Jiří Rostecký

Bláznivé nápady

3. 4. 2019

Autor fotky: Braveshow TV

„Poslouchám vaše podcasty a změnily mi život.“

To je věta, kterou v různých podobách slýchám stále častěji. Píší mi lidé různého zaměření – podnikatelé, manažeři, marketéři, studenti, novináři, zaměstnanci agentur, matky na mateřské a mnoho dalších. Říkají mi, že poslouchají příběhy, kterém jim s mými hosty vyprávíme přes iTunes, Spotify, Google Podcasts nebo přes další platformy, a inspirují se v nich.

Dodnes si pamatuji ten moment, kdy jsem se podcast MladýPodnikatel.cz rozhodl vytvořit. Tehdy jsem o podcastech nevěděl vůbec nic. Začínal jsem natáčet rozhovory a vydávat je pouze jako video. Pak ale přede mnou někdo nadhodil myšlenku, že by bylo fajn je publikovat i jako audio a vkládat je třeba na iTunes. Řekl jsem si, že to není špatný nápad, vůbec nic tím neztratím a nic to nestojí.

Slovo „podcast“ jsem tehdy vůbec neznal. Bylo to před 4 lety, což se zdá jako včera, ale o podcastech tady tehdy nikdo nemluvil – mimo jiné proto, že skoro žádné české podcasty nebyly k dispozici.

Začal jsem tedy vydávat videorozhovory a jejich zvukovou stopu publikovat samostatně. Během těch pár let se z vedlejšáku, od kterého jsem vůbec nic neočekával, stal největší podcast o podnikání a marketingu v České republice a obrovská příležitost, jak inspirovat a vzdělávat ještě více lidí po celé zemi.

Bylo to překvapení. Nečekal jsem to a nikdy jsem nic takového nepřipravoval. Vzniklo to jakoby samo.

Uvědomil jsem si při tom několik věcí. Tou první je to, jak důležité je naslouchat bláznivým myšlenkám lidí kolem mě. Tehdy to pro mě byla opravdu bláznivá myšlenka. Investoval jsem strašně moc času, peněz a energie do natáčení videí a když už jsem to měl hotové, přišel za mnou někdo a řekl mi, že vlastně zvuk stačí. Naštvalo mě to! Opravdu to někdo bude poslouchat? Videorozhovory bez videa? Poslouchají se v Česku vůbec podcasty?

Znělo to zvláštně, ale stejně jsem s tím tehdy souhlasil a teď jsem za to moc vděčný.

Další lekcí pro mě bylo, jak podceňovaná věc bez jakéhokoliv očekávání vyrostla v něco důležitého. Na českém internetu nenajdete web, který by publikoval tolik video contentu o podnikání jako MladýPodnikatel.cz. Jsou za tím roky dřiny a nemalých investic, ale stejně narážím na spoustu článků s výběry zajímavých českých podcastů, ale snad ani na jeden s výběry videocastů. Videa bereme jako něco normálního – mnohem méně lidí řekne, že sleduje videa, ale mnohem více z nich se pochlubí tím, že poslouchá podcasty.

Přemýšlím o tom, kolik takových překvapení vyroste dál. Dnes už MladýPodnikatel.cz není jen o videích a podcastech, ale o mnoha dalších aktivitách, z nichž některé nejsou ani veřejné. A vidím v nich řadu možných překvapení do budoucna, z nichž může vyrůst něco zajímavého.

Tou vůbec nejcennější lekcí je ale to, co považuji za základ úspěchu podcastu i celého MladýPodnikatel.cz. Já totiž nikdy nechtěl mít podcast. Nezakládal jsem jej proto, abych měl podcast. Chtěl jsem pomáhat lidem, inspirovat je, vyprávět příběhy a pomáhat jim v dosahování jejich snů. Je mi jedno, jestli to dělám prostřednictvím videa, podcastu, konferencí, přednášek nebo povídáním mezi čtyřma očima. Zajímá mě, zda to naplňuje moje poslání a zda to mně i ostatním dělá radost.

Za ty roky jsem se setkal s mnoha tvůrci podcastů, kanálů na Youtube, blogů a dalších platforem, na které tvoří nějaký obsah. Drtivá většina z nich to nevydržela příliš dlouho, a podle mě právě proto, že jejich motivace spočívala v jediném – chtěli být podcasterem, youtuberem, blogerem nebo něčím jiným.

Jenomže mít podcast není cool. Cool je bavit se svou prací, mít z ní radost a vytvářet hodnoty pro ostatní. Cool je dělat bláznivé věci, protože jim věříte. Cool je naplňovat své poslání a hledat nástroje a cesty, které vám v tom pomáhají.

Podcast MladýPodnikatel.cz mi tohle umožnil. Proto se stal úspěšným a dal mi lekci, kterou nezapomenu do konce života.

Poslechnout si můj podcast můžete i vy. Třeba na iTunes nebo Spotify.

3. 4. 2019

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?