8. 7. 2014
Ty nejdůležitější věci jsou naprostá banalita. Asi tak si to představuje řada našich klientů. Samozřejmě mylně. Některé jejich požadavky jsou jimi natolik banalizovány, že většinou ani neexistuje šance jim jejich váhu vrátit. Někdy je banalizují schválně, jindy ale si to prostě jen představují špatně. A my jim to musíme v iParťákovi vysvětlovat, pomoci jim vše pochopit a seznámit je s realitou. O co jde? O to, jak si Hurvínek představuje válku.
Na tom webu nemusí být moc dobré texty, stačí, když mi získají co nejvíce zákazníků. Moc se s tím nepárejte, prostě jenom ať díky tomu prodám co nejvíce. Jo a nezapomeňte, aby to nebyl úplný blábol, dalo se to číst a čtenář se něco užitečného dozvěděl. Dobré bude, když budete čerpat z více zdrojů. No a samozřejmě ať se to dostane vysoko ve vyhledávačích. Ale pokud to má zvýšit cenu, tak se spokojím jen s tou podmínkou, aby text prodával.
Skoč na mě z boku. To je myšlenka, která nám po přečtení takového emailu projde hlavou jako první. Napsat text, který bude prodávat, je nesmírně těžké. Já psal jeden email několik týdnů, než jsem ho začal používat, a podle výsledků jej ještě upravoval. A text, který bude zajímavý pro čtenáře, bude se sdílet a bude mít vysokou přidanou hodnotu, je mimo jiné důvod, proč většina magazínů a podobných webů zaniká. Vytvořit ho totiž není snadné.
A oba texty by měli psát jiní lidé. A rozhodně ne za pár stovek korun, aby klient vydělal desítky tisíc.
Já ten web potřebuji jenom proto, abych upoutal pozornost. Aby si mě lidi všimli. Až mi ho uděláte, dám si inzerát na Webtrh. Ono potřebujete být vidět, abyste mohli prodávat. Takže to hodím tam a ten web musí být hezký, protože jinak moje služby nikdo nebude chtít. Stačí mi teda, když si mě lidé všimnou. Nic víc.
Ok, tak se svlékněte, na hruď si napište „Justin“, vyfoťte se a hoďte si to na Facebook. Zajisté si vás všimne mnoho lidí. Lidí, co nikdy nevyužijí vaše služby, protože je nepotřebují. Pokud je vaším cílem popularita, učte se od lidí z bulváru. Pokud je vaším cílem prodej, učte se od skutečných obchodníků. Definujte svoji cílovou skupinu, pojmenujte zákazníka a jeho oslovte. Najděte způsob, jak se k němu dostat. Uspokojte jeho potřebu. Pak prodáte.
Chtěl bych od vás vytvořit velký projekt. Zabere vám to týdny a měsíce. Vytížíme aspoň dva programátory, jednoho grafika a někoho, kdo je bude hlídat. Dejte mi radši i vaše soukromé číslo, protože to bude fakt sada. Mám stostránkovou dokumentaci, která popisuje všechny funkce. Projekt je mezinárodní, komunitní a vlastně i eshop. Uděláme to na WordPressu, ať se ušetří. Jo a šéf na to uvolnil maximálně deset tisíc. Můžeme použít nějakou free šablonu?
Můžeme. Za deset tisíc vám na ní provedeme pár úprav a nazdar. Nevytvoříme vám tam eshop, ani komunitní portál. Velký projekt vyžaduje velký rozpočet. To, že je to WordPress, neznamená, že je to zadarmo. Dost možná bude i lepší to postavit na vlastním řešení, možná to bude i levnější. Je ale dobře, že si velikost svého projektu uvědomujete. Musíte si ale uvědomit i všechno to kolem.
Budu nabízet SEO. Chci mít fakt TOP web, abych vypadal jako profesionál ve svém oboru. Udělejte mi wireframe, pak vám ho schválím a uděláme grafiku. Nakódujeme to až potom, protože bych si ty platby rád rozdělil. Abych ale byl profesionál, musím mít fakt dobré webovky. Bez nich to dneska už nejde. Jo a napište tam, že vystavuji faktury.
Web ale dneska nestačí. Udělat si ho může každý. Mnozí si jej dokáží udělat i zadarmo, jiným stačí pár tisíc, další investují více. Web z vás ale profesionála neudělá. To z vás dělají vaše služby. Dejte nám data, výsledky, případové studie a cokoliv, čím doložíte vaše zkušenosti a praxi v oboru. Pak to můžeme zpracovat tak, abyste opravdu působil jako profesionál. Pokud je nemáte, zpracujme to jinak. Méně egoisticky. Ale nedělejte ze sebe něco, co nejste. Akorát si zkazíte jméno.
Víte co, je to moc drahé. Co se vykašlat na vlastní design, nedělat dvanáct podstránek, nějaký wireframe a prostě najít bezplatnou šablonu? Tu tam jen nainstalujte, upravte ji podle zadání a bude. Tím ušetříme strašně moc peněz. Ok?
Ok, jak je libo. Rozpočet se ale možná i navýší. Proč? Protože jste vybrali šablonu, kterou budeme tři týdny překopávat, abychom docílili toho, čeho docílit chcete. Bezplatná šablona stejně jako bezplatný systém neřeší váš rozpočet. Může, ale pokud se v tom chcete hrabat do hloubky, dost pravděpodobně to vyjde draho. A nebo je výsledný rozdíl tak malý, že už bylo lepší investovat do vlastního designu.
To bude úplně stačit. Pak musíme být první ve vyhledávačích. Možná ještě udělejte hezké URL a zkuste tam fiknout hezký nadpisy. Do každého zase dejte klíčové slovo, aby to vyhledávače nepřehlédly. Někdy mi přijde, že mají sedm dioptrií na každém oku, tak jim je potřeba to důležité pořádně vnutit.
Uděláme vám základní on-page. V podstatě je to samozřejmost. Ale to není všechno, co musíte udělat. My SEO neděláme. Vlastně mu skoro nerozumíme. To se musíte obrátit na jiné borce, ale my vám první pozice prostě nezajistíme. Neudělá to ani textař, ani grafik a dokonce ani ten programátor.
Já už nevím, jak to prodávat. Nemám peníze na marketing, nemám peníze na reklamu a nemohu najít pořádné obchoďáky. Víte co? Pojďme tam dát affiliate program. To to pak lidi budou moci prodávat sami a klidně tam dáme i vyšší provize, i když to bych asi i nerad. Hlavní ale je, aby to prodávali. Tak to tam nainstalujte. Určitě je nějakej plugin. A znáte toho Roženskýho?
Známe, ale ani jeho AffilBox vám nezajistí hodně prodejů. I affiliate program musíte umět p(r)odat. Musíte oslovit správné lidi, umět jej nabídnout, dobře odprezentovat a klidně jim i pomoci s jejich úspěšností. Lidé váš program využijí tehdy, kdy jim ho ukážete a kdy pro ně bude výhodný. Nainstalovat AffilBox nestačí. Je třeba pro to udělat mnohem víc. A s tím vám kromě Mária může poradit řada dalších lidí.
Mám tady jeden text. Má to jen pět normostran. A je to anglicky. Bohužel to mám jen z překladače, takže ani nechci překlad, spíš jen korekturu. Bude to aspoň levnější. Máte na to někoho?
Nevím, u koho začít. Naši překladatelé se hrnou na to, aby přepisovali celý text z Google Translatoru a strávili nad tím více času, než kdyby ho měli sami přeložit. Nelogické věty, nesrozumitelná souvětí, ztráta kontextu. To je jen výčet toho, s čím se budou moci potýkat. Většinou text ani nejde opravit, protože jeho význam je nenávratně pryč. Zašlete tedy radši originál a my ho hezky přeložíme…
Chtěl bych vytvořit zcela nový web. Právě jsem zaregistroval doménu. Něco na něm uděláme a uvidíme. Nemám moc peněz a vlastně ani nevím, jak bych to měl propagovat. Asi ani nebudu. Vždyť oni si ho lidi najdou. Četl jsem, že kvalitní obsah se přeci šíří sám. Takže není co řešit. Uděláme jen kvalitní obsah.
Kvalitní obsah se dneska skloňuje na každém rohu a stává se mantrou všeho. Je super mít na webu kvalitní obsah, ale není to zdaleka všechno. Teď ho totiž musíte ukázat lidem, musíte jim ho umět nabídnout a dát jim důvod si ho číst. Navíc je fajn nějak vymyslet, aby se k vám ještě někdy vrátili. A konec konců ten web asi neděláte jen kvůli počítadlu návštěvnost, že?
To nevadí, že nemám reference ani žádné výsledky mé práce! Napíšeme vtipné texty, pobavíme návštěvníky a oni určitě usoudí, že jsem fajn chlápek, a poptají mě. Sepište mi teda něco vtipného, ať se zasmějí, a bude hotovo.
Rádi vám sepíšeme vtipné texty. To nás dokonce i hodně baví, protože si je v kanceláři čteme a dobře se přitom pobavíme. Jenomže pro vás to možná není ta nejlepší cesta. Odlehčené nepříliš formální texty jsou fajn, ale je otázkou, zda se vaši návštěvníci přišli pobavit, nebo něco dozvědět o vašich službách a produktech. Místo zbytečných vtípků zkuste tedy přejít rovnou k meritu věci a v dnešní uspěchané době nikoho nezdržovat. Vtípky použijme jinde.
To bylo několik situací, do kterých se občas dostáváme. Pojal jsem to schválně trochu vtipně, protože na každé téma bychom mohli hodiny diskutovat a určitě bychom našli řadu skvělých podrobných materiálů. Jsou to často technické věci, kterým laik opravdu nerozumí. Je tedy nutné mu je polopaticky vysvětlit a případně odkázat i na příslušné specialisty. V iParťákovi momentálně připravujeme řadu materiálů, které nám pomohou s edukací klientů a vysvětlováním mnohdy i banálních problémů. Na MladémPodnikateli už dnes můžete číst mnoho rozhovorů se specialisty na řadu z těchto problematik, a to včetně jejich blogů.
S čím se často setkáváte vy?
Zdroj animací: reactiongifs.com
8. 7. 2014
To jsou přesně zákazníci, kteří produkují 80 % problémů a jen 20 % zisku, proto se jim vyhýbám. Jak už padlo, pomůže zdražit. Zákazník není náš pán, ale obchodní partner. Chci modré z nebe, samozřejmě levně a včera bylo pozdě prostě nefunguje…
Ono je to možná často paradoxem, ale „zbastlené“ weby/e-shopy a texty mají lepší výkonnost než dělané profesionály, případně profi shopy mají o pár desetin lepší výkonnost a pokud spočítáte ROI, často se vyplatí začít právě na první zmiňované verzi e-shopů. Samozřejmě, pokud nejsou cíle být do několika let jedničkou na trhu a sedmiciferným budgetem.
Tak toto je masakr článek!!!! Sdílím 😀
Nejen že je to super článek, ale ještě ta volba animací, tam mě totálně nadchnula.
Poggy: Mám pocit, že zbastlené weby mají občas lepší výkonnost ne proto, že by byly opravdu lepší než ty správně udělané, ale prostě proto, že majitel má k danému tématu vztah a necílí na vzhled ale na prodeje, často offline strategií, nebo prostě rozumí danému oboru natolik, že na vzhled se tak moc nehledí.
S tímhle je třeba počítat, jako nejlepší řešení je aby klient pochopil co ta práce obnáší a co je potřeba udělat u daného úkolů, proto jsem si sepsal takový menší manuál na jednotlivé zakázky a vždy když klient něco chce, zašlu mu manuál, kde se dočte co se od něj očekává, jak to bude probíhat, jaké budou vstupy a výstupy a jak bude vypadat následná případná spolupráce.
Tak niektoré tie správy sú fakt sila. Ja osobne by som asi nemal silu sa s niektorými dohadovať a vysvetľovať im že to čo požadujú je celkom nereálne alebo extrémne nesprávne riešenie.
Výstižné, mám podobné zkušenosti. Např. „Logo dělat nemusíte, už jsem si ho nakreslil tady v paintbrushi, takže ten billboard máme vyřešený“, apod. Pomohlo mi uvědomit si, že nemusím brát každou zakázku. Když nemám dobrý pocit z prvního telefonátu, e-mailu nebo schůzky, zákazníka slušně odmítnu, doporučím mu konkurenci a ušetřím si spousty problémů. Taky pomohlo nasazení vyšších cen, to samo vyfiltruje takové klienty, kteří mají opravdu zájem a vědí co chtějí.