé jsem veřejně odkryl, kolik vlastně Mladý podnikatel vydělává, na čem vydělává a co mu byznysově funguje nejvíce. Vladimír nešel moc do hloubky, ale prozradil jsem třeba roční obrat, jak probíhají spolupráce s inzerenty, jaké reklamní formáty fungují nejlépe nebo co v reklamě odmítám.
  • Velká část debaty se točila kolem mého přístupu ke tvorbě Mladého podnikatele. Vysvětloval jsem třeba to, co je pro mě v podnikání nejdůležitější a že spíše než peníze mě zajímají nové zkušenosti, dovednosti, kontakty apod.
  • Stejně jsme ale probrali třeba to, že oproti loňskému roku Mladý podnikatel obratově vyrostl asi 5x. Zmínili jsme i to, proč zatím nechci prvního zaměstnance a proč mě baví projekt vést jako one-man-show.
  • Došlo i na to, že Mladý podnikatel je jeden z velmi mála projektů, který obsah netvoří proto, aby budoval brand nějaké firmy (viz firemní blogy) nebo jednotlivce. Proto si může zvát libovolné hosty (ne jen svoje klienty, známé, influencery apod.), věnovat se libovolným tématům (ne jen těm ve své nabídce) a nebýt ničím omezen.
  • Při debatě o mých dlouhodobých cílech jsem vysvětloval, proč je pro mě důležitější tvořit kvalitní obsah a budovat vztah s diváky, než vydávat prvoplánovité články a videa a honit traffic.
  • Zajímavá byla část o inzerentech. O tom, co jim v reklamě na Mladém podnikateli funguje nejvíce a kdy. Zaznělo třeba to, proč nemám rád standardní ceníky s konkrétními formáty reklamy a proč raději s inzerenty vymýšlím kampaň na míru, nebojím se jim dát „něco navíc“ a zkoušet nové věci.
  • Řeč padla i na youtubery. Zde jsem vysvětlovat, proč nejsem na Youtube. Zmínil jsem hlavně výhody toho, že mám vlastní platformu a nejsem ničím omezen. Stručně jsme srovnali i čísla youtuberů a Mladého podnikatele (počet zhlédnutí videí vs. zisk).
  • Zaskočila mě Vláďova otázka, na co jsem na Mladém podnikateli nejvíce pyšný. Nakonec ze mě vypadlo, že nejvíce pyšný jsem na to, že se mi zatím naštěstí daří dělat projekt s kvalitním a těžce vytvářeným obsahem pro malou cílovou skupinu, který inspiruje a motivuje spoustu lidí a který prosperuje a umožňuje mi dělat to, co mě baví a co jiným lidem pomáhá. Kvalitní obsah totiž dokáže vytvořit hodně lidí, umět ho zmonetizovat a propojit vše v celek už hodně z nich nedokáže. Příkladem jsou weby i s daleko větší návštěvností, které vydělávají méně než Mladý podnikatel a jejich tvůrci se jim nemohou věnovat naplno, aniž by chtěli. Tak snad jsem to nezakřikl a bude se mi to dařit dál. 🙂

Spoustu otázek položili i sami posluchači. Pár z nich mě skutečně zaujalo:

  • S kým bych chtěl udělat rozhovor? Odpověděl jsem, že pokud se budeme bavit jenom o podnikání na internetu, tak určitě se zakladatelem Seznam.cz a se zakladatelem Alza.cz. Oba totiž v médiích nevystupují a bylo by skvělé mít tu příležitost s nimi rozhovor udělat pro Mladého podnikatele.
  • Kdo mě ve vedení rozhovorů inspiruje? Padla jména známých českých moderátorů, ale já spíše mluvil o tom, že každý by si měl najít svůj styl a být si jistý v tom, co dělá. Nakonec jsem ale zmínil Larryho Kinga, z Česka Václava Moravce.
  • Mám nějaké konkrétní přístupy k vedení rozhovorů? To byla skvělá otázka. Bavili jsme se třeba o tom, jak rozpovídat nemluvného hosta, jak se liší přístup k rozhovoru o marketingu a o podnikání a jak se obecně snažím dělat rozhovory já.
  • Jaké nejkurióznější situace se mi při rozhovorech staly? Zmínil jsem hosta, co při natáčení rozbil skleničku a střepy se rozlétly všude po místnosti, nebo hosta, kterému se v průběhu natáčení udělalo špatně a museli jsme dát přestávku. A taky padlo slovo na hosty, kteří se posadili, podívali se na kamery a světla kolem sebe a raději odešli. I to se stává 🙂

Extrémně zajímavá byla debata o konkurenci. Vladimír se mě zeptal, jak ji vnímám. Já mu odpověděl, že mojí konkurencí je Google AdWords a Facebook. Proč?

  • Protože moji uživatelé mají taky jen 24 hodin denně a jejich pozornost si bere hodně věcí. Rodina, přátelé, práce… A na internetu třeba ten Facebook. Mnoho lidí prosedí každý den hodně času nad Facebookem místo toho, aby se třeba dívala na moje videa.
  • A pokud jde o byznys, mluvil jsem hlavně o Google AdWords. Systému, do kterého řada firem leje spoustu peněz, aniž by je potřebovaly lít někam jinam. Málo z nich chce/může/dokáže dělat brandové kampaně nebo udělat dobrou výkonnostní kampaň na webu, jako je Mladý podnikatel.

Pozornost mých uživatelů a peníze. To jsou jediné dva pohledy, kterými hodnotím moji konkurenci. Otázka samozřejmě mířila na jiné tvůrce podobného obsahu, jako je ten můj. Mezi nimi konkurenci nevidím z mnoha důvodů – nevěnují se rozhovorům naplno (pomaleji se v nich také zlepšují), dělají je jen pro svoje promo (jejich motivací je zpropagovat svoje služby/projekty) a nemyslí to s rozhovory vážně a dlouhodobě (takže jim tolik nemusí záležet na tom, zda se v nich zlepšují atd.). Moje cíle dlouhodobé jsou.

Zároveň si ale myslím, že spíše než na konkurenční rivalitu bychom měli myslet na spolupráci, vzájemnou podporu a na to, jak si společně můžeme pomoci dosáhnout svých cílů. Já se ke tvorbě Mladého podnikatele snažím přistupovat tak, že nejdůležitější je pro mě spokojenost uživatelů. Chci, aby pro ně byl obsah skutečně užitečný, inspiroval je a rádi jej sledovali. Chci být nejlepší pro ně, ne pro sebe. A cennější než počty zhlédnutí a honění si ega je pro mě to, když mi někdo napíše, že mu moje videa v něčem skutečně pomohla a že pro něj mají velký smysl.

Velká část debaty (a většina „after party“) byla o mém názoru na marketing a na to, co jsem se naučil (nejen) od mých hostů. Padlo především toto:

  • Rozličné reakce vyvolal můj názor, že většina marketérů nedělá marketing, ale pouze optimalizuje nějaký nástroj, a že málo z nich dokáže myslet out-of-the-box a pro klienta vymyslet skutečně něco, co ho odliší a pomůže mu byznys posunout o level výše. Část lidí se mnou souhlasila, druhá část ne. Byla to zajímavá debata a bylo super slyšet rozdílné zkušenosti.
  • Mluvil jsem také o tom, že většina e-shopů honí pozice z vyhledávačů, je závislá na Heurece a PPC reklamě. Zmínil jsem svou zkušenost z Alzy. Při návštěvě její centrály mi jeden z marketérů na otázku, proč je tak úspěšná zrovna Alza, nezačal ukazovat brilantní Sklik nebo konverze z Heureky. Ukázal mi zeď, která znázorňovala všechny inovace, které Alza vytvořila. Od svého začátku. Díky tomu je prý Alza úspěšná.

  • Při debatě o tom, jak vymýšlet kreativní nápady a zda si dávat velké cíle padlo, že žijeme v zemi, kde je 10 miliónů hloupých lidí, co nic nevymyslí. Proto nemá smysl do podobných debat zapojovat více lidí, ale jen „někoho“. S tím jsem nesouhlasil (věřím, že tolik hloupých lidí tu není, a nemám odvahu o někom říkat, že je hloupý) a zmínil jsem třeba Skypicker, jehož nový název Kiwi.com vymyslel vývojář. Ne, že by vývojáři byli hloupí, to vůbec ne. Ale kolik firem něco jako rebranding probírá i s vývojáři? 🙂

Bylo zajímavé poslechnout si rozdílné názory na tutéž věc. Snažil jsem se hlavně říct to, že v Česku každý den probíhá spousta marketingových porad. Na málo z nich se ale pokládají důležité otázky a podporuje se vymýšlení nových věcí, přístupů a USP.

Potěšila mě zkušenost jednoho z posluchačů, kterou mi po akci řekl. Podle něj má hodně lidí „tunelové vidění“ a nenapadne je se podívat na věci s nadhledem. Sám se to snaží klienty při konzultacích učit a nabádat je k tomu, aby mysleli jinak. Ne jen v ověřených postupech, ale úplně jinak.

Fakt je ten, že názor a přístup může mít každý jakýkoliv. Důležité je, zda vyzkouší skutečně všechny možnosti, které má. Líbí se mi třeba názor Petra Hudce z Hurá mobilu: „Spousta marketérů nic nevymyslí, protože jsou to lenoši. Jsou líní vymyslet něco, co tě odliší. Neumí zapojit pocity a pracovat s emocemi. Kdybych mohl, dělám jen marketing.“

Co se nepovedlo?

Mrzela mě jedna věc. Nebudu lhát, že to neberu jako největší fail tohoto měsíce. Akce měla mít rekordní účast. Dokonce se musela přesunout do větších prostor a organizátoři museli pozastavit nové registrace. Nakonec ale přišlo podstatně méně lidí. Díky tomu byla akce více komornější a dalo se lépe diskutovat, ale mrzelo mě, že jsem nepoznal více lidí.

Když jsem se o tom s těmi, co přišli, bavil, tak to sváděli na 2 věci. Jednak na dobu, ve kterou akce začínala (prý by pro ně bylo lepší, kdyby byla třeba o 2 hodiny déle), a na místo konání, které se muselo kvůli množstí registrací změnit. Bez tak ale prostě jen někteří usoudili, že mají lepší věci na práci, než poslouchat mě. 🙂

Skvělou práci odvedla Vlaďka Ďurišová, která se mnou všechno domlouvala, byla mi vždycky k dispozici a zvládla mi se vším rychle pomoci. Parádní byl také Vláďa Přichystal, který večer moderoval.

Na místě jsem byl až do noci, dokud nás nevyhnali. Byla to super příležitost potkat skvělé lidi, které zajímá Mladý podnikatel, mají svoje projekty, klienty a plány do budoucna. Moc rád to někdy zopakuji. Fakt to bylo super a všichni byli báječní. Moc za to Bestetu děkuji!

A co jsem si z toho odnesl já?

Setkání s fanoušky je pro mě vždycky nesmírně motivující. Proto jsem si i já odnesl spoustu nových nápadů:

  • Musím být ještě větší frajer, aby přišlo více lidí! 😀 Ne, tak vážně…
  • Mám několik námětů na nové rozhovory. Zajímavé byly dotazy třeba na to, jak rozjet úplně nový e-shop s malým rozpočtem na marketing. Nebo jak motivovat svoje zaměstnance a zda jim dávat malé nebo velké cíle.
  • Motivovalo mě to k aktivnější tvorbě textového obsahu. Dokonce jsem dostal spoustu nápadů, co by se dalo vytvořit a text by pro to byl lepší.
  • Z otázek a postřehů posluchačů jsem vycítil, co je pro ně při rozhovorech nejdůležitější a jaké rozhovory mají nejraději.
  • Celé to pro mě bylo velkou motivací. Někteří posluchači na místo jeli dokonce několik stovek kilometrů, což pro mě byla obrovská zodpovědnost. Už ale jenom to, že si na mě našli čas, mě hodně nakoplo.
  • No a taky jsem poznal několik super lidí. S některými už jsem v kontaktu.

besteto-email

Díky moc všem, co přišli, a díky Bestetu za super příležitost.

Co se v listopadu dělo dál?

Páč taky nemáte celý den, vezmeme to v bodech:

  • 3 rozhovory jsem natočil v Ostravě na MarketingONu, který pořádalo AdVisio. Hosty byly Jirka Komár, Jirka Chomát a Marek Hnátek (vyjde 8. prosince). Postupně vychází na Mladém podnikateli. Další super příležitost potkat fanoušky.
jiri-rostecky-chomat

Jirka Chomát čeká na natáčení. Jeho rozhovor najdete zde.

  • Na webu vyšel první komerční rozhovor. Je o advokacii na internetu. Je jako komerce viditelně označený (ve článku, ve videu i v podcastu), přesto ale má sledovanost srovnatelnou s ostatními rozhovory a mám na něj zatím velmi dobré ohlasy. K tomu přidáváme další krátká videa s konkrétními tématy. Prioritou je kvalitní obsah pro uživatele. Spolupracuji na tom i s Jirkou Chomátem.
  • Listopad přinesl celkem 9 videí. Zkusily se i netradiční rozhovory – třeba ten o Slow TV, ve kterém host na notebooku ukazoval to nejzajímavější, co se jim povedlo natočit.
  • Nešel Google. Takže ani Youtube. Moje videa ale šla. Proč? Protože nejsou na Youtube! Ale ok, tohle je rouhání! 😉

A mnoho dalšího, co už není tak zajímavé. Prosinec bude nabitý, protože chystá několik velmi náročných rozhovorů. Tak držte palce a díky, že jste dočetli až sem!

28. 11. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?