Jiří Rostecký

Jak efektivně pracovat s Twitterem?

9. 9. 2016

Po minulém článku o aplikacích pro Mac, které jsem si oblíbil, mi několik čtenářů napsalo, abych napsal i o tom, jak pracuji s Twitterem. V tomto článku se to proto pokusím rozebrat co nejpodrobněji a předat vám maximum užitečných tipů.

Předem ale musím vysvětlit, jak a proč je pro mě Twitter užitečný. Jednak je nástrojem pro propagaci nového obsahu, důležitých sdělení, mých projektů a mé osoby obecně. Jednak je pro mne ale i sledovacím nástrojem, který mi pomáhá se udržovat v obraze, zjišťovat důležité novinky, o čem se aktuálně mluví a co je zrovna trendy.

To mi pomáhá při tvorbě Mladého podnikatele a vybírání témat pro nové články a rozhovory. Twitter tedy používám asi trochu aktivněji než většina. A právě proto hledám způsoby, jak si práci s ním co nejvíce usnadnit.

Základem je TweetDeck

Nástroj, který mi v tom pomáhá nejvíce, se jmenuje TweetDeck. Je zdarma a nabízí jak webovou verzi, tak desktopovou aplikaci pro Mac. Používám jej pro rozdělení jednotlivých feedů do sloupců. V článku dál rozeberu, jak jednotlivé feedy vytvářím a jak i vy můžete najít tweety, ke kterým byste normálně nepřišli.

tweetdeck

Takto vypadají jednotlivé sloupce s feedy. Můžete jich mít více a posouvat se mezi nimi zprava doleva.

TweetDeck má úžasnou vlastnost. Pokud pracujete s více feedy najednou, dokáže vám je shromáždit na jedno místo. Hodně lidí jej chápe jako užitečný nástroj v případě, kdy spravujete více účtů naráz. Můžete tak v jednom sloupci mít tweety jednoho účtu, ve druhém zase toho druhého.

Pro mne ale plní podstatně složitější funkci a pomáhá mi sledovat stovky účtů naráz, z nichž drtivou většinu sám nefollowuji a některé ani neznám.

Mezi sloupci můžete kromě vlastních tweetů mít notifikace (když někdo reaguje na vaše tweety apod.), soukromé zprávy a kromě jiného i nejnovější tweety účtů ve vašich seznamech. A to je první funkce, která je pro mne zásadní.

Být na seznamu

Nikdy mi nevyhovoval standardní formát sociálních sítí, které podle nějakého algoritmu zobrazují vybrané příspěvky účtů, které sleduji. Nevyhovuje mi to na Facebooku a nevyhovuje mi to ani na Twitteru. Vytváří mi totiž chaotické feedy, mezi kterými jen těžko třídím jednotlivé příspěvky a špatně se v nich orientuji.

Vyřešit tento problém umožňují Seznamy. Každý účet na Twitteru můžete přidat do jednoho nebo více seznamů, které si vytvoříte ve svém profilu.

twitter-seznamy

Možnost přidání do seznamu najdete v profilech uživatelů po kliknutí na ozubené kolečko.

Já mám seznamy rozděleny podle určitých charakteristik. V jednom seznamu mám snad všechny lidi, co jsou na Twitteru a věnují se české e-commerce. Ve druhém seznamu mám jen oborová média, díky čemuž sleduji jednak jejich přístup k sociálním sítím a jednak novinky, o kterých píší. A kromě spousty dalších seznamů mám i seznam s účty, které jsou pro mě nějakým způsobem důležité – zpřízněné duše, konkurence, účty důležitých lidí apod.

Obrovskou výhodou je i to, že v seznamech můžete mít účty, které reálně nefollowujete. Takže podle statistiky v mém profilu followuji jen pár desítek účtů, ve skutečnosti jich ale sleduji tisíce.

Kdo netřídí, nežije

Problém tisíců sledovaných účtů je v tom, že to nikdy nemůžete zvládnout. Mám docela nabitý program, takže se přes den zvládnu na Twitteru podívat jen velmi sporadicky a na pár vteřin. Nemám čas projíždět desítky nebo stovky tweetů, na všechno reagovat a z většiny si vybírat to, co mě zajímá.

A právě proto oceňuji možnost mezi panely TweetDecku zařadit feed, který bude zobrazovat tweety na základě klíčových slov. To mi pomáhá:

  • zjistit tweety, které se mě týkají (obsahují „atsor“, „Rostecký“ apod.)
  • zjistit tweety, které se týkají mých projektů (obsahují „mladypodnikatel“, „MladýPodnikatel.cz“, „blog.rostecky.cz“ apod.)
  • zjistit tweety, které se týkají mých kolegů nebo známých
  • najít tweety na témata, která mě zajímají (zajímá mě třeba blogování, pokud se v nich tedy zobrazí slovo „blogování“, přijdu na ně)
  • sledovat konkrétní osoby a jejich výskyt v cizích tweetech (velmi se mi to hodí třeba při přípravě některých rozhovorů, ale třeba i při sledování oborových influencerů)

Tuto funkci opět může využít každý. Stačí si pohrát s možnostmi vyhledávání. To může za použití „OR“ vyhledávat více frází současně. Pokud chcete hledat například „mladypodnikatel“ a současně „rostecky“, stačí do vyhledávání zadat „mladypodnikatel OR rostecky“.

Ukáží se vám populární tweety a účty. Pro aktuální informování o nových tweetech proto zvolte záložku Živě.

twitter-zive

Po zadání vyhledávacího dotazu klikněte na „Živě“. Díky tomu uvidíte nejnovější tweety.

V tuto chvíli už vidíte feed, který zobrazuje nejnovější tweety s frázemi „mladypodnikatel“ a „rostecky“. Současně vám vznikla URL adresa, kterou si můžete přidat mezi svoje záložky a použít ji tak jako vstupní stránku na Twitter. Poprvé vám tak vaše timeline bude skutečně ukazovat jenom to, co se vás týká a co chcete. 🙂

https://twitter.com/search?f=tweets&vertical=default&q=mladypodnikatel%20OR%20rostecky&src=typd

Vyhledávání můžete stejným způsobem použít i v rámci TweetDecku. Stačí si mezi svoje panely zařadit panel s vyhledáváním a naťukat do něj vaše fráze s použitím OR. Frází i OR můžete mít spoustu. Já takto sleduji i 20 frází současně, včetně celých URL adres (např. blog.rostecky.cz).

Užitečné je i to, že Twitter takto dokáže přijít i na linky pod různými zkracovači (třeba bit.ly). Několikrát mi tedy ukázal tweet, ve kterém nebyl ani jeden z klíčových výrazů, ale odkaz směřoval na můj web.

Možností využití je mnoho. Kromě monitoringu vaší značky, vašich projektů apod. můžete podobný systém využít pro živé vyhledávání témat, o která se zajímáte. A můžete být vždy ve střehu.

Plánování jednoduše

Díky TweetDecku nemusím na Twitter chodit, abych viděl nové tweety. Vše mám na jednom místě. Díky Dashboardu nemusím na samotný Twitter chodit už vůbec. Ten mi totiž pomáhá plánovat publikaci nových příspěvků dopředu. Spuštěním tohoto rozhraní mě Twitter odnaučil používat Buffer a ušetřil mi peníze za jeho předplácení.

twitter-dashboard

Twitter Dashboard je skvělý nástroj pro sledování důležitých tweetů a pro jejich plánování.

V rámci propagace vašeho obsahu doporučuji při prvním sdílení naklikat tweety i dopředu. Pokud dnes vydáte článek, tweetněte ho a zároveň naplánujte další tweetnutí třeba za 3 dny, pak za týden, za měsíc apod. Díky tomu budete dlouhodobě propagovat svoje starší články, což zvýší jejich čtenost.

Dejte si na množství pozor. Někteří uživatelé jsou poměrně citliví na opakovaná sdílení téhož obsahu. Faktem ale je, že proto, aby se vám Twitter nějak zásadně vyplatil, je potřeba obsah sdílet opakovaně. Spousta followerů si ho totiž napoprvé nevšimne. Více o tom, jak propaguji svůj obsah já, najdete v tomto videu.

Pár tipů twitterové hygieny:

Twitter je pouze nástroj. Může vás zdržovat, může vám dělat špatné dny. Vždy záleží na tom, jak jej používáte. Proto připojuji pár osobních doporučení:

  • Sledujte skutečně jen to, co vám pomáhá. Nepotřebujete znát všechny tweety vašich přátel, nepotřebujete číst všechno, co se na Twitteru objeví. Sledujte to, co vás nějak posune dál, co vám pomůže ve vaší práci. Používejte vyhledávaní, selektujte jednotlivé účty, používejte seznamy.
  • Nejste povinni reagovat na vše. Pokud tvoříte nějaký obsah a jste vidět, vždy se najde někdo, kdo utrousí nějakou nepříjemnou poznámku nebo napíše něco, co vás naštve. Nikdo vám ale nepřikazuje na vše reagovat. Já už dnes také nereaguji na vše, protože bych nedělal nic jiného než sociální sítě.
  • Důkladně si vybírejte lidi, které sledujete. V Česku máme zvykem publikovat příspěvky, které se týkají všeho, jen ne toho, čemu se my sami věnujeme. Takže na profilech marketingových odborníků najdete články o politice, obrázky naprosto out-of-topic apod. Takové účty nefollowujte.
  • Sami také netweetujte všechno. Berte Twitter jako nástroj k dosažení nějakého cíle – zvýšení čtenosti vašich článků, zvýšení povědomí o vašem brandu, zpromování vašich služeb tak, aby to dávalo smysl… Před publikací tweetu se ptejte, jak moc a v čem vám to pomůže a zda to bude zajímat vaše followery.
  • Nepřidělávejte jiným práci. Osobně nesnáším kecálky, kteří evidentně nemají přes den co na práci, a tak si chtějí povídat. 🙂 Osobně se stále více řídím pravidlem, že ostatním píšu jen tehdy, kdy je to důležité nebo kdy to z nějakého důvodu potřebuji. Jinak ne.
  • Nedělejte ze sebe trouby. Máte 140 znaků. Pokud chcete popsat špatnou zkušenost s někým, kdo je na Twitteru, na něco se ho zeptat, upozornit ho apod., napište mu to na e-mail. Popište svůj problém a nesnažte se vtěsnat do pár znaků a druhou stranu přivést do situace, kdy i ona bude muset reagovat krátce. Stejně vás (pokud je rozumná) pošle do mailu. Buď chcete někoho vyhejtovat, nebo chcete něco vyřešit. 🙂

Držím vám palce s vašimi twittery! A pokud ještě nesledujete ty moje, můžete zde:

9. 9. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?