Jiří Rostecký

Jsem z malého města a chci začít podnikat. Co mám dělat?

30. 9. 2019

Jiří Rostecký

Autor fotky: Jirka Chomát

V Česku nenajdete žádný projekt, který by vzdělával více podnikatelů v praktickém know-how pro jejich vlastní projekty, jako je MladýPodnikatel.cz. Dělá mi obrovskou radost, že mohu každý den přispívat k růstu a prosperitě mnoha českých (a vlastně i slovenských) firem.

Trápí mě ale jedna věc – ten obrovský rozdíl mezi Prahou a zbytkem země.

Pro začátky podnikání jsou důležité informace a velmi vám pomohou zkušenosti starších podnikatelů. V Praze (a v pár dalších velkých městech) si můžete zajít na spoustu konferencí, potkat nové lidi v kancelářích coworkingů a přihlásit se do mnoha inkubátorů a dalších projektů, které jsou nejčastěji opět jen ve velkých městech.

Pokud jste ale z malého města, žijete ještě z kapesného rodičů nebo nemáte peníze na cestování do větších měst, nic z toho nemáte.

Sám jsem se narodil ve Strakonicích, městě s 23 tisíci obyvateli, kde neexistuje nic jako coworking, nepořádají se tam podnikatelské konference a podnikatelská komunita tam spolu v podstatě nekomunikuje. Menší města navíc ovládá i úplně jiná mentalita lidí, než jakou mají ti, co se pohybují v samotných epicentrech nových byznysů.

Učit se od zkušenějších tak není jen o praktických informacích pro vaše začínající podnikání, ale také o osvojení si důležitých zvyků, dovedností a mentálních vzorců, které vás pak mohou provázet po zbytek života a usnadnit vám cestu za úspěchem.

Jsem vděčný za to, kolik toho dnes děláme pro podnikatele ve velkých městech a přímo tak podporujeme tuzemskou ekonomiku. Mrzí mě ale, že zapomínáme na menší města, kde se jen zřídka pořádají přednášky podnikatelů na školách a jako mladý člověk nemáte, kam zajít a kde se inspirovat.

Tento článek bych tedy chtěl věnovat všem, co začínají tak, jako jsem začínal já. V malém městě.

Iluze velkých měst

Když jsem začínal podnikat, strašně moc jsem se do Prahy těšil. Lákaly mě všechny její možnosti – chodit na konference, navštěvovat různá školení, zvát na kafíčka zkušenější podnikatele a mnoho dalšího.

Viděl jsem v tom obrovskou příležitost, jak se naučit spoustu nového a jak posunout sebe a svůj byznys dál.

Jenomže jakmile jsem se přestěhoval, jaksi na to nebyl čas. Najednou jsem si musel platit nájem bytu (vlastně kanceláře, ve které jsem několik let bydlel na gauči), sám se živit a hradit všechny náklady kolem mého podnikání. Musel jsem se pořádně otáčet, protože se mi rozjížděla firma a já byl ponořený do práce.

Na konference, školení a kafíčka nezbyl čas. Místo toho jsem tvrdě makal.

Ve výsledku jsem tak zašel jen na pár konferencí ročně, kvůli kterým jsem rozhodně nemusel bydlet v Praze (stačilo na ně dojíždět). Dokonce ani schůzky s klienty nebyly důvodem, proč bych musel bydlet v Praze. Za klienty se rovněž dalo dojet a vše se stejně řešilo po e-mailu, telefonu a Skypu.

Podlehl jsem tak iluzi velkých měst. Sice jsem měl možnosti, ale reálně jsem na ně neměl čas, protože místo nich jsem se musel a chtěl věnovat jiným věcem.

Praha pro mě začala být důležitá až později. Jen stěží bych ročně natáčel stovky rozhovorů s TOP podnikateli odněkud z vesnice. Praha je pro MladýPodnikatel.cz v podstatě podmínkou. Spousta byznysů ale může v pohodě fungovat z menších měst. Pokud se tedy chcete přestěhovat jen kvůli konferencím, školením, kafíčkům a klientům, zvažte, zda je to opravdu nezbytné.

Jak se vzdělávat odnikud

Obrovské množství informací a dovedností jsem získal z malého města. Odnikud jsem se dokázal učit od těch nejlepších, a pokud to bylo nutné, dojížděl jsem. Připravil jsem pro vás několik praktických tipů, jak se můžete sami, většinou zadarmo, z domova a bez zkušeností zapojit do světa podnikatelů, spojit se s nimi a učit se od nich. Tady jsou:

Čtěte blogy

Je to pár století zpátky, co se v Česku psal jeden blog za druhým. Zkušení podnikatelé spravovali velmi kvalitní blogy a sdíleli na nich své zkušenosti. Bohužel postupem času česká podnikatelská blogosféra vymřela a aktivních blogů je dnes jen velmi málo.

Číst ale můžete i ty staré. I před lety vydané články mohou obsahovat spoustu know-how, díky kterému pochopíte přemýšlení jejich autorů a více tak proniknete do „podnikatelského mindsetu“, který byl pro mě na začátku strašně moc důležitý.

V mých začátcích jsem četl jeden blog za druhým. Každý den jsem přečetl spoustu článků. Dnes se více zaměřuji na zahraniční blogy, kterých je samozřejmě ještě více. U nich nesleduji ani tak autory, jako spíš googlím konkrétní témata, která mě zajímají. To vše je obrovská studnice informací, která vám dá víc než všechny vysoké školy o podnikání dohromady. Najděte si na to každý den čas, čtěte a učte se.

Vyberte si ty správné knihy

Každý rok přečtu spoustu knih. Postupem času se mění jejich zaměření s ohledem na to, jak se mění moje zkušenosti a mé zájmy. Na začátku jsem ale zhltal spoustu knih o podnikání a v mnoha z nich jsem našel velmi důležité informace pro můj vlastní byznys.

Tehdy nebylo tolik knih, jako je dnes. Dneska v regálech knihoven a knihkupectví najdete opravdové skvosty. Doporučuji zejména knihy Richarda Bransona, ale mnohem více doporučuji se zastavit, zamyslet se nad tím, v jakém tématu se aktuálně potřebujete vzdělávat nejvíce, a pro něj si dohledat ty nejlepší knihy a další zdroje. Hodně lidí čte knihy jenom proto, že jim je někdo dal nebo doporučil. Já raději čtu knihy o tom, co aktuálně řeším.

Knihy nečtu jen tak. Čmárám do nich, zvýrazňuji si důležité pasáže, okamžitě s nimi pracuji a vytvářím si spoustu dokumentů, kde jejich myšlenky rozvíjím a uvádím do praxe. Hledám v nich zejména tipy, jak správně přemýšlet nad konkrétními tématy. Je to pro mě dnes jeden z nejdůležitějších způsobů sebevzdělávání.

Poslouchejte podcasty

Když jsem před 3 lety vytvořil první podcast MladýPodnikatel.cz, na českém trhu skoro žádné podcasty nebyly. Dělá mi velkou radost, že i moje tvorba motivovala spoustu dalších tvůrců k založení vlastních podcastů a pustili se tak do vzdělávání a podpory podnikatelů. Vy díky tomu máte zadarmo přístup k naprosto unikátnímu obsahu, ze kterého můžete každý den čerpat. Žádná generace historicky neměla k dispozici tolik volného know-how jako vy. Tak se do toho pusťte.

Podcast si naladíte třeba prostřednictvím Spotify, kde si najdete „MladýPodnikatel.cz“, případně skrze iTunes, Google Podcasts a na dalších platformách.

Poslední, za co se stydím, jsou moji „konkurenti“. Skoro se všemi se znám osobně a jsou to kluci (chybí holky!) jako my, které baví tvořit obsah a pomáhat ostatním. Doporučit mohu třeba podcast Petra Máry, Na vlně podnikání Dana Tržila nebo Buduj značku, kde najdete rozhovor i se mnou. Vygooglit se jich dá ale mnohem víc. Čerpat samozřejmě můžete i z mých podcastů, kterých najdete kolem 500.

Buďte na sociálních sítích

Obrovským nešvarem českého internetového prostředí je, že se všichni vyjadřujeme ke všemu. Podnikatelé, marketéři a další profesionálové nejsou často v ničem jiní než diskutéři na Novinky.cz. I oni mají názor na všechno, většinou neskutečně laický, naivní a jednostranný. Jenom k tomu nevyužívají komentáře na webu, ale Twitter nebo Facebook.

I tak se na sociálních sítích vyplatí hledat zajímavé osobnosti. Za sebe vám více než Facebook a Twitter doporučuji zejména LinkedIn. Zaregistrujte se na něj a odebírejte relevantní hashtagy, jako je třeba #podnikani a další (určitě vás napadnou). Obsah na LinkedInu je většinou mnohem kvalitnější než na jiných sociálních sítích.

Dále vám doporučuji zajímavé účty hledat tak, že si najdete nějakého zkušeného podnikatele a podíváte se, jaké účty sleduje on. Tak třeba tady vidíte, jaké účty sleduje zakladatel Kasa.cz Martin Kasa. Tady zase ty, co zaujali populárního podnikatele Tomáše Čupra. A třeba tady ty, kterým věnuje pozornost marketingový ředitel Alzy Jan Sadílek. Ne všichni pro vás budou zajímaví, ale může to být seznam lidí, ze kterých si vyberete a prostřednictvím kterých se dostanete dál.

Můj Twitter najdete tady. A „linkáč“ zase tady.

Přidejte se do skupin

Když jsem začínal podnikat já, frčel Webtrh. To je diskuzní fórum, na kterém si povídali podnikatelé zejména z technologické branže. V jeden čas to byly velmi zajímavé diskuze, které se i dnes dají v archivech rubrik vyhledat. Později se ale Webtrh stal centrem spíše méně odborných a někdy i dost nepřátelských diskuzí, čemuž do značné míry přispěla i jeho anonymita.

Dnes máme Facebook. Na něm je většina lidí má pod svým jménem a vedle svých komentářů vlastní fotku. To těm otrlejším nebrání být arogantní a nepřátelský, ale přesto najdete řadu míst, kde si lidé povídají o podnikání a kde si vyměňují své zkušenosti. Doporučuji zejména tyto skupiny:

Pro vás to představuje neskutečnou příležitost. Zadarmo se můžete na cokoliv zeptat a ostatní vám poradí. Můžete se spojit i s lidmi, kteří třeba dělají něco podobného jako vy. A můžete dělat to, co se normálně nesluší – poslouchat, co si povídají ostatní, a učit se od nich.

Vyrazte ven

Konferencí a různých školení a dalších akcí se dnes koná opravdu nespočet. Jen já jich pořádám desítky každý rok. Jako začátečník ale nemusíte vědět, kam vyrazit, a proto pro vás mám pár zajímavých konferencí a webů, kde najdete spoustu možností. Většina je buď zadarmo, nebo za dostupné ceny. Tady jsou:

  • Barcampy – pořádají se v mnoha městech České republiky a jsou dostupné zdarma. Poslechnout si na nich můžete přednášky na různá témata. O přednášejících rozhodují sami účastníci. Já na barcampech začínal. Jejich seznam najdete na www.barcampy.cz.
  • Naučmese.cz – portál s velkým množstvím školení, která si můžete zaplatit. Jejich ceny jsou často ve stovkách korun, což se určitě vyplatí. Přednášet tam může každý, ale k dispozici jsou i ohlasy účastníků hodnotících kvalitu kurzů, které se pořádají různě po Česku.
  • Shopcamp – pokud chcete rozjet vlastní e-shop, můžete zajít právě na tuto konferenci, na které vystupují velmi zajímaví řečníci z e-commerce.
  • FuckupNights – učit bychom se měli nejen z úspěchů, ale i z neúspěchů. Na FuckupNights řečníci prezentují své příběhy, a to zejména optikou toho, co se nepovedlo.

Zajít můžete i na moje akce. Pořádám je zejména pro zakladatele e-shopů a pro freelancery. Soupis plánovaných akcí najdete na Facebooku.

Sledujte videa

Většina konferencí a dalších projektů má k dispozici videa z přednášek. Ta si můžete většinou zadarmo pustit na jejich Youtube kanále. Zde je pár odkazů na kanály, které začínajícím podnikatelům udělají radost:

Určitě jsem na spoustu dalších zapomněl. Stačí ale hledat a najdete opravdu mnoho videí, která si můžete zadarmo přehrát. To platí i o stovkách mých videí, která jsou vám plně k dispozici zde. Nezveličuji se, když řeknu, že na českém internetu nenajdete místo, kde by bylo více videorozhovorů s podnikateli než zde. Využijte toho a čerpejte z nich. Kdybych já tohle na začátku měl, tak koukám denně na několik videí.

Buďte drzí

Jedna moje známá chtěla zajít na školení marketingu, jenomže na ni bylo moc drahé. Poradil jsem jí tedy, že může zkusit napsat lektorovi a říct mu pravdu. Tedy, že je studentka, nemá na školení tolik peněz, ale že by na něj ráda přišla. Původně tomu moc šancí nedávala, ale zkusila to. Lektor byl milý a vstřícný, souhlasil a známá mohla na školení dorazit. Za odměnu pro něj napsala referenci a článek na blog.

Podobně se dostala i na schůzku se CEO jedné významné reklamní agentury. Vybrala si ho jako člověka, který má zkušenosti v oborech, ve kterých by se sama ráda do budoucna uplatnila. Tak mu napsala e-mail a požádala ho, zda by si na ni našel hodinu čas a ona ho mohla pozvat na kávu. Překvapivě… souhlasil a ona tak získala spoustu cenných informací pro svoji budoucnost.

V dnešní době snadno dohledáte jména lidí, kteří vedou firmy podobné těm, které chcete vybudovat vy. Jednoduše najdete i jejich kontakty. Napište jim a požádejte je o pár minut času, nebo se jich rovnou na něco zeptejte.

Buďte pokorní, přiznejte barvu (že začínáte) a nežádejte mnoho. Nebojte se ale zeptat. V nejhorším vás prostě odmítnou.

Stejně tak můžete napsat do firem a poprosit je, zda by nebylo možné k nim přijít na exkurzi. Sám jsem takto několik studentů „dostal“ do zajímavých firem. Nebo můžete napsat organizátorům konferencí a požádat je o vstup zadarmo, protože na to nemáte peníze.

Důrazně vás ale varuji a prosím, učiňte tak pouze v případě, kdy peníze opravdu nemáte. Pokud je vám 15 a chcete v budoucnu podnikat, určitě si nemůžete dovolit školení za tisíce korun. Pokud ale peníze máte, respektujte ostatní a nedělejte se horší, než ve skutečnosti jste. Tato rada je založena na dobrosrdečnosti lidí, kteří jsou schopni upřednostnit pomoc druhým na úkor svého času nebo zisku. A dobrosrdečností neplýtvejte. Je jí málo.

Na co si dát pozor?

Rád bych vás varoval i před tím, čemu byste naopak neměli naslouchat. Jelikož nechci tento článek postavit jako útok na někoho konkrétního a nechci ani určovat váš názor do té doby, než si ho uděláte sami, nebudu nikoho jmenovat. Na základě mých zkušeností a zkušeností mnoha dalších lidí, se kterými se znám, ale varuji před tímto:

  • Vymývači mozků. Nic jako rychlý úspěch neexistuje. Neexistuje ani pasivní příjem. Kdokoliv, kdo vám neřekne, že byznys je zatraceně tvrdá dřina, která zasáhne do vašeho osobního života, projeví se na vaší psychické a fyzické pohodě a vezme vám mnohem více času, než jste čekali, vám lže. Dejte si pozor na návody vedoucí k rychlému zbohatnutí a straňte se lidí, kteří je nabízí.
  • Prodejci on-line kurzů. Drtivá většina kvalitních informací je dnes dostupná zdarma, případně ve formě knih za pár stovek. Existuje mnoho on-line kurzů za mnohem vyšší částky, které nabízí lidé, kteří toho ale v podnikání příliš neukázali. Často se honosí majetkem (který ani nemusí být jejich) a referencemi nedohledatelných a pochybných lidí. Díky mé práci mám opravdu velký přehled o tom, co trh nabízí za vzdělání začínajícím podnikatelům. Nenapadá mě ani jeden placený on-line kurz podnikání, který bych vám s důvěrou doporučil. Možná ale neznám všechny.
  • Life-style. Podnikání je optikou mnoha médií spíše životní styl než tvrdá práce. Znám se se stovkami podnikatelů od miliardářů po živnostníky a mohu vám s jistotou říci, že to, co čtete v titulcích médií, jen málokdy odpovídá realitě. Startupy nejsou tak sexy, jak je média prezentují. Živnostníci nejsou tak svobodní a nezávislí, jak se o nich často říká. A mít e-shop není tak jednoduché, jak mnozí tvrdí. Jaká je realita, můžete konec konců slyšet v mých rozhovorech.
  • Ikony. Jako začátečník jsem vzhlížel k mnoha ikonám českého byznysu. K těm, o kterých čteme v médiích a kteří jsou považováni za autority. Pak jsem řadu z nich poznal více a byl jsem zklamaný. PR a osobní brandbuilding jsou dovednosti, které mnohdy ovládají až příliš dobře. Ponaučen touto zkušeností nevím, zda je pro mě vzor Elon Musk. Neznám ho. Nevím, jaký žije život, zda se mu dobře spí, má zdravé vztahy, nebere denně prášky kvůli podělanému zdraví a zda z toho všeho netrpí depresemi. Prostě to nevím. Hodně podnikatelů to tak ale má. Jen se o tom v médiích nepíše.
  • Začněte pomalu. Nikam nespěchejte. Nejvíce se stejně naučíte prostou praxí. Vyzkoušejte si svoje první podnikání, ale držte se při tom důležitých zásad – nezadlužte se, nepokažte si pověst a nikomu neubližte (ani sobě). Pokud tohle dodržíte, můžete kdykoliv skončit a začít znovu. Určitě ale nespěchejte. Pravděpodobně máte celý život před sebou a stejně jako já tehdy možná víte dnes prd o tom, co budete chtít v životě dělat a zda to za 5 let nebude něco jiného, než co si myslíte dnes.
  • Užijte si mládí a svobodu, kterou přináší. Nejspíš nemusíte život nikoho (ani sebe) a nemáte žádné velké závazky. Nebojte se experimentovat a peníze, které máte, investujte do sebe a do svého vzdělání. Potkávejte lidi, povídejte si s nimi a bavte se.

Život žijete jenom jeden.

Čím jsem starší, tím mi tohle dochází stále víc.

Moc vám držím palce.

Poslechněte si příběh studenta, který rozjel podnikání a naprosto v něm pohořel.

30. 9. 2019

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?