9. 10. 2014
Přes Mladého podnikatele mě často kontaktují lidé, co chtějí, abych představil jejich projekty. Chodí mi také strašně moc tiskových zpráv a proseb o podporu nějaké akce, spolupráci a podobně. Je to docela nuda, skoro nikdy mě to nezaujme a hlavně nevidím důvod, proč o tom napsat.
Přiznám se, že dost často těm lidem nabízím placenou inzerci. Proč bych to také nedělal, když chtějí využít můj web k podpoře vlastního podnikání, že? Nicméně ne vždy to tak musí být. Pro mě jsou totiž dvě základní motivace, které mi můžete nabídnout. Jaké to jsou?
Nad tím se ale skoro nikdo nezamýšlí. Chodí mi tedy nudné formální tiskové zprávy nebo e-maily, kde se dozvídám o tom, jak je nějaký no-name projekt totálně revoluční, má obrovský potenciál, změní svět a určitě bude moje čtenáře zajímat. To ale nezajímá mě.
Moje čtenáře totiž z principu zajímá jakýkoliv projekt. Máte vlastní magazín? Pojďme udělat rozhovor o tom, jak ho budujete, což zaujme ty, co také mají magazín. Máte autoservis? Ok, uděláme rozhovor o tom, jak se v takovém oboru podniká, protože si to řada lidí neumí ani představit. Vydal jsem rozhovor s čarodějnicí nebo třeba s populární mladou zpěvačkou, protože jsem věděl, že to čtenáře bude zajímat. Takže váš byznys na tom nebude jinak.
Jenomže já potřebuji důvod, proč napsat právě o vás. Mohu si vybrat z hromady projektů, oslovit stovky podnikatelů a najít si milion témat. Nepotřebuji vás, ale vy chcete, abych já o vás napsal. Takže mi k tomu musíte dát důvod. Nudná tiskovka mě nezaujme, honění vlastního ega také ne. Zkuste něco jiného.
Nezlobte se, že to zní tak egoisticky. Jenomže mně píše opravdu hodně lidí a já nemám čas se věnovat všem. Kdybych to dělal, neměl bych čas na nic jiného. Takže musíte můj čas nějak zaplatit, buď penězi nebo přidanou hodnotou pro čtenáře. Věřím, že to chápete. I můj den má jen 24 hodin.
Zajímá mě příběh, zajímá mě ta práce, kterou za sebou máte, zajímá mě, kolik peněz jste do toho museli dát, co vás to stálo a jak těžké bylo dosáhnout toho, čeho jste dosáhli. Nezajímá mě průměr, zajímají mě příběhy, které moje čtenáře překvapí, u jejichž čtení nebudou dýchat a které okamžitě nasdílí svým přátelům. Revolučních projektů mám plný e-mail, revoluce se nekonala a já mezi tím napsal řadu lepších rozhovorů, které nebyly o vás.
Zajímají mě i vaše chyby. Spálili jste se? Pojďme to rozebrat a ponaučit i naše čtenáře. Nezajímá mě jen to, co jste dokázali, ale i to, co se vám nepovedlo. O neúspěchu neumíme mluvit, ale já o něm mluvit chci. Nezajímají mě otřepané PR fráze pro média, chci autentičnost, chci otevřenost a chci pravdu. Něco jste posrali? Ok, pojďme o tom napsat.
Je mi úplně jedno, že jste mladí. Mladých je dneska strašně moc. Psal jsem i o Tomáškovo křížalkách, o Vojtově grafice a Tomášově módní značce. Příběhy mladých lidí už jsou trochu klišé, já chci fakta, chci zajímavosti a chci vědět, co na to říkali vaši rodiče, spolužáci, učitelé a kamarádi. Chci cokoliv, co zaujme čtenáře a co třeba pomůže dalším mladým lidem pustit se do podnikání.
V Česku existuje milion magazínů, které o vás napíší hned. Potřebují obsah. Hrají na kvantitu. To já ale nedělám. Potřebuji pouze zajímavé příběhy, které si jen tak někde nepřečtete. Jasně, některé rozhovory se mi povedou, jiné zase méně. To se stává. Ale vy přeci chcete, aby ten váš rozhovor měl desítky tisíc přečtení, všichni jej sdíleli a váš projekt měl skvělou reklamu. A já o vás nechci psát, když stejné informace dáte mně i dvaceti dalším magazínům ve skryté kopii vašeho e-mailu.
Pokud mě tedy chcete kontaktovat, udělejte to. Rád o vás napíšu zadarmo. Ale musíte mi k tomu dát důvod. Musíte mě motivovat. A musíte věřit, že vím, co dělám, a odpovědět mi na vše, na co se vás zeptám, nemlžit a nehrát si na něco, co nejste. Když to uděláte, klidně vám věnuji dva dny práce s psaním rozhovoru zadarmo.
Přečtěte si, jak dělat reklamu na internetu – mnoho mých tipů, jak dosáhnout větší efektivity!
9. 10. 2014
Dobře napsáno a pochopitelné. Jen tak pro informaci kolik stojí případný placený článek?
Je to prostě jen a jen o lenosti 😀
Podle mého názoru jde o velice rozumný pohled na věc. Jde o tvůj web, pravidla určuješ ty a je zcela v pořádku, že občas řekneš NE návrhům, které pro tebe nemají přínos. Vůbec si nemyslím, že by to mělo být tvrdé.
Jako majitel vlastního blogu chápu, proč čtenářskou atraktivnost stavíš nad finančí odměnu. Je sice hezké, že ti někdo nabídne x stovek (možná více?) korun. Ale pokud půjde o nudný článek, který náhodou přečte nový návštěvník tvého webu, řekne si:
„Vždyť je to o ho*ně.“ A už nikdy se na tvoji stránku nevrátí.
Naopak dobrý článek ti nejen čtenáře snáze udrží, ale máš i šanci, že tvoji stránku bude sdílet dál. A to se může mnohonásobně vrátit 🙂 Osobně by mě zajímalo, co za takové nejpamátnější šílenosti přistálo tvém na emailu, ale jak jde o starší článek, tak odpověď ani neočekávám. 🙂
Děkuji za odpověď. 🙂
Osobně bych si netroufnul napsat tématický článek, který by podle mého názoru neměl pro čtenáře přínos. Chápu ale, že máš trochu jinou cílovku než já, obecně jiné zaměření, více zkušeností a hlavně tě to živí. To je pak rozhodování o něčem jiném.
Lamič: To už je na rozhodnutí inzerenta, jak svůj článek pojme. Samozřejmě je podstatně lepší, když je článek pro čtenáře zajímavý a přínosný. Velmi ale záleží i na tom, s jakým cílem jej inzerent poptává. 🙂
Velmi pěkně napsáno Jirko. Snad si posílači emailů uvědomí meritum. Dovolím si jednu stupidní otázku: Když děláš rozhovor, převládá u tebe face to face/skype/email?