Jiří Rostecký Parťák pro podnikání a osobní rozvoj

Jak poptat WordPress programátora?

3. 2. 2016

Osobně hledám WordPress programátory konstatně několik uplynulých let. Vyzkoušel jsem služby již přes 100 freelancerů, a to na různé úpravy šablon, tvorby pluginů i vytvoření celých webových stránek.

V tomto článku sepíši svoje zkušenosti s hledáním a doplním několik tipů, které se vám při poptávání WordPress programátorů mohou hodit. Jsou ověřeny praxí.

Jak hledat WordPress programátory?

WordPress programátoři jsou pro nás v iParťákovi velmi důležití. Ročně odbavíme několik stovek menších i větších zakázek, a proto potřebujeme mít stabilní tým, pro který hledáme externí posily s různými zkušenostmi, odbornostmi apod.

Zkoušíme proto spoustu možností, jak WordPress programátory hledat. Nejčastěji jsou to ty klasické:

  • Vyhledávače (googlíme, seznamujeme a z čirého zoufalství i bingujeme apod.)
  • Inzeráty (webtrhujeme, startabjobsujeme apod.)

Využíváme k tomu různé katalogy, seznamy, inzertní servery a spoustu dalšího. Stále více ale využíváme i méně tradiční způsoby hledání, jako jsou doporučení (1 programátor může doporučit dalšího, stejně tak mohou pomoci samotní klienti, přátelé apod.) a vyzkoušet chceme i různé školy (pro zajímavost, mezi nejlepší programátory, co jsme kdy měli, patřili kluci mezi 20 a 25 lety + na školách můžete najít spoustu juniorů).

Největší problém s hledáním je ten, že webové stránky, inzeráty a další prezentace programátorů nejsou aktuální (programátoři již nemají čas, věnují se něčemu jinému, nejsou na volné noze), úplné (vůbec o sobě nepíší, že dělají WordPress, přesto ho dělají) a velmi strašidelné (ošklivý, nepřehledný, nemoderní web). Přesto se to vyplatí zpočátku ignorovat – velmi dobré programátory jsme našli i tehdy, kdy jsme danému jedinci vůbec nevěřili.

Na čem spolupráce ztroskotá?

Nejzásadnější je celkové nastavení spolupráce. Pro nás je tak strašně důležitý komfort a spokojenost programátorů, že jim dokonce umožňujeme vybírat si práci, kterou pro nás udělají, určovat samostatně její cenu i termín dodání. Na druhou stranu samozřejmě i my vyžadujeme dodržování spousty pravidel (mlčenlivost, povinnost zálohování, reklamační ujednání apod.), které chrání nás, ale zejména klienty.

Většinou ale spolupráce ztroskotá na úplně jiných věcech:

  • Programátor na vás přestane mít čas. Snažte se proto, aby pro něj byla vaše spolupráce co nejperspektivnějí a nejvýhodnější.
  • Programátor se chce osamostatnit. S tím se setkáte, pokud jste agentura a chcete mu dodávat zakázky svých klientů. Programátor bude chtít mít vlastní klienty, nebýt na nikom závislý. Je ale spousta lidí, kteří to mají přesně opačně.
  • Ze spolupráce vycouváte vy. U nás nejčastější důvod. Programátor na začátku něco sliboval, nedodržel. Kvalita jeho práce nebyla to, co jsme chtěli nabízet. Nemohli jsme se na něj spolehnout, špatně komunikoval apod.

Pokud bych ale za ty roky spolupráce s WordPress programátory a stovky zkušeností měl říct jeden problém, který se vyskytuje nejčastěji, tak je to nezodpovědnost. Hodně lidem se to nebude líbit, ale naše zkušenosti je zkrátka taková.

Programátoři přestanou odpovídat na e-maily. Odpovídají po třech dnech. Nezvednou vám telefon a řeknou, že mají i jiné starosti. Začnou vám dávat najevo, že pro ně nejste důležití (a je jedno, zda jste jim zatím nezaplatili nic nebo zda vám fakturovali již stovky tisíc) apod.

Je to problém, se kterým se setkáváme v tak velké míře pouze u programátorů. Nevidíme to u stovek textařů, korektorů, překladatelů, ani grafiků. Vidíme to jen u programátorů, proto při spolupráci s nimi předem pro jistotu počítáme s tím, že nějaký takový problém nastane. Počítejte i s tím i vy.

Proto jsem sepsal následující tipy, které vám v tom pomohou a riziko podobných komplikací se pokusí co nejvíce eliminovat.

Tipy na hledání programátorů:

  • Tradiční metody, jako je hledání na Googlu, obepisování inzerátů apod., bude mít velmi malou efektivitu. Často jsou to navíc programátoři-začátečníci, kteří nemají příliš zkušeností. Ti skutečně dobří většinou nemají potřebu kdekoliv inzerovat (neplatí to samozřejmě u firem, které mají daleko větší kapacity).
  • Pokud je budete oslovovat e-mailem, napište tam i o vaší vizi celkové spolupráce. „Potřebuji udělat web“ nestačí. Zaujměte tím, že hledáte dlouhodobého partnera, že budete chtít web dlouhodobě rozvíjet, nabídněte pravidelný přísun nové práce apod.
  • Představte svůj projekt. Mnohokrát jsme programátory zaujali tím, jak se jako firma prezentujeme, jaké máme hodnoty, jak nastavujeme spolupráci s programátory apod. Zaujal i náš magazín MladýPodnikatel.cz. I programátoři chtějí vidět, že dělají něco, co má smysl a hodnotu. Dopřejte jim to.
  • Máte-li svůj tým, napište o tom. Velká část programátorů ráda slyší, že se na webu bude podílet více lidí, ideálně specialistů na různé oblasti. Díky tomu mohou získat nové zkušenosti z jiných oborů.
  • Máte-li nějaké omezení, napište ho předem a lidsky jej vysvětlete. I my programátorům posíláme spoustu špatných zpráv a víme, že to pro ně není ideální. Snažíme se proto alespoň rozumně vysvětlit, proč je situace taková, jaká je.
  • Netlačte na stanovení ceny hned na začátku. Programátor ji neví. Nejdřív se musí se zakázkou detailně seznámit, poté až určí cenu.
  • Pokuste se mu zaplatit i čas věnovaný přípravě. Pokud bude měsíc dávat dohromady vaše zadání, nemůže to dělat zadarmo. Zkuste mu jeho čas zaplatit, a pokud nemáte velký rozpočet, dejte mu alespoň symbolickou odměnu a oceňtě jeho snahu vám vyjít vstříc.
  • Snažte se o to, aby pro vás nedělal za babku. Jak jsem psal výše, spolupráce se musí vyplatit oběma stranám. Je to váš partner, ne otrok. Mnohdy je to těžké, zvláště, když se určuje cena předem. My to děláme tak, že se programátorovi snažíme ztrátu vykompenzovat na dalších zakázce, případně navýšíme rozpočet, dáme mu odměnu apod.
  • Nehledejte jednoho programátora. Hledejte jich více. Zadejte každému menší úvodní práci, na které si ho vyzkoušíte. Pak vyberte toho nejlepšího, raději si ale nechte všechny, ať se mohou vzájemně zastupovat.
  • Zkuste zjistit, který z nich má nejvíce zkušeností a jeho práce tomu odpovídá. Jemu zadejte kontrolu výstupu ostatních programátorů. Zpětnou vazbu řada programátorů neuvítá, ale osobně mám spíše pozitivní zkušenosti, kdy to pro ně byl naopak příjemný bonus.
  • Stanovte jasná pravidla pro obě strany. Chcete, aby programátor odpovídal do 24 hodin? Dobře, tak vy ale taky. Chcete práci rychle? Rychle pro ni dodávejte podklady. Jděte příkladem.

Jedno jsem si za celou dobu budování iParťáka uvědomil dost jasně. Nemá cenu cokoliv tlačit silou. Pokud vám spolupráce nesedí lidsky a nejsou obě strany spokojené, velmi pravděpodobně spolupráce brzy skončí. Proto si před hledáním ujasněte, o jakou spolupráci vlastně máte zájem, jaká bude mít pravidla a jak chcete, aby v praxi vypadala. Tuto představu programátorům vysvětlete a snažte se, aby byla fér pro všechny strany.

Nebudu lhát, že v iParťákovi nejsme nároční. Vyžadujeme tvrdá pravidla a i u nás občas vznikají konflikty. Na druhou stranu je většina programátorů chápe poté, co jim vysvětlíme, proč to tak potřebujeme a že tím reagujeme na potřeby našich klientů. Podle mě to není jen o tvrdosti, ale o tom, jak danou věc představíte a vysvětlíte programátorům.

Máte vy nějaké tipy, co vám pomáhá ve spolupráci s programátory? A programátoři, co vy naopak oceňujete od svých klientů?

3. 2. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?