Jiří Rostecký Parťák pro podnikání a osobní rozvoj

Jak začít natáčet vlastní videa? A proč se na to možná vykašlat?

10. 2. 2016

Kuba Čižmař na svém blogu vydal super článek. V Bojíte se stoupnout si před kameru? píše o tom, jak sám začal natáčet videa a předává doporučení ostatním. V tomto článku bych rád pár doporučení předal i já.

Video nemusí být ideální formou

Mám trochu obavy z toho, jak se o video formátu v Česku mluví. Přijde mi, že máme často ve zvyku nechat se unášet aktuálními trendy, a to naprosto bez rozmyslu. Video mi někdy připomíná Facebook – o něm také mnozí říkají, že ho musí dělat všichni. Přitom to není pravda.

Video je formát, který s sebou nese spoustu negativ. Rozhodně je hůře zpracovatelný než psaný text (ve většině případů ano). Jeho produkce vám pravděpodobně zabere více času. Je důležité, jak bude video vypadat, a ne vždy stačí na sebe jen namířit mobil. Velmi rozhoduje to, jak mluvíte, jak vypadáte a co na vás vidí ostatní (mě kritizuje furt někdo – za projev, za vlasy apod.).

Video je na druhou stranu velmi super a já si ho moc oblíbil. Může být osobnější než psaný text, dává vám zcela nové možnosti a dá se využít i mnoha způsoby. Při analýzách Mladého podnikatele jsem se ale velmi často setkal s názory, že:

  • Je video pro lidi těžko stravitelné. Raději si v tramvaji přečtou článek ve Feedly, než aby se dívali na nějaké video.
  • Video jim bere čas. Nemají příležitost si jej v průběhu dne pustit – přes den se věnují práci, večer zase rodině. Hodně lidí se opravdu vzdělává jen v těch tramvajích.
  • Video je pro ně nevhodným způsobem, jak předávat informace. Za půl hodiny videa se dozví méně než za půl hodiny čtení článku. S tím souhlasím.
  • U videa je dokáže velmi otrávit zpracování – špatné osvětlení, špatná kvalita obrazu, nesympatické chování herců atd.
  • Časová investice do tvorby videa je ne vždy úměrná jeho přínosu. Většinu videí si nejvíce lidí přehraje v prvních dnech po publikování. Následuje klasický longtail narušovaný vlastní snahou o opakovanou propagaci videa. Pokud ale s videem nebudete pracovat dlouhodobě, může po týdnu být zapadné v archivu a nikdo se na něj nebude dívat. Zvláště při vědomí, že psaný rozhovor by si možná přečetlo více lidí, že tvorba videa zabrala x-krát více času apod.
  • Málokdo video zhlédne až do úplného konce. Každá minuta je důležitá. Lidé postupně odpadávají – musí někam odběhnout, něco je vyruší, přestane je to bavit. Platí to pro dlouhá i krátká videa.

Zkrátka to není o tom „dělejte video“, ale o „rozmyslete si, zda je pro vás video to pravé“. Než se do něj pustíte, zkuste promyslet tyto věci:

  • Budete se před kamerou cítit dobře? Pokud ne, bude to vidět, budete se trápit a třeba pro vás psaný text nebo podcast odvede podstatně lepší práci.
  • Dokážete vytvářet obsah, u které lidé stráví 10, 20, 30 nebo i více minut svého času a nebudou toho litovat?
  • Je pro vaši cílovou skupinu video tím nejlepším formátem, který můžete nabídnout? Netopíte se zase v iluzi, že Facebook musí dělat každý?
  • Vyřeší video nějaký váš problém? Třeba vám pomůže předávat informace stravitelnější formou, pomůže vám se zosobněním vaší značky apod.?

Kromě těchto otázek bych se ptal na spoustu dalších. Zmínit bych chtěl ale ještě jednu: Dokážete nabídnout něco nového? Dneska chce videa natáčet každý. Každý týden vidím někoho, kdo začíná s videem pracovat. Sám pomáhám několika firmám a živnostníkům a radím jim, jak začít, ale předem se ptám, zda přinesou něco nového a zda bude mít smysl se na to dívat.

TIP: Toto je seznam 12 nejlepších článků a videí za rok 2015. Neměly by vám uniknout

Jak s natáčením začít?

Víte, jak dnes natáčím videa já? Úplně jednoduše. Mám 3 kamery, 2 světla a 2 nahrávací zařízení. Sbalím to do kufru, přijedu za hostem, rozbalím to, nastavím a natáčíme. Žádná věda. V minulosti jsem měl obrovské studio s nepřenosnými fotoaparáty, které byly těžké, zbytečně složité a vše bylo zkrátka nastaveno hodně špatně a nepoužitelně.

Předělal jsem to tak, abych byl mobilní, mohl za hosty vycestovat a aby mi tvorba videa dala co nejméně práce. Například mi zbytečně komplikovalo a prodražovalo postprodukci to, že jsem natáčel na 3 kamery ze 3 úhlů pohledu. Snížil jsem to na 2 úhly (+ 1 kamera je záložní) a postprodukce mi zabere podstatně méně času i práce. Diváci to nepoznali, resp. se nikdo neozval.

Jsem zastáncem toho, že v marketingu se mají věci dělat jednoduše. Že musíme hledat co nejjednodušší cesty, jak něčeho dosáhnout. A to platí i pro video.

  • Zkuste si to. Fakt na sebe otočte mobil, notebook či foťák z dovolené. Zkuste natočit 10 videí, klidně 10 verzí jednoho. Budete zděšeni, protože na začátku to vždycky bolí (já s tím chtěl praštit), ale budete vědět, jaké to je.
  • Požádejte o zpětnou vazbu. Přizvěte někoho, ať vám videa zpřipomínkuje. Sami sebe můžete vidět zkresleně – buď hodně pozitivně, nebo hodně negativně. Každopádně požádejte o názor i někoho nestranného.
  • Neučte se text jako básničku. Také nemám otázky 100% předepsány dopředu. Mám základ, osnovu, kterou chci projít. Můj projev se ale snažím držet co nejvíce přirozený. Není nic horšího než kolovrátek před kamerou. A vypadá to blbě.
  • Vydejte pár videí. Já původně plánoval 5 videí. Podle nich by se vidělo, zda to je průser nebo zda to má smysl. Získal jsem zpětnou vazbu a např. jsme předělávali studio kvůli špatnému zvuku, koupil jsem si tablet místo notýsku apod. Podobných maličkostí, které ale hrají velkou roli, najdete i u sebe spoustu.
  • Investujte málo. Já měl velké oči. Desítky tisíc létaly sem a tam. Zbytečně. Dneska se snažím do zařízení investovat co nejméně, ale vytřískat z něj maximum. Raději peníze investuji do marketingu, do rozvoje webu, do možnosti tvořit další skvělý obsah.
  • Nenechte se odradit. Spousta lidí bude kritizovat váš projev, to, jak vypadáte, obsah videí apod. Zejména ze začátku to nebude ideální. Můžete se ale zlepšit. Kritiku mají všechny hvězdy před kamerou, od Jana Krause po Leoše Mareše. Pokud někdo kritizuje za něco vás, znamená to, že ho zajímáte. Vezměte si z toho to dobré a pokuste se zlepšit.

Jsem moc rád, že vznikají nová a nová videa. Že další a další firmy a jednotlivci začínají natáčet. Má to totiž za důsledek to, že je to motivuje tvořit obsah. Obsah, který může být pro lidi inspirací, motivací i zábavou. Moc bych si přál, aby videí vznikalo stále více a aby se více šířilo vzdělání, know-how a zábava. Video je pro to skvělý formát.

Pokud s videem začínáte, klidně mi napište, moc rád to s vámi proberu. A přečtěte si Kubův článek s jeho zkušenostmi.

10. 2. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?