19. 7. 2019
Takhle to vypadalo na včerejším E-shop Klubu s Peterem Hajdučkem a Peterem Toporem. Bylo to naprosto super! Kluci byli velmi otevření a ukázali dost interních dat, dokumentů a postupů. Dokázal bych o tom napsat spoustu článků, ale zkusím alespoň pár bodů, které mě zaujaly:
Líbí se mi, jak Footshop neustále hledá nové zdroje růstu. Neřeší jen jeden, ale hned několik najednou. Na začátku rostl díky novým značkám a kolekcím v sortimentu, ale to postupně přestalo stačit. A tak začal hledat další zdroje, kterými byly třeba expanze do dalších zemí, kamenné prodejny na „chytrých“ místech a mnoho dalšího. Většinou se setkávám s tím, že e-shopy řeší jen jednu věc. Footshop se nebál pustit do více věcí najednou a i do budoucna toho chystá strašně moc.
Zajímavá úvaha proběhla nad off-line expanzí. Většina e-shopů, které se pustí do budování kamenných prodejen, jdou typicky z Prahy do Brna, Ostravy apod. (záleží, odkud jsou). Footshop místo toho šel hned do velkých zahraničních měst, čímž urychlil i svou expanzi za hranice. Peter sám podotkl, že práce s rozjezdem pobočky v Česku je podobná jako v zahraničí. Je těžké najít prostory na dobrých místech, ale Peterovi se osvědčilo i to nejjednodušší – zajet tam, projít se po městě a bavit se s lidmi. Tak prostory našel.
Moc se mi líbilo, kam se Peter posunul. Ačkoliv je stále CEO firmy, dneska ho nejvíce trápí interní mezilidské problémy. Už to dávno není to, že se někde nedaří, nějaký trh prodělává nebo se v něčem neplní plán. Na to Peter zaměstnal manažery a dal jim potřebné kompetence. Jeho úloha už je dnes primárně ve vytváření firemní kultury, vize firmy a dělání rozhodnutí.
E-shopy podle něj velmi podceňují finanční řízení. Přitom i Footshop po důkladnější analýze zjistil, že na mnoha věcech prodělává peníze. Typicky marketing byl nadšený z výsledků na konkrétním trhu, ale finanční ředitel si rval vlasy. Zajímavé bylo sledovat, jak Footshop dokáže měřit a vyhodnocovat své aktivity a rychle se rozhodovat, co podpoří a co naopak zavře. I z mé zkušenosti je finanční řízení největší bolístka e-shopů. Není to design webu, marketing a kolikrát to není ani customer care. Jsou to jenom čísla, proto jsou i pro mě hlavním tématem, kterému se věnuji.
Padlo toho strašně moc. Rozebírali jsme třeba to, jak Footshop expanduje na zahraniční trhy, jak vytváří prima firemní kulturu, viděli jsme jeho interní časopis, rozebrali jsme strategii, se kterou spolupracuje s influencery, ale podívali jsme se i do tabulek, nad kterými se řídí celá firma. A spoustu dalšího.
Díky moc oběma Peterům a celému Footshopu. Byli jste opravdu super.
A díky moc všem, co přišli. Sešlo se opravdu skvělé publikum a já se strašně moc těším na další akce, které se pro vás už chystají. Sledujte MladýPodnikatel.cz. Díky moc!
Za fotku díky Jirkovi Chomátovi.
19. 7. 2019
Co na můj článek říkáte vy?