28. 10. 2012
Bude to znít možná trochu nadneseně, ale kdyby se mě někdo zeptal, co nejvíce zdržuje výrobu článků od iCopywriter.cz, řekl bych mu, že klient. Ano, opravdu je to tak. Stávají se případy, kdy jsme nuceni strávit přibližně stejnou dobu (nebo i delší) mailováním než psaním samotného textu. Klienti velmi často nedokáží specifikovat, co po nás vlastně chtějí. Pak odevzdáme text, dozvíme se, že nevyhovuje a chtěli něco jiného.
Už několik klientů si svoje texty ještě upravilo. To je samozřejmě jejich právo, nicméně my to rádi provedeme za ně. Opravdu málokdy se lze napoprvé trefit do přesné představy klienta, který třeba požaduje, aby některý fakty o jeho společnosti nebo nějaká výhoda jeho produktu byla více probrána a v článku zvýrazněna. Je mnoho věcí, které rozhodují o tom, jak bude výsledný text vypadat, nicméně klient nejčastěji řekne pouze tři jediné – téma, termín a cenu.
Nedostatečné informace mají za následek dvě věci. Jednak se my i klient zdržujeme mailováním a jednak se zdržíme ještě přepisováním textu, který klientovi nevyhovoval. Osobně vidím obrovský rozdíl mezi špatně napsaným textem, který například obsahuje chyby, nedá se číst a podobně, a špatně napsaným textem, který prostě klientovi nevyhovuje, protože nesplňuje účel, který požadoval. Prvním problém je ryze náš problém a naštěstí to vlastně pro nás ani problém není, nestává se to. To druhé je ale problém klienta, jelikož nedokázal specifikovat svoje požadavky a my pak nemusíme odevzdat požadovanou práci tak, jak si ji v duchu přál. Co tedy napsat do objednávky?
No, a pokud si to chcete vyzkoušet, tak si něco objednejte 😀
28. 10. 2012
Basti: Je to chyba copywritera i zadavatele. Zadavatel mel sice poslat kvalitni zadani, ale pokud to neudelal, tak se ho na to mel zeptat CW. Je jeho chyba, ze zacal psat aniz by vedel , co si preje zadavatel. Pokud je nekdo takovy frajer, ze zacne psat clanek pouze na zaklade zadaneho tematu a ceny, tak se pote nemuze divit, ze si bude zakaznik stezovat, kdyz mu clanek nebude vyhovovat.
Kdyby klienti uměli přesně vyjádřit, co chtějí, pravděpodobně by nepotřebovali naše služby. Mohli by si totiž provádět sami 😉 Neschopnost dát zadání jde totiž často ruku v ruce s tím, že oboru dodavatele prostě nerozumějí a ani nevědí, JAK zadat.
Nelze dostatečně zdůraznit, že NENÍ chybou copywritera, pokud text neodpovídá představám klienta, který zadal maximálně téma a cenu! Nedokážeme číst lidem myšlenky a je velmi těžké jednat s klientem, který neumí říct co chce. Většina klientů strašně spěchá, všechno chtějí strašně levně, ale neví co vlastně. Jak už Jirka psal, napište co nejpřesněji svou představu a termín, ušetříte si spoustu času.