15. 6. 2014
Tento týden známý rýpal Petr Jeník vydal článek, ve kterém polemizoval o tom, co je to vlastně SEO, a trochu narážel na některé známé konzultanty. Petr se podobně vyjadřoval už na Facebooku, kde zase rozvedl diskuzi o tom, proč se tito konzultanti nespojí a nevytvoří vlastní projekt, který by zákonitě měl být úspěšný. Na podobnou otázku jsem se zeptal i v Martina Hoffmanna v mém rozhovoru.
Stejně jako tehdy se „ti konzultanti“ nechali vyprovokovat a i my tak mohli být svědky zajímavé a naprosto neplodné diskuze (třeba na Twitteru), jíž se zúčastnilo několik lidí, co potřebovali říct svůj názor a jednu či druhou stranu jím podpořit. Kde je pravda, nevím. A popravdě je mi to i docela jedno. Ale trefili se do období, kdy mě potěšila jedna super věc, která s tím tak trochu souvisí, a tak jsem se rozhodl také něco sepsat.
Naše firma je totiž zákazníkem B2B Partner. To je společnost, která prodává mimo jiné kancelářský nábytek, pomůcky a mnoho dalšího. Byla pro mne podstatně inspirující než příspěvky většiny účastníků zmíněné diskuze a ukázala mi, jak se nejen, že dělá SEO, ale jak se dělá obecně marketing, jak se buduje značka a jak se koneckonců dělá byznys.
Začalo to tím, že nám zničehonic přišel katalog do schránky. Byl skvěle cílený, přišel totiž krátce poté, co jsme pronajali nové kanceláře a začali shánět nábytek. Katalog navíc obsahoval přesně zboží, které jsme potřebovali. Hledali jsme právě flipcharty, tabule a pár dalších maličkostí. Ceny byly přívětivé a já tak u nich pár dní po doručení katalogu nechal něco kolem deseti tisíc za vybavení, které nám chybělo.
Doručení proběhlo v podstatě ihned. Překvapila nás rychlost. Měli jsme to tuším tři dny po objednání. Mohli jsme tak s novým nábytkem začít pracovat. Přišla nová tabule, flipchart, nástěnka a psací potřeby. Vše bylo dobře zabalené, profesionálně dodané a návody k sestavení byly dostačující.
Bohužel se nám ale pár dní poté flipchart rozbil. Pravděpodobně špatně seděly šroubky, protože se „vyrvala“ celá noha. Nafotili jsme to a poslali reklamační email. Během pár minut přišla odpověď, že ho máme vyhodit a že okamžitě expedují nový kus. Strašně nás to překvapilo, standardně bychom to museli někam posílat a já nevím, co všechno řešit. Docela jsme byli otráveni, ale odpověď nám dobrou náladu vrátila.
Za tuším dva dny jsem měl ráno hovor od pošťáka, kdy nám to může donést. Flipchart byl na místě ještě dříve, než jsme stihli uklidit ten rozbitý. Tím ale firma nekončila. Za pár dní jsem vybíral schránku a v ní našel obálku. Otevřel ji a vypadl na mě ručně psaný dopis s omluvou a tabulka bílé čokolády. Další překvapení, které jsem opravdu nečekal.
(omlouvám se za natržení dopisu, zpravidla obálky otevírám s velkou mírou entuziasmu)
Co tím chci říct? Jednoduše to, co tím B2B Partner dokázali:
A mohl bych pokračovat. Oni mohli investovat do mnoha konzultantů a mohli udělat řadu věcí jinak, je dost pravděpodobné, že tak i udělali. A já samozřejmě chápu, že nelze SEO, marketing ani nic jiného podceňovat, dokonce si myslím, že je nesmírně důležité tomu věnovat pozornost a využít služeb profesionálů, které sám nenuceně mnoha klientům doporučuji, protože si cením jejich práce a myslím si, že je potřebná. Ale tohle vnímám jako základ všeho a jako obrovskou inspiraci pro mne jako začínajícího podnikatele, který buduje svou firmu.
Marketing, tedy i SEO, podle mě není o ničem jiném než o penězích a egu. Nikdo do něj neinvestuje jen proto, že může. Každý chce něco získat, třeba nové zákazníky nebo popularitu a podobně. Petr napsal článek, kterým na sebe strhl pozornost a vyvolal diskuzi tak jako už několikrát předtím. V B2B Partner udělali vše proto, aby si udrželi zákazníka, podpořili svou značku a případně oslovili i zákazníky nové. Oba docílili svých naprosto odlišných cílů. A to je přeci smysl marketingu. A SEO není o ničem jiném.
A proč jsem napsal tento článek? No přeci proto, že jsem chtěl pochválit B2B Partner, ale kdybych napsal článek jen o nich, nejspíš byste ho teď nečetli. Že? 🙂
15. 6. 2014
Takhle nějak si osobně představuji fungování pořádné firmy, která si váží zákazníka, klobouk dolů, takových moc není. Je pravda, že pokud by se název firmy objevil v nadpise, moc lidí by to asi nezaujalo, jelikož by za tím automaticky viděli nějaký PR článek.
Často je vidět, jak moc je v podnikání důležitá kvalitní péče o zákazníka a prostý selský rozum a tah na bránu. V mnoha oborech tohle stačí, abyste byli před konkurencí. Nemusí být potřeba drahé analýzy a konzultace všeho.
Tenhle osobní přístup mi přijde u malých a středních firem docela důležitý a rozhodně tím získají velké plus oproti konkurenci a po tomhle článku ti možná přijde ještě další milka 🙂
Tak toto je parádní přístup firmy. Jde vidět, že péče o zákazníka je na prvním místě. Problém je sehnat nového zákazníka, ale horší je si jej udržet. Tímto přístupem si myslím, že se jim povedly oba body 🙂
To je prave to jedine, cim se muzou male a stredni firmy odlisit od tech velkych. Casem, az vyrostou, tak to pak budou take odrbavat, pac zjisti, ze se jim neoplati se se vsim tak babrat.
Úplne geniálny prístup firmy. Mohli by si brať príklad viaceré spoločnosti a namiesto investovania tisicov korun do rôznych konzultantov a pod. vecí radšej ponúknuť naozaj kvalitné služby a produkty.
Škoda,že tolik, co pečujou o zákazníka, se nestarají o zaměstnance. To se děje v této firmě jsou věci, o kterých se běžným lidem ani nezdá.
Z pohledu procesů kvality a tedy i serióznosti ( ! ) je reakce této firmy spíše průser. Vůbec je nezajímala příčina poruchy, ale jen poslali nový, identický kus. Takže stejný problém se klidně mohl znovu opakovat ( až do okamžiku úplného vyprázdnění skladu po odesílání dalších a dalších, náhradních kusů ).
Reakce Stely navíc potvrzuje, že určité „pozlátko“, které vidí zákazník, může být ( a často bývá ) zaplaceno odíráním řadových zaměstnanců, takže firma si pak může dovolit „být grand“.
Tak to je naprosto úžasné.