Jiří Rostecký

Červenec na MladýPodnikatel.cz: Nejvíce natáčení za 1 měsíc

29. 7. 2016

Červenec končí a já tu mám další report z budování největšího zdroje inspirace a know-how o online podnikání a marketingu na českém internetu. Tentokrát to byl měsíc s rekordním počtem natáčení. Ale ne ledajakých…

Trochu nafoukaně si myslím, že pokud jste aktivní na internetu, sledujete sociální sítě a zajímáte se o online marketing a komunitu kolem něj, nemohli jste v červenci Mladého podnikatele přehlédnout. Těch důvodů bylo hned několik.

16 promile v Seznamu


Nestává se každý den, abychom mohli nahlédnout pod pokličku největšího českého vyhledávače Seznam.cz. Tento měsíc se to ale povedlo. Dušan Janovský přímo ze Seznamu navštívil moje studio a mluvil nejen o HTTPS, ale i kanonizaci, přesměrování a o spoustě dalších věcech.

Jednou ze zásadních informací bylo to, že Seznam HTTPS přikládá váhu 16 promile. Pokud vám to moc neříká, podívejte se na celý rozhovor. S Dušanem v něm rozebíráme i otázky diváků, které příště můžete položit i vy. Stačí se přihlásit do této skupiny, nebo sledovat MP na Twitteru.

Rozhovor podle všeho spustil debatu v několika hostingových firmách. Některé rozhovoru využily, sdílely ho a informovaly o tom, že přechod na HTTPS umožňují. Doufám, že ty firmy, které to ještě neumí, rozhovor a dění po něm motivovalo k tomu to změnit.

Podle statistik zaznamenal velký úspěch i rozhovor s Lukášem Havláskem. Rozebírali jsme, jak by měl probíhat vývoj webu, co byste měli požadovat od svých webdeveloperů a proč se realizace tak často prodražuje. I zde doufám, že jsme inspirovali spoustu dodavatelů k zamyšlení nad svými procesy.

Mladý podnikatel pod lupou

Janča Nádvorníková mi tento měsíc řekla jednu krásnou věc. Prý jí sledování vývoje Mladého podnikatele a motivuje k tomu na sobě pracovat. Nezastavit se, ale makat. Udělalo mi to obrovskou radost, protože to dokazuje, že Mladý podnikatel inspiruje nejen svými hosty, ale i svým příběhem.

Mohli jste tedy nakouknout do mého studia nebo se podívat na seznam mých největších failů. A pokud se vám moje tvorba líbí, mohli jste mě (a stále můžete) podpořit v soutěži Křišťálová Lupa v kategorii One (wo)man show.

O jejím spuštění jsem se dozvěděl asi 3 týdny předem. Jenom 3 týdny! Standardně mám kalendář plný na 5 týdnů dopředu, protože mám domluvená natáčení, schůzky apod. Chtěl jsem to ale stihnout, a tak jsem se hecnul a do těch 3 týdnů vtěsnal asi 15 dalších natáčení, které měly jediný cíl. Ukázat, co pro ostatní Mladý podnikatel znamená.

Nebudu vám ale lhát. Příliš nevěřím, že Mladý podnikatel v soutěži vyhraje. Studoval jsem loňské ročníky a projekty, které vyhrávaly, oslovovaly podstatně více lidí než Mladý podnikatel. Třeba takový „projekt“ Jirka Král nejspíš získá podstatně více hlasů než Jirka s Mladým podnikatelem. 🙂

Šlo mi ale o něco, co je daleko prostší. Ocenit práci všech mých hostů a čas, který MP věnovali. MP totiž není one man show. Je to show těch, kteří se společně se mnou rozhodli inspirovat. A ať už to zní jakkoliv sluníčkově, moc si přeji, aby veškeré úsilí mých hostů bylo nějak oceněno. Podobná videa, doporučení ostatních, podpora komunity a informace, že to stálo za to, je jednom jednou z mála věcí, která k tomu může přispět. A jakékoliv umístění v Křišťálové Lupě to vše jenom podpoří.

Ohlasy hostů z videorozhovorů:

  • Vladimír Klaus: „Natáčení jede hodinu v kuse, žádné střihy, pauzy, opravy – toto ale prosím považujte za výhodu (později vám dojde proč)“celý článek
  • Michalis Katapodis: „S myšlenkou ‚co tě nezabije, to tě posílí‘ jsem provedl pár hlubokých nádechů, nasadil úsměv a šlo se na věc.“ – celý článek

Jde se natáčet

Při těch natáčeních „navíc“ vzniklo opravdu hodně materiálu, který budu postupně zpracovávat. Kromě motivace do další práce jsem získal i zajímavé náhledy na to, jak lidé MP vnímají a jak ho používají. První ukázku můžete vidět už zde:

Já jsem si v průběhu toho všeho postavil stojan s kamerou na židli před vchod do studia a asi hodinu natáčel pár vět do úvodního videa. 😀 Vůbec mi to nešlo, ale dopadlo to takhle:

Video mě motivovalo k tomu, abych ještě zapracoval na kvalitě zvuku. Už pro mě není problém ho nahrát, ale ještě ho neumím dobře zpracovat. Na tom teď makám a věnoval jsem tomu už několik dní. Mělo by se to projevit v dalších videích a podcastech.

Podpora komunity

„Kampaň Křišťálová Lupa“ měla ještě jeden důsledek. Video velmi rychle vyvolalo spoustu reakcí na sociálních sítích, kde lidé video sdíleli. Asi vám nemusím vysvětlovat, že čím více se o MP mluví, tím může dosáhnout na lepší hosty. Jakákoliv podobná podpora mi tak ve výsledku může značně pomoci při zvaní nových hostů, jejich přesvědčování, a tak i v přinášení dalšího cenného know-how na internet.

Té podpory navíc bylo opravdu hodně:

A spousta dalších. Petra Mikulášková dokonce rozeslala newsletter, jehož většinu tvořily odkazy na moje videa a výzva, aby odběratelé pro MP hlasovali. Petra mě tím mile překvapila.

petra-mikulaskova-nl

Petro, díky!

Proč je tohle všechno důležité? Protože to může zásadně ovlivnit to, jak lidé MP vnímají. Už dnes mi někteří hosté říkají, že si před natáčení udělali několik hodin volna, aby se mohli připravit. Jiní mi řekli, že třeba před rokem by tomu tolik času nevěnovali. Jeden z hostů mi dokonce řekl, že většinu pozvání do rozhovorů odmítá, na moje ale kývnul.

Mladý podnikatel je malé médium. Jeho důležitost neurčuje návštěvnost, počet článků apod., ale komunita kolem něj. Jedině ta ho dělá důležitým a zároveň je jeho největší zodpovědností – protože za měsíc už takovou podporu mít nemusí.

Jakub Hejcman - Zacvic.cz

Tento pán mi například napsal, že díky MP začal podnikat. Dnes vyrábí vlastní hrazdy – dokonce jich vyrábí až 80 měsíčně. Videorozhovor s ním bude už brzy na webu.

Jinými slovy je tohle všechno strašně důležité a každý tweet, sdílení, lajk, e-mail, prostě cokoliv je pro mě obrovskou motivací a dalším důvodem, proč by někdo měl věnovat i hodiny svého cenného času přípravě rozhovoru pro nějaký web, který dělá 23letý kluk ze Strakonic…

A že toho není málo!

Tento měsíc jsem odložil 2 natáčení. Prostě jsem se nestihl připravit a nechtěl jsem natočit špatný rozhovor. Chci laťku posouvat stále výš a věřím, že to některé rozhovory rozhodně udělaly.

      • Fenomenální kousek se povedl s Tomášem Gavlasem. Dovolím si říct, že lepší náhled do světa youtuberů a byznysu, který se za nimi skrývá, na českém internetu nenajdete. Věděli jste třeba, že počet zhlédnutí či množství odběratelů není metrikou, podle které byste měli posuzovat jednotlivé youtubery?

    • O tom, že korálky jsou komodita, která dokáže být velmi drahá, mluvil Martin Stibor. Velký fanda MP, který se z fitness trenéra vypracoval na byznysmena s 30milionovým obratem. Mluvil i o konkurenci, freelancerech, tvorbě vlastního řešení na míru a o spoustě dalších věcech. Připravoval se velmi důkladně, a povedlo se to!
    • Dušan není jednoduchý host. Je se svými znalostmi takový kus přede mnou, že jsem měl docela trému s ním natáčet. HTTPS je ale důležité téma, bylo třeba ho zodpovědět a myslím, že to stálo za to.

    • Když jsem na FB napsal, že budu točit o hledání a vedení zaměstnanců, několik majitelů firem mi napsalo svoje zkušenosti a dotazy. Někteří i soukromou cestou, protože to nechtěli psát veřejně. Použil jsem to jako inspiraci v rozhovoru s Pavlem Barnetem z O2. Lepší video na toto téma jsem ještě nenatočil. Doporučuji všem, i když zaměstnance nemáte.

    • Digitální nomádství. Týden předtím jsem se s lidmi nebavil skoro o ničem jiném. Nejčastěji mi říkali, že je to jen krátkodobý trend, že nechápou rozdíl oproti dovolené a že je to jen pro mladé lidi bez závazků. Tak jsem se o tom pobavil s Petrem Novákem a přihodil i pár dotazů k jeho byznysu v travel hackingu.

    • Lukáš Havlásek za mnou přijel z Ostravy, abychom natočili rozhovor o tom, jak se vyvíjí e-shopová řešení, jak dát dohromady zadání, odhadnout cenu apod. Opět další host, který je svými znalostmi tak strašně vepředu, že jsem rozhovor ani po hodině nechtěl utnout.

  • Pak je tady Matez Jindra. Konečně jsme zodpovídali důležitý dotaz – zda budování značky není jen doménou velkých hráčů a zda i ti menší si to mohou dovolit. Mohou, ale má to svá „ale“. Více ve videu.
  • V závěru měsíce vyšel rozhovor s Petrem Šigutem o Hlídačky.cz. Povídali jsme si o hledání byznys modelu, investorů i o půjčce od banky na financování startupu.


Několik hodin jsem také strávil v Alze. Připravoval jsem tam minimálně 3 natáčení! Těch pár hodin mi dalo víc než všechny barcampy a jiné campy, které jsem kdy absolvoval. Neuvěřitelné, s jakým nadhledem tamní specialisté přemýšlejí. Snad se mi to povede převést i do rozhovorů. Nejdřív pravděpodobně vyjde rozhovor o affiliate. Spravuje jim ho člověk, který se stará i o jejich Facebook. Lze to nějak propojit? Lze! Dozvíte se již brzy…

Sledujte dění ze zákulisí MP, chystané videorozhovory i postřehy z natáčení:

29. 7. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?