5. 4. 2016
Máte v hlavě myšlenku, že založíte osobní blog? Nebo vám vrtá hlavou vlastní podcast? Chtěli byste natáčet videa? Zkrátka vytvořit nějaký projekt, pro který budete vytvářet nový obsah? Zkuste pár věcí předem promyslet.
Nadšeně vítám všechny projekty, které chtějí na internet přinést nový obsah. Vzniká stále více webů, co produkují vlastní videa. Zakládají se podcasty a samozřejmě se píší i články. Já obsah tvořím od 14 let. Nejsem novinář, spisovatel a ani profesionální redaktor. Prostě buduji svoje projekty a snažím se tvořit co nejkvalitnější obsah.
V tomto článku se s vámi podělím o tipy, co byste měli promyslet, pokud chcete s tvorbou obsahu začít také. Vycházet při tom budu ze zkušeností za ty roky tvorby mých projektů (zejména Mladého podnikatele), ale i ze zkušeností s ostatními tvůrci. Jdeme na to!
První otázka, kterou pokládám všem nadšeným lidem, co chtějí začít něco tvořit, je: „O čem budeš psát za rok?“ Pamatuji si, když jsem ještě tvořil Objevit.cz (později jsem jej prodal). Tehdy mi asi 4 lidé „vyhrožovali“ tím, že mi postaví konkurenci. Nevím, proč mi to psali (Objevit bylo malé a mělo už tak konkurence dost), ale bylo to tak. Nikdo z nich nepřežil 6 měsíců.
Kolik znáte mrtvých blogů, magazínů a dalších projektů? Nejspíš hodně.
Mladého podnikatele jsem založil v roce 2014. Za tu dobu prošel mnoha změnami. Původně jsem na něj sázel články bez nějakého rozmyslu, později jsem jej začal více specializovat. Tak i tak jsem něco dělal a po dobu těch 4 let jsem neustále přicházel s novými nápady. Dnes Mladý podnikatel slaví úspěch a čtenáři mu fandí.
Základem uspěchu obsahových webů je to, že dokáží běžet na dlouhou trať. Pokud máte v hlavě 2 témata na nové články, podcasty či videa, vymyslete jich dalších 200. Nemusíte si je psát jedno za druhým, stačí mít vizi, která vám dovolí vidět do budoucna. Skutečně, o čem chcete tvořit za rok? Za dva? Budete mít dostatek inspirace, síly a motivace vytvářet stále něco nového?
Pokud si nejste jisti, raději se na to vykašlete a přispějte formou guestbloggingu na nějaké zavedené médium. Obsah dostanete k více lidem a podpoříte i svůj osobní brand.
Na rozhovor s úspěšným e-shopařem Martinem Rozhoněm jsem se hodně těšil. Měl jsem obavy, protože ne každý den natáčím s někým, jehož firma má roční obrat kolem 570 miliónů a vyexpeduje 500 000 zásilek. Připravoval jsem se na to dlouho a byl to takový menší milník ve tvorbě Mladého podnikatele.
Rozhovor vyšel. Video se líbilo. Práce byla hotová. Jenomže, co dál?
Čím lepší obsah vytvoříte, čím více lidí zaujmete, čím zajímavější hosty získáte a čím lepší práci odvedete, tím větší očekávání od vás budou mít vaši uživatelé. Svou laťku si nasazujete stále výš, a když příště zklamete, dají vám to sežrat. A vy zklamete stoprocentně.
Mladý podnikatel by teď měl vydávat mezi 200 až 300 články ročně. K tomu 50 až 100 videí a podcastů. Jednou se povede vytvořit skvělý obsah a všichni ho oslavují. Podruhé se vás ptají, proč vydáváte takové sr*čky. Tak to prostě je.
Je to neustálý hon za něčím novým. Platí to nejen o obsahu, ale i o financích. Prodáte reklamu a na účtě máte balík. Jenomže, prodáte ji i podruhé? Povede se vám udělat dobrý obchod? Budete mít finance na další tvorbu? Kdo ví. To, co se povedlo, se povedlo včera. Dnes musíte řešit zítřek.
Hodně lidí dnes tvrdí, že kvalitní obsah stačí. Že je základem úspěchu a že si svoje publikum najde. Základem možná je, podle mě je ale fráze „obsah je král“ nekompletní. Spíše tvrdím, že obsah sice král je, ale potřebuje hodně vojáků.
Těmi vojáky je propagace. I moje nejlepší videa a články potřebuji dostat k více lidem. Největším problémem Mladého podnikatele dnes je to, že o něm stále ví ještě málo lidí. Potřebuji zvyšovat návštěvnost, oslovovat nové lidi a přitahovat ty, na kterém cílím. Lidí se zájmem o témata, o kterých tvořím, je tu hodně. Zdaleka mě ale všichni neznají.
Obsah tedy kvalitní mít můžete, ale musíte s ním umět i pracovat dál. V tomto článku a videu jsem vám prozradil, co všechno dělám s novým obsahem já. Dá se toho dělat podstatně víc. Ve výsledku je to tak, že jeden den tvořím nový obsah a další dva pracuji na tom, jak ho zpropagovat.
K tomu řešíte technické problémy webu. Něco nefunguje, web je pomalý, obsah se nenačítá apod. Přidejte standardní režijní věci od účetnictví, pronájmu prostor (pokud máte) až po vyjednávání s inzerenty a nějaké financování vaší práce. Vidíte-li to tak, že budete „jen psát články“ a všechno se dostaví, tak jste na velkém omylu.
Jsou lidé, co mi napsali, že se těší na středu, kdy vyjde nové video. Jsou lidé, co mi zase řekli, že jsem pro ně nejlepší zdroj o podnikání a marketingu v Čechách. Pak jsou taky lidé, kteří si Mladého podnikatele otevřou pravidelně v průběhu dne nebo kteří si slovo „rozhovory“ spojí zrovna s mým webem.
Hodně tvůrců ale začíná s představou, že občas něco vytvoří. Možná to tak jde dělat, ale nikdy nebudete pořádně úspěšní. Jsou projekty, které jednou za uherák vydají super content. Chvíli se o nich mluví, a pak nic. Tyto projekty zpravidla reprezentují konkrétní firmy nebo jednotlivce a mohou si to dovolit.
Pokud to ale myslíte vážně a chcete vybudovat něco dlouhodobě úspěšného, sledovaného a autoritativního, musíte tvořit často. Mladému podnikateli se zvedla návštěvnost o více jak třetinu poté, co mj. začal vydávat nový článek (skoro) každý pracovní den. Pravidlo, že „stačí málo obsahu, hlavně ať je kvalitní“, si mohou dovolit malé amatérské blogízky. Máte-li vyšší cíle, musíte si říkat „potřebuji hodně obsahu, který bude hodně kvalitní“.
Lidé musí vědět, co od vás mohou očekávat. Musí vědět, na co se mohou těšit. Musí vidět, co se zrovna chystá a co se děje. Potřebujete, aby viděli, jak se věci hýbou, a aby o vás mluvili. U jednoho článku za měsíc toho pravděpodobně nedosáhnete.
Tou možná úplně nejdůležitější věcí je vnitřní motivace. Zrovna dnes jsem řešil e-mail od jednoho čtenáře, který mi popisoval svou chuť založit nějaký projekt. Hlavní motivací byly peníze. Odepsal jsem mu, že pokud to chce dělat jenom kvůli penězům, dříve nebo později to zabalí.
Kdybych já dnes dělal Mladého podnikatele kvůli penězům, udělám tohle:
A tak dál. Prostě by to vypadalo jinak. Asi si to dovedete představit. Taky bych možná vůbec nedělal Mladého podnikatele, ale zkusil nějaký úplně jiný obor.
Ta motivace musí být jiná. Jágr taky nehraje proto, že si chce přivydělat v NHL. 🙂 Hraje proto, že hokej miluje. Vy byste měli milovat to, co děláte, co to dělá s ostatními a jak to roste. A pokud je pro vás slovo „milovat“ moc silné, měli byste prostě jen mít radost z toho, že vám to kvete pod rukami. Neměli byste to brát jako práci a neměli byste se na to jako na práci dívat.
A protože já toho mám málo, tak jsem si otevřel vlastní FB page. Chystám spoustu novinek a content navíc, který na Mladém podnikateli nenajdete. Pokud vás to zajímá, dejte lajk:
Kde tvořím obsah já?
- Můj kanál na Youtube:
- Můj podcast
- RSS mého blogu
- RSS Mladého podnikatele
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: patpitchaya
5. 4. 2016
Já vám fandím, Jirko, sleduji vás už delší dobu a obdivuji, jak to všechno stíháte…už jenom ty rozhovory v takové frekvenci a kvalitě. Čtu si u vás na „podnikateli“ téměř denně. Jen některá videa jsou na mě moc dlouhá, i přes atraktivní obsah neudržím pozornost celou dobu a málokdy to vidím do konce bez přeskakování. 🙂
Pro mě by bylo depresivní, že při vědomí kolik se do toho musí vložit práce a energie, tak z toho nejspíše nemůže být velký byznys (kvůli lokalitě/cílovce). Teda nevím , jaký máš plány že:)
Název Mladý Podnikatel ti stále vyhovuje, nebo bys dnes vybíral více obecnější ?
Potrefená husa: ,,Pravidlo, že „stačí málo obsahu, hlavně ať je kvalitní“, si mohou dovolit malé amatérské blogízky.“
I malé amatérské blogízky mohou přitáhnout solidní zisk 🙂