19. 12. 2013
Obecně se tvrdí, že doména již není tak důležitá. Sám do nich investuji poměrně hodně, ale především si myslím, že to není otázkou peněz. Je snadné vymyslet mnoho domén, které ještě nikdo nezaregistroval, i přesto to ale řada našich klientů podceňuje a my jim musíme radit, aby se nad vším ještě jednou zamysleli.
Doména je něco, co se nedá jen tak změnit. Pokud vytvoříte web, lidé si ho zapamatují pod určitou doménou (hodně lidí neříká „Alza“, ale „Alza tečka cézet“). Nemusíte mít „topku“, ale měli byste mít doménu, která je:
Někomu to přijde jako samozřejmost, bohužel není. Často pracujeme s klienty, co mají domény na šílených doménách, které nesplňují ani jeden z těchto pěti bodů, nejsou brandem, nejsou názvem nějakého produktu či čehokoliv jiného, jsou prostě jen výsledkem jejich nerozvážnosti na začátku, když se web začal realizovat.
Před pár dny jsem byl na schůzce s klientem, který měl vlastní produkt. Ten měl samozřejmě svůj název, klient ale chtěl web postavit na naprosto odlišné obecné doméně. Na jednu stranu po nás chtěl rady ohledně brandingu, na druhou stranu chtěl web na bezcenné doméně, která nic neříká a brandem nikdy být nemůže. Pokud vyrábíte třeba nápoje, je lepší postavit web na doméně s názvem toho nápoje (mattoni.cz, jupik.cz) a ne třeba na skvelynapoj.cz. Tuto doménu můžete využít pro něco lepšího, případně jako alias, pokud se název produktu dá špatně zapamatovat atd.
Ať už se ale rozhodnete pro cokoliv, musíte si hlavně zaregistrovat doménu s názvem vašeho produktu. Právě tento klient mě snad po půlhodině překvapil informací, že tuto doménu ještě nemá. Název má natisknutý na balení, připravuje ho na webu a chystá reklamní kampaň, kde se samozřejmě objeví milionkrát. Doménu si ale ještě nezaregistroval, nakonec jsem to dělal já na tabletu a jemu ji poté převáděl.
Celkově mi přijde, že klienti o doménách nepřemýšlí. Často volí domény, které s jejich činností vůbec nesouvisí, nejsou názvem produktu, špatně se pamatují, skoro se nedají ani přečíst a pro mnohé budou docela problém. Dneska už sice nejsou TOP domény tak důležité, ale někdy se stačí zamyslet i nad tím, zda neexistuje nějaká lepší, volná doména, která pro ostatní nebude takový problém. Týden dělám na jednom klientovi a stále mám problém vybavit si jeho doménu. Kde je problém? Já si nemyslím, že ve mně…
Setkávám se i s klienty, co vytváří produkt pro český trh a mají .com doménu, aniž by si zaregistrovali .cz doménu. Sám jsem se několikrát spletl a zadal .cz místo .com. Je už jenom otázkou, kdo jako první po zveřejnění jejich produktu doménu zaregistruje a pak ji už nezískají. Je fajn fungovat na jiné doméně než .cz, pokud to má nějaký důvod, ale i přesto je ještě víc fajn mít i tu .cz, když už cílíte i na český trh. Investice 150 Kč.
Takže, až budete přemýšlet nad správnou doménou, klidně vezměte v potaz rady o tom, jak už v dnešní době není doména důležitá a nerozhoduje, jak je důležité budovat značku a že se značky v doménách začínají preferovat… Mějte ale na paměti i to, že návštěvník se na vaše stránky musí nejdříve dostat, a pokud si web postavíte na něčem složitém, může vám vaše značka být i k ničemu, protože se na ní nikdo nedostane a nikdo ji dál úspěšně nedoporučí.
19. 12. 2013
Tak TOP domény nejsou určitě důležité, ale třeba pujcky.cz bych chtěl mít 🙂
Využít lze každou doménu a někdy je přechod od X let staré domény celkem problém. Tedy úkolem marketéra je, jak ji lépe zužitkovat. Zaregistrovat možné překlepovky a nebo př. pro reklamu do rádia/TV udělat nějakou přesměrovací verzi – tadyjsme.cz
Totální fail byl letos na podzim TV spot na geckopneu.cz – „Najdete nás na GEKO PNEU“ – hádejte jakou verzi neměli registrovanou 😉 Každopádně doménu s takovým trafikem podpořeným TV reklamou v prime time jen tak nekoupíš 🙂
K článku: „mají domény na šílených doménách“ – tím je myšleno třeba domena.unas.cz nebo na doméně 1. řádu domena.cz 😉
Asi bych takového klienta neustál. Tyhle jsou nebezpeční a nedokážu si představit budoucí spolupráci s tímto typem klientů. Chtějí poradit, ale sami jsou chytřejší.
Taky si myslím, že doména má pořád svůj význam a ne zrovna zanedbatelný. A sama za sebe bych dodala, že se, alespoň podle mě, vyplatí opatrnost s anglickými názvy. Hlavně v reklamě v rádiu mě pak baví ta krkolomná snaha dostat potencionálního zákazníka na tu správnou webovku.
Neštěstí internetu a podnikání na něm je, že se vyskytuje velké množství rádoby odborníků, ale opravdových odborníků je jen pár a podle toho to také občas bohužel vypadá.
Stále ma dokáže fascinovať, ako si klient dokáže najať odborníka a potom ignorovať jeho odporúčania. Ja keď si vyberiem poradcu, bezvýhradne mu dôverujem. Je tu na to, aby mi pomáhal, nie aby som sa s ním hádal a presviedčal ho o mojej pravde.