Jiří Rostecký

6 příčin úspěchu Mladého podnikatele

17. 7. 2017

Když jsem před rokem a půl začínal dělat Mladého podnikatele naplno, byl stav asi takový: Web skoro nevydělával (pár tisícovek měsíčně), vycházelo 1 video týdně, postprodukci zajišťovala externí firma, takže měl web obrovské náklady, sledovanost byla podstatně nižší a web zdaleka neměl takový „vliv“ jako dnes.

Tehdy nebyla šance se tím uživit. Všechno nasvědčovalo tomu, že to nepůjde. Žít jen z reklamy bylo hodně riskantní pro tak malý web, zvláště v situaci, kdy o dost větší weby vydělávaly o dost méně, než kolik vydělává Mladý podnikatel dneska. To jsem ale tehdy nečekal.

Obrovský problém jsem řešil s produkcí videa, protože jsem je neuměl natáčet ani střihat. Do té doby jsem se věnoval jen samotnému obsahu a vše další kolem tvorby obsahu šlo kolem mě.

Zkrátka situace nenasvědčovala tomu, že se Mladému podnikateli povede uspět. Dneska je situace jiná. Ten rok a půl mě to skutečně živí, dokonce web asi 6násobně překonal moje očekávaní, co se příjmů z něj týče. Vydává min. 2 videa týdně, pronajímá si vlastní studio určené jen na natáčení. Produkce videí je už dnes nastavená tak, že mohu ráno video natočit a odpoledne jej mít na webu. Sledovanost se zvýšila, o webu se více mluví a ačkoliv Mladý podnikatel nikdy nebude a ani nemá být masovka, představuje pro mě tohle všechno úspěch.

Co tomu pomohlo?

1. Mohl jsem se tomu věnovat naplno

Rozdíl mezi dobou, kdy jsem Mladého podnikatele dělal napůl vedle něčeho dalšího, a dobou, kdy se mu věnuji naplno, je zásadní. Více času mi dalo prostor najít mnoho příležitostí a vymyslet hodně věcí, kterým bych se dříve nemohl věnovat. Neumím si představit, jak mohou fungovat projekty, kterým se jejich autor věnuje jen z části. Buď je musí dotovat, nebo je musí dělat opravdu velmi nízkonákladově.

Stoprocentní fokus mi dal možnost se zaměřit i na to důležité. Když děláte i něco vedle toho, nemáte čas se rozvíjet v opravdu důležitých oblastech. Mám třeba feedback od lidí, že se výrazně zlepšila kvalita rozhovorů, což odpovídá i tomu, na co jsem se zaměřil, když jsem se jim začal věnovat naplno. Investoval jsem snad stovky hodin do zlepšení mých moderátorských schopností, které se mi asi přímo finančně nevrátí a dříve bych na ně neměl čas, dneska ale hrají klíčovou roli.

2. Transparentnost

Od začátku o všem píšu. Tento blog zachytil celý příběh Mladého podnikatele. Psal jsem o něm i na sociálních sítích a lidem průběžně ukazoval, čím si musím procházet nebo co jsem musel zvládnout. Změnu, kdy jsem se začal webu věnovat naplno, jsem hned ohlásil veřejně, takže jsem si dal i závazek, který jsem musel splnit.

Na jednu stranu jsem se tím dost otevřel cizím lidem. Dostavila se řada posměšků jak od lidí, kteří snad v životě nic nedokázali, tak i od těch podstatně zkušenějších, než jsem já. Udělal jsem hodně chyb, ale ty mě posunuly dopředu. Odměnou za to vše mi byla podpora od tisíců dalších lidí – každý týden mi přijde několik zpráv, ve kterých mi někdo fandí a přeje mi, ať se daří. A to mě neskutečně nabíjí.

email-vesela-1

Tohle je samozřejmě extrém, ale i takové e-maily mi občas chodí. Každá pozitivní zpráva, ale i tip na zlepšení mi vždy hodně pomůže.

3. První na trhu?

Některé projekty mají tendenci si přivlastňovat vynález kola. Já kolo nevymyslel. Mladý podnikatel nepřišel s videi jako první. I v našem oboru podnikání a marketingu bylo několik projektů, které natáčely videa už dříve. Dovolím si ale tvrdit, že Mladý podnikatel je první, který:

  • drží kadenci videí tak dlouho a jeho fanoušky už dnes ani nenapadne, zda vyjde nové video – protože vyjde,
  • funguje ekonomicky – není dotovaný, je v zelených číslech a profituje, což mu umožňuje investovat do svého rozvoje a vyvíjet se – zároveň je to ale předzvěst toho, že nebude fungovat půl roku,
  • funguje samostatně – Mladý podnikatel dneska není na ničem závislý (vlastně jen na mně) – většina konkurenčních projektů je pouze jednou ze složek marketingu jejich tvůrců, což ovlivňuje jejich obsah, kvalitu a mnoho dalších věcí,
  • nabízí nejvíce videoobsahu v oboru – každý týden vychází minimálně 2 nová videa, což už dohromady tvoří sbírku cca 200 videorozhovorů a podcastů, což je množství inspirace, ve kterém si snad každý najde to své – Mladému podnikateli se také povedlo zásadně zpropagovat podcasty jako takové (hodně lidí je díky němu objevilo a začalo poslouchat, a to i další tvůrce, včetně těch zahraničních).

Mohl bych zmínit řadu dalších specifik, ve kterých je Mladý podnikatel více či méně samostatný. Píšu o tom především proto, že právě tyto věci dopomohly Mladému podnikateli tam, kde dneska je. Jaký to má výsledek demonstruje i to, jaké hosty se daří do rozhovorů v průběhu času zvát – dříve a dnes.

michal-horacek

Michal Horáček coby kandidát na prezidenta a velmi úspěšný podnikatel patří mezi nejvýznamnější hosty Mladého podnikatele.

4. Priority, které nechápete

SEO? To mě nezajímá. Analytika, to teď nechci. Více způsobů monetizace? To nechci řešit. Takhle jsem si odpovídal a dodnes odpovídám na řadu otázek, na které byste asi zprvu odpověděli úplně jinak. Jenomže, když děláte one-man-show projekt, nemůžete dělat všechno. Nemůžete dělat kvalitní rozhovory a ještě všude psát super texty, které budou vyhledávače milovat, hodiny věnovat linkbuildingu a měřit každou pozici ve vyhledávačích.

Musel jsem si určit priority a smířit se s tím, že v řadě oblastí nebudu dobrý. Místo toho jsem se zaměřil na několik málo oblastí:

  • kvalita rozhovorů – snažím se o to, aby právě rozhovory byly to, proč se na Mladého podnikatele lidé vracejí a co jim skutečně pomáhá v jejich podnikání nebo kariéře,
  • peníze – kdyby web nevydělával nic, nemohl bych ho dělat, a proto jsem hledal způsoby, jak jej co nejléle finančně zabezpečit s tím, co už dnes mám,
  • procesy – potřeboval jsem vyladit kompletní produkci videí, aby byla rychlá, co nejméně nákladná, ale kvalitativně dostačující – efektivita se ale promítla třeba i do komunikace s hosty, s fanoušky, s inzerenty a do v podstatě všech dalších oblastí.

Postupem času se priority mění a já se zaměřuji na něco dalšího. Zajímavé u mě ale je, že třeba to SEO, analytiku nebo více způsobů monetizace dodnes skoro neřeším. Cítím, že teď jsou důležitější oblasti, kterým se chci a musím věnovat. Z krátkodobého, ale i dlouhodobého hlediska.

miroslav-udan

Míra Uďan je se svým Shoptetem jedním z nejvýraznějších inzerentů na Mladém podnikateli. Inzeruje na něm opakovaně – v rámci poslední spolupráce dokonce rok v kuse. Právě on a další inzerenti velmi přispěli k tomu, že na Mladém podnikateli mohu tvořit nový obsah a věnovat se třeba i tématům, která nemají takový virální potenciál, ale mohou hodně lidem pomoci.

5. Partnerství

Obrovskou změnou prošel můj přístup k partnerským spolupracím. Dříve jsem web stavěl hlavně na prodeji PR článků a reklamních bannerů na pár týdnů. Většinou se jednalo o jednorázové spolupráce a já to vůbec neřešil.

Dneska s inzerenty více mluvím a snažím se naši spolupráci nastavit tak, aby byla dlouhodobá. Firmy jako Shoptet, Stable.cz, ACOMWARE a další zásadně přispěly k tomu, že Mladý podnikatel je takový, jaký je. Inzerují na něm totiž přes rok a s některými vymýšlíme neustále nové věci.

Můj přístup k obchodní stránce Mladého podnikatele se změnil opravdu v mnoha ohledech. Není to na 3 odstavce. Někdy o tom zkusím napsat samostatný článek.

jirka-chomat-dostupnyadvokat

Dostupný advokát je příkladem projektu, se kterým mě fakt baví spolupracovat. Stojí za ním skvělí lidé, společně dokážeme vymyslet super nápady a zcela otevřeně se bavit o podmínkách a o tom, co se nedaří a jak to zlepšit.

6. Rozhovory

Velmi zásadní ale byla úplně jiná změna – mého přístupu k rozhovorům. Většina novinářů to má tak, že dostane jméno hosta a s ním musí udělat rozhovor. Většinou je jim to diktováno zeshora. Já si vybírám podle sebe a beru jen takové hosty, kteří mě momentálně zajímají.

Rozdíl je v tom, že když jsem dělal rozhovory „na základě poptávky“, nebyly tak dobré jako rozhovory, které dělám proto, že mě opravdu zajímají. Dneska si o někom přečtu v médií a řeknu si „sakra, toho tam chci mít“ a už se těším na naše video. Kolikrát mám napsaný koncept rozhovoru ještě dřív, než ho pozvu.

Jiří Rostecký a Michal Hardyn

Jedno z posledních natáčení. S Michalem Hardynem.

Samozřejmě to tak nejde vždycky. Ale hodně jsem se posunul, když jsem začal chodit do rozhovorů s tím, co mě osobně fakt hodně zajímalo. A ne proto, abych si odškrtnul dalšího hosta.

Pokud máte blog (nebo stačí profil třeba na Facebooku), napište také článek o tom, co váš byznys nakoplo. Nebo to napište do komentářů. Věřím, že to bude dost inspirativní čtení.

17. 7. 2017

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?