25. 9. 2012
Dneska jsem se zase rozčílil a je to i jedna věc, která se týká mentoringu. Pokud zakládáte magazín nebo jakýkoliv jiný portál, na nějž potřebujete najít lidi, co budou psát články, spravovat obsah, přidávat jej a podobně, tak se připravte na týdny dost hysterické práce. A jestli je chcete hledat na Webtrhu, tak se na to rovnou vykašlete.
Co vám budu nalhávat, nebyl jsem za měsíce práce schopný sestavit tým spolehlivých lidí, kteří by spravovali obsah na Objevit.cz, MladýPodnikatel.cz a dalších. I to byl jeden z důvodů, proč jsem Objevit prodal. Prostě jsem nedokázal najít lidi, kteří by chtěli pracovat a ne jen vydělávat. Stále jsem tak musel shánět nové lidi, kteří zase fungovali měsíc a pak to šlo od desíti k pěti.
Já jim to nemám za zlé. Všichni to děláme pro peníze, ale když na to chvíli nebudete dohlížet, tak se vám to celé zhroutí. Začnou vycházet články psané deset minut, které jsou jak nepovedená slohovka na základce. Najdete v nich chyby, tým spolu nekomunikuje a v neposlední řadě aspoň jeden člověk už nepíše vůbec. Na to nemám nervy.
Doposud jsem dělal obrovskou chybu v tom, že jsem ty lidi hledal na Webtrhu. Nemám zkušenosti jen s jedním webem, ale s více. Na Webtrhu se pohybují kvanta lidí, ale v tom lepším případě je z nich pro delší spolupráci použitelný tak každý padesátý. Většina si chce jen rychle vydělat peníze a pak vás poslat do háje. Je jedno, kolik platíte, ale stejně to časem prostě bouchne.
Zprvu jsem si říkal, že je chyba v cenách. Třeba platím málo, protože weby ještě nevydělávají tolik. Jenomže pak zjistím, že jinde to jde ještě levněji, daleko kvalitněji a funguje to. To asi jenom na Webtrhu jsme tak rozmazlení, nebo já nevím. Každý by chtěl za článek aspoň stovku, protože jej přece píše hodinu. To, že se ten článek nedá číst a cenu nemá ani poloviční, to už je věc jiná. Jenomže to lidé nechápou. Jakmile jenom ceknete o tom, že jim chcete platit méně, tak vás označí za debila a ještě vás někde pomluví.
Už mi to vcelku začíná vadit, dost mi to kazí náladu. Nevím, proč to někde jde a jinde ne. S Michalem Krčmářem, majitelem Objevit, jsme se shodli na tom, že třeba pro hodně navštěvovaný magazín lidé píší rádi i zadarmo. Stejně tak jsme došli i k závěru, že lidé, které najdete třeba na vysokých školách, píší daleko lépe než samozvaní profesionální textaři na Webtrhu. Už v minulosti jsem se od jednoho člověka, který provozuje daleko větší magazíny než já, dozvěděl, že většina jeho redaktorů je právě z vysokých škol. Na Webtrh a podobná místa už dávno zanevřel, protože tam je profesionál každý a každý se srovnává s ostatními…
Mám takové ponětí, že si ze mě někteří dělají legraci. Nedávno jsem řešil, že potřebuji články přidávat i do rubrik. Suma sumárum jsou to tak tři kliknutí na rubriky. Prostě klasický WordPress a jeho pravý panel v administraci. Ten člověk chtěl za každý článek o 20 korun víc, protože jinak to do těch rubrik dávat nebude! Já teda nevím, jestli jsem se zbláznil, ale tohle mi nepřijde normální.
Taky se kolem mě objevuje trend s tím, že si textaři chtějí účtovat hodinové sazby. Večer mi teda jeden z nich napíše a pošle mi článek. Číst se to nedá, ale dělal na tom čtyři hodiny. Protože je samozřejmě z Webtrhu, kde se stále píše, že vše pod 100 Kč / hodina je málo, tak si tu stovku účtuje taky. Mám tedy zaplatit za článek, který čtenáře spíše odradí, nějakých 400 Kč, protože přeci není můj otrok a nevezme si za to 50 korun, což je tak přibližná skutečná cena daného článku.
Tihle „hodinoví redaktoři“ by si měli uvědomit, že se můžu vykašlat na placení pouhého napsání článků, ale hlavně jejich kvality. Jak je tedy možné, že člověk, který napíše kvalitní článek, chce stejnou odměnu, jako člověk, co napíše nečitelného šmejda? To to tady funguje tak, že oba platím stejně, protože článek dělali stejně dlouho, nebo protože má 1800 znaků a já se mám zbláznit? V takovém případě může copywritera-profíka dělat kdejaký negramota, co vyšel základku s češtinou za čtyři.
Začínám dost vážně uvažovat o tom, že se na Webtrh definitivně vykašlu a redaktory budu shánět někde mimo. Určitě se také setkám s podobnými lidmi, stejně jako i na Webtrhu najdu mnoho skutečně dobrých textařů, ale furt mi ta motivace přijde mimo Webtrh lepší. A asi nejsem sám…
PS: Klidně do mě. Tohle je téma, které hodně lidí zvedá ze židlí. Ale je to prostě moje zkušenost. Naštěstí na iParťákovi tento problém nemám…
25. 9. 2012
To je klasická lidská hamižnost tohle. Každej chce vydělávat a každej je podnikatel ale nakonec jejich práce nestojí za nic. Bohužel na webtrhu jich je vic a vic…
V tomto kontextu slovo „kord“ neexistuje 😉
Můžete mi vysvětlit význam slova „kord“? (teď nemyslím tu zbraň) Nechtěl jste náhodou použít slovo „kór/kor“?
Myslim, ze je zbytecne resit na osobnim blogu gramatiku, spravnost napsanych vyrazu – stezejni je samotny clanek.
A co takhle říct: Pojďte se mnou dělat magazín/blog/portál, prostě cokoliv. Budete psát články, ale výplatu dostanete ve 4. měsíci za 1. měsíc, tedy vždy s tříměsíčním zpožděním. Nabídnout můžete třeba i „podíl“ v magazínu. Peníze budete dostávat pravidelně, ale pokud nebudete komunikovat nebo bez upozornění přestanete pracovat, peníze za 3 měsíce jsou v čoudu. Pokud se domluvíme, najdu za Vás náhradu nebo si ji najdete Vy, peníze dostanete i za tyto 3 měsíce. Hotové, vyřízené. Je to jen hrubý návrh, můžete použít třeba týdny.
Jirko, a o to jde. Neříkám, že to musí být měsíce, nebo týdny, může to být i počet článků. Třeba jim vždy zpětně nezaplatíš posledních 10 článků jako pojistku. Kdo na nějaký takový systém nepřistoupí, pravděpodobně nemá o dlouhodobou spolupráci zájem a tím vyfiltruješ právě tyhle lidi, kterým jde jen o peníze, ihned a nejlépe bez registru 🙂 Nepotřebuješ lidi, kteří zrovna teď třeba potřebují peníze na iPhona 5 a jak na něj vydělají tak basta, hledej si někoho jinýho a jak píšeš, už se Ti ani neráčí ozvat. Je potřeba popřemýšlet jakou poptávkou najít ty správné lidi, aby to bylo „spravedlivé“ pro obě strany.
Tým tvoří jednotlivci. S každým se můžeš domluvit podobnou formou. Se správou webu to může být podobné. Budeš se o web starat 4 měsíce, prachy dostaneš opět za 1. měsíc provozu. Dáš mu třeba nějaký procenta z provozu webu s tím, že web nebude stagnovat, přinejhorším si uchová stejnou návštěvnost a výdělky jaké má v době „předání“. Samozřejmě, že menší odchylky můžou být. Ale to už jsou detaily k přemýšlení. A souhlasím s Tebou, že sestavení týmu nemusí být tak snadné. Něco podobného právě řeším. Jestli chceš, ozvi se mi na mail a pošlu Ti kontakty na sebe, třeba na Skype a můžeme dát řeč.
Mimo Webtrh znamená co?
Citoval bych starostku z naší malé obce: „Vyplňováních všech těch zbytečných papírů, řešení všemožných kravin je hračka proti spolupráci s lidmi.“ Pak majitele menší firmy na ochranu majetku: „Většinu problémů způsobí lidé, technika zklame málokdy“. Naprosto s nimi souhlasím, práce s lidmi je v dnešní době ta nejtěžší věc na podnikaní, protože málokdo už pracuje pro radost z té práce, všechny zajímají jen peníze.
Co takhle nějaký web co združuje copywritery i s hodnocením? Neexistuje něco takového?
„Prostě jsem nedokázal najít lidi, kteří by chtěli pracovat a ne jen vydělávat.“ – Jirko, řekl jste to sám. Ne všichni jsme studenti a pokud navíc platíme odvody, tak prostě cena 30-40 Kč/hod. je možná jen omezenou dobu. Psaní za reference, levněji apod. – ok, ale potom z toho musím mít jiný profit. Odkazy, propagaci vlastních služeb, vysokou reputaci – prostě musí se mi to někde vrátit. Většinou to děláme pro obživu a sláva ani dobrý pocit nájem nezaplatí.
Libor:
Sorry, ale tohle je mimo realitu. Já už na podobné nabídky nereflektuju, protože většinou chce dotyčný modré z nebe a pak jakmile je magazín ziskový, nedostanu nic. Nevidím do účetnictví, nemám nad tím kontrolu – ani omylem! A nějaké zpětné placení – kde jste viděl to, že nakoupíte a zboží zaplatíte až za 3 měsíce a to ještě podle toho, kolik vyděláte? Nepřijde vám tento „český“ typ myšlení trošku na palici? Já musím odvody, jídlo i nájem zaplatit teď. Ne za měsíc, za dva nebo za rok. Práci jsem udělal teď, různých vyčůránků je všude plno a nějaké placení „potom“ naopak připadá úvahu teprve tehdy, pokud je objednatel spolehlivý. Ne naopak! Pro Jirku jsem napsal plno článků, vyšel mi leckdy vstříc – tam s tím problém nemám. Ale z jiných jsem někdy lámal peníze i půl roku… Jinak většina lidí v ČR není schopna ušetřit ani tisícovku měsíčně do kasičky, mimo jiné kvůli brutálnímu rozkolu cen a platů. Divíte se, že nedělají zadarmo? Já teda ne 😉
Basti:
Mozna doslo k nepochopeni clanku od Jirky. S autorem se domluvis na cene. On ji akceptuje = souhlasi s tim. Ale odevzda balast s chybami. Ba co vic, clanek je stoji uplne za starou belu, je na urovni zaka pate tridy – domnivam se, ze to fakt neni o cene. Ja kdyz s psanim zacinal, byl jsem schopny napsat kvalitni clanek za stovku. Nenadaval jsem, ze si tim moc nevydelam, protoze jsem se to chtel naucit. A myslim, ze jsem se to i naucil. Tento pristup u vetsiny techto pisalku postradam.
A ted dotaz na zaver – kolik myslis, ze berou (externi) redaktori na Lupa.cz, Hrej.cz apod.? Rovnou ti muzu rict, ze to fakt nejsou zadne prehnane castky. Dokonce se nebojim rict, ze kdyby ti nekdo nabidla zdarma prostor na takovem webu = vetsina lidi by tam psala i zadarmo. Proc? Protoze je to bavi. Ziskaji si reputaci. Nedelaji to jen kvuli penezum. At se ti to libi nebo ne – tohle je pristup, s kterym prorazis. Kdyz to budes delat jenom kvuli penezum, po case te to zacne nudit. Po case, az budes vydelavat hodne penez psanim zjistis, ze jenom o penezich to neni – samo najem zaplatit musis, jidlo taky apod. Ale kvuli tomu vetsina z nas psat nezacala. Ti co ano, tak to po case stejne zabalili. A hlavne – nic se nenaucili.
Nedá se nic dělat, na hledání lidí je i celý samotný obor, každý podnikatel s tím bojuje a najít úspěšné zaměstnance je půlka úspěchu. Každopádně bych těm lidem neplatil ať si o mě napíšou co chtějí. Článek nepublikuješ a oni nedostanou zaplaceno, je to fér.
Michal:
Z tohoto pohledu samozřejmě ano – pokud platím 100 za článek a je to předem dohodnutá cena a dostanu šmejd, musím to řešit. Pokud chci kvalitní lidi, musím něco nabídnout. Není to otázka měsíce nebo dvou, protože schopní obvykle nemají o práci nouzi nebo ji mají pouze dočasně.
Jinak taky jsem začínal psaním zadarmo, vlastní blog, psaní článku za pár kaček pro reference. Ale nemůžu brát cenu za článek v desítkách korun jako standard u zkušených autorů. A opět jsme u ceny – zkušeného copywritera seženete vcelku snadno, ale při ceně 50-100 Kč/článek (kde se pohybuje webtrh) se s vámi obvykle nebude bavit. Takže Jirka má pravdu – nehledat na webtrhu.
Jirka:
Dneska to pěkně shrnul můj dlouholetý kamarád. Psal mi, jak byl pan šéfredaktor nejmenovaného časopisu udiven, že mu nedá fotku na titulní stranu zadarmo a že by měl reputaci. Jenže on už je ve svém oboru světově známý. Jeho slovy – Proč bych podporoval něčí komerční činnost tím, že já budu dělat zadarmo?
Klienti to zkouší, potkávám se s tím pořád. Buďto se vám to z nějakého důvodu vyplatí anebo prostě nevyplatí. Pokud nevyplatí, pak prostě zakázku raději nebrat.
Je celkem jednoduchý návod, jak vybírat redaktory a nejen je, ale i různé jiné „nádeníky“ na práci za pár stovek.
Musíš koukat na to, na co ty peníze potřebuje. Pokud na víkendovou pařbu, tak takového člověka nebrat. Vydělá si pár stovek a když zrovna příští týden peníze potřebovat nebude, tak se na práci vykašle. A ozve se zase další týden, kdy peníze bude zase potřebovat na další pařbu. A bude jich potřebovat víc, takže se stě pokusí ojebat např. tou hodinovou sazbou apod. A práci pochopitelně odflákne.
Takovéhle lidi opravdu nebrat.
Vybírej jen lidi, kteří potřebují výdělek stabilní. Tedy vysokoškoláky, nezaměstnané, maminy na mateřské, učitelky,….. prostě ty, kteří mají peněz normálně málo a jsou rádi, když si měsíčně těch pár stovek navíc pravidelně přivydělají.
U vysokoskolaku mas navic sanci, ze najdes nektere, kteri si tema nastuduji v ramci skoly a pak ho jen prepisou bez problemu do clanku, dokud ho maji cerstve v hlave. Takovy clanek nebude zadny copywritersky klenot, zato ale bude vysoce odborny a bude ho psat alespon castecne znaly a kvalifikovany clovek.
Já jsem získal ne tak špatnou práci na více než rok právě díky inzerátu na webtrhu. Ale při zpětném pohledu se zdá, že určitá firemní negativa jsou souladu s metodou náboru zaměstnandů.
Je to o tom, ze nekteri psat umi a nekteri ne – a paradoxne ti, co psat zatim neumi, za to chteji hned penize. Drive to fungovalo tak, ze si budouci psavci vedli vlastni blog, kde se naucili psat. A az pak si troufli rict o penize, ted je to presne naopak. Nic moc neumim, ale chci za to hned money.