10. 2. 2016
Kuba Čižmař na svém blogu vydal super článek. V Bojíte se stoupnout si před kameru? píše o tom, jak sám začal natáčet videa a předává doporučení ostatním. V tomto článku bych rád pár doporučení předal i já.
Mám trochu obavy z toho, jak se o video formátu v Česku mluví. Přijde mi, že máme často ve zvyku nechat se unášet aktuálními trendy, a to naprosto bez rozmyslu. Video mi někdy připomíná Facebook – o něm také mnozí říkají, že ho musí dělat všichni. Přitom to není pravda.
Video je formát, který s sebou nese spoustu negativ. Rozhodně je hůře zpracovatelný než psaný text (ve většině případů ano). Jeho produkce vám pravděpodobně zabere více času. Je důležité, jak bude video vypadat, a ne vždy stačí na sebe jen namířit mobil. Velmi rozhoduje to, jak mluvíte, jak vypadáte a co na vás vidí ostatní (mě kritizuje furt někdo – za projev, za vlasy apod.).
Video je na druhou stranu velmi super a já si ho moc oblíbil. Může být osobnější než psaný text, dává vám zcela nové možnosti a dá se využít i mnoha způsoby. Při analýzách Mladého podnikatele jsem se ale velmi často setkal s názory, že:
Zkrátka to není o tom „dělejte video“, ale o „rozmyslete si, zda je pro vás video to pravé“. Než se do něj pustíte, zkuste promyslet tyto věci:
Kromě těchto otázek bych se ptal na spoustu dalších. Zmínit bych chtěl ale ještě jednu: Dokážete nabídnout něco nového? Dneska chce videa natáčet každý. Každý týden vidím někoho, kdo začíná s videem pracovat. Sám pomáhám několika firmám a živnostníkům a radím jim, jak začít, ale předem se ptám, zda přinesou něco nového a zda bude mít smysl se na to dívat.
TIP: Toto je seznam 12 nejlepších článků a videí za rok 2015. Neměly by vám uniknout
Víte, jak dnes natáčím videa já? Úplně jednoduše. Mám 3 kamery, 2 světla a 2 nahrávací zařízení. Sbalím to do kufru, přijedu za hostem, rozbalím to, nastavím a natáčíme. Žádná věda. V minulosti jsem měl obrovské studio s nepřenosnými fotoaparáty, které byly těžké, zbytečně složité a vše bylo zkrátka nastaveno hodně špatně a nepoužitelně.
Předělal jsem to tak, abych byl mobilní, mohl za hosty vycestovat a aby mi tvorba videa dala co nejméně práce. Například mi zbytečně komplikovalo a prodražovalo postprodukci to, že jsem natáčel na 3 kamery ze 3 úhlů pohledu. Snížil jsem to na 2 úhly (+ 1 kamera je záložní) a postprodukce mi zabere podstatně méně času i práce. Diváci to nepoznali, resp. se nikdo neozval.
Jsem zastáncem toho, že v marketingu se mají věci dělat jednoduše. Že musíme hledat co nejjednodušší cesty, jak něčeho dosáhnout. A to platí i pro video.
Jsem moc rád, že vznikají nová a nová videa. Že další a další firmy a jednotlivci začínají natáčet. Má to totiž za důsledek to, že je to motivuje tvořit obsah. Obsah, který může být pro lidi inspirací, motivací i zábavou. Moc bych si přál, aby videí vznikalo stále více a aby se více šířilo vzdělání, know-how a zábava. Video je pro to skvělý formát.
Pokud s videem začínáte, klidně mi napište, moc rád to s vámi proberu. A přečtěte si Kubův článek s jeho zkušenostmi.
10. 2. 2016
mě ty videa dávají smysl hlavně u rozhovorů nebo v případě kdy je tam víc lidí. U jednotlivce je to často spíše na škodu….
Jirko, další velkou nevýhodou u videí je to, že berou dosti dat a třeba u mě to ovlivní to, jestli si video pustím či nikoli. Také by se na pomalejším připojení mohlo video sekat atd…
Díky za pohled ze zákulisí. Souhlasím s tím, že v určitém ohledu jsou videa mnohem hůře stravitelné a např. pro mě je mnohem jednodušší si článek přečíst, protože čtu docela rychle a někdy mě u videa vyloženě odradí projev daného hosta.
Na druhou stranu musím pochválit tvůj magazín za to, že jako jeden z mála publikuje množství informací z oboru a videa jsou zajímavým zpestřením. Vy toho v poslední době vyprodukujete tolik, že už to ani nestíhám sledovat.