23. 6. 2017
Napsal mi David Hrachovina:
Napadlo mě odpovědět článkem, protože stejný dotaz může mít řada začátečníků. Čerpat budu z vlastních zkušeností (konec konců jsem také na volné noze), mých zkušeností s firmou (i tam jsme sháněli první zakázky) a ze zkušeností snad už stovek freelancerů, se kterými jsem kdy bavil. Tady jsou:
Začínám schválně něčím „dobročinným“, protože v tom vidím obrovskou příležitost do začátků každého freelancera. Neziskové organizace mají tu nevýhodu, že nedokáží zaplatit dostatek kvalitních profesionálů a v mnoha oblastech proto strádají. Na druhou stranu každou pomocí neziskové organizaci pomáháte i dalším lidem, kterým se organizace věnuje, a můžete tak získat nezaměnitelný pocit vlastní užitečnosti pro společnost. A to potěší.
Samozřejmě nejde jen o pocit. Práce pro neziskovky se bude krásně vyjímat ve vašich referencích a životopisech. Je také dost možné, že díky lidem v neziskovkách získáte kontakty i na vaše budoucí klienty, protože podle mých zkušeností se v neziskovém sektoru pohybují velmi schopní lidé se zajímavou historií, mořem kontaktů a mnoha možnostmi, jak vás posunout dál.
Kde začít? Googlete. Najděte si neziskovku, která dělá něco, co je vám sympatické, a která není dobrá v tom, co děláte. Oslovte je a nabídněte jim svoje služby. A snažte se odvést co nejlepší práci, kterou můžete veřejně prezentovat. Začít můžete klidně i tady.
Konzultant na sociální sítě Ondřej Macků reagoval už dva moje dobrovory a pomohl tak dvěma neziskovkám. Vedle toho pomáhá i dalším. Proč to dělá?
„Jako freelancer nemám při své profesi tolik možností, jak pomáhat lidem a dělat svět lepším. To mi delší dobu vadilo, tak jsem se rozhodl dělat to, co mi jde nejlíp – radit neziskovkám s jejich sociálními sítěmi. Ačkoliv to dělám zadarmo, vždy mi to něco přineslo. Třeba doporučení, kontakty nebo nové zkušenosti. Pokud tedy chcete pomáhat i kvůli rozvoji vlastního podnikání, i tudy vede cesta. Skvělé mi přijde i to, že se seznámíte s velmi zajímavými lidmi, kteří mají mnohdy úplně jiné životní priority než většina společnosti.“
Na začátku asi budete muset pracovat zadarmo. Pokud očekáváte, že hned od prvního dne budete dostávat pravidelnou vysněnou odměnu, dost možná budete zklamaní. Využijte svoje začátky pro získání dovedností a zkušeností, na kterých budete stavět svou budoucí kariéru. Učte se od těch nejlepších, dělejte víc než ostatní a získávejte zpětnou vazbu. Současně u toho ale budujte svoje první reference a naučte se je komunikovat navenek.
Těmi referencemi může být firma, která se vám líbí. Jste textař, co rád píše o autech? Pište zadarmo pro magazín nebo e-shop, který se na toto téma zaměřuje. Pokud budou vaše články dobré, dost možná vám nabídnou i placenou práci.
Máte vysněného klienta? Napište mu, buďte upřímní a přiznejte úroveň své kvalifikace. Dneska jsou firmy plné juniorů a lidí bez jakýchkoliv zkušeností. Neodlišuje je většinou skoro vůbec nic. Váš zájem pro firmu pracovat, učit se a odvést dobrou práci může být tím, co vás odliší a co zaujme ty, kdo vám dají první práci.
Nečekejte, že za vámi klienti přijdou sami. Jděte jim naproti, běžte rovnou na branku. Sami k vám budou chodit až později, až si vybudujete svoje jméno a budou vás lidé doporučovat.
Velká část freelancerů, které znám, získává klienty právě díky doporučením. Zamyslete se nad tím, jak můžete začít spolupracovat s lidmi, kteří vás budou do budoucna doporučovat. Pracovat pro firmu ze Zapadákova, která nikoho nezná a nikdo nezná ji, je možná fajn a leckomu to bude naprosto stačit. Pokud ale chcete do budoucna čerpat ze síly komunity a stavět svůj marketing na dobré pověsti, musíte tak činit mezi těmi správnými lidmi.
Oslovte incluencery. Jste začínající copík? Najděte si zkušenějšího a požádejte ho o mentoring. Zajděte na kafe, poproste ho o rady a zpětnou vazbu k vaší práci. Hodně lidí se ptá zkušenějších freelancerů na kontakty na další freelancery. A oni rádi dávají kontakty na ty, se kterými mají osobní zkušenosti. Nemusí přitom jít jenom o zkušené profíky – mnohdy rádi doporučují i někoho méně zkušeného.
„Doporučení na další specialisty dávám především podle jejich přístupu k práci a ke klientům samotným. Musí být zodpovědní, féroví a musím u nich vidět snahu a chuť se učit. Určitě je zapotřebí, aby mezi námi zafungovala i chemie a sedli jsme si po lidské stránce. Každým doporučením totiž prodávám i část své důvěryhodnosti. Rád ale doporučím i začátečníky, když je to vhodné. Zaujmout mě musí třeba svou důsledností, zajímavými nápady, ale i filosofií, jakou ke své práci přistupují.“
Pavel Ungr – SEO konzultant
Snažte se pracovat pro firmy, které se v komunitě pohybují, jsou vidět a mají spoustu cenných kontaktů. Využívejte jejich síly a snažte se z ní vytěžit maximum. Zúčastňujte se oborových konferencí, networkujte (i vy, introverti!) a budujte si kontakty na sociálních sítích.
Hodně freelancerů vůbec není vidět. Nepotřebují to, nechtějí to, nemají na to čas. Ze začátku vám ale určitá publicita může pomoci. Je smutné, že je v dnešní době za seniorního specialistu považován kdokoliv s půlročním blogem, aniž bychom znali výsledky jeho práce a její skutečnou kvalitu. Osobně jsem vůči takovým lidem velmi opatrný, ale přesto pro vás blogování a aktivita na sociálních sítích může mít řadu přínosů.
Jednak oslovíte svoje první klienty. Jsme neuvěřitelně malý rybníček. Každý čteme každého. Pokud budete psát kvalitní odborné články, budete je sdílet na sociálních sítích a třeba se do nich pokusíte zapojit i další influencery (třeba jejich citacemi apod.), určitě si vás někdo všimne.
TIP: Blogování je jedním ze základních kamenů marketingu konzultantky Petry Větrovské. V našem rozhovoru mluví o tom, jak se jí povedlo vybudovat její osobní brand a jak dnes získává doporučení od ostatních profesionálů.
Jednak ale díky tomu proniknete i do komunity dalších profesionálů. Navážete nové známosti, získáte nové kontakty, začnete si měnit zpětnou vazbu.
Vykašlete se na takové ty prvoplánovité rady o tom, jak máte sbírat e-mailové adresy, budovat vlastní stránku na Facebooku a nejlépe natáčet i videa. Raději se zaměřte na to, co ze začátku opravdu potřebujete – zkušenosti (odborné, ale i z hlediska vaší vlastní efektivity), kontakty (skutečné, ne mail v databázi, na který nevíte, co poslat) a práci, která odpovídá vašim momentálním kvalitám. Jako freelancer se zaměřte především na tyto 3 faktory, potom až vymýšlejte věci kolem.
Je mi naprosto jasné, že každý nemá možnost pracovat ze začátku jenom zadarmo. Právě proto si myslím, že začít podnikat na škole je tou nejlepší možnou chvílí, kdy většina z nás může začít zkoušet nové věci bez ohledu na to, zda jim to něco přinese nebo ne. Pokud to tak nemáte, musíte se zaměřit na rychlejší způsoby, jak se dostat k penězům.
Jsou to možnosti, kterých se nedržte příliš dlouho. Pravděpodobně vás na příliš vysokou úroveň nedovedou, ale ze začátku přeci jen mohou vaše snažení podpořit a vydělat vám první peníze:
Strašně mě mrzí připosranost, se kterou se tolik začátečníků potýká. Bojí se oslovit někoho zkušenějšího a požádat ho o radu. Bojí se napsat klientovi, že na tohle ještě nemají, ale mohou pomoct s něčím jiným a získat tak svoje první zakázky. Bojí se přiznat svou vlastní úroveň a tváří se jako něco, co ještě nejsou a pár let nebudou. Bojí se stále něčeho a strašně se tím brzdí.
Dovolte mi váš strach vyléčit pár fakty:
Takže se nebojte zeptat, požádat o pomoc, přiznat barvu a vystoupit z řady. Kolem nás je už dost stejných lidí. Potřebujeme ty výjimečné.
Když jsme u toho… Ten David hledá nové klienty, kteří potřebují juniorního copywritera. Pokud někoho takového hledáte, zde najdete.
Freelancing je strašně sexy téma, které se teď v posledních letech hodně probírá a řadu lidí dostatečně oblblo natolik, aby sami začali podnikat. Jenomže ono podnikání není pro každého a zejména pro naprosté laiky může být dost vyčerpávající. Zvažte proto následující alternativy:
Možností je hodně. Každý může najít svoje klienty. Uživit se na volné není snadné, ale není to ani velká raketová věda. Poptávka po specialistech všech znalostních úrovní je obrovská, takže máte šanci opravdu velkou. Srovnejte si ale pro začátek svoje priority:
Snad vám moje tipy pomohly. Teď si najděte někoho, kdo je o velký kus před vámi, a zkuste ho pozvat na kafe. Možná vám dá tipy z vlastní praxe, které vám pomohou ještě víc. Usnadnit vám to mohu snad jen pár odkazy na moje videa, kde jsem s freelancery jejich byznys a marketing probíral:
23. 6. 2017
Freelancing neznamená sedět doma, já chodím do kanceláře plné lidí 🙂
Pro první zakázky můžete chodit i na easytask.cz nebo jaudelam.cz. Je to ale podobne webtrhu, jak popsal Jirka.
Martine, jaký si freelancing uděláš, takový ho máš 🙂 Třeba já pracuji částečně doma a částečně mám pronajatý stůl v kanceláři jednoho známého. A jezdím tam na kole přes les a taky je to v Praze 🙂
Jinak podobný článek, ale pro grafiky jsem v minulosti napsal sem, třeba se bude někomu hodit, jsou tam i konkrétnější odkazy na zdroje prvních zakázek: http://ilustrator.cz/grafik-zakazky-prace/
To já jsem na to šla trošku jinak, chtěla jsem být zaměstnaná, ale pracovat z domu. na https://www.1job.cz/prispevek/jak-napsat-zadost-o-praci jsem si našla, jak napsat žádost o práci a tu jsem posílala po firmách, kde bych chtěla pracovat a ono to vyšlo ! 🙂 Ikdyž to bylo opravdu pracné, vyplatilo se mi to.
Mě se strašně líbí knížka od Roberta Vlacha „Na volné noze“. Koupil jsem si ji, a i když jsem ji celou nečetl, tak tam jsou zajímavé pasáže o tom, kolik procent freelancerů se živý v jakých oborech, kolik procent a jak začínalo. Prostě tvrdá data o tom, že největší šanci stát se freelancerem má člověk, co dělá v marketingové agentuře, a pak přejde na volnou nohu.
Mě osobně freelancing zas tolik neláká, mám dobré zaměstnání, totální pohodičku, do práce chodím pěšky lesem (a to žiju v Praze) ;-), prachy fajn, totálně bez starostné,…
Mám totiž osobní zkušenost s prací z domova pro britskou společnost, už bych to nedělal, chyběl mi sociální kontakt, totálně mě to zlikvidovalo co se týká návyků apod.
On ten freelancing také není pro každého…