Jiří Rostecký

10 věcí, které byste mohli zmínit při objednávce textů od copywritera

28. 10. 2012

Bude to znít možná trochu nadneseně, ale kdyby se mě někdo zeptal, co nejvíce zdržuje výrobu článků od iCopywriter.cz, řekl bych mu, že klient. Ano, opravdu je to tak. Stávají se případy, kdy jsme nuceni strávit přibližně stejnou dobu (nebo i delší) mailováním než psaním samotného textu. Klienti velmi často nedokáží specifikovat, co po nás vlastně chtějí. Pak odevzdáme text, dozvíme se, že nevyhovuje a chtěli něco jiného.

Už několik klientů si svoje texty ještě upravilo. To je samozřejmě jejich právo, nicméně my to rádi provedeme za ně. Opravdu málokdy se lze napoprvé trefit do přesné představy klienta, který třeba požaduje, aby některý fakty o jeho společnosti nebo nějaká výhoda jeho produktu byla více probrána a v článku zvýrazněna. Je mnoho věcí, které rozhodují o tom, jak bude výsledný text vypadat, nicméně klient nejčastěji řekne pouze tři jediné – téma, termín a cenu.

Nedostatečné informace mají za následek dvě věci. Jednak se my i klient zdržujeme mailováním a jednak se zdržíme ještě přepisováním textu, který klientovi nevyhovoval. Osobně vidím obrovský rozdíl mezi špatně napsaným textem, který například obsahuje chyby, nedá se číst a podobně, a špatně napsaným textem, který prostě klientovi nevyhovuje, protože nesplňuje účel, který požadoval. Prvním problém je ryze náš problém a naštěstí to vlastně pro nás ani problém není, nestává se to. To druhé je ale problém klienta, jelikož nedokázal specifikovat svoje požadavky a my pak nemusíme odevzdat požadovanou práci tak, jak si ji v duchu přál. Co tedy napsat do objednávky?

  1. O čem má text být?
    Podrobně napište, o čem má text pojednávat. Co nejvíce nám přibližte dané téma. Pokud můžete, zašlete nám zdroje. To nám velice usnadní práci. Pokud je nemáte, snažte se prosím co nejlépe specifikovat, co by měl text obsahovat, a my si je najdeme.
  2. Jakou má mít text úlohu?
    Proč text píšeme? K čemu jej využijete? Mnohdy klient ani neřekne, k čemu mu text bude. Ano, není to naše věc, ale pokud to víme, můžeme tomu článek přizpůsobit a napsat jej ještě lépe.
  3. Co má v textu zaznít?
    Jsou nějaké informace, které v textu vyžadujete? Je něco, co bychom v něm měli zmínit a co by mělo být zdůrazněno? Neznáme vaše záměry, ale když se je dozvíme, jsme schopni jim vyhovět.
  4. Kdo je čtenář?
    Pro koho je text určen? Bude to článek na webu pro náctileté nebo na podnikatelském serveru? Jsme schopni napsat pro jakoukoliv cílovou skupinu, ale musíme vědět, jaká to je.
  5. Vyhledávač, nebo čtenář?
    Máme dbát více na čtenářskou přívětivost nebo blaho pro vyhledávače? Má být text optimalizovaný pro vyhledávače? Jsou nějaká klíčová slova, která máme při psaní zdůraznit? Divili byste se, kolik klientů na čtenáře kašle a dává přednost vyhledávačům. I to je jejich právo…
  6. Co je cílem textu?
    Je cílem, aby se produkt prodal? Je cílem, aby se firma zviditelnila? Je cílem textu čtenáře varovat před škodlivými účinky a podobně? Jak máme text směřovat?
  7. Jaká je optimální délka textu?
    Jsme omezeni na délce? Pokud ano, řekněte nám to. Mnohdy dostaneme téma, které se prostě nedá napsat na 1800 znaků s tím, že nebude narušena jeho přidaná hodnota (že neztratí smysl).
  8. Kdy má být text hotov?
    Velmi nás trápí, když nevíme, do kdy má být text hotov. Jsou klienti, kteří spěchají a text chtějí mít ještě ten den. I to je možné, ale asi chápete, že si musíme vytvářet časové harmonogramy a práci rozdělit tak, aby ji jednak zpracovávali lidé v tématu znalí, ale zároveň, aby klient na text nemusel dlouho čekat. Přesto, pokud nám napíšete, že článek stačí za tři dny, tak nám to usnadní práci a text odevzdáme za dva dny.
  9. Chcete do textu obrázky, videa a další?
    Řada klientů například nepožadovala umístění obrázků do článku. Jedná se hlavně i články na různé magazíny, kde můžeme pořídit screen, vložit video a podobně. Pokud obrázek chcete, nebojte se to napsat. V rozumné míře je to samozřejmě  bez příplatku (když nebudete chtít galerii nebo placené obrázky).
  10. Co vám na textu vadí?
    Když text odevzdáme a něco se vám na něm nelíbí, tak neváhejte a pošlete nám jej zpět. Řekněte, co je špatně, a my to opravíme. Je něco, co máme více rozepsat? Část, které se vám zdá odfláknutá? Nelze předejít všemu, ale po upozornění to lze napravit. Naším cílem není jen prodat, ale hlavně vám pomoci s vaším záměrem.

No, a pokud si to chcete vyzkoušet, tak si něco objednejte 😀

28. 10. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?