7. 4. 2013
Asi jste si všimli, že nejsem v poslední době na blogu příliš aktivní. Nezlobte se na mne, pomalu ale jistě se mi blíží maturita a času nazbyt mi ubývá. Do toho hodně pracuji na svých projektech, což jste možná zaznamenali na MladýPodnikatel.cz. Tento článek mne napadlo napsat jako vzpomínku na největší chyby, které jsem při vedení magazínů udělal.
S magazíny jsem začínal již před několika lety. Pár jsem jich vytvořil sám, na některých jsem jen spolupracoval. Většina těch mých upadla. Objevit.cz jsem prodal a dnes se věnuji jen MladýPodnikatel.cz. Za posledního čtvrt roku jsme neskutečně vyrostli, zvýšila se nám návštěvnost, zdvojnásobil počet fanoušků na Facebooku a slýcháme samou chválu. To vše je ale podepřeno zkušenostmi, které jsem chtě nechtě nabyl v průběhu těch několika let, kdy se mi dařilo, ale i nedařilo. A stále se mám ještě hodně co učit. Co bych tedy doporučil všem, co s magazíny začínají?
Budovat vlastní magazín není snadné. Kdo to kdy zkoušel, ví své. Je to na jednu stranu úmorná práce při nekonečném získávání nových článků, jejich plánování a další a další. Hodně správců tak zapomene na důležité věci, kterými je třeba i koncept publikování článků. Na MladýPodnikatel.cz máme články naplánovány týdny dopředu podle vlastního konceptu. Teď například v pondělí vychází seriál o PPC, což už fanoušci tohoto tématu ví. Nemůžeme nechat napsat dvacet článků o PPC a vydávat je najednou. Dvacet dní by nevyšlo nic jiného a čtenáři, které PPC nezajímá, by odešli. A přesto to řada magazínů dělá.
Plánování článků je důležité i tehdy, kdy nemáte stabilní redakci. Píše-li pro vás několik redaktorů, neznamená to, že budou psát už navždy. Jakmile tedy chytnete skvělého redaktora, jehož články mají úspěch, nechte ho napsat článků co nejvíce a naplánujte si je dopředu. Předejdete tím nedostatku článků k publikaci a využijete naplno potenciál svého redaktorského objevu.
Vytváření konceptu mi přineslo i více času. Dříve jsem každý víkend věnoval přípravám na další týden. Skutečně. Bylo to šílené. Celá sobota a někdy i kus neděle byl zabitý. Naprosto neefektivní. Vytvářením konceptu dopředu články připravuji za běhu a nezabíjím si tím tolik času, který zrovna mohu využít jinak. Dříve jsem prostě musel, jinak by nic nevyšlo.
Dříve jsem měl tendenci stanovovat šéfa redaktorů. Pojmenoval jsem ho šéfredaktorem a sám sebe považoval za někoho, kdo se jen občas podívá, jak to jde. Byla to dobrá idea, dokud magazíny nezačaly strádat a všechno nešlo od desíti k pěti. Šéfredaktor měl za úkol řídit redaktory, rozdělovat témata článků, vytvářet koncept, články připravovat na publikaci a mnoho dalšího. Jenomže jsem se vždy (u několika lidí) setkal opět s tím, s čím se setkám vždy – jsem jediným, komu na magazínu záleží.
Vaše vize a vaše nasazení je to správné. Vy víte nejlíp, kam chcete magazín směřovat. Vy mu dáte maximum, protože je váš. Dáte mu tolik, kolik mu dát chcete. Investujete do něj tolik času, úsilí i peněz, kolik uznáte za vhodné. Nikdo jiný to za vás neudělá. Nikdo váš web nebude řídit tak, jako byste ho řídili vy sami. A hlavně vám nikdo neřekne, jestli to, co zítra vyjde, nebude bullshit.
Dnes jsem šéfem jenom já. Články si plánuji dle svého uvážení a i si je sám připravuji k publikaci. Články tak mohou vizuálně vypadat stejně a čtenář nebude zmaten. Mám korektora, který mi články opravuje a připravuje k dalším úpravám. Je to už zaběhnutý proces a budete se divit – je rychlý. Příprava jednoho článku po korektuře mi zabere tak minutu, dvě. Výsledek je takový, jaký chci.
Začínal jsem s články zadarmo. Nadšenci, co prostě chtěli psát. Pak jsem platil pár korun, potom několik stovek. Dneska mi lidé opět píší, zdali by mohli psát zadarmo. Opravdu. To, že jste vytvořili hodnotu, zjistíte až tehdy, kdy pro vás lidé budou chtít pracovat zadarmo. Psát na můj magazín je skvělou formou sebeprezentace. Můžete si na svoje stránky dát odkaz, že vám vyšel kvalitní článek na kvalitním magazínu. Nechválím se, pouze popisuji to, jak to opravdu je. Mnoho skvělých a přínosných článků mi v poslední době vyšlo zadarmo.
Ale co je to zadarmo? Od začátku magazínu se nebojím dát pod něj autorovi odkaz na jeho web. Proč ne? Nevadí mi to. Nebojím se odkázat na autora článku, kterého si stejně každý může najít na Googlu. Tím zvyšuji motivaci pro mne psát. Po domluvě se nebojím ani o vložení relevantního odkazu přímo do článku. Mým cílem je publikovat pro čtenáře přínosný článek, pokud to tomu pomůže, proč ne.
Hodně lidí z toho ale má schízu. Jeden odkaz vás nezabije, stejně jako vás nezabijí vetší investice do článků. Přechod z desítek korun za článek do stovek korun nebyl těžký. Prostě jsem se rozhodl zvýšit odměnu za články, a tím i motivaci redaktorů. Stálo mě to více peněz, ale články nabyly vyšší kvality a magazín vyšší návštěvnosti, čímž se mi peníze začaly vracet. Nebojte se do sebe investovat, vyplatí se to. Je lepší investovat do webu než do reklamy.
Konkurence je tu vždy. Za tu dobu, co dělám magazíny, jsem poznal už tolik lidí, co mi chtělo vytvořit konkurenci, že bych to nespočítal na prstech na rukou. Na některé jsem sám narazil, ale někteří mi dokonce napsali sami. Tuším, že dva, mi rovnou po seznámení začali nepřímo vyhrožovat, jak do měsíce budou lepší než já. Dnes ze všech těch webů fungují dva, které jsou skoro neaktivní. Skončily na rutině, která je dohnala, nebo už neměly peníze a sílu na další pokračování. Myslely si, že dnes založí magazín a za pár týdnů budou slavit úspěch. Nedošlo jim, jak to ve skutečnosti je, a strávili cenné dny života šlapáním cesty po někom, místo aby si vyšlapali cestu svojí.
Neudělejte tu samou chybu jako oni. Pečlivě si naplánujte, co chcete dělat. Nechte to týden odležet, a pokud do toho budete stejně tak zapálení jako na začátku, začněte něco dělat. Počáteční nadšení je spíše na obtíž, protože mě již několikrát přivedlo do slepé uličky. Vybudoval jsem nejeden skvělý web, kterému jsem se ale brzy přestal věnovat.
A neudělejte stejnou chybu jako já. Nenervujte se z konkurence, snažte se z ní poučit. A pokud to nejde, kašlete na ni a nesledujte ji. Dělejte věci jinak, než je dělá ona. Jedině tak se odlišíte.
Tou největší chybou, kterou jsem na začátku dělal, bylo bezmyšlenkovité nakupování jednoho článku za druhým. Tak se to ale nedělá. Pokud chcete svůj magazín posouvat dál, musíte přemýšlet. Musíte poznat svoje čtenáře a stanovit si takový koncept, který jim bude vyhovovat. Musíte zjistit, co vaši čtenáři chtějí, co doporučují a jak získáte čtenáře další. Nesmíte zapomenout ani na to, že články nikdy nejsou to jediné, co můžete nabízet.
Sám mám v hlavě snad milion nápadů, jak magazín vylepšit. Napadají mne další funkce, které bychom na něj mohli přidat. Nelze vše realizovat a musí se zlepšovat i ty stávající. Je však neskutečně mnoho možností, jak svůj magazín uchopit a jak jej odlišit od těch ostatních. Každý na něm můžeme vytvořit něco, co konkurence nemá a co nám získá nové čtenáře. Tak přemýšlejte, určitě vás také něco napadne. 🙂
7. 4. 2013
Jirko, se stejnými a podobnými problémy se potýkám i já, i když provozuji svůj magazín teprve chvíli. Navíc jsem vstoupil do segmentu, kde už je konkurence hodně zajetá a já se tak budu snažit odlišit, abych potenciální čtenáře zaujal trošku jiným konceptem vedení magazínu.
Stejně jako Ty u MladéhoPodnikatele, mám záloze několik nosných větví, o kterých konkurence ani nemá ponětí a které by mi výhledově měly přinést stabilnější návštěvnost.
MladéhoPodniketele čtu pravidelně a zejména k seriálu o PPC hodně vzhlížím, abych na nich neprodělával měsíčně kalhoty 😀
Jen tak dál a ať se daří!
Jirko super článek a pro mě nebo spíše pro manželku skvěle načasován. O nějaký magazín se pokouší, tak jsem zvědav, jak to dopadne.
Pravda, pravda. Někdy to tak je a co si člověk neudělá sám, to nemá. Na druhou stranu jsou i šikovní lidé, kteří se naučí za pár týdnů vše a dá se na ně spolehnout. Ono vypiplat magazín někam do stavu, kdy se o něm ví a návštěvníci se rádi vracejí opravdu trvá, vždy se musím smát, když si někde přečtu jak do měsíce bude ten či onen mít druhé novinky.cz. Já osobně počítám s jedním rokem, jeden rok aby byl magazín opravdu magazínem. Stojí to ale za to, sám momentálně dělám další a i když si vždycky říkám, že ty začátky jsou těžké, možná že bych i řekl, že jsou nejhezčí 🙂 Mám rad ten pocit, kdy se pomalu, ale jistě zvedá počet vracejících se návštěvníků, magazín se pomalu, ale jistě usidluje v SERPu (i když zrovna se Seznamem dost bojuju) a začíná získávat první přirozené odkazy. To je prostě k nezaplacení 🙂
Josefe – souhlasím – ten pocit, když u nového projektu stoupáš v SERPu, počet návštěv leze nahoru, je úžasný. Neustále sleduješ všechny analytické nástroje a každá desetinka ti zvedne náladu. Jinak rok je dobrý odhad – tohle si mnoho lidí neuvědomuje.
Pravda, ta doba, než se magazín rozjede do stavu, že vydělá na svůj provoz a následný rozvoj, je opravdu dlouhá. Bez financí na chod magazínu cca na 6-7 měsíců nemá smysl uvažovat o tom, že budeš někoho za něco platit. Dá se to ale obejít a začít, jak už tu někde Jirka psal prostě sám. Jenže to je hromada práce a to si někteří vůbec nedokáží představit že budou muset magazínu věnovat většinu času. Pak je tu varianta dotace z jiného již vydělávajícího projektu (abych se přiznal, tak tohle je moje nejpoužívanější varianta 🙂 ) To se taky dá a docela to funguje, člověk si ale musí určit nějakou dead line kam až je ochoten projekt dotovat, protože sypat prachy třeba dva roky do něčeho co se nehne, je nesmyl a je tu něco špatně.
Zajímalo by mě, jaká forma monetizace se ti nejvíc osvědčila. Viděl jsem prodej odkazů, respektive reklamy jako banery a plochy. Jsou to platby za měsíc nebo za proklik? Hlavní metrikou pro cenu dáváš asi počet návštěvníků, nebo je to jinak?
No hlavně nezapomenout ještě promyslet vlastní obsah.
Poučné, avšak stále se bojím do investice za články. Proto možná pořád se plácám někde vzadu…
Chyby jsou vůbec to nejlepší, čeho se člověk při podnikání může dopustit 🙂
Zrovna jsem napsal článek o tom, jak jsem narazil na příšerné noviny, viz níže 🙂 možná by se u tebe mohli inspirovat…
Zajímavý a inspirující článek. Je pravda, že je nejlepší vést si to sám a nedávat nikomu „pravomoc“, pak to může dopadnou všelijak, hlavně, když to není majetek šéfredaktora.
Přesně, vybudovat magazín není na týden a ani to není otázka několika stovek. A každý kdo počítá svůj čas, tak to musí vědět.
Budovanie magazínu je beh na dlhú trať a len pár ludí do dotiahne až k úspechu.
Je zajímavé číst zkušenosti, ke kterým člověk sám dospěl. I podle mne trvá tak rok, než se dostaví opravdu poctivé výsledky a nějaký výdělek. A zatím mám pořád pocit, že se jen učím, že ten pravý magazín na mé ještě jen čeká. Mám výhodu, že jsme doma dva, co píšeme a tak si na provoz svých „školních“ webů vydělávám psaním pro jiné. Až se to všechno dobře naučím, začnu články nakupovat.
Jsem rád že si někdo dal u práci a popsal všechny moje chyby 🙂
Stejně jako vždy, když nepracujeme jako one man show, je problém s lidmi. U vedení magazínu to je bohužel vidět hned, protože tam se (ne)spolehlivost projeví rychle.
Zajímala by mě reakce na dotaz ohledně monetizace, myslíš, že se ti to do budoucna vyplatí – ten čas a prostředky, které do toho teď dáváš?
Chybama se člověk učí, takže bych to nebral nijak tragicky. Ale článek je moc hezky sepsaný.
No, je pravda, že když se mi lidé ozvou, že by chtěli psát články zdarma, jsem opravdu rád. Znamená to, že se jim web a celý koncept webu líbí. Za psaní článků lidem dělám například portfolio jejich dosavadních prací (interiérový design) zdarma, kdy pod každým článkem jsem právě oni podepsaní a je to zároveň odkaz na jejich profil – portfolio. Hodně lidí si nedělá webové stránky, proto i v tomto případě jedna paní získala práci právě díky tomuto portfoliu, které viděl její budoucí zaměstnavatel.
Hodně inspirativní článek. 🙂