2. 12. 2012
Když tak procházím internet, dost často narážím na zajímavý jev. Hodně podnikatelů nabízí copywriting jako jakousi doplňkovou službu. Kdejaký grafik, programátor, marketér nebo kdokoliv jiný má někde na konci výčtu svých služeb i psaní textů. Není to ale chyba?
Nevím, proč to dělají. Připadá mi, jakoby někteří nabyly dojmu, že nabízí málo služeb, a proto tam flákli ještě copywriting. Jenomže tím pádem jej, jako službu, naprosto degradují a potvrzují tím, že se copywriterem dnes může stát každý, což samozřejmě není pravda.
Nemohu tvrdit, že je to tak u všech, ale už jsem se setkal s lidmi, kteří měli copywriting na webu jen z důvodu „co kdyby“. Každá koruna je dobrá a třeba se někdo ozve. Pak stačí slepit pár vět dohromady a prodat to klientovi. Určitě bude spokojen… a určitě se vrátí.
Programátoři to mnohdy nabízejí jako balíček kompletního vytvoření webových stránek. Nevím, ale u několika programátorů, co to tak dělali, jsem si všiml opravdu ubohé kvality výsledných textů. Jsou to programátoři, nikoliv textaři. Třeba by se mohli zamyslet, zdali by tuto službu nechtěli outsourcovat na někoho jiného, zajistit tak vyšší kvalitu (své) služby, klienta udělat spokojenější a se skutečným textařem se domluvit na nějaké rozumné provizi. Vždyť tak můžete podat daleko lepší výkon, odevzdat kvalitnější práci a v neposlední řadě se nemáte za co stydět.
Copywriting se nesmí dělat jen pro prachy. Pokud jej má někdo na webu jen proto, nahrává si na průser. Nad psaním se musí přemýšlet, mnohdy nejde klientovi vyhovět napoprvé, napodruhé a někdy třeba ani napotřetí. Text musí mít svoji logiku a klientovi musí prospět. Na webu je tím naprosto nejdůležitějším. Zákazníci nebudou zkoumat validitu zdrojového kódu, ale text si samozřejmě přečtou.
Na českém trhu je copywriterů strašně moc. Rozdělují se do mnoha skupin a hluboko pod tou nejvyšší – skuteční copywriteři – profesionálové – se na sebe lepí skupina dětí, co se před pár měsíci naučila psát a teď si chce vydělat na silvestrovské petardy, a skupina těch, co už neví coby, asi nemají kšefty, a tak nabízí i psaní. Hádejte, jakou kvalitu od nich lze očekávat.
Co myslíte Vy? Napište mi do komentářů, jaké zkušenosti máte s podobnými „doplňkovými“ službami. 🙂
2. 12. 2012
Podle mě je otázka, co potřebuješ. Pokud kvalitní texty, tak si necháš hodit reference a pak se rozhodneš. Pokud potřebuješ „jen unikátní text“, který nikdo číst nebude – typický je třeba podpůrný seo web, kde jde jen o unikátnost textu a odkazy z něj, tak si klidně vemeš i to dítě, co to udělá za pár korun.
Tenhle článek určitě vznikl na základě jedné ze služeb, kterou poskytuješ – určitě se ti hlásí sousty oněch dětí a všichni si myslí., jak umí psát… Druhou stranou je, že od tebe asi tolik lidí copywriting nenakupuje, protože ho sežene jinde – napřímo – levněji, což vzhledem ke vkalitě nemusí být pravda, ale to je zas o něčem jiném…
Ale to nebyl útok na tebe Jirko, ani na žádnou z tvých služeb. Pokud nestíháte, tak ti to jen přeju.
Já osobně tvrdím, že práce se nezávidí 🙂
Ono copywriteři v oblasti IT jsou jako filozofové v oblasti života.
Každej druhej kdo blábolí nesmysly v hospodě u piva nechápe rozdíl mezi sebou a někým kdo přečetl stovky a tisíce knížek, tak každej druhej kdo umí zapnout PC si myslí, že je copywriter, neb těma písmenkama přece tu obrazovku umí zaplnit taky..
Já osobně si myslím že je to hlavně z toho důvodu že si každý programátor a kdejaký seo specialista snaží namastit kapsu co nejvíc. Dostane zakázku třeba na to psaní a hnedle si najdou nějakého brigádníka, přirazí si 30% a mne si ruce. Vůbec mu nedochází že na tom nevydělal ani korunu.
Když by si lidé vážili více svého času a platili daně tak by si to uvědomili a nechali by takových nesmyslných činností. To bychom ale nesměli být v Čechách.
Pokud ale můžu hovořit o kvalitě psaní, tak to je dost diskutabilní. Napsal jsem teď třeba jeden dost průměrný článek, jakých je na novinkách.cz a v blesku miliony a přečetlo si ho několikanásobně více lidí než když si s článkem dám práci a dělám ho i tři hodiny.
Takže kde je ta kvalita?
Prostě víc porna a bulváru, lidi to tak chtěj a píšeme pro lidi 🙂
Myslím, že je to chyba. Články a texty nemůže přece psát kdo chce. To by potom mohl dělat každý všechno.
„typický je třeba podpůrný seo web“
K cemu ti je web, ktery nikdo cist nebude? Ano, pak souhlasim, ze to jsou vyhozene penize. Spousta zadavatelu si predstavuje, ze jim neco napises a tim to hasne. Ale psavec je spis dnes uz nejenom od toho, aby ti vymyslel koncept (o cem psat, jak casto a kam), ale je taky marketak (kam dat clanek, za kolik, oplati se to) a poradce (tak to nekupujte, protoze parez, udelejte si magazin na tema, bude to stat tolik a tolik a prinese to navstevnost kolem xxx tisic za mesic).
Casto i skolitel (musi zamestnancum klienta preda sve know how, odstranit jejich blbe navyky ve stylu „tak neco dneska napiseme“. Bohuzel, zatimco lide bez mrknuti oka vrazi do PPC 10tis denne, i kdyz vi, ze nakonec jeste 2 litry prodelaji (konkurence to dela taky, musime byt videt). Ale dat desitku za napsani deseti textu uz je pro ne moc :-). Nejtezsi je prave klienta naucit myslet trosku jinak. Odnaucit jej, ze kdyz neco dela konkurence, tak pokud se chci odlisit, musim neco zacit delat jinak. Treba tak, ze budu mit zabavne clanky. Fiktivni osobu jako ma Alza, ktera ti bude radit apod. Frantiska Prikryla, ktery ti bude rikat, jak ulovit zenskou. Magdalenu radici, kde vcera kalila a jake si koupila saty ve sleve.
A jen tak mimo tema – dobreho copywritera poznas tak, ze ma porad spoustu zakazek 🙂
Sehnat kvalitního copywritera je snad dnes nemožné. Na webtrhu na jednom konci pseudoCW nabízí služby za pár desítek korun a na straně druhé se mi povedlo si zaplatit i CW v řádu stovek/NS, který mně text napsal s gramatickými chybami. Možná chybí nějaké tržiště těchto prací…
Chce někdo článek za 50 Kč? Tak si kupte kolu a 3 koblihy a napište si ho. Pokud budete čekat kvalitně odvedenou práci za 50Kč, tak asi nejste normální. Pokud se jí dočkáte, tak není normální copywriter.
Připojuji se k výše uvedenému. V tomto státě se obecně vžila tradice neúcty k cizí práci, moje práce je na úrovni, musí být pořádně zaplacená, ale ta, kterou kupuji nemá ceny za mák. Výsledkem tlaku ceny 50,-/NS je logicky paskvil, produkovaný nedouky, kteří ale zvládnou psát všemi deseti. Když vymyslíte cw platbu protislužbou – viz kredity, linky apod, – stane se normálním platidlem, když ji respektují obě strany. Ale myslet si, že někomu zaplatím až někdy, je rovněž naivita. Pro vás je zkrátka nekvalitní psavec stejné podnikatelské riziko, jako když obchodník objedná paletu zboží z Číny – možná vydělám na dobré nákupní ceně, možná prodělám na šuntu. Pamatuji ještě doby, když se i do novin redaktoři vybírali, dneska je jediným kritériem schopnost vypotit denodenně x stránek A4. Výsledná kvalita odpovídá poměrům. Je to stejné, jako byste měli prodávat funkční web s administrativou za dvě stovky a garantovat přitom návštěvnost 2000 přístupů denně. A navrch byste mohli poslouchat výhradu investora, že i za ty dvě stovky je ten web drahý. Co s tím?
V podstatě souhlasím. Někteří copywriteři jsou opravdu špatní. Jen bych doplnil, že copywriter musí být i vzdělaný a schopný pracovat s informacemi, a to se nejlépe naučí na vysoké škole. Proto bych zohlednil i toto hledisko. Kdejaký nedostudovaný rádoby podnikatel se ohání, tím, že vlastně školu ani nepotřebuje, protože vše umí.
Vidím, že je to všude stejný. Tak jako si spousta lidí myslí, že když mají kompakt nebo nedejbože zrcadlovku, už jsou z nich fotografové, další mají dojem, že když se narodili v Čechách, umí česky. Bavím se o základním předpokladu psát bez gramatických chyb. Sami klienti jsou často dyslektici, případně flinkové, kteří napíšou aspoň jednu hrubku v každé větě – jak tedy mají poznat a ocenit kvalitu? Cena je jediné měřítko, které chápou – ale zato dobře. Jeden z mých klientů – šéf velké gastronomické firmy – je přesně ten případ. Vyrábí neustále prezentace, rád se dělí o své myšlenky a vůbec píše strašně rád. A k tomu taky strašně. Když už jsem to jednou nevydržel a upozornil ho na základní hrubky typu y/i, řekl mi, že je to úplně jedno – u nich ve firmě jsou na tom ostatní ještě hůř! Takže proč platit za něco, co si můžu zprasit sám a zadarmo 🙂 V tomhle nekulturním prostředí se za kvalitu bojuje opravdu těžko.
Moc pěkně napsané. Už jsem se několikrát setkal s tímto myšlením: „Chci si přivydělat na tom internetu, ale nevím jak. Tož to já taky budu psát ty články, to přece umí každý napsat jednu stranu na jakékoliv téma, no ne?“ A pak to dopadá, jak píšeš, že je spousta nekvalitních copywriterů, kteří pak kazí jméno celému oboru.