Jiří Rostecký

Duben na MladýPodnikatel.cz: Natáčení mezi lidmi a výsledky dotazníku

1. 5. 2016

Před námi je květen a s ním i ohlédnutí za uplynulým měsícem. Tentokrát to tak skvělý měsíc nebyl, ale zato vám ukážu nějaké zajímavosti, nečekané výstupy z dotazníku a pár chystaných novinek. Pojďme na to.

Duben měl 30 dní. Z toho jsem jich skoro polovinu proležel. Jen tak jsem si zašel na večeři do oblíbené restaurace a vrátil se s otravou jídlem. Zatracený hambáč! 😡 Zbytek měsíce jsem v podstatě doháněl resty a nezvládal jsem skoro nic jiného.

S příchodem hezkého počasí mi také klesá návštěvnost Mladého podnikatele. Najednou jsou páteční odpoledne a víkendy podstatně slabší než kdy jindy. Opakuje se to, co loni, a potvrzuje se, že i my, kluci a holky od počítačů, chodíme občas na ven.

Vyzkoušel jsem si natáčení na Eshopistovi

Na druhou stranu se mi povedlo rozjet zajímavé spolupráce. Některé zatím ještě nejsou veřejné a ladí se podmínky, jednu už jsem ale prozradil v posledním vlogu:

Nově natáčím videorozhovory pro Eshopistu. Tento týden jsem natáčel poprvé. Přijel jsem do hotelu Barceló, kde se odehrávala diskuze s Miton Boys. Poznal jsem se s kameramanem, kterého mi organizátoři z Acomwaru obstarali, a ještě před začátkem diskuze jsem si odchytl první hosty.

Celou diskuzi živě streamovalo iDnes. Celý záznam najdete zde.

Nakonec jsem pro vás natočil celkem 5 rozhovorů. 4 z nich jsou krátké – kolem 5 minut. Na otázky mi odpověděl Petr Svoboda, Karel Lyčka, Marek Krška a Petr Kováčik. Poslední video bylo delší, nejspíš přes 20 minut. S Václavem Štruplem jsem se v něm bavil o Mitonu a o úspěchu v podnikání.

Bylo to dost super. Úplně něco jiného než natáčení pro Mladého podnikatele. Představte si, že máte přijít na konferenci, kde jsou stovky lidí. Máte si z nich vybrat pár hostů a natočit s nimi krátká videa. Nemáte zadáno, koho si zvolíte, a dokonce ani nevíte, zda tam ti lidé skutečně budou (vždy někdo nepřijde).

Takže jsem si před Eshopistou procházel seznam přihlášených účastníků a tipoval si zajímavé lidi. Věděl jsem, že kluci ve Skrzu docela zamakali a spustili velkou kampaň se sirénami a obřími uchy (normálně bych řekl „ušami“), takže byl Petr Kováčik jasnou volbou.

Taky jsem věděl, že druhý Petr, zase publikoval článek o tom, že jeho firma Shopsys míří směrem open-source, a tak mě zajímalo, jak náročné rozhodnutí to pro něj bylo a co všechno to znamená.

Dovolil jsem si i zariskovat. Pár minut před Eshopistou jsem četl o tom, že Applu po 13 letech klesly tržby. Marek Krška je fanouškem Applu, a tak mě napadlo se ho na to zeptat. Jo, byl to risk, ale proč to nezkusit? Marek navíc zareagoval úplně skvěle a odpověď stočil zpět k české e-commerce. Takže se mi ulevilo.

No a protože jsem měl za úkol sledovat i samotnou diskuzi a čerpat z ní, všiml jsem si přes sli.do hodně lajkované otázky na budoucnost mobilních aplikací v e-commerce. Nedalo mi to a musel jsem pozvat i Karla Lyčku z M-shopu, aby mi k tomu něco řekl.

Přiznám se, že jsem se necítil moc komfortně. Kolem mě byl šílený zmatek, vše se dělo strašně rychle, hosté neměli moc času a i oni byli nervózní. Problém mi dělalo i to, že videa měla mít kolem 5 minut, což je čas, ve kterém nemám moc prostoru na rozvíjení hostových odpovědí a ve kterém spíše pracuji s otázkami, co jsem si připravil předem.

Jiný byl rozhovor s Václavem. Tam jsem měl času více a mohl jsem si poznamenávat zajímavé myšlenky a zpětně se k nim vracet. Jsem hodně zvědavý, co na videa řeknete, a věřím, že se s hosty potkám i na Mladém podnikateli. Určitě jsem si ale ověřil, že se líp cítím při delších rozhovorech, kde si s hostem mohu více povídat.

Dotazník mi otevřel oči

Děkuji moc všem za to, že vyplnili a případně i sdíleli můj dotazník. Získal jsem spoustu cenného feedbacku. Udělalo mi obrovskou radost, že naprostá většina reakcí byla extrémně pozitivních. Zde je několik odpovědí na dotaz, co byste zlepšily:

  • Nic, děláš fantastickou práci 🙂
  • V zásadě nic, hlavně nepřestat! Prokousat se k ideální formě pro MP.
  • Formát i obsah se mi líbí, nenapadá mě nic zásadního, co bych chtěl změnit.
  • Ne, zatim mi styl vyhovuje a mmch. davate fakt skvele otazky
  • asi ne, je to příjemné pokoukání 🙂
  • Nic mě nenapadá, jsem spokojený. Děkuji za videorozhovory. Jsou super (y)
  • Nemám co, jen aby byla stále skvělá příprava a kvalitní konkrétně uchopitelné otázky

Dostal jsem se ale i ke spoustě cenných dat o tom, jak videa na Mladém podnikateli konzumujete. Dá se z toho vyčíst opravdu hodně a jsem rád, že jsem některé otázky nechal hodně otevřené, protože jste mi k nim napsali svoje názory a neomezovali se vybranými možnostmi. Nechci zveřejňovat všechny výsledky, ale pár zajímavostí určitě zmínit mohu:

  • Asi třetina lidí se dívá na celá videa až do konce. Překvapilo mě, že je to tak vysoké číslo. Čekal jsem nižší, protože moje videa jsou poměrně dlouhá a zas tolik se toho v nich většinou neděje. Přibližně stejné procento lidí má videa puštěná na pozadí při práci, což je třeba způsob, který většinou preferuji i já, když se na něco dívám.
  • Hodně lidí vůbec neví, že mám i podcast. Špatně jej propaguji, ale přiznám se, že je to trochu i tím, že více tlačím dopředu samotná videa.
  • Většina respondentů chce, abych se primárně věnoval online marketingu/podnikání. Offline spíše jen okrajově, možná i vůbec.
  • Bohužel se mi potvrdilo to, že vás nejvíce ke spuštění videa motivuje jméno hosta, potom téma a následně obor toho, o čem se bavíme. Ukázalo se mi ale i to, že vás ovlivňuje i titulek a „marketing“ konkrétního videa. U neznámých hostů to znamená, že musím více vysvětlovat, kdo to je a proč byste si video měli pustit.
  • Na druhou stranu i velká část respodentů přímo napsala, že chce nová jména a ne stále se opakující tváře. Je docela těžké najít tu hranici, kdy je čeho moc. Vyplývá z toho pro mě to, že musím dělat obojí – zvát ty známé, ale hledat i nové.
  • Délka videa je téma, na kterém se shodlo úplně nejmíň respodentů. Jsem rád, že jsem do dotazníku nedal volby, ale nechal jsem vás přímo napsat svoje názory. Hodně z vás mi totiž nenapsalo jen ideální délku, ale i komentář a zdůvodnění, což mi dalo další inspiraci. Každopádně více lidí se přiklánělo k extrému hodina a více, méně lidí k extrému kolem 10 minut apod. Myslím si, že video by mělo být dlouhé pouze tak, dokud je pro diváky v něčem zajímavé. Také je ale pravda, že zastánci krátkých videí možná už vůbec nejsou v mém publiku, protože si moje videa nikdy nepustili.
  • Hodně hostů také chtělo možnost pokládat otázky chystaným hostům. Proto jsem otevřel tuto skupinu na Facebooku, do které se můžete přidat i vy. Brzy tam oznámím první hosty, kterých se budete moci ptát. 🙂

A bylo toho více. Hodně mi daly vaše reakce na dotazy, zda preferujete „how-to“, „příběhové“ nebo „názorové“ videorozhovory, kdo by měl být ideálním hostem, jak moc bych ho měl konfrontovat apod. K několika věcem bych se chtěl vyjádřit:

Konfrontace hostů:

Myslím si, že nemám tolik zkušeností napříč celým marketingem, abych mohl hosty tvrdě konfrontovat s tím, co říkají. Snažím se je motivovat k tomu, aby byli praktičtí a aby svá tvrzení něčím konkrétním dokládali. Na druhou stranu nechci být jejich soudcem a spíše než konfrontovat je chci vyslechnout. Dát jim prostor mluvit, nenutit jim svoje názory, neskákat jim zbytečně do řeči apod. To je styl, který mi více vyhovuje a ve kterém se cítím lépe.

Více kamer:

Hodně lidí mě srovnává s DVTV (píší mi to v dotazníku i v referencích). Také mi říkají, že bych měl natáčet na více kamer. Na Mladého podnikatele jsem dnes zcela sám a musím dělat kompromisy mezi tím, co má smysl a co už ne. Spíš než větší časové/finanční investice do více kamer mi dává smysl investice do více obsahu a jeho kvality.

Spolupráce s kontroverzními lidmi

Občas se mi v dotazníku ukázalo, že někdo kritizoval některé hosty nebo autory guestpostů. Upřímně, nemám prostor pro „lustrování“ každého člověka a ačkoliv je i pro mě důležitý jeho background, tak jsem za ty roky dělání rozhovorů zjistil, že do každého hosta si někdo rýpne, něco na něj najde nebo s ním nebude spokojen. Může to začít tím, že je „vybrandovaný“, až po kritiku jeho podnikání. Já opět nechci soudit, chci dávat prostor k inspiraci druhých. Zda se vám konkrétní člověk líbí nebo ne, je už na vašem posouzení. Já ale nikdy nevím, jak zjistit, kdo je a kdo není špatný. A nevím, zda mi přísluší to o někom říkat. Navíc je v Česku tak málo lidí, kteří něco umí a jsou ochotní se o to podělit, že na výběr ani moc nemáme.

Přepis rozhovorů

Několik lidí žádalo přepis videorozhovorů. Zkoušel jsem to u prvních videí. Textařka mi strávila 2 dny přepisováním a kontrolou hodinového videa. Vznikl mnohastránkový elaborát, který byl delší než většina e-booků na českém internetu. Když pominu, že to byl z časového a finančního hlediska nesmysl (a že se to dá řešit nějakým softwarem), tak nevím, kdo by tak dlouhý text četl. A vybírání „zajímavých“ pasáží je zase o tom, že nevíme, co konkrétně pro každého z vás zajímavé je a co ne. Přepisy tedy dnes neplánuji. Do budoucna možná ano.

Nové studio!

Ačkoliv jsem byl nemocný a strávil hodně času nad seriály, tak se tento měsíc povedlo naplnit veškeré cíle. Tím hlavním bylo spuštění nového studia. Již v následujících dnech v něm proběhnou první natáčení. Jsem hodně zvědavý, co na to řeknete.

Nečekejte zázrak, chtěl jsem to udělat hodně jednoduché, aby byl důraz na hosta a divákova pozornost se nerozptylovala. Také jsem do toho nechtěl dát zase čtvrt milionu, což jsem u původního studia s veškerou výbavou skoro udělal a nevyplatilo se to.

A aby toho nebylo málo, v následujících dnech vydám slíbený bomba článek, ve kterém vám prozradím největší změnuv mém podnikání, kterou byste asi nečekali. Je to tak velká změna, že jsem na to napsal sérii dalších několika článků, které budou hezky prakticky doplňovat jednotlivá „podtémata“. Také o tom budu mluvit v jednom videorozhovoru, který se mnou někdo natočil (ne, nebude na MP) a nejspíš o tom vznikne ještě hodně dalších věcí. Tak si to nenechte ujít. 🙂

1. 5. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?