3. 8. 2013
Je neuvěřitelné, jak rychle klesá cena za psaní českých textů. Je to opravdu pozoruhodné. Před pár měsíci/lety jsem ze všech stran slýchal, že 100 Kč je velmi nízká odměna za jednu normostranu textu. Dnes se však stále častěji setkáváme s nabídkami kolem 50 Kč, přičemž poměrně často jdou ještě níže (a níže).
Otázkou ale zůstává, do jaké míry je to únosné. Po přečtení podobného inzerátu okamžitě vím následující:
Autora inzerátu vůbec neznám a rozhodně není jediný. Podobných „mrvičů trhu“, jak je nazývám, je více. Stále se objevují další a silně narušují celý trh. Možná si ani nedokážete dostatečně uvědomit, jak velký mají vliv a jakou újmu znamenají pro ostatní.
My nabízíme textařské služby. Denně pracuji s desítkami prověřených zkušených textařů, mezi nimiž je valná většina dospělých lidí, co živí svoje rodiny a má svoje závazky. Mohli by mi dělat rodiče. Bohužel je právě pro ně (a tím pádem i pro nás) situace stále horší, protože jejich nabídky doslova převálcují podobní mrviči, jimž stačí dvacka na hodinu a jsou spokojeni, protože je to pár měsíců, co je někdo naučil psát.
Není to špatné, proto si taky nikdo nedovolí argumentovat. Je to klasická nabídka/poptávka. Levnější u nás bohužel vyhrává. Málokterý zákazník jde za kvalitou, většina nejdříve hledá nejnižší cenu a pak brečí, když se jim nedaří sehnat pořádné texty. U překvapivě levných textařů je navíc i mnoho dalších rizik, například okopírované texty nebo velmi častá neschopnost práci vůbec dodat v domluveném čase. To je realita, daň za nízkou cenu.
Bohužel to vše má vliv na požadavky zákazníků. Poptávka po textech je tak přímo ovlivněna mrviči trhu, kteří snižují cenovou hladinu, a tím mnoho textařů připravují o práci. Dnes se opravdu málokdo dokáže dlouhodobě živit psaním tak, aby aby dosáhl alespoň na minimální mzdu a neměl problémy. Je však nutné se zamyslet právě nad otázkou, zda je to dobře.
Mrvičem ovliveněný zákazník je většinou ten, kdo mrviče sám vyzkoušel. Samozřejmě nebyl spokojen, a tak hledá někoho lepšího, po kom žádá stejné finanční podmínky. Skvělá je i úvaha typu „on byl špatný, dám vám dvojnásobek a musí to být prvotřídní“, jenomže ani za 90 korun se prvotřídních textů jen tak nedočkáte. Psaní textu totiž není jen o psaní, ale i o hledání informací, přípravě a dalším a dalším. Tento článek píši pár minut, odměna by byla nízká. Jenomže se na něj nepřipravuji a píši jej spontánně.
A to je ten zásadní problém, který zákazníkům nevysvětlíte. Mrviči trhu jsou skvělí, ale nejde jim konkurovat. Prostě to není možné. Pokud nechcete jako dospělý sám na sobě závislý člověk dělat za pár korun na hodinu, nemůžete usilovat o stejnou klientelu jako mrviči trhu. Musíte stále pracovat na svých schopnostech a dovednostech, abyste nabídli podstatně více a znásobili rozdíl mezi vámi a mrvičem. Jinak zapadnete v davu a nikdo si vás nevšimne. Pro mne by možná bylo fajn, kdyby moji lidé psali za 45 Kč a já to prodával za 250 Kč, bylo by to úžasné. Bohužel tak realita nefunguje a já bych tak spáchal vlastní sebevraždu.
3. 8. 2013
Ten iTrader mě též pobavil, nabízel slevu za zpoždění, to by mě zajímalo kolik :-). Pokud potřebuju kvalitní články, využívám k jejich napsání iParťáka, na ty obyčejné máme svého pisálka, který bere 55 Kč/NS.
A to ten trh Jirko vidíš krátkodobě, já se při střední škole (což je nějakých 13 let zpět) živil psaním textů a recenzí pro PC World a dostával jsem tuším 350 – 500 Kč za normostranu. Ale je pravda, že jsem musel často testovat aplikace, tehdy ještě nebyla virtualizace, takže ty programy zasírali počítač a vůbec, přístup na internet neměl každý. Nicméně za 2-5 dní práce jsem tehdá vydělal tak 5.000 Kč (a to byly lepší prachy než dnes), přičemž mí spolužáci dřeli na brigádách za 50 Kč / hodina 🙂 To byla doba, co 🙂 Dneska už jsou tištěné magazíny mrtvé 🙁
Ale máš pravdu v jednom, kvalitní text se nedá napsat jen tak. Lidi chtějí číst zkušenosti, ano udělal jsem si tuhle zkušenost za 50.000 Kč, pak o tom napíšu článek a všude na netu na něj vidím odkazy.
Já třeba už bych pro nikoho nepsal. Je to vážně hodně mizerně placené! Ale když píšu blog pro sebe, tak mi to dělá reklamu, která se vrátí 1.000x. Psát něco pro sebe je jiné. A upřímně, podle mě lidi texty přestávají číst, pokud nejsou „od huby někoho zkušeného“. Pokud chceš dělat marketing, je lepší se starat o Facebook stránku, je to snadnější a výsledky jsou lepší – osobní zkušenost.
Teda Jirko, taková cenzura mého komentáře 😉
súhlasím s tebou, takýchto mrvičov je stále viac a viac a výsledná kvalita práce je veľmi slabá ale po druhej stránke ich trochu aj chápem lebo sú momentálne prázdniny a ak si niekto nezohnal brigadu tak si chce pár korún privyrobiť miesto toho aby sedel za FB
Pekný článok, ale nemožem súhlasiť s tým, že títo „mrviči trhu“ pripravujú o prácu copywriterov. Je to ako s každou profesiou – musíš byť proste lepší ako priemer, aby si sa poriadne uživil. A ak je copywriter závislý iba na zakázkach z Webtrhu, tak to ho úprimne ľutujem, pretože si nezarobí ani na to aby zaplatil zdravotku a sociálku.
Jirka: presne tak 🙂
Nedá mi to, abych to tu nehodil. Najdou se i „copywrigteři“, kteří o sobě tvrdí, že nepíšou texty za pár peněz, protože si zakládají na kvalitě, viz tento inzerát http://webtrh.cz/233100-ctive-texty-zamerene-primo-ctenare. Autor uvádí i odkazy na své výtvory, mrkl jsem na ten poslední o praseti a zhrozil se. Copak ti lidi nejsou soudní?
Je smutné, jak lidé podceňují sílu a význam copywritingu na svých stránkách a u PR článků. Bohužel je občas dosti těžké vysvětlovat zákazníkům, že jednoduše NS za 55 Kč (viděl jsem i méně) kvalitně napsat nelze. Jedním z důvodů jsou „mrviči“ (hezké slovo:-))
Dost často je i problém zaměstnavatelů. Mám známého, který pracoval na PR oddělení a byl nucen psát 2 NS za 1 hodinu, včetně načítání podkladů. Dle mne dost „Mordor“. Když se pak osamostatnil, byl zvyklý nějak pracovat a své služby nabízel ve stejném duchu. Avšak na úkor kvality. Až když začal přicházet o zakázky, změnil tempo a přístup. Hold občas se člověk musí spálit sám. Jinak trefný článek popisující tak trochu smutnou realitu.
Podle mého, každý má svojí cennu a nikdy nepůjde za 50 Kč/NS.
Napísali ste to fajn, akurát ako ste sám povedal ide o ponuku/dopyt a preto nie je podstatné tento stav riešiť, sám rozdeľujem copywriterov na kvalitnejších a menej kvalitných a podľa toho im zadávam prácu, no často sa mi stane, že aj copywriter, čo píše za 60 Kč/ NS s faktúrou je kvalitný a šikovný, dospelý človek s rodinou.
Kazdy bol zo zaciatku ,,mrvic,, 🙂 , ten kto chape suvislosti sa casom dostane dalej
Zajimalo by mne, zda někdo ví, jak posuzovat kvalitu dodaneho článku? Co když jej autor nesmyslně spláca ldohromady z textu na netu? Da se toto nejak zkontrolovat? Dekuji
Všimli jste si v té odkazované nabídce e-mailu mrviče? „Pokud máte vážný zájem, nebojte se napsat buďto do PM, nebo na e-mailovou adresu ***@***!“ Tak to není pouze mrvič, je to i…