7. 11. 2012
Čas od času mi přijde na email nějaký dotaz. Lidé se ptají na otázky, které se týkají jejich začínajících webových projektů. Ptají se na moje zkušenosti s mými projekty, moje názory a podobně. Nejčastěji to nejsou nikterak zajímavé dotazy, ale řada z nich mě již inspirovala pro mnoho článků. Dnes bych jeden rád věnoval dotazu Davida Kristína, který se ptá na rozjezd vlastního magazínu.
Ahoj,
v první řadě – nechci od tebe získat nějaké know-how, nebo něco podobného. Neber to tak, prosím. Jen bych měl dotaz ohledně Objevit.
Konkrétně jsem se chtěl zeptat na to, jak se ti povedlo magazín nastartovat – tím myslím hlavně přivést návštěvníky? Placená inzerce, nebo něco jiného?
Do čeho si myslíš, že je vhodné při rozjezdu investovat peníze? Je jasné, že do obsahu, ten je nejdůležitější, ale třeba co se týká té reklamy? Zaplatit si na tématicky podobném webu reklamní plochu, nebo třeba vyzkoušet Sklik (popř. Adsense)?
Děkuji za případnou odpověď.
S pozdravem
David Kristín
Zaujala mě již první věta, jelikož know-how v tomto případě nechápu. Pokud se bavíme o zviditelnění a oživení magazínu, což je cesta za nějakými výsledky, tak se o know-how jedná. Nicméně skutečnost je velice prostá – dá se aplikovat na většinu webových projektů a není, co skrývat.
Magazín je velmi specifická webová stránka. Chápu jej jako něco, co má generovat čtenářsky zajímavý, ale zároveň i žádaný a trochu kontroverzní obsah. Právě ona kontroverznost je totiž alfa omegou všeho. Internet je plný článků o ničem. Obecné žvásty, omílání stále dokola stejných faktů a nic neříkající řádky lidi prostě nelákají. Možná je dokážete zmást nadpisem, který se jim ukáže někde v RSS čtečce, na sociální síti a podobně, ale jejich druhou návštěvu už nečekejte.
Největší reklamou magazínu je právě jeho obsah. Přidaná hodnota dělá magazín magazínem. Živě.cz není navštěvované proto, že patří mezi nejstarší české IT magazíny, nebo proto, že krásná (právě těhotná) Ria uvádí zprávy, ale z toho důvodu, že jeho obsah je pro čtenáře přínosný a zajímavý. Magazín (a řada podobných) generuje denně nový obsah s vysokou přidanou hodnotou, u žhavých informací je mezi prvními a čtenář si tak může odnést nejen čtenářský zážitek, ale zároveň i nějaké to poučení či dobrou radu. Dokáže to váš magazín?
Kdosi může říci, že ani Objevit nemělo v řadě případů takový obsah, o jakém zde píši. Jsme v tom zásadně za jedno, nicméně se to dá omluvit. Už v několika článcích jsem psal o problému s českými textaři. Kdo z vás někdy sháněl redaktory na svůj magazín, tak mi dáte určitě za pravdu, že co si sami nenapíšete, to prostě nemáte. Sehnat kvalitní redaktory, co vám dají obsah, který potřebujete, je buďto velmi drahé, nebo de facto nemožné. Osobně se přikláním ke druhé možnosti, jelikož jsem provedl vlastní experiment. Redaktorům, kteří psali za 50 Kč, jsem začal dávat nejprve 100 Kč, poté 200 Kč, poté 300 Kč, 400 Kč a až u 500 Kč za článek jsem si uvědomil, že sice roste číslo na faktuře, ale přidaná hodnota, kvalita a čtenářská přívětivost článku, stejně jako statistiky magazínu, bohužel i nadále stagnují. Možná špatní redaktoři, možná jen ochutnávka toho, jak príma je hledat pisálky na internetu… Zkuste si to.
Počáteční investice může být různá. Buďto máte mega na účtě a narvete ho do reklamy, kde jen je to možné. Zrovna pro jednoho z našich klientů děláme seznam stovek tematicky relevantních magazínu, kde hodlá nakoupit reklamu za půl milionu. Takový člověk asi ani nemá problém s kvalitou článků, jak jsem psal výše. Bohužel ne všichni jsme na tom alespoň z části podobně, takže si budeme muset vystačit s trochou méně peněz a s trochou větší snahy a hledání.
Opět se ale vracím k tomu, co jsem již napsal. Vězte, že dobře situovaný článek (ve správnou dobu, o správné věci a se správnými slovy) dokáže udělat zázraky. Nejen, že vám poslouží jako skvělý virál, ale zároveň vám zpropaguje brand a přivede klidně i pár desítek tisíc lidí během jednoho dne. Otázkou je, jak takový článek vypadá. Sám to mohu uvést na příkladu z Objevit, přesněji na článku o konci stahování v Čechách. Osobně jej považuji za svůj prim na celém magazínu, jelikož jsme byli v Čechách (asi) první, kdo o této věci informoval (dobré zdroje). Článek se šířil rychlostí blesku a světe div se – mně se zvedlo všechno, včetně ega. Více takových článků a máte magazín s tisíci čtenáři a stovkami fanoušků na Facebooku. Vždy však jen krátkodobě…
Bohužel to není sranda. Napsat něco takového je snadné, když máte tu možnost, ale kdo ji má? Vaše konkurence je hald všude první, což je zasloužené. Horko těžko se dostanete k nějaké senzaci, ale pořád je tu ještě možnost návratu k již výše zmíněné kontroverznosti, jíž není nikdy dost. Co takhle si do někoho rýpnout? Co takhle se dotknout ožehavého tématu? Velmi se mi líbí aktuální taktika Michala, který po mně Objevit převzal a který publikuje velmi zajímavé články. Třeba tento byl velmi úspěšný.
Celá věda stojí jen na jedné věci – piště kvalitně. Kvalitního čtení není nikdy dost. Pokud se vám to povede, svoje čtenáře si určitě najdete. Neříkám žádnou novinku.
Sám jsem do reklamy Objevit příliš neinvestoval, snad jen pár stovek. Můj problém byl v tom, že jsem na to zkrátka neměl peníze. Objevit jsem nejvíce žhavil v době, kdy bylo mým největším zdrojem příjmu, takže nebylo zrovna moc na rozhazování. Navíc jsem ani neviděl moc zajímavých možností, akorát jsem nakoupil několik bannerů, které mi krátkodobě zvýšily návštěvnost, ale to mi bylo k ničemu. Raději jsem tedy investoval do obsahu a snad se podařilo alespoň pár článků přiblížit ideálu, který jsem zmínil výše. Investoval jsem také do sebe a do rozvoje mého podnikání, jelikož mi bylo jasné, že Objevit asi miliony nevydělá a s trochou skromnosti bych se i tomuto ideálu chtěl někdy v budoucnu přiblížit… 😀
Takže nevím, zdali je dobrý nápad skupovat bannery všude možně, zkusit PPC, koupit si reklamu na Facebooku a podobně. Nevím, nikdy jsem to nezkusil. Moji největší návštěvnost dotáhly zajímavé články, bylo jich hned několik. Zaměřte se tedy na obsah, ale nejenom na článek samotný. Pořádný čas (klidně hodinu) věnujte i titulku. Právě jím můžete buďto dobrý článek zabít, nebo špatným článkem zabít čtenáře. Takže nebuďte vrahem, ale chytrým šéfem, co se zaměří na obojí a ze svého magazínu udělá legendu…
Ohledně prodeje inzerce na svém magazínu, je to zase na delší povídání. Obecně je tou nejlepší reklamou ta, která jako reklama nevypadá. Žijeme v bannerové slepotě, snad jen erotické bannery ještě jakžtakž dokáží zaujmout, ale přítel AdBlock tomu taky nepomáhá. Zkuste tedy přemýšlet nad něčím, co inzerentovi skutečně pomůže. Nebuďte troškaři, naopak přehánějte. Sedněte si a přemýšlejte, jak vymyslet reklamu, aby inzerentovi skutečně přinesla to, co chce. Víte, on na vašem webu nechce reklamu pro vlastní uspokojení, není to pro něj další zářez ve virtuálním světě, ale nejspíš by byl rád, kdyby na ni někdy někdo i klikl a on díky ní vydělal. Myslíte si, že vámi zvolená pozice pro banner mu to splní?
Dotaz je velmi široký. Mohl bych odpovědět možná deseti články. Tady jsem to pouze shrnul, protože se mě na to ptalo již více lidí. Každé téma je na diskuzi a každý magazín má jiné způsoby monetizace. Skvěle se dá vydělat i na affiliate, které s webem propojíte. I to PPC se může hodit. Vydělat se dá opravdu na všem, jen musíte přemýšlet. Stejně tak existuje řada způsobů, jak nahnat návštěvnost. Já se tímto článkem snažil říct, že to není jen o tom, jestli máte někde odkaz, banner nebo se tam ukazuje vaše RSS, to můžete sbírat dny i měsíce, ale je to hlavně o tom, zdali ten magazín bude za něco stát. To je to nejtěžší. Lidé už nechtějí omšelé a nezajímavé články, chtějí pecky, co jim srolují ponožky na nohou. Přiznám se, že je to velmi náročné a že mi to dělalo obrovské problémy. Jsem rád, že už to dnes nemusím řešit.
Držím palce Davidovi, ale i všem, co dělají svoje magazíny. Klidně mi dál piště na email, mohu ty dotazy zodpovídat tímto způsobem (osobně říkám „po džonovsku“ 😀). Třeba to někomu pomůže, třeba někdo bude mít jiný názor a sám se utvrdím v tom, v čem všem jsem dělal chyby…
7. 11. 2012
Fascinuje mě, jaké má tenhle kluk EGO. Povedlo se mu v minulosti udělat (zcela náhodou) magazín, který prodal a od té doby si myslí, že je nějaké eso, ve svém věku… Chce rozdávat rozumy a tenhle článek to jen dokazuje… A pokud mu někdo skutečně píše o rady, tak děti, co by rády něco, ale nic neumí…. Nekomnetovat to dále…
Provozovat magazín vážně není žádná sranda. Ten svůj dělám od roku 2004 a taky jsem se hodně naučil. To nejdůležitější je určitě kvalitní obsah a hlavně u toho vydržet a pořád mít dostatek článků a informací, aby bylo možné pravidelně publikovat. Myslím, že je určitě dobrý mít k magazínu i diskuzní fórum (pokud se to hodí k tématu magazínu). Je ale docela těžký ty lidi tam udržet a vyžaduje to další starosti s provozem diskuzního fóra.
to kali: No, každý nějak začíná. Já taky začal dělat magazín v 15 letech. Proč myslíš, že se mu to povedlo zcela náhodou? Nic na světě není náhoda. Nějaké zkušenosti už má a nikde netvrdí, že je nejlepší na světě. Nevidím důvod, proč by se nemohl podělit o zkušenosti na svém osobním blogu. Spousta věcí může hlavně začínajícím opravdu dost pomoct. Mimochodem, tak mi tady napiš nějaké další takto mladé kluky, kteří dokázali něco podobného. Vždycky je to hlavně o tvrdé práci a nadšení…
PS: Taky není špatné se podepsat svým jménem. Tím si pak člověk alespoň může udělat obrázek, kdo kritizuje cizí práci a co už dokázal (tím neříkám, že jsi nic nedokázal, ani na Tebe neútočím). Jinak to vypadá, že to píše nějaký závistivec :).
Kali: vcelku pravidelně čtu Jirkův blog a co si tak vzpomínám, nikde neprezentoval sám sebe jako nějaké eso. Je možné, že magazín Objevit prodal náhodou, ale minimálně šel štěstíčku naproti a vyplatilo se mu to. Sám jsem s Jirkou v kontaktu a musím říct, že se jedná o férového kluka, který si rozhodně na nic nehraje. Kdybych na tom byl v jeho věku minimálně tak dobře jako on (je mi o polovinu víc), tak si teď pískám… a nahlas.
To Kali: Tak já osobně si myslím, že tenhle kluk má na co být hrdý. Ve svém věku dokázal víc, než mnoho starších, kterým by se o tom mohlo akorát zdát. A není to jen o tom, že NÁHODOU PRODAL WEB. Párkrát jsem s ním jednala a rozhodně nemůžu říct, že by byl nějak namyšlený nebo co to naznačujete. Že rozdává rady? A proč ne? Ano, je to fakt, většina takto úspěšných by se na to mohla vykašlat, někomu poradit nebo pomoci. Většina by seděla, mnula si ruky a měla jen nos nahoru.
Jirko, nedej se, držím Ti palce 😉
Souhlasím. Otázka je, jestli vůbec dělat magazín. Člověka to musí skutečně bavit a musí být připraven věnovat se webu i ve volném čase, protože jinak je X dalších způsobů, jak vytvořit výdělečný projekt.
Napřed odpovím Kalimu, Jirku sice neznám osobně, ale když jsem potřeboval poradit či pomoct, vždy mi pomohl. Mohl bych být jeho táta, a můj názor je, že se ke mně choval vždy normálně. To, že něco dokázal v tak mladém věku, může znamenat jediné, a to, že to chce někam dotáhnout, což si myslím je dobrá věc.
Teď k článku, líbí se, je docela inspirující a vesměs jsou v něm obsaženy i rady, jak takový magazín vést kupředu a zlepšovat ho. Sám vím, co to obnáší, hlavně když není dostatek času. Takže Jirko, přeji, ať to šlape a tomu, kdo tě žádal o radu, ať se mu to dobře rozjede.
Problém vidím v tom, že konkurence je obrovská. Při tvorbě obsahu máte konkurenty jak v obrovských mediálních gigantech, kteří zaměstnávají špičkové novináře, tak ve všech bloggerech. Je opravdu těžké prorazit. Jde to, ale těžko. Jedině se specializovat, ale to je v Česku problém ,protože je malé. Těžko můžete psát magazín jen o holení vousů a vydělávat na tom. V angličtině by to šlo. Takže jedině si najít obor, který je dost veliký. Třeba na blozích o oblečení se dá vydělávat slušně, ale pisatel musí tématu rozumět. Takže pokud nejste do módy, zapomeňte.
Ha, tenhle článek mi unikl a dostal jsem se k němu až teď. Opět plně souhlasím. Kvalitní obsah je to, co dokáže magazín odlišit od tun recyklovaných článků. A titulek je samozřejmě vstupní branou a je jen na kvalitách redaktora, jestli ji čtenářům otevře, nebo naopak zamkne.
Tenhle článek mi dal strašně moc. Rád bych v budoucnu viděl další sepsané zkušenosti, co se vedení magazínu týče. Je lepší publikovat články pravidelně, nebo mít pomlky různě veliké… Jak často články publikovat, abych čtenáře nepřekrmil, nebo mi neumřeli hladem…
Dobrý den, Mr. & Ms.I tento post zpráva je, protože kombinace křesťanského sboru byla na mě hodná s půjčkou. Je to díky příteli Potkala jsem upřímný a velmi štědrý křesťanské asociace, které mi umožnilo získat tento úvěr. Vytvořte pro finanční pomoc před lety Když se mi podaří znovu usmívat díky tomuto křesťanské organizace, která mi právě dal půjčku ve výši € 30,000 a žiji s rodinou mám tento úvěr bez problémů, se sazbou 2%. mu půjčit bez jištění některé výhody s mnoha z vašeho bankovního situace. Radím vám, abyste si vybrat špatnou osobu, pokud opravdu chcete požádat o úvěr pro váš projekt a každý jiný. nabízí mnoho výpůjční služby mezi jednotlivými. Tak jsem se poradit, abyste se s ním spojit, a najít uspokojení pro všechny služby, které se jich zeptáte. Zde je jeho e-mail: bishopberrysmith@hotmail.com
NJN, taky mám pár magazínů…blbý je, že ten o který se nejvíce starám je vyloženě lokální, takže je problém pro něj sehnat „potravu“. Pokud děláš celorepublikový/světový projekt, je to mnohem lešpí na témata, horší zase s konkurencí….