Jiří Rostecký

Klasické PR články jsou už pasé, prodávejte je dráž, lépe a efektivněji!

20. 4. 2013

Jak už jsem v několika článcích psal, magazín je předně o shánění kvalitního a pro čtenáře zajímavého obsahu. Je to nekonečný boj, protože je někdy problém sehnat jeden kvalitní článek, natož stovky či tisíce. Není tedy divu, že na začátku magazíny nepublikují každý den nebo se kvalitativně pohybují někde hodně dole.

Náš MladýPodnikatel.cz publikuje každé pondělí, středu a pátek. Až projdu či neprojdu maturitou, chystám se toto rozšířit na každý pracovní den, později i na víkend a za pár měsíců třeba na několik článků denně. Sám hodně přiložím ruku k dílu, podle mě nebudu ani redaktory potřebovat. Nevím.

Já je vlastně nepotřebuji už ani dnes. Mohou za to dva důvody. Prvním je můj tweet:

A druhým článek „Využívejte volně dostupného obsahu! Nám se to vyplatilo…“, který rozhodně doporučuji k přečtení a pochopení problematiky publikování obsahu na webu bez placení.

Tyto dva důvody zapříčinily to, že na MladýPodnikatel.cz chce psát hodně lidí, aniž by za to požadovali finanční odměnu. Je to pro ně způsob sebeprezentace, propagování svých služeb a dokazování svých znalostí a schopností. Přeci jen odkaz, který si umístíte na své portfolio a který bude odkazovat na náš magazín, není k zahození a potenciální klient si může říci: „Páni, ten o tom asi něco ví, když takto publikuje.“ Taková je praxe.

Jenomže to není nic nového, dělá to tak spousta lidí na mnoho jiných webech. Já se v souvislosti s publikováním článků „zadarmo“ setkávám s problémem v jejich komerčnosti. U některých článků jsme totiž byli kritizováni za to, že jsou spíše reklamního rázu a nemají na webu co dělat. Přivedlo mě to na otázku, co je vlastně inzerce, kde jsou její hranice a jak ji udělat lépe.

Prodávat PR článek je to nejlehčí, co můžete udělat

Hodně lidí si pod pojmem „reklama v článku“ představí klasické tuctové PR články, které vychvalují jeden produkt či firmu a staví ho nad všechny ostatní. Takové zprzněné články už ani nikdo nečte, protože je to prostě kompost. My je na MladýPodnikatel.cz označujeme jako inzerce, protože si na webu pro podnikatele nemůžeme dost dobře dovolit lákat zajímavými nadpisy čtenáře na něco, co je znechutí a odradí od dalších návštěv. Snižuje to možná cenu PR článku, ale čtenáři to ocení a i naši inzerenti s nimi byli spokojeni, protože jim přinesly přesně to, co požadovali a co za investované peníze měli dostat.

Propagovat něco v článku ale nemusíte jen tak okatě. Řekl bych, že PR články jsou dokonce hodně špatným způsobem propagace, pokud mají opravdu podobu kompostu a zdravý čtenář je ani nedočte. Podle mě to může mít i zcela opačný účinek – produkt či firmu čtenářovi znechutí. Jediným smyslem je získání zpětného odkazu, což je sice fajn, ale vytřískat se z toho dá i více.

[poll id=“7″]

Daleko větší terno je trochu náročnější, ale zároveň efektivnější článek. Představte si, že vám napíše zájemce o koupi PR článku za pět stovek. Vy mu nabídnete, že je zde i možnost napsání takového článku, který se jako inzerce tvářit vůbec nebude, ale pomůže mu daleko více. Představte si rozhovor s tím člověkem, který bude pro čtenáře přínosný. Představte si článek o dané problematice, kde budou hodnotné informace. A tak dále…

Nic vám to neříká? Nevíte, proč byste se s něčím takovým měli zdržovat? Odpovědi jsou jednoduché:

  • zvýšíte tím cenu samotného článku, z 500 Kč můžete udělat třeba 3000 Kč (a inzerent to rád koupí, protože uvidí všechnu tu práci a snahu – navíc ho konečný výsledek proslaví více než další tuctový PR článek, který si nikdo nepřečte a nikdo ho nebude sdílet a tak doporučovat dalším čtenářům – potenciálním zákazníkům),
  • potěšíte tím čtenáře, čímž vlastně vyděláte na jejich spokojenosti, protože vy jim i přesto všechno nabídnete zcela plnohodnotný článek s přidanou hodnotou, který s nimi nebude přímo manipulovat a naopak je něčím obohatí,
  • nebudete vypadat jako inzercí prolezlý web, na což jsou čtenáři hákliví.

Udělejte víc než to, že prodáte levným textařem napsaný PR článek. Snažte se celou věc převést ve spokojenost všech tří stran – vás, inzerenta i čtenářů. Pokuste se docílit toho, aby článek měl co nejvíce skutečných čtenářů, kteří jej třeba doporučí i dalším. Udělejte reklamu tak, aby jako reklama nevypadala. Kolik procent čtenářů klasického PR článku využije propagovaných služeb či koupí propagovaný produkt? Můžete toto číslo navýšit?

Přečtěte si nějaký papírový magazín. Třeba FirstClass nebo Forbes. Třeba v prvním jmenovaném mají napsáno, že nepublikují žádné reklamní články. Přitom v posledním čísle je velmi zajímavý a pro mne i přínosný článek o soukromých tryskáčích. Nad jeho posledním odstavcem je podnadpis „ZKUSTE, BUDETE MÍT JASNO“ a pod ním se píše i věta „Investice do tohoto testu se rozhodně vyplatí.“. Nevím, zda se autor nechal unést a prostě to napsal, ale podle mě je to skvělá forma prodeje inzerce, která čtenáře neurazí.

Ptám se, proč ne? Proč by takový článek nemohl vyjít? Byl pro mne zajímavý, pomohl mi a zaujal mne. Jsem za něj vděčný. A přesně to je způsob, o kterém v tomto článku mluvím. Někdo si prostě dal tu práci a upokojil mne, sebe i inzerenta.

20. 4. 2013

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?