9. 2. 2014
V naší firmě stále častěji evidujeme zakázky, jež objednává nějaký prostředník – freelancer, konzultant. Za poslední týden se jich objevilo už několik, za poslední rok jich je stále více. Je to zajímavý trend a o mnoha věcech vypovídá. Zejména o kvalitě služeb českých konzultantů a jejich přístupu ke svým klientům.
My jsme za to rádi, protože se s konzultanty dá často povídat lépe než se samotným klientem. Pokud má klient autobazar a internetu vůbec nerozumí, strávíme často strašně dlouhou dobu pouhým vysvětlováním, což je samozřejmě součást našich služeb, ale na druhou stranu uvítáme, když to převezme někdo za nás a my se můžeme věnovat meritu věci.
Konzultant navíc ví, jak to chodí. Má už něco za sebou a v internetových službách se pohybuje. Nemusíme mu vysvětlovat, co to je WordPress, nemusíme mu posílat definici normostrany a ukazovat rozdíl mezi psaním textů a copywritingem. Stejně tak nemusíme řešit problémovou komunikaci, jelikož on sám na příjmu je i tehdy, kdy jeho klient ne. Takže… proč ne?
Bohužel ale ne vždy je to takové, jaké by to být mělo. Všímám si toho, že poměrně značná část podobných prostředníků není vůbec známá. Jasně, mít web, profil na LinkedInu a podobně není povinnost, ale člověka to občas zarazí, protože skoro neví, s kým jedná. Pro klienta samotného může být hodně problémové to, kdy o konzultantovi najdeme negativní reference, stížnosti a podobně. To nás totiž dostává do situace, zda celou věc raději neodpískat, protože to „trochu zavání“. Horší problém ale nastává někde jinde.
Konzultanti, i když by měli mít alespoň nějaký přehled, neumí zadat poptávky. Pak vám od takových lidí chodí emaily typu „klient chce upravit šablonu, pošlete cenu“ a vy si připadáte, že jednáte s někým, kdo vůbec netuší, o co jde. Celý proces, který by mohli do značné míry urychlit, tak zbytečně zdržují a protahují (což se ale zase projeví na ceně). Pro nás jsou v tu chvíli zcela zbytečnou součástí celého procesu a často je lepší komunikovat přímo s klientem, jelikož ten vám na vaše otázky odpoví jasně a nenapíše „zeptám se klienta“.
Pravdou ale je, že je to asi jen můj vlastní názor. Podle mě by každý konzultant, když už to pro svého klienta chce dělat, měl vědět základní věc – když něco poptávám, musím uvést co nejvíce informací. Nestačí zadání o jedné větě. Nestačí napsat „klient chce článek o autech“, ale blíže to specifikovat. Ať už on sám dělá SEO, sociální sítě či cokoliv jiného, i on potřebuje data dříve, než začne pracovat. A i on sám si určitě účtuje čas, který stráví získáváním informací a přepracováváním zadání.
Střídají se dva systémy – jeden, v němž fakturujeme konzultantovi (takže si k naší ceně dá provizi), a druhý, kdy fakturujeme přímo klientovi konzultanta. Oba jsou správné a ani jeden nám nevadí. Mám už ale potvrzeno, že právě ti, co si k naší ceně přičítají nějakou korunu navíc, nejvíce tlačí cenu dolů a ve většině případů i na úkor kvality.
Pro takového konzultanta totiž může být „web jako web“, „text jako text“ a „grafika jako grafika“. Při takovém pohledu mu ale stačí student s taxou 40 Kč na hodinu a je vlastně spokojený, protože mu zbude obrovský prostor pro provizi. Klient samozřejmě většinou neposoudí kvalitu práce a konzultant raději mlčí, jelikož by přišel o své peníze, což nechce. Zda je tento postup správný, nechám na vašem posouzení. Já ho vidím ale relativně často.
Abych jen nečeřil vodu, uvedu pár konkrétních příkladů z naší praxe. Jelikož nechci a ani nemám potřebu zveřejňovat konkrétní jména, bude to vše anonymní.
Ze všech podobných případů si ale bereme hodně velké ponaučení a získáváme tak zkušenosti, které nám pomáhají dalším problémům předcházet.
Suma sumárum jsem za spolupráci s konzultanty rád. Když je na úrovni a vede se v přátelském, férovém a příjemném tónu, často mezi námi a druhou stranou vznikne dlouhodobý obchodní vztah, který nám umožní u dalších zakázek účtovat i nižší ceny a umožňovat tak konzultantovi účtování větší provize. A koneckonců, občas se i my staneme jeho klienty a opačně. 🙂
9. 2. 2014
Zaujímavá skúsenosť s freelancermi. Ja mám prax len s tým objednávaním pre svojich klientov a čo sa týka toho zisťovania podrobností práce od zadávateľa, je to ťažká robota 😉 Oni fakt rozumejú len svojmu biznisu a občas chvíľu trvá vysvetliť im, že server pre www stránku nemusia mať pod stolom v kancelárii :o)
Možná za sebe doplním ještě jeden úhel pohledu, protože se pan Rostecký očividně inspiroval naší komunikací. Poptával jsem iParťák v době, kdy jsem neměl od klienta schválenou cenu za svojí práci. Potřeboval jsem pouze ověřit, zda je firma pana Rosteckého schopná upravovat dodané šablony. Oslovil jsem ještě jednoho WordPress programátora a ten mi napsal, že dělá jen vlastní vzhled a šablony neupravuje. Můj dotaz byl tedy na místě.
Hořekování o freelancerech nerozumím. Když komunikuji s profesionály, očekávám profesionální přístup. To znamená, že když vývojářům něco důležitého k nacenění chybí, tak si to vyžádají. Každá firma funguje jiným způsobem. Někomu stačí stručně do mailu popsat rozsah úprav, jiný chce podrobnou specifikaci. Je na vývojářské firmě, aby jasně stanovila mantinely spolupráce.
Mohl bych podobný článek napsat z pohledu spolupráce s programátory / vývojáři. Například bych v něm mohl zmínit moje nepochopení, že programátoři neovládají alespoň základní pravidla použitelnosti webu. Nebo že po sobě nekontrolují svoji práci a odevzdávají ji s chybami. Případně vzpomínat na programátora, který bez varování ukončil spolupráci. Každá profese má svého másla trochu na hlavě.
Jiří Rostecký: musíte ale uznat, že jste v době komunikace neměl informace z druhé strany. To se mi na tom nelíbí. Pokud chcete pochopit vztah klient > konzultant > vývojář a popsat ho pravdivě, měl byste to zohlednit.
Čest vývojářům, kteří ovládají UX a umí klientovi odevzdat použitelný web bez chyb. Ale takových vývojářů není mnoho a bez práce konzultantů může web dopadnout špatně.
Někdy si říkám, proč se to jmenuje iParťák a ne StudentAgency. Přeci jenom firmu máte založenou na najímání studentů a dělání drobné práce a drobného vývoje za drobné. Čest tomu, že se ještě dneska najdou lidé, co pracují za 40 Kč / hodina, já jsem dělal za 100 Kč / hodina už před takovými 14 lety, když mi bylo 16…
V tom prípade, kedy vám nebola vyplatená suma ste si pýtali aj zálohu? Myslím, že je to základ, len sa pýtam. Ja som mal s prostredníkmi zatiaľ len dobré skúsenosti, vedeli čo chcel, vedeli aký majú rozpočet a peniaze boli vždy rýchlo na účte.
Skvělý článek o ‚freelancerské‘ tématice, moc jich není a proto má každý příspěvěk obrovský dík a přínos pro další vývoj situace u nás. Bezva:)