3. 2. 2016
Osobně hledám WordPress programátory konstatně několik uplynulých let. Vyzkoušel jsem služby již přes 100 freelancerů, a to na různé úpravy šablon, tvorby pluginů i vytvoření celých webových stránek.
V tomto článku sepíši svoje zkušenosti s hledáním a doplním několik tipů, které se vám při poptávání WordPress programátorů mohou hodit. Jsou ověřeny praxí.
WordPress programátoři jsou pro nás v iParťákovi velmi důležití. Ročně odbavíme několik stovek menších i větších zakázek, a proto potřebujeme mít stabilní tým, pro který hledáme externí posily s různými zkušenostmi, odbornostmi apod.
Zkoušíme proto spoustu možností, jak WordPress programátory hledat. Nejčastěji jsou to ty klasické:
Využíváme k tomu různé katalogy, seznamy, inzertní servery a spoustu dalšího. Stále více ale využíváme i méně tradiční způsoby hledání, jako jsou doporučení (1 programátor může doporučit dalšího, stejně tak mohou pomoci samotní klienti, přátelé apod.) a vyzkoušet chceme i různé školy (pro zajímavost, mezi nejlepší programátory, co jsme kdy měli, patřili kluci mezi 20 a 25 lety + na školách můžete najít spoustu juniorů).
Největší problém s hledáním je ten, že webové stránky, inzeráty a další prezentace programátorů nejsou aktuální (programátoři již nemají čas, věnují se něčemu jinému, nejsou na volné noze), úplné (vůbec o sobě nepíší, že dělají WordPress, přesto ho dělají) a velmi strašidelné (ošklivý, nepřehledný, nemoderní web). Přesto se to vyplatí zpočátku ignorovat – velmi dobré programátory jsme našli i tehdy, kdy jsme danému jedinci vůbec nevěřili.
Nejzásadnější je celkové nastavení spolupráce. Pro nás je tak strašně důležitý komfort a spokojenost programátorů, že jim dokonce umožňujeme vybírat si práci, kterou pro nás udělají, určovat samostatně její cenu i termín dodání. Na druhou stranu samozřejmě i my vyžadujeme dodržování spousty pravidel (mlčenlivost, povinnost zálohování, reklamační ujednání apod.), které chrání nás, ale zejména klienty.
Většinou ale spolupráce ztroskotá na úplně jiných věcech:
Pokud bych ale za ty roky spolupráce s WordPress programátory a stovky zkušeností měl říct jeden problém, který se vyskytuje nejčastěji, tak je to nezodpovědnost. Hodně lidem se to nebude líbit, ale naše zkušenosti je zkrátka taková.
Programátoři přestanou odpovídat na e-maily. Odpovídají po třech dnech. Nezvednou vám telefon a řeknou, že mají i jiné starosti. Začnou vám dávat najevo, že pro ně nejste důležití (a je jedno, zda jste jim zatím nezaplatili nic nebo zda vám fakturovali již stovky tisíc) apod.
Je to problém, se kterým se setkáváme v tak velké míře pouze u programátorů. Nevidíme to u stovek textařů, korektorů, překladatelů, ani grafiků. Vidíme to jen u programátorů, proto při spolupráci s nimi předem pro jistotu počítáme s tím, že nějaký takový problém nastane. Počítejte i s tím i vy.
Proto jsem sepsal následující tipy, které vám v tom pomohou a riziko podobných komplikací se pokusí co nejvíce eliminovat.
Jedno jsem si za celou dobu budování iParťáka uvědomil dost jasně. Nemá cenu cokoliv tlačit silou. Pokud vám spolupráce nesedí lidsky a nejsou obě strany spokojené, velmi pravděpodobně spolupráce brzy skončí. Proto si před hledáním ujasněte, o jakou spolupráci vlastně máte zájem, jaká bude mít pravidla a jak chcete, aby v praxi vypadala. Tuto představu programátorům vysvětlete a snažte se, aby byla fér pro všechny strany.
Nebudu lhát, že v iParťákovi nejsme nároční. Vyžadujeme tvrdá pravidla a i u nás občas vznikají konflikty. Na druhou stranu je většina programátorů chápe poté, co jim vysvětlíme, proč to tak potřebujeme a že tím reagujeme na potřeby našich klientů. Podle mě to není jen o tvrdosti, ale o tom, jak danou věc představíte a vysvětlíte programátorům.
Máte vy nějaké tipy, co vám pomáhá ve spolupráci s programátory? A programátoři, co vy naopak oceňujete od svých klientů?
3. 2. 2016
Jirko, ty tipy jsou naprosto přesné! 🙂 Nejvíc se z mojeho pohledu (programátora) přehlíží právě ten čas na přípravu a pak nedělání za babku/otrok vs partner a s tím související těžkost stanovení ceny předem. Možná je to dané tím, že ne každý klient je zároveň projektový manažer 🙂 a stejně tak ale není ani každý programátor projektový manažer 🙂
Pak mi přijde hodně důležité právě to partnerství, solidnost a že můžu s klientem mluvit jako s normálním člověkem a nemusím se měnit na account manažera (tzn. nemusím ho uhánět o podklady, nemusím ho uhánět o placení, nemusím v mailech řešit slovíčkaření…). Pak je radost dělat i věci navíc 🙂
Proto se mi líbí i tvůj záver, a to přímý a fér přístup 🙂
Díky pane Jirko za skvělé rady a inspirace. Mně osobně zajímá převážně tvoření stánek ve word Pressu, protože tam není nutné html, jen omezeně. Pracuji i v jiných oborech (manuálně) na živnost, ale tvořením stránek se budu chtít víc zabývat. Zatím jsem si dělal jen své stránky, ale baví mě to . Mou předností je angličtina, jak psaná tak i mluvená, která mě baví , proto se nechávám i hodně inspirovat přes angličtinu (tvoření webů a e-shopů).
Přeju pěkný Den Petr obrazy.elpetr.com