Jiří Rostecký Parťák pro podnikání a osobní rozvoj

Jak napsat PR článek, který bude fungovat?

22. 12. 2015

Pro klienty iParťáka často zpracováváme PR články. Jejich zadání nám nejčastěji posílají přímo klienti. Rozhodl jsem se napsat tento článek jako návod, co všechno při psaní promyslet a jak napsat PR článek, který vám přinese výsledky.

PR článků jsme napsali již stovky. V pojetí našich klientů se jedná o články, které budou umístěny na oborových webech s cílem zpropagovat určitou službu či produkty, případně celou značku, ohlásit nějakou novinku či jen získat zpětný odkaz.

Většinou se jedná o velmi nízkonákladové texty. Klienti je poptávají za ceny mezi 150 a 350 Kč bez DPH. Jedná se tedy o texty, nad kterými autor může strávit nanejvýš pár desítek minut. Přesto ale nic nebrání tomu, aby text napsat dobře a pokusil se jím naplnit klientovy cíle.

Stejně, jako je tomu v marketingu u všeho, musíte se i u PR článku důkladně připravit. Co je podle mě důležité vědět a jaké informace by textař měl při psaní znát, jsem odvodil i z výsledků inzerce na mém magazínu MladýPodnikatel.cz, kde jsou PR články nejčastěji volenou formou reklamy.

Proč PR článek píšete?

Úplně první otázkou by mělo být, proč PR článek píšete. Divili byste se, kolik klientů jen pošle e-mail s tím, že chce napsat PR článek. Další informace vůbec nedodá. Jenomže cílů může být více. Nejčastěji jsou to tyto:

  • představení určitého produktu či služby
  • představení naprosté novinky na trhu
  • představení celé firmy – propagace značky
  • získání zpětného odkazu z relevantního webu
  • oznámení o konání nějaké akce
  • prezentace vlastního know-how

Cílů, které s inzercí můžete mít, je spousta. Textař by je ale předem měl znát.

Komu PR článek píšete?

Zároveň by měl vědět, komu vlastně PR článek píše. Kdo jej bude číst?

Informace o cílové skupině webu, na kterém bude článek umístěn, si předem vyžádejte. Neodhadujte. Já například svým inzerentům píši, že svoje články mohou více zaměřit na internetové podnikatele, kteří mají jiné potřeby a zájmy než off-line podnikatelé. Případně jim doporučuji články zaměřit na e-shopaře či na naprosté podnikatele-začátečníky.

Představte si, že máte účetní firmu. Na Mladém podnikateli můžete inzerovat spoustu věcí – od vedení účetnictví po mzdové účetnictví. Jenomže vy víte, že nás hodně čtou internetoví podnikatelé. Co vymyslet článek, který bude jim šitý na míru? Třeba to, co všechno musím splňovat, abych vydělával skrze Google Adsense a podobné systémy. Nebo jak si internetoví podnikatelé mohou snížit svůj daňový základ apod.

Proč má ten někdo váš článek číst?

Což nás dostává ke druhému největšímu kamenu úrazu. iParťákovi i Mladému podnikateli chodí šíleně nic neříkajících článků, které jsou extrémně obecné, nezáživné a o ničem. Čtenáři je zkrátka nemají důvod číst.

Jenomže taková inzerce vám pomůže maximálně získat ten zpětný odkaz. Pokud chcete skutečně oslovit čtenáře daného média, pokuste se napsat PR článek, který bude:

  • přínosný (něco si po jeho dočtení mohou odnést)
  • zajímavý (nebude plný obecných klišé, předá jim nečekané informace)
  • atraktivní (na článku bude vidět, že si s ním někdo dal práci, může být doplněn o unikátní data, fotografie, správně strukturovaný apod.)
  • zacílený (článek bude hovořit přesně k cílové skupině webu)
  • unikátní (na článku to zacílení bude vidět, nebude čtenáře otravovat)

Vaším cílem je dosáhnout toho, aby si čtenáři PR článek přečetli rádi. Uvědomte si, že ve většině případů budete znevýhodněni označením, že se jedná o PR článek. Proto musíte zaujmout tématem článku, jeho nadpisem, perexem i fotografií. A samozřejmě jeho obsahem.

Nejlepší PR články na Mladém podnikateli byly ty, které jasně mluvily k naší cílové skupině, prezentovaly jí nějaká unikátní data (jednalo se třeba o malou případovou studii, výsledky nějakého průzkumu či zajímavá data, která jsou dohledatelná online), něco se jí snažily naučit (byl to třeba návod, ukázka, jak něco funguje v praxi apod.) a prezentovaly konkrétní výhody používání (co mi přinese, když začnu používat vaše e-shopové řešení?).

Několik doporučení, které vás nenapadnou

Zmínil jsem 3 základní otázky, které si musíte položit dříve, než začnete psát PR článek. Dalších otázek bych mohl najít spoustu. Tyto jsou podle mě nejdůležitější – co píšete, komu a proč by ho to mělo zajímat.

Z vlastní zkušenosti ale přidávám ještě několik tipů, které mohou zvýšit efektivitu vaší inzerce, aniž by vás předem napadly:

  • Zeptejte se webu, na němž budete inzerovat, zda můžete u článku nastavit i vlastní meta tagy. Máte-li nějaké důležité klíčové fráze, vložte je do title a description. Díky tomu máte ještě větší šanci článek dostat výše ve výsledcích vyhledávání. Co to meta tagy jsou, najdete v tomto článku.
  • Vyhledávače mají rádi interní prolinkování. Nebojte se v článku odkázat na jiný již existující článek na daném webu.
  • Pokud vidíte na webu článek, který je relevantní pro vaše zákazníky a myslíte si, že na něj chodí např. z vyhledávačů, zeptejte se, zda by v něm mohl být odkaz na váš PR článek (klidně za menší příplatek). Díky tomu můžete PR článek dostat zase o kousek blíž ke svým potenciálním zákazníkům.
  • Pro vyhledávače bude podezřelé, když váš odkaz bude mít vždy stejné znění (anchor text) a povede vždy jen na úvodní stranu vašeho webu či jednu jeho podstránku. Stejně tak mu bude podezřelé, když začně vznikat mnoho zpětných odkazů najednou. Snažte se své odkazové portfolio budovat co nejvíce přirozeně a poraďte se se zkušeným linkbuilderem. Jak by měl odkaz vypadat, si můžete přečíst zde.
  • Vyhledávače berte v potaz, ale netvořte PR článek slepě jen pro ně. Vykašlete se na hustotu klíčových slov a podobné nesmysly. Tvořte článek tak, aby zaujal čtenáře.
  • Do článku vložte nějakou výzvu k akci. Může být jakákoliv – kliknutí na odkaz, registrace apod. Zkusit ale můžete i něco, co v PR článcích tak tradiční není. Třeba sdílení na sociální sítě, které může pomoci zejména při brandových kampaních.
  • Informujte se, zda do článku můžete vložit i nějaké netextové prvky. Kromě obrázků to může být video, ale třeba i Facebook like box, Twitter follow button, formulář pro sběr e-mailů apod.
  • Proveďte jazykovou korekturu. Vyhněte se chybám, které působí negativně na čtenáře.
  • Z hlediska zacílení a autenticity článku pro daný server, zkuste v něm zmínit jeho brand, oslovit konkrétní čtenáře apod. Např. „pro čtenáře Mladého podnikatele jsme připravili unikátní…“ vás musí zaujmout.
  • Nebojte se čtenářům nabídnout nějakou slevu, slevový kupon či jinou výhodu speciálně pro ně. Budou se cítit výjimečně a spíše vašich služeb využijí.
  • S článkem po publikaci pracujte i vy. Sdílejte jej na sociální sítě, dejte si odkaz na web apod.

Doporučení pro provozovatele webů

Po několika letech provozování magazínů tu mám i pár základních doporučení pro provozovatele webů, které nabízí umístění PR článků.

  • Snažte se dělat maximum pro to, aby články vašich inzerentů splňovaly vše, co jsem popsal výše. Klidně jim pošlete tento článek, ať si jej přečtou. Jednak máte větší šanci, že PR článek bude kvalitní a zajímavý pro vaše čtenáře, a jednak inzerenta potěšíte svou proaktivitou.
  • Nenechte si na webu inzerovat vše. I já občas inzerenty odmítám, když chtějí inzerovat něco zcela irelevantního k zaměření webu či něco, s čím nesouhlasím, nelíbí se mi to apod.
  • Označte PR články! Nepublikujte je bez označení. Nebudu lhát, že jsem to v minulosti z nevědomosti a vlastní hlouposti nedělal. Pak mě za to vlastní čtenáři začali kritizovat. Dnes už má veškerá inzerce štítek. Dobře o tom psal i Daniel Dočekal.
  • Neotravujte čtenáře PR články v RSS čtečkách. Programátoři vám mohou zařídit, aby se tam PR články vůbec neukazovaly. Vy snad ve své RSS čtečce chcete PR články číst?
  • Nepřehánějte to. Jste mezi dvěma mlýnskými kameny – potřebujete vydělávat (= potřebujete publikovat více PR článků), ale nesmíte to přehnat, protože to bude otravovat čtenáře. Snažte se hledat balanc.

Držím vám palce s psaním PR článků. Máte-li ukázku nějakého PR článku, který vám velmi dobře zafungoval, neváhejte mi jej poslat. Moc rád se na něj podívám a doplním tento článek o zajímavá data, která ostatním pomohou s efektivitou jejich inzerce.

Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: olezzo

22. 12. 2015

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?