Jiří Rostecký

5 chyb, které jsem udělal při vytváření internetového magazínu

7. 4. 2013

Asi jste si všimli, že nejsem v poslední době na blogu příliš aktivní. Nezlobte se na mne, pomalu ale jistě se mi blíží maturita a času nazbyt mi ubývá. Do toho hodně pracuji na svých projektech, což jste možná zaznamenali na MladýPodnikatel.cz. Tento článek mne napadlo napsat jako vzpomínku na největší chyby, které jsem při vedení magazínů udělal.

S magazíny jsem začínal již před několika lety. Pár jsem jich vytvořil sám, na některých jsem jen spolupracoval. Většina těch mých upadla. Objevit.cz jsem prodal a dnes se věnuji jen MladýPodnikatel.cz. Za posledního čtvrt roku jsme neskutečně vyrostli, zvýšila se nám návštěvnost, zdvojnásobil počet fanoušků na Facebooku a slýcháme samou chválu. To vše je ale podepřeno zkušenostmi, které jsem chtě nechtě nabyl v průběhu těch několika let, kdy se mi dařilo, ale i nedařilo. A stále se mám ještě hodně co učit. Co bych tedy doporučil všem, co s magazíny začínají?

Vytvořte si správný koncept

Budovat vlastní magazín není snadné. Kdo to kdy zkoušel, ví své. Je to na jednu stranu úmorná práce při nekonečném získávání nových článků, jejich plánování a další a další. Hodně správců tak zapomene na důležité věci, kterými je třeba i koncept publikování článků. Na MladýPodnikatel.cz máme články naplánovány týdny dopředu podle vlastního konceptu. Teď například v pondělí vychází seriál o PPC, což už fanoušci tohoto tématu ví. Nemůžeme nechat napsat dvacet článků o PPC a vydávat je najednou. Dvacet dní by nevyšlo nic jiného a čtenáři, které PPC nezajímá, by odešli. A přesto to řada magazínů dělá.

Plánování článků je důležité i tehdy, kdy nemáte stabilní redakci. Píše-li pro vás několik redaktorů, neznamená to, že budou psát už navždy. Jakmile tedy chytnete skvělého redaktora, jehož články mají úspěch, nechte ho napsat článků co nejvíce a naplánujte si je dopředu. Předejdete tím nedostatku článků k publikaci a využijete naplno potenciál svého redaktorského objevu.

Vytváření konceptu mi přineslo i více času. Dříve jsem každý víkend věnoval přípravám na další týden. Skutečně. Bylo to šílené. Celá sobota a někdy i kus neděle byl zabitý. Naprosto neefektivní. Vytvářením konceptu dopředu články připravuji za běhu a nezabíjím si tím tolik času, který zrovna mohu využít jinak. Dříve jsem prostě musel, jinak by nic nevyšlo.

Buďte jediný šéf

Dříve jsem měl tendenci stanovovat šéfa redaktorů. Pojmenoval jsem ho šéfredaktorem a sám sebe považoval za někoho, kdo se jen občas podívá, jak to jde. Byla to dobrá idea, dokud magazíny nezačaly strádat a všechno nešlo od desíti k pěti. Šéfredaktor měl za úkol řídit redaktory, rozdělovat témata článků, vytvářet koncept, články připravovat na publikaci a mnoho dalšího. Jenomže jsem se vždy (u několika lidí) setkal opět s tím, s čím se setkám vždy – jsem jediným, komu na magazínu záleží.

Vaše vize a vaše nasazení je to správné. Vy víte nejlíp, kam chcete magazín směřovat. Vy mu dáte maximum, protože je váš. Dáte mu tolik, kolik mu dát chcete. Investujete do něj tolik času, úsilí i peněz, kolik uznáte za vhodné. Nikdo jiný to za vás neudělá. Nikdo váš web nebude řídit tak, jako byste ho řídili vy sami. A hlavně vám nikdo neřekne, jestli to, co zítra vyjde, nebude bullshit.

Dnes jsem šéfem jenom já. Články si plánuji dle svého uvážení a i si je sám připravuji k publikaci. Články tak mohou vizuálně vypadat stejně a čtenář nebude zmaten. Mám korektora, který mi články opravuje a připravuje k dalším úpravám. Je to už zaběhnutý proces a budete se divit – je rychlý. Příprava jednoho článku po korektuře mi zabere tak minutu, dvě. Výsledek je takový, jaký chci.

Nebojte se za článek zaplatit

Začínal jsem s články zadarmo. Nadšenci, co prostě chtěli psát. Pak jsem platil pár korun, potom několik stovek. Dneska mi lidé opět píší, zdali by mohli psát zadarmo. Opravdu. To, že jste vytvořili hodnotu, zjistíte až tehdy, kdy pro vás lidé budou chtít pracovat zadarmo. Psát na můj magazín je skvělou formou sebeprezentace. Můžete si na svoje stránky dát odkaz, že vám vyšel kvalitní článek na kvalitním magazínu. Nechválím se, pouze popisuji to, jak to opravdu je. Mnoho skvělých a přínosných článků mi v poslední době vyšlo zadarmo.

Ale co je to zadarmo? Od začátku magazínu se nebojím dát pod něj autorovi odkaz na jeho web. Proč ne? Nevadí mi to. Nebojím se odkázat na autora článku, kterého si stejně každý může najít na Googlu. Tím zvyšuji motivaci pro mne psát. Po domluvě se nebojím ani o vložení relevantního odkazu přímo do článku. Mým cílem je publikovat pro čtenáře přínosný článek, pokud to tomu pomůže, proč ne.

Hodně lidí z toho ale má schízu. Jeden odkaz vás nezabije, stejně jako vás nezabijí vetší investice do článků. Přechod z desítek korun za článek do stovek korun nebyl těžký. Prostě jsem se rozhodl zvýšit odměnu za články, a tím i motivaci redaktorů. Stálo mě to více peněz, ale články nabyly vyšší kvality a magazín vyšší návštěvnosti, čímž se mi peníze začaly vracet. Nebojte se do sebe investovat, vyplatí se to. Je lepší investovat do webu než do reklamy.

Nebojte se konkurence

Konkurence je tu vždy. Za tu dobu, co dělám magazíny, jsem poznal už tolik lidí, co mi chtělo vytvořit konkurenci, že bych to nespočítal na prstech na rukou. Na některé jsem sám narazil, ale někteří mi dokonce napsali sami. Tuším, že dva, mi rovnou po seznámení začali nepřímo vyhrožovat, jak do měsíce budou lepší než já. Dnes ze všech těch webů fungují dva, které jsou skoro neaktivní. Skončily na rutině, která je dohnala, nebo už neměly peníze a sílu na další pokračování. Myslely si, že dnes založí magazín a za pár týdnů budou slavit úspěch. Nedošlo jim, jak to ve skutečnosti je, a strávili cenné dny života šlapáním cesty po někom, místo aby si vyšlapali cestu svojí.

Neudělejte tu samou chybu jako oni. Pečlivě si naplánujte, co chcete dělat. Nechte to týden odležet, a pokud do toho budete stejně tak zapálení jako na začátku, začněte něco dělat. Počáteční nadšení je spíše na obtíž, protože mě již několikrát přivedlo do slepé uličky. Vybudoval jsem nejeden skvělý web, kterému jsem se ale brzy přestal věnovat.

A neudělejte stejnou chybu jako já. Nenervujte se z konkurence, snažte se z ní poučit. A pokud to nejde, kašlete na ni a nesledujte ji. Dělejte věci jinak, než je dělá ona. Jedině tak se odlišíte.

Přemýšlejte

Tou největší chybou, kterou jsem na začátku dělal, bylo bezmyšlenkovité nakupování jednoho článku za druhým. Tak se to ale nedělá. Pokud chcete svůj magazín posouvat dál, musíte přemýšlet. Musíte poznat svoje čtenáře a stanovit si takový koncept, který jim bude vyhovovat. Musíte zjistit, co vaši čtenáři chtějí, co doporučují a jak získáte čtenáře další. Nesmíte zapomenout ani na to, že články nikdy nejsou to jediné, co můžete nabízet.

Sám mám v hlavě snad milion nápadů, jak magazín vylepšit. Napadají mne další funkce, které bychom na něj mohli přidat. Nelze vše realizovat a musí se zlepšovat i ty stávající. Je však neskutečně mnoho možností, jak svůj magazín uchopit a jak jej odlišit od těch ostatních. Každý na něm můžeme vytvořit něco, co konkurence nemá a co nám získá nové čtenáře. Tak přemýšlejte, určitě vás také něco napadne. 🙂

7. 4. 2013

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?