17. 7. 2017
Když jsem před rokem a půl začínal dělat Mladého podnikatele naplno, byl stav asi takový: Web skoro nevydělával (pár tisícovek měsíčně), vycházelo 1 video týdně, postprodukci zajišťovala externí firma, takže měl web obrovské náklady, sledovanost byla podstatně nižší a web zdaleka neměl takový „vliv“ jako dnes.
Tehdy nebyla šance se tím uživit. Všechno nasvědčovalo tomu, že to nepůjde. Žít jen z reklamy bylo hodně riskantní pro tak malý web, zvláště v situaci, kdy o dost větší weby vydělávaly o dost méně, než kolik vydělává Mladý podnikatel dneska. To jsem ale tehdy nečekal.
Obrovský problém jsem řešil s produkcí videa, protože jsem je neuměl natáčet ani střihat. Do té doby jsem se věnoval jen samotnému obsahu a vše další kolem tvorby obsahu šlo kolem mě.
Zkrátka situace nenasvědčovala tomu, že se Mladému podnikateli povede uspět. Dneska je situace jiná. Ten rok a půl mě to skutečně živí, dokonce web asi 6násobně překonal moje očekávaní, co se příjmů z něj týče. Vydává min. 2 videa týdně, pronajímá si vlastní studio určené jen na natáčení. Produkce videí je už dnes nastavená tak, že mohu ráno video natočit a odpoledne jej mít na webu. Sledovanost se zvýšila, o webu se více mluví a ačkoliv Mladý podnikatel nikdy nebude a ani nemá být masovka, představuje pro mě tohle všechno úspěch.
Co tomu pomohlo?
Rozdíl mezi dobou, kdy jsem Mladého podnikatele dělal napůl vedle něčeho dalšího, a dobou, kdy se mu věnuji naplno, je zásadní. Více času mi dalo prostor najít mnoho příležitostí a vymyslet hodně věcí, kterým bych se dříve nemohl věnovat. Neumím si představit, jak mohou fungovat projekty, kterým se jejich autor věnuje jen z části. Buď je musí dotovat, nebo je musí dělat opravdu velmi nízkonákladově.
Stoprocentní fokus mi dal možnost se zaměřit i na to důležité. Když děláte i něco vedle toho, nemáte čas se rozvíjet v opravdu důležitých oblastech. Mám třeba feedback od lidí, že se výrazně zlepšila kvalita rozhovorů, což odpovídá i tomu, na co jsem se zaměřil, když jsem se jim začal věnovat naplno. Investoval jsem snad stovky hodin do zlepšení mých moderátorských schopností, které se mi asi přímo finančně nevrátí a dříve bych na ně neměl čas, dneska ale hrají klíčovou roli.
Od začátku o všem píšu. Tento blog zachytil celý příběh Mladého podnikatele. Psal jsem o něm i na sociálních sítích a lidem průběžně ukazoval, čím si musím procházet nebo co jsem musel zvládnout. Změnu, kdy jsem se začal webu věnovat naplno, jsem hned ohlásil veřejně, takže jsem si dal i závazek, který jsem musel splnit.
Na jednu stranu jsem se tím dost otevřel cizím lidem. Dostavila se řada posměšků jak od lidí, kteří snad v životě nic nedokázali, tak i od těch podstatně zkušenějších, než jsem já. Udělal jsem hodně chyb, ale ty mě posunuly dopředu. Odměnou za to vše mi byla podpora od tisíců dalších lidí – každý týden mi přijde několik zpráv, ve kterých mi někdo fandí a přeje mi, ať se daří. A to mě neskutečně nabíjí.
Tohle je samozřejmě extrém, ale i takové e-maily mi občas chodí. Každá pozitivní zpráva, ale i tip na zlepšení mi vždy hodně pomůže.
Některé projekty mají tendenci si přivlastňovat vynález kola. Já kolo nevymyslel. Mladý podnikatel nepřišel s videi jako první. I v našem oboru podnikání a marketingu bylo několik projektů, které natáčely videa už dříve. Dovolím si ale tvrdit, že Mladý podnikatel je první, který:
Mohl bych zmínit řadu dalších specifik, ve kterých je Mladý podnikatel více či méně samostatný. Píšu o tom především proto, že právě tyto věci dopomohly Mladému podnikateli tam, kde dneska je. Jaký to má výsledek demonstruje i to, jaké hosty se daří do rozhovorů v průběhu času zvát – dříve a dnes.
Michal Horáček coby kandidát na prezidenta a velmi úspěšný podnikatel patří mezi nejvýznamnější hosty Mladého podnikatele.
SEO? To mě nezajímá. Analytika, to teď nechci. Více způsobů monetizace? To nechci řešit. Takhle jsem si odpovídal a dodnes odpovídám na řadu otázek, na které byste asi zprvu odpověděli úplně jinak. Jenomže, když děláte one-man-show projekt, nemůžete dělat všechno. Nemůžete dělat kvalitní rozhovory a ještě všude psát super texty, které budou vyhledávače milovat, hodiny věnovat linkbuildingu a měřit každou pozici ve vyhledávačích.
Musel jsem si určit priority a smířit se s tím, že v řadě oblastí nebudu dobrý. Místo toho jsem se zaměřil na několik málo oblastí:
Postupem času se priority mění a já se zaměřuji na něco dalšího. Zajímavé u mě ale je, že třeba to SEO, analytiku nebo více způsobů monetizace dodnes skoro neřeším. Cítím, že teď jsou důležitější oblasti, kterým se chci a musím věnovat. Z krátkodobého, ale i dlouhodobého hlediska.
Míra Uďan je se svým Shoptetem jedním z nejvýraznějších inzerentů na Mladém podnikateli. Inzeruje na něm opakovaně – v rámci poslední spolupráce dokonce rok v kuse. Právě on a další inzerenti velmi přispěli k tomu, že na Mladém podnikateli mohu tvořit nový obsah a věnovat se třeba i tématům, která nemají takový virální potenciál, ale mohou hodně lidem pomoci.
Obrovskou změnou prošel můj přístup k partnerským spolupracím. Dříve jsem web stavěl hlavně na prodeji PR článků a reklamních bannerů na pár týdnů. Většinou se jednalo o jednorázové spolupráce a já to vůbec neřešil.
Dneska s inzerenty více mluvím a snažím se naši spolupráci nastavit tak, aby byla dlouhodobá. Firmy jako Shoptet, Stable.cz, ACOMWARE a další zásadně přispěly k tomu, že Mladý podnikatel je takový, jaký je. Inzerují na něm totiž přes rok a s některými vymýšlíme neustále nové věci.
Můj přístup k obchodní stránce Mladého podnikatele se změnil opravdu v mnoha ohledech. Není to na 3 odstavce. Někdy o tom zkusím napsat samostatný článek.
Dostupný advokát je příkladem projektu, se kterým mě fakt baví spolupracovat. Stojí za ním skvělí lidé, společně dokážeme vymyslet super nápady a zcela otevřeně se bavit o podmínkách a o tom, co se nedaří a jak to zlepšit.
Velmi zásadní ale byla úplně jiná změna – mého přístupu k rozhovorům. Většina novinářů to má tak, že dostane jméno hosta a s ním musí udělat rozhovor. Většinou je jim to diktováno zeshora. Já si vybírám podle sebe a beru jen takové hosty, kteří mě momentálně zajímají.
Rozdíl je v tom, že když jsem dělal rozhovory „na základě poptávky“, nebyly tak dobré jako rozhovory, které dělám proto, že mě opravdu zajímají. Dneska si o někom přečtu v médií a řeknu si „sakra, toho tam chci mít“ a už se těším na naše video. Kolikrát mám napsaný koncept rozhovoru ještě dřív, než ho pozvu.
Jedno z posledních natáčení. S Michalem Hardynem.
Samozřejmě to tak nejde vždycky. Ale hodně jsem se posunul, když jsem začal chodit do rozhovorů s tím, co mě osobně fakt hodně zajímalo. A ne proto, abych si odškrtnul dalšího hosta.
Pokud máte blog (nebo stačí profil třeba na Facebooku), napište také článek o tom, co váš byznys nakoplo. Nebo to napište do komentářů. Věřím, že to bude dost inspirativní čtení.
17. 7. 2017
Co na můj článek říkáte vy?