Jiří Rostecký

Co to je SEO, marketing, brandbuilding a proč nikdo nemá pravdu?

15. 6. 2014

Tento týden známý rýpal Petr Jeník vydal článek, ve kterém polemizoval o tom, co je to vlastně SEO, a trochu narážel na některé známé konzultanty. Petr se podobně vyjadřoval už na Facebooku, kde zase rozvedl diskuzi o tom, proč se tito konzultanti nespojí a nevytvoří vlastní projekt, který by zákonitě měl být úspěšný. Na podobnou otázku jsem se zeptal i v Martina Hoffmanna v mém rozhovoru.

Stejně jako tehdy se „ti konzultanti“ nechali vyprovokovat a i my tak mohli být svědky zajímavé a naprosto neplodné diskuze (třeba na Twitteru), jíž se zúčastnilo několik lidí, co potřebovali říct svůj názor a jednu či druhou stranu jím podpořit. Kde je pravda, nevím. A popravdě je mi to i docela jedno. Ale trefili se do období, kdy mě potěšila jedna super věc, která s tím tak trochu souvisí, a tak jsem se rozhodl také něco sepsat.

Naše firma je totiž zákazníkem B2B Partner. To je společnost, která prodává mimo jiné kancelářský nábytek, pomůcky a mnoho dalšího. Byla pro mne podstatně inspirující než příspěvky většiny účastníků zmíněné diskuze a ukázala mi, jak se nejen, že dělá SEO, ale jak se dělá obecně marketing, jak se buduje značka a jak se koneckonců dělá byznys.

Začalo to tím, že nám zničehonic přišel katalog do schránky. Byl skvěle cílený, přišel totiž krátce poté, co jsme pronajali nové kanceláře a začali shánět nábytek. Katalog navíc obsahoval přesně zboží, které jsme potřebovali. Hledali jsme právě flipcharty, tabule a pár dalších maličkostí. Ceny byly přívětivé a já tak u nich pár dní po doručení katalogu nechal něco kolem deseti tisíc za vybavení, které nám chybělo.

Doručení proběhlo v podstatě ihned. Překvapila nás rychlost. Měli jsme to tuším tři dny po objednání. Mohli jsme tak s novým nábytkem začít pracovat. Přišla nová tabule, flipchart, nástěnka a psací potřeby. Vše bylo dobře zabalené, profesionálně dodané a návody k sestavení byly dostačující.

Bohužel se nám ale pár dní poté flipchart rozbil. Pravděpodobně špatně seděly šroubky, protože se „vyrvala“ celá noha. Nafotili jsme to a poslali reklamační email. Během pár minut přišla odpověď, že ho máme vyhodit a že okamžitě expedují nový kus. Strašně nás to překvapilo, standardně bychom to museli někam posílat a já nevím, co všechno řešit. Docela jsme byli otráveni, ale odpověď nám dobrou náladu vrátila.

Za tuším dva dny jsem měl ráno hovor od pošťáka, kdy nám to může donést. Flipchart byl na místě ještě dříve, než jsme stihli uklidit ten rozbitý. Tím ale firma nekončila. Za pár dní jsem vybíral schránku a v ní našel obálku. Otevřel ji a vypadl na mě ručně psaný dopis s omluvou a tabulka bílé čokolády. Další překvapení, které jsem opravdu nečekal.


(omlouvám se za natržení dopisu, zpravidla obálky otevírám s velkou mírou entuziasmu)

Co tím chci říct? Jednoduše to, co tím B2B Partner dokázali:

  • Z hlediska marketingu získali zákazníka, který je teď bude velice rád doporučovat, už je doporučil a dokonce jim věnoval tento článek. Získali zákazníka, který jim zadarmo udělá dobrou reklamou a dostane je tam, kam by se sami třeba nikdy nedostali. Minimálně jim pomohl oslovit potenciální zákazníky z jejich cílové skupiny.
  • Z hlediska SEO získali tento článek, vyhledávače si ho můžou zaindexovat a noví zákazníci předem najdou autentickou referenci i s fotografiemi, která je určitě bude motivovat k novému nákupu. Článek určitě někdo i nasdílí na sociální sítě a podělí se o něj s dalšími lidmi.
  • Z hlediska budování značky se tak projevili jako firma, která dokázala své zboží dodat velice rychle, a když se objevil problém, kterému se dříve či později nevyhne nikdo, dokázala jej řešit rychle, efektivně a překvapivě dobře. Navíc se alespoň mně osobně vryla do paměti a příště si na ni vzpomenu, až zase budu něco shánět.

A mohl bych pokračovat. Oni mohli investovat do mnoha konzultantů a mohli udělat řadu věcí jinak, je dost pravděpodobné, že tak i udělali. A já samozřejmě chápu, že nelze SEO, marketing ani nic jiného podceňovat, dokonce si myslím, že je nesmírně důležité tomu věnovat pozornost a využít služeb profesionálů, které sám nenuceně mnoha klientům doporučuji, protože si cením jejich práce a myslím si, že je potřebná. Ale tohle vnímám jako základ všeho a jako obrovskou inspiraci pro mne jako začínajícího podnikatele, který buduje svou firmu.

Marketing, tedy i SEO, podle mě není o ničem jiném než o penězích a egu. Nikdo do něj neinvestuje jen proto, že může. Každý chce něco získat, třeba nové zákazníky nebo popularitu a podobně. Petr napsal článek, kterým na sebe strhl pozornost a vyvolal diskuzi tak jako už několikrát předtím. V B2B Partner udělali vše proto, aby si udrželi zákazníka, podpořili svou značku a případně oslovili i zákazníky nové. Oba docílili svých naprosto odlišných cílů. A to je přeci smysl marketingu. A SEO není o ničem jiném.

A proč jsem napsal tento článek? No přeci proto, že jsem chtěl pochválit B2B Partner, ale kdybych napsal článek jen o nich, nejspíš byste ho teď nečetli. Že? 🙂

15. 6. 2014

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?