Jiří Rostecký

Jak získat první zakázky na volné noze?

23. 6. 2017

Napsal mi David Hrachovina:

David mi umožnil svůj e-mail sdílet.

Napadlo mě odpovědět článkem, protože stejný dotaz může mít řada začátečníků. Čerpat budu z vlastních zkušeností (konec konců jsem také na volné noze), mých zkušeností s firmou (i tam jsme sháněli první zakázky) a ze zkušeností snad už stovek freelancerů, se kterými jsem kdy bavil. Tady jsou:

1. Udělejte něco dobrého

Začínám schválně něčím „dobročinným“, protože v tom vidím obrovskou příležitost do začátků každého freelancera. Neziskové organizace mají tu nevýhodu, že nedokáží zaplatit dostatek kvalitních profesionálů a v mnoha oblastech proto strádají. Na druhou stranu každou pomocí neziskové organizaci pomáháte i dalším lidem, kterým se organizace věnuje, a můžete tak získat nezaměnitelný pocit vlastní užitečnosti pro společnost. A to potěší.

Samozřejmě nejde jen o pocit. Práce pro neziskovky se bude krásně vyjímat ve vašich referencích a životopisech. Je také dost možné, že díky lidem v neziskovkách získáte kontakty i na vaše budoucí klienty, protože podle mých zkušeností se v neziskovém sektoru pohybují velmi schopní lidé se zajímavou historií, mořem kontaktů a mnoha možnostmi, jak vás posunout dál.

Kde začít? Googlete. Najděte si neziskovku, která dělá něco, co je vám sympatické, a která není dobrá v tom, co děláte. Oslovte je a nabídněte jim svoje služby. A snažte se odvést co nejlepší práci, kterou můžete veřejně prezentovat. Začít můžete klidně i tady.

Konzultant na sociální sítě Ondřej Macků reagoval už dva moje dobrovory a pomohl tak dvěma neziskovkám. Vedle toho pomáhá i dalším. Proč to dělá?

„Jako freelancer nemám při své profesi tolik možností, jak pomáhat lidem a dělat svět lepším. To mi delší dobu vadilo, tak jsem se rozhodl dělat to, co mi jde nejlíp – radit neziskovkám s jejich sociálními sítěmi. Ačkoliv to dělám zadarmo, vždy mi to něco přineslo. Třeba doporučení, kontakty nebo nové zkušenosti. Pokud tedy chcete pomáhat i kvůli rozvoji vlastního podnikání, i tudy vede cesta. Skvělé mi přijde i to, že se seznámíte s velmi zajímavými lidmi, kteří mají mnohdy úplně jiné životní priority než většina společnosti.“

2. Běžte přímo na branku

Na začátku asi budete muset pracovat zadarmo. Pokud očekáváte, že hned od prvního dne budete dostávat pravidelnou vysněnou odměnu, dost možná budete zklamaní. Využijte svoje začátky pro získání dovedností a zkušeností, na kterých budete stavět svou budoucí kariéru. Učte se od těch nejlepších, dělejte víc než ostatní a získávejte zpětnou vazbu. Současně u toho ale budujte svoje první reference a naučte se je komunikovat navenek.

Těmi referencemi může být firma, která se vám líbí. Jste textař, co rád píše o autech? Pište zadarmo pro magazín nebo e-shop, který se na toto téma zaměřuje. Pokud budou vaše články dobré, dost možná vám nabídnou i placenou práci.

Máte vysněného klienta? Napište mu, buďte upřímní a přiznejte úroveň své kvalifikace. Dneska jsou firmy plné juniorů a lidí bez jakýchkoliv zkušeností. Neodlišuje je většinou skoro vůbec nic. Váš zájem pro firmu pracovat, učit se a odvést dobrou práci může být tím, co vás odliší a co zaujme ty, kdo vám dají první práci.

Nečekejte, že za vámi klienti přijdou sami. Jděte jim naproti, běžte rovnou na branku. Sami k vám budou chodit až později, až si vybudujete svoje jméno a budou vás lidé doporučovat.

3. Hledejte influencery

Velká část freelancerů, které znám, získává klienty právě díky doporučením. Zamyslete se nad tím, jak můžete začít spolupracovat s lidmi, kteří vás budou do budoucna doporučovat. Pracovat pro firmu ze Zapadákova, která nikoho nezná a nikdo nezná ji, je možná fajn a leckomu to bude naprosto stačit. Pokud ale chcete do budoucna čerpat ze síly komunity a stavět svůj marketing na dobré pověsti, musíte tak činit mezi těmi správnými lidmi.

Oslovte incluencery. Jste začínající copík? Najděte si zkušenějšího a požádejte ho o mentoring. Zajděte na kafe, poproste ho o rady a zpětnou vazbu k vaší práci. Hodně lidí se ptá zkušenějších freelancerů na kontakty na další freelancery. A oni rádi dávají kontakty na ty, se kterými mají osobní zkušenosti. Nemusí přitom jít jenom o zkušené profíky – mnohdy rádi doporučují i někoho méně zkušeného.

„Doporučení na další specialisty dávám především podle jejich přístupu k práci a ke klientům samotným. Musí být zodpovědní, féroví a musím u nich vidět snahu a chuť se učit. Určitě je zapotřebí, aby mezi námi zafungovala i chemie a sedli jsme si po lidské stránce. Každým doporučením totiž prodávám i část své důvěryhodnosti. Rád ale doporučím i začátečníky, když je to vhodné. Zaujmout mě musí třeba svou důsledností, zajímavými nápady, ale i filosofií, jakou ke své práci přistupují.“

Pavel Ungr – SEO konzultant

Snažte se pracovat pro firmy, které se v komunitě pohybují, jsou vidět a mají spoustu cenných kontaktů. Využívejte jejich síly a snažte se z ní vytěžit maximum. Zúčastňujte se oborových konferencí, networkujte (i vy, introverti!) a budujte si kontakty na sociálních sítích.

4. Říkejte to správné. Nahlas

Hodně freelancerů vůbec není vidět. Nepotřebují to, nechtějí to, nemají na to čas. Ze začátku vám ale určitá publicita může pomoci. Je smutné, že je v dnešní době za seniorního specialistu považován kdokoliv s půlročním blogem, aniž bychom znali výsledky jeho práce a její skutečnou kvalitu. Osobně jsem vůči takovým lidem velmi opatrný, ale přesto pro vás blogování a aktivita na sociálních sítích může mít řadu přínosů.

Jednak oslovíte svoje první klienty. Jsme neuvěřitelně malý rybníček. Každý čteme každého. Pokud budete psát kvalitní odborné články, budete je sdílet na sociálních sítích a třeba se do nich pokusíte zapojit i další influencery (třeba jejich citacemi apod.), určitě si vás někdo všimne.

TIP: Blogování je jedním ze základních kamenů marketingu konzultantky Petry Větrovské. V našem rozhovoru mluví o tom, jak se jí povedlo vybudovat její osobní brand a jak dnes získává doporučení od ostatních profesionálů.

Jednak ale díky tomu proniknete i do komunity dalších profesionálů. Navážete nové známosti, získáte nové kontakty, začnete si měnit zpětnou vazbu.

Vykašlete se na takové ty prvoplánovité rady o tom, jak máte sbírat e-mailové adresy, budovat vlastní stránku na Facebooku a nejlépe natáčet i videa. Raději se zaměřte na to, co ze začátku opravdu potřebujete – zkušenosti (odborné, ale i z hlediska vaší vlastní efektivity), kontakty (skutečné, ne mail v databázi, na který nevíte, co poslat) a práci, která odpovídá vašim momentálním kvalitám. Jako freelancer se zaměřte především na tyto 3 faktory, potom až vymýšlejte věci kolem.

5. Pokud spěcháte…

Je mi naprosto jasné, že každý nemá možnost pracovat ze začátku jenom zadarmo. Právě proto si myslím, že začít podnikat na škole je tou nejlepší možnou chvílí, kdy většina z nás může začít zkoušet nové věci bez ohledu na to, zda jim to něco přinese nebo ne. Pokud to tak nemáte, musíte se zaměřit na rychlejší způsoby, jak se dostat k penězům.

Jsou to možnosti, kterých se nedržte příliš dlouho. Pravděpodobně vás na příliš vysokou úroveň nedovedou, ale ze začátku přeci jen mohou vaše snažení podpořit a vydělat vám první peníze:

  • Webtrh – hodně lidí tam poptává odborníky na různé činnosti, doporučuji si dát pozor na cenu (za stovku nemůžete pracovat celý den) a na problematické klienty, za které považuji nejen ty, co vám nakonec nezaplatí, ale i ty, co vlastně neví, co chtějí, vytváří ve spolupráci chaos a obor vám akorát znechutí – věřte mi, že realita mimo Webtrh bývá jiná…
  • Sociální sítě – na Facebooku existuje řada skupin, kde se shromažďují různí specialisté a další lidé je tam poptávají – doporučuji si najít pro vás relevantní skupiny a přidat se do nich
  • Katalogy – v minulosti jsem založil a prodal katalog Copywriteři.cz, který je zdarma, a pokud nabízíte copywriting, určitě ho můžete využít – jsou i další katalogy, seznamy apod. (třeba navolnenoze.cz, marketerivcesku.cz atp.) a některé jsou i zdarma
  • Požádejte o sdílení„Ahoj, jsem začínající copík a hledám svoje první klienty. Nedělám si iluze, že hned dokážu napsat ty nejlepší texty, ale chtěl bych získat nové zkušenosti a najít si první klienty, pro které bude kvalita mojí práce dostačující. Myslíš si, že bys mi pomohl a nasdílel k sobě na sociální sítě info, že začínám a snažím se uchytit? Třeba mi díky tobě dá někdo šanci.“ – přesně tohle můžete napsat nějakému influencerovi, z mojí zkušenosti rádi pomohou nebo vám rovnou dají nějaké konkrétní doporučení (přeci jen konkurence pro ně určitě nebudete)
  • Inzeráty – sledujte různé inzertní weby, kam firmy vkládají svoje poptávky po specialistech. Doporučuji se vyhnout různým systémům, kde v zásadě nejste v přímém kontaktu s klientem. Vy si s ním potřebujete psát e-maily, volat si a sejít se. Potřebujete budovat vztahy a prohlubovat vaši spolupráci.
  • Napište majitelům menších a středních e-shopů. Opravdu! Z mojí zkušenost narazíte pravděpodobně na někoho, kdo nestíhá, v mnoha oblastech svého byznysu vidí skuliny, zápasí s efektivitou a nestíhá hledat nové posily do marketingu. Na rovinu mu napište, co pro něj můžete zkusit udělat, že to nemůžete udělat zadarmo, ale za nějakou rozumnou cenu, a dost možná budete mít štěstí. Jen to nepište moc oficiálně a obchodně. Seznamujte se, neprodávejte.

6. Nebojte se

Strašně mě mrzí připosranost, se kterou se tolik začátečníků potýká. Bojí se oslovit někoho zkušenějšího a požádat ho o radu. Bojí se napsat klientovi, že na tohle ještě nemají, ale mohou pomoct s něčím jiným a získat tak svoje první zakázky. Bojí se přiznat svou vlastní úroveň a tváří se jako něco, co ještě nejsou a pár let nebudou. Bojí se stále něčeho a strašně se tím brzdí.

Dovolte mi váš strach vyléčit pár fakty:

  • Všem je úplně jedno, jak na tom jste. Zajímá je jenom to, jak jim můžete pomoct. I juniorní člověk může najít svoje uplatnění a dělat třeba práci, na kterou senioři nemají čas. Přestaňte si dělat představy o tom, co si o vás někdo bude myslet. Za 5 minut už o vás přemýšlet nebude.
  • Upřímnosti a autenticity si lidé cení. Pokecejte si s pár HR specialisty a bavte se s nimi o tom, s jakým materiálem se setkávají na pohovorech. Namachrovaní uchazeči, kteří nemají žádné zkušenosti a myslí si, že spolkli svět. Když k nim přijdete a na rovinu řeknete, co vám nejde, proč se to chcete naučit a jaké nasazení tomu chcete obětovat, zaujmete je.
  • I profesionálové jsou lidé a někdy začínali. Znám hodně dost nafoukaných freelancerů, kterým tak narostlo ego, že vám ani neodpoví na e-mail. Je jich ale menšina. Vedle toho znám spoustu vstřícných lidí, kteří vám rádi poradí, pomohou a podpoří vás. A když ne? Tak se zeptáte jinde. Nic se nestane. Za pár let se ten člověk bude stydět, že zrovna vám tehdy na začátku nepomohl. To je ale jedno. Důležitější je, abyste jednou nebyli jako on.
  • Velké příběhy píší malí lidé. Potkal jsem už pár miliardářů, milionářů a špiček ve svém oboru. Jsou to výjimeční lidé, ale v davu byste je často nepoznali. Dneska toho ví hodně, ale ve svých začátcích často věděli kulový jako vy. Až časem zjistili, co je pro ně nejlepší, čemu musí věnovat pozornost a co je činí těmi nejlepšími. Vy nejste jiní, máte na to.

Takže se nebojte zeptat, požádat o pomoc, přiznat barvu a vystoupit z řady. Kolem nás je už dost stejných lidí. Potřebujeme ty výjimečné.

Když jsme u toho… Ten David hledá nové klienty, kteří potřebují juniorního copywritera. Pokud někoho takového hledáte, zde najdete.

7. Zvažte alternativy

Freelancing je strašně sexy téma, které se teď v posledních letech hodně probírá a řadu lidí dostatečně oblblo natolik, aby sami začali podnikat. Jenomže ono podnikání není pro každého a zejména pro naprosté laiky může být dost vyčerpávající. Zvažte proto následující alternativy:

  • Nechte se zaměstnat v nějaké dobré agentuře. Najděte si firmu, která se věnuje vašemu oboru, jsou v ní profíci a vy se tam můžete hodně naučit. Dost možná tam získáte daleko více zkušeností než na volné noze. A až jednou budete z agentury odcházet, budete mít daleko větší předpoklady pro úspěch i na volné noze. Doporučuji kouknout na tohle video.
  • Nechte se zaměstnat na straně klienta. Kdybych pro svoji firmu vybírat specialisty na volné noze, raději bych sáhl po těch se zkušenostmi i z toho klientského pohledu. Hodně freelancerů totiž vidí byznys klientů jen optikou svého oboru, ale už u toho zapomíná, že pro klienta je ve skutečnosti je jednou z miliónu položek na jeho TODO listu. Práce přímo v nějakém e-shopu či jakékoliv jiné firmě vám může rozšířit obzory úplně jinak než práce v agentuře a na volné noze.
  • Spojte se s dalšími freelancery. Znám profesionály, kteří pod sebe berou juniorní lidi a delegují na ně část jejich práce. Podobná zkušenost vám může poskytnout velmi cennou a efektivní zpětnou vazbu, kontakty, ale i systematiku práce, která zvýší vaši produktivitu.

8. Nastavte si priority

Možností je hodně. Každý může najít svoje klienty. Uživit se na volné není snadné, ale není to ani velká raketová věda. Poptávka po specialistech všech znalostních úrovní je obrovská, takže máte šanci opravdu velkou. Srovnejte si ale pro začátek svoje priority:

  • Nepotřebujete klienty. Potřebujete spokojené klienty. Hodně začátečníků se hned zaměří na peníze a začne chtít jakousi jistotu, aby už nemuseli hledat další klienty. To ale nepotřebujete, protože na tom za 3 roky stavět nebudete. Na dobré referenci ale ano.
  • Nepotřebujete jakékoliv klienty. Sehnat jakoukoliv firmu jen proto, abyste měli, co dělat, je k ničemu. Potřebujete klienty, kteří vám nejen, že zaplatí peníze, ale zároveň vás posunou kvalitativně dál. Pokud chcete růst, musíte si pro to budovat prostředí. A klienti do něj zapadají.
  • Nepotřebujete pracovat co nejvíc. Potřebujete se prací bavit, uživit se s ní a mít z ní radost. Dělat denně 18 hodin není správná cesta. Nastavte si pracovní rytmus tak, aby vám co nejvíce vyhovoval. Často ho narušíte, ale učit sám sebe pracovat s vlastní produktivitou je velmi důležité.
  • Nepotřebujete jenom lidi, co vám vydělávají peníze. Často vás doporučí někdo, od koho byste to vůbec nečekali. Často vám někde otevře dveře někdo, kdo vás tím překvapí. Hodně lidí kolem vás vám může pomoct i tak, že nevyděláte vůbec nic, ale třeba vám usnadní práci, podpoří váš brand, dají vám cennou radu apod. Nezaměřujte se jen na ty, ze kterých kouká faktura.
  • Nepotřebujete pracovat. Potřebujete se bavit tím, co děláte. Pokud se snažíte prorazit v něčem, co vám nejde, vykašlete se na to. Největší profíky, co znám, jejich práce prostě baví. Proto se v ní dostali tak daleko.

Snad vám moje tipy pomohly. Teď si najděte někoho, kdo je o velký kus před vámi, a zkuste ho pozvat na kafe. Možná vám dá tipy z vlastní praxe, které vám pomohou ještě víc. Usnadnit vám to mohu snad jen pár odkazy na moje videa, kde jsem s freelancery jejich byznys a marketing probíral:

23. 6. 2017

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?