Jiří Rostecký

Kdybych dneska zakládal MladýPodnikatel.cz znovu…

12. 2. 2017

Historie Mladého podnikatele je poměrně zvláštní. Založil jsem ho v roce 2011. Pamatuji si, jak jsem tehdy konzultoval jeho název s Petrem Jeníkem. Chtěl jsem založit svůj druhý magazín, aby mi pomohl s vlastním osobním růstem. Běželo mi Objevit.cz a já potřeboval ještě něco, na čem bych se mohl učit, zkoušet nové věci a vzdělávat se v podnikatelských tématech.

Takže jsem založil nový web, získal první čtenáře a nutil se tak ke tvorbě nového obsahu. To mě zase nutilo číst články, knížky apod., abych měl z čeho při tvorbě nového obsahu vycházet. Tak jsem se vzdělával v nových tématech, která jsem do té doby neznal. Nikdy mě nebavilo ležet jen nad knížkami a raději jsem měl praxi. Tato cesta, ačkoliv dost divná, mě naučila více.

Jenomže čas plynul a s ním se vyvíjel i Mladý podnikatel. Tvorba obsahu mě bavila stále víc a za 5 let od svého vzniku se web měnil. Na začátku jsem na něj psal sám, potom jsem si začal najímat externí textaře a nakonec jsem se rozhodl psát znovu sám. Tím začala éra mých slavných textových rozhovorů, které jako první pomohly webu prorazit a proslavit se v komunitě online marketérů a podnikatelů.

TIP: Na co se ptát při výběru externího textaře pro váš web

Další zlom přišel v roce 2015. Podobně, jako jsem se vyvíjel já, nečekal na nic ani Mladý podnikatel. Tehdy přišel nápad jít s dobou a rozhovory natáčet. Tak vznikly moje první videorozhovory, které byly už jen kousek od dosud posledního zlomu – začátku roku 2016, kdy jsem se webu začal věnovat naplno.

Podobný vývoj není pro web, jako je Mladý podnikatel, příliš běžný. Dneska kvůli tomu musím dělat řadu ústupků a řeším některé nedostatky. Zato je to vývoj, který je skutečně můj. Web se se mnou vyvíjí a odráží moje aktuální zkušenosti a schopnosti.

Kdybych ho ale zakládal znovu, určitě bych začal jinak.

1. Zvolil bych jiný název

Vedl jsem desítky debat o tom, proč se web zaměřený na kohokoliv od zkušených manažerů po úplné začátečníky jmenuje zrovna Mladý podnikatel. Vždyť není jen pro mladé, dokonce se je aktivně ani nesnaží oslovovat. Navíc, co je to mladý podnikatel? Kdy se stává starým a jak se pro něj liší obsah od toho zbývajícího?

Název se nepovedl. Tehdy na začátku dával smysl, protože jsem skutečně chtěl obsah tvořit jen pro mladé, resp. začínající, podnikatele. Navíc je to super název, protože se dobře pamatuje a dobře zní. Časem ale přestal stačit.

Dneska bych volil něco více obecného. Snažil bych se nevymezovat jen vůči jedné cílové skupině a dovolil bych názvu stíhat vývoj samotného webu a jeho obsahu.

O přejmenování aktuálně neuvažuji. Věřím tomu, že si lidé cestu k obsahu, který se jim zalíbí, najdou a že se název „Mladý podnikatel“ už etabloval mezi komunitou, kterou oslovuje (mj. kolem 50 % návštěvnosti jsou opakované návštěvy). Také věřím tomu, že je pro mne důležitější osobní brand než brand Mladého podnikatele, už jen z hlediska budoucího vývoje. Je to ale stále otevřená otázka a kdoví, třeba k tomu dojde.

Pár perliček z rozhovorů s fanoušky:

Je zajímavé sledovat, jak lidé název „Mladý podnikatel“ vnímají. Z rozhovorů s fanoušky vyšlo třeba toto:

  • „Vychází od tebe – ty jsi mladý podnikatel, proto název definuje tebe – jeho autora.“
  • „Je o podnikání na internetu, které je mladé. Proto je to Mladý podnikatel.“
  • „Na internetu podniká minimum podnikatelů třeba nad 50. Většina je mladá. Název sedí skvěle.“

2. Nenechal bych za sebe psát jiné

Pokud netvoříte malý web, na který potřebujete naházet co nejvíce obsahu a který nikdy nebude mít cíle podobné těm mým, nedává pro vás zapojení externích textařů smysl. Proč by mělo?

Na začátku jsem to řešil klasicky. Najal pár textařů za stovku a nechal je vymýšlet témata. Ta brali především z jiných podobných webů, případně ze své vlastní fantazie. Pracoval jsem už i s menší analýzou klíčových slov, takže vycházeli i z konkrétních klíčových slov. Pak napsali články, které se sice daly číst, ale nebylo to nic, co by vás donutilo se vrátit nebo co by vás opravdu mile překvapilo.

Nebylo to ani nic unikátního.

Popularita Mladého podnikatele dneska pramení z unikátního obsahu. Točím videorozhovory s lidmi z oblasti e-commerce, online marketingu apod. Daří se mi také tematicky rozšiřovat do jiných oborů a podle toho zvát nové hosty. V tomto ohledu dnes nemám ve svém oboru konkurenci. Pokud by ale vznikla, základním USP bude moje know-how – schopnost tvořit určité množství obsahu, určité formáty, monetizace a za určité náklady. A samozřejmě také kvalita – v tomto případě dobré rozhovory. Když se nad tím zamyslíte, přijdete na spoustu souvislostí, které se dotýkají i byznys modelu webu, jeho marketingu, dalšího směřování i mých priorit.

TIP: Podívejte se na TOP10 videorozhovorů za rok 2016

3. Méně je více

Mám dost komplikovaný vztah s otázkou ideálního množství obsahu. Moc dobře vím, že kdybych vydával denně dva videorozhovory, měl bych daleko větší návštěvnost, dokázal bych obsáhnout více témat a také bych mohl lépe pracovat s inzercí.

Na druhou stranu si ale uvědomuji i to, že více obsahu = více práce, což znamená více zodpovědnosti vůči uživatelům. Každý nepovedený rozhovor snižuje jejich důvěru a definuje značku. Už dva rozhovory týdně znamenají několik natáčení (musíte natáčet dopředu pro případ, že vypadnete vy nebo host) a tedy i složitých příprav a všech činností kolem.

Proto pro mě množství dnes není prioritou. Na začátku bylo. Chtěl jsem nový článek každý den a ideálně i více. Textaři psali o sto šest a já měl tuny nového obsahu. Jenomže jsem ho neuměl prodat, neuměl jsem ho zmarketovat, neuměl jsem s ním jakkoliv pracovat.

TIP: V tomto videu mluvím o tom, jak zpropagovat nový obsah

Takže to byl velmi málo kvalitní obsah ve velkém množství, který nebyl příliš unikátní, ale spíše opsaný (ne okopírovaný!), čtenáři se kvůli němu neměli důvod vracet a já s ním neuměl jakkoliv pracovat. Dneska bych to neudělal.

4. Zaměřoval bych se jen na to podstatné

Pro někoho může být můj přístup ke tvorbě Mladého podnikatele zvláštní. Je to proto, že dneska tvoří weby hodně lidí a všichni mají svoje zkušenosti. Já se snažím svou práci dělat s dlouhodobou perspektivou. Nemám tušení, zda za pár let budu moderovat rozhovory. Přesto chci, aby mě práce co nejvíce naučila, dala mi co nejvíce možností do budoucna, otevřela mi nové dveře, bavila mě a podpořila můj brand.

Nedělám web pro rychlý zisk. Chci vytvářet co nejkvalitnější obsah a inspirovat a vzdělávat ostatní lidi. A právě proto se zaměřuji na to, co mi v tomto pomáhá nejvíce.

A to třeba není SEO. Není to linkbuilding. Není to affiliate. A není to spousta dalších věcí, které by rozhodně měly svůj smysl, ale na žebříčku priorit jsou tak nízko, že ho pro mne dnes nemají smysl. Proč se snažit svoje videa dostat co nejvýš ve vyhledávačích a přivést nové lidi, když nedokážu pracovat ani s těmi, co už mám? To mi hlava nikdy nebrala…

Položte si sami tyto dvě otázky: Proč na Mladého podnikatele chodíte? A kde jste na něj narazili poprvé?

Nejspíše na něj chodíte kvůli obsahu. Rádi sledujete videa, posloucháte podcasty, čtete články. Proto je pro mne priorita kvalita obsahu a především obsahový progres (stále kvalitnější obsah, nové formáty, lepší hosté apod.). A narazili jste na mě nejspíš přes známé na sociálních sítích nebo mne doporučil někdo na nějaké konferenci, v časopise, na svém webu apod.

Z toho vyplývají moje priority, které jsem dříve neměl. Chtěl jsem co nejvíce článků, co nejhezčí web, ihned co nejvíce redaktorů, strávil desítky hodin SEO apod. Dneska je pro mě alfa omegou obsah a spokojenost uživatelů. A proto, aby vše mohlo fungovat a rozvíjet se, tak samozřejmě také monetizace.

Tipy pro všechny tvůrce:

Pokud k vaší tvorbě přistupujete podobně jako já, máte dlouhodobé plány, chcete vybudovat autoritativní médium a záleží vám na vašem publiku, mám pro vás pár tipů:

  • Ujasněte si, proč děláte to, co děláte. Jaké jsou vaše dlouhodobé cíle a kam se chcete do budoucna vyvíjet. To promítněte do své tvorby. Nenechte se ovlivnit obecnými pravidly, jak se má co při tvorbě obsahu dělat. Zaměřte se na to, co je pro vás důležité, v čem vidíte smysl a v čem se cítíte nejlépe. Testujte. Já tvořím poměrně dost nákladný videoobsah, ve kterém má každá epizoda skoro hodinu, a to ještě pro velmi omezenou cílovou skupinu, která je dost náročná a nemá moc času. To zrovna obecným doporučením neodpovídá.
  • Nezačínejte s laťkou zbytečně vysoko. Dělejte málo a posouvejte se v tom. Jak z hlediska kvality (jak dobré jsou moje rozhovory), tak z hlediska režie (jak snadno je dokážu vytvořit, kolik mě to stojí, jak s tím dokážu pracovat dál). Naučte se to a osvojte si know-how, ze kterého můžete do budoucna těžit.
  • Proto za sebe hned nenechávejte pracovat jiné. Pokud si najmete textaře za pár stovek, příliš velké know-how nejspíš nezískáte. Pokud do toho ale půjdete sami, nebo k sobě přiberete lidi, co se tomu jako vy budou věnovat naplno, můžete vytvořit něco úplně jiného. A taky je časem dokážete naučit mnohem více (a i oni vás, protože budete hledat úplně jiné lidi).
  • Nechte si otevřená zadní vrátka. Mějte možnost se vyvíjet a nesvazujte se třeba jako já špatným názvem. Zvláště, pokud se vyvíjet chcete. Pokud ne a chcete se dlouhodobě fokusovat jen na jednu věc, přistupujte k tomu zase jinak. Promyslete to ale předem.
  • Vymýšlejte nové věci. Hodně lidí se omezuje jen na představivost ostatních. Já se třeba v inzerci neuvěřitelně posunul, když jsem začal přemýšlet jinak a začal jsem vymýšlet nové formáty a možnosti, které dokáži inzerentům nabídnout (něco o tom zde).
  • Zaměřte se na brand. Je to už docela zprofanované, ale lidé vám musí věřit a musí si na vás vzpomenout, když si chtějí něco přečíst nebo poslechnout.
  • Nedělejte jenom web. Dělejte i věci kolem. Buďte aktivní v komunitě, zapojte se do aktivit ostatních, setkávejte se svými fanoušky. Neseďte jen u počítače a nežijte v iluzi, jak to tam venku vypadá.

A pokud chcete vidět praktickou ukázku, jak se Mladý podnikatel v čase vyvíjí, podívejte se na moje měsíční reporty. Srovnání těch starších s těmi novějšími je fantastické. A to je od sebe dělí necelý rok.

Zdroj fotky: Takhle mě vyfotil Luboš Volkov po natáčení rozhovoru. Já nevěděl, co sem dát za náhledovku, tak jsem použil tohle. 😀

12. 2. 2017

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?