17. 12. 2018
Je zvláštní pocit, říkat to v 25 letech, ale je to tak. V roce 2018 jsem měl jeden hlavní cíl – vzdělávat a inspirovat ostatní. Zaměřil jsem se na celkem 4 projekty, kterým jsem letos věnoval nejvíce času a energie. V tomto článku bych vám rád ukázal, které to jsou a co jsem se díky nim naučil.
Když se ohlédnu za mojí podnikatelskou cestou, tak vidím, jak se průběžně měnily moje priority. Když jsem na základní škole začínal vytvářet první projekty na internetu, hnala mě touha něco velkého dokázat. Když jsem potom na střední začal vydělávat první větší peníze, chtěl jsem jich vydělávat ještě více a být úspěšný.
Moje první firma byla postavena na egu a na snaze na tom všem vybudovat něco, co bude prosperovat a růst, aniž bych se zamyslel nad tím, zda je to to, po čem skutečně toužím. Zpětně mě ani nepřekvapuje, že firma neuspěla a já si při jejím budování akorát pochroumal zdraví.
Vydal jsem se tedy úplně jiným směrem. Chtěl jsem inspirovat ostatní a pomáhat jim růst. To mě naplňovalo, a tak jsem rozjel MladýPodnikatel.cz a vytvořil z něj největší český videocast a podcast o podnikání a marketingu.
MladýPodnikatel.cz navštívila už řada úspěšných osobností. Jednou z nich byl i Marian Jelínek.
Ze začátku mě opět hnala touha být nejlepší. Dělat nejlepší rozhovory, mít nejlepší články, nahrávat nejlepší podcasty. Jenomže postupem času mi došlo, že na tomhle vlastně nezaleží a že i někdo mnohem horší než já může lidem pozitivně měnit životy, podporovat komunity a svou prací pomáhat.
Došlo mi, jak obrovskou sílu jsem získal. Spočívá v tom, že mi lidé naslouchají, že mi věnují svůj čas a že z mé práce čerpají inspiraci. Moje priority se tak znovu změnily, protože jsem si uvědomil hodnotu mých zkušeností a rozhodl se je předávat dál.
V roce 2018 moje práce objektivně inspirovala stovky tisíc lidí. Jsou mezi nimi podnikatelé, marketéři, manažeři, freelanceři, zakladatelé startupů a další lidé, kteří čtou moje články, sledují moje videa a poslouchají moje podcasty. Jsou mezi nimi i stovky studentů, pro které jsem přednášel na středních a vysokých školách v několika městech. Jsou mezi nimi stovky lidí, kteří navštívili moje off-line akce a přišli se inspirovat navzájem. A jsou mezi nimi i neziskovky, kterým jsem letos pomohl vytvářet zážitky, hodnoty a naději pro stovky dětí napříč celým Českem.
Videa, podcasty, články. To zdaleka není všechno, co dnes představuje MladýPodnikatel.cz a co dělám.
Moc bych si přál, aby tento článek nebyl jen ohlédnutím za mými úspěchy, ale aby se stal i inspirací pro váš rok 2019 a abyste třeba i vy vytvořili něco pro ostatní, budovali a podporovali komunity a abyste se pokusili někomu změnit život k lepšímu. Nebudu zde vyprávět příběhy, jak jsem konkrétním lidem změnil život já. To musí vyprávět přímo oni. Ale chci vám ukázat, co všechno je možné a jak to můžete udělat i vy.
Jedním z našich velmi špatných návyků je neustálé stěžování si na ostatní. Často poukazujeme na to, jak něco ostatní dělají špatně, jak nad něčím špatně přemýšlí, jak se nechají snadno oklamat a jak jsou ovlivněni nekvalitními informacemi. Bohužel většina z nás neudělá vůbec nic pro to, aby to změnila.
Já se o to pokouším. V uplynulém roce jsem navštívil řadu středních a vysokých škol a se studenty si na nich povídal nejen o podnikání, ale obecně o životě, hodnotách a o tom, jaké největší chyby jsem doposud udělal a jak se jim oni mohou vyhnout.
Jedna z přednášek mimo Prahu – v Hradci Králové v rámci projektu #SdílejZkušenost. Po přednášce za mnou přišel jeden ze studentů a řekl mi: „Mám podobný příběh jako ty. Taky mě šikanovali.“
Nejčastěji jsem přednášel na školách z „mého oboru“, tedy na školách s podnikatelským nebo obchodním/ekonomickým zaměřením. Ani jedna z přednášek nebyla stejná. Všechny byly zcela unikátní, některé se mi povedly, jiné bych příště vedl jinak. Ve všech jsem ale studentům předal praktické zkušenosti, které mi pomohly dojít až sem a které mohou využít také.
Mým největším zážitkem byla přednáška pro studenty na VŠE v Praze. Byli stejně staří jako já a přede mnou pro ně přednášela řada úspěšných osobností. Hodinu před přednáškou jsem nervózní chodil kolem školy a snažil se nemyslet na všechny černé scénáře, které mě napadly. Po přednášce za mnou přišli někteří studenti a začali mi říkat svoje příběhy a žádat mě o radu. Nejvíc mě ale dojaly ohlasy na přednášku. Všichni studenti museli napsat svoje hodnocení, která mi potom přišla na e-mail. Několik studentů v nich napsalo, že to byla nejlepší přednáška, kterou na VŠE zatím slyšeli! To jsem absolutně nečekal. Nejvíce se mi líbily tyto ohlasy (autoři mi dali svolení je zveřejnit):
Je pro mě strašně důležité sdílet svoje zkušenosti se studenty. Na můj věk jsem toho v pracovním životě zažil už hodně a mohu je podpořit v plnění jejich snů. S mnoha studenty jsem se sešel i jednotlivě a s některými jsem v dlouhodobém kontaktu. Naučil jsem se, že doslova každá praktická zkušenost může těm mladým lidem změnit život. Může rozbourat to, jak doposud vnímali byznys, kariéru nebo život jako takový. A může jim dát obrovský impulz do dalšího jednání.
I vy můžete přednášet. Nejjednodušší je přihlásit se třeba do projektu Můžeš podnikat, který vám zprostředkuje přednášky na středních školách. Také můžete oslovit své známé a zeptat se jich, zda můžete přijít na jejich školu a udělat tam vlastní přednášku. Tak to dělám já a funguje to skvěle. Je nesmysl čekat na to, až si vás všimnou a pozvou vás sami. Za tu dobu můžete změnit život mnoha mladým lidem a usínat s pocitem, že jste udělali něco, co mělo obrovský smysl. Začněte, teď hned. Klidně mi napište a já vás propojím s lidmi, kteří vám začít pomohou.
Zkuste se teď zastavit a zamyslet. Vzpomeňte si na to všechno, co jste doposud dokázali v práci. Jaké firmy jste vybudovali, kolik peněz jste dokázali vydělat, kolikrát jste narušili status quo nebo na jakých projektech jste pracovali ve vaší firmě. Prostě co všechno jste dokázali, kolik úsilí to stálo a kolik talentu jste při tom museli zúročit.
No a teď si představte, že byste to samé udělali ve světě dobročinných organizací. Ne v tom světě byznysu, kde jsou mraky konkurence, milion lidí se tlačí na vaše místo a vy musíte někomu plnit excelovou tabulku co nejlepšími čísly. Představte si svůj vlastní talent v tom světě, kde taková konkurence není, kde zítra můžete někam jet a ihned někomu změnit život. Ze dne na den můžete měnit svět k lepšímu, pomáhat dětem, pomáhat seniorům, pomáhat přírodě, pomáhat zvířatům, prostě dělat úplně cokoliv, čemu věříte. A hlavně, pro všechny ty výsledky nemusíte jít tak daleko jako v tom tvrdém světě peněz.
Já jsem díky MladýPodnikatel.cz získal spoustu kontaktů a zkušeností, které dnes aktivně zužitkovávám v neziskových organizacích. Snažím se jim otevírat dveře ve firmách, propojovat je se správnými lidmi, ukazovat jim nový úhel pohledu a sám pro ně i fyzicky pracovat. Takto jsem v uplynulém roce přednášel pro řadu dětí z velmi špatných podmínek, pro děti bez rodičů, nemocné děti nebo jiné děti, kteří neměly v životě takové štěstí.
Nejvíce jsem pomáhal – dovolím si říci naší – neziskovce Radost dětem, ve které pomáháme onkologicky, hematologicky a jinak nemocným dětem, dětem z dětských domovů, dětem s onemocněním kůže ichtyóza a dalším dětem, kteří naši pomoc potřebují.
Koupili jsme hračky a udělali jim tak radost. Přivedli jsme za nimi slavné osobnosti a splnili jim tak sen. Pomohli jsme jim financovat léčbu, léčebné pomůcky nebo cokoliv, co jim pomůže zvládat jejich trápení. Dodnes si pamatuji na obrázek, který mi namalovaly dvě děti, kterým jsem mohl zaplatit letní tábor, protože jejich rodiče jsou ve velmi špatné finanční situaci. Ten obrázek si budu pamatovat celý život.
Společně s Radostí dětem jsme uspořádali Vánoční odpoledne, na kterém se sjely děti z nemocnic a dětských domovů z celého Česka. Připravili jsme pro ně bohatý program a spoustu představení. Dostaly od nás (a hlavně od našich sponzorů) strašně moc hraček. Dětí přijelo bezmála 6 stovek a já o půlnoci po skončení akce plný energie natočil toto video:
Právě teď v tuhle chvíli vás někde potřebují. Nedávejte lajky, nepište hezké komentáře a neposílejte srdíčka. Máme obrovský problém, a to právě v tom, že pomoc mnoha lidí, jako jste vy, se smrskla na stisknutí jednoho bezvýznamného tlačítka na internetu. Ale to nestačí. Znám spoustu neziskovek a všechny spojuje jedno. Nepotřebují lajky ani komentáře. Potřebují prachy. Potřebují lidskou práci. Potřebují váš skutečný zájem a ne tu setinu vteřiny, co na něco kliknete a vůbec nic se nestane.
Najděte si libovolnou neziskovku. Napište jí a jděte jí pomoct. Pokud nemůžete poslat peníze, otevřete jí dveře u vašeho šéfa, u vašich známých nebo někde jinde. Poskytněte jim vaše služby zadarmo. Věnujte jim svůj čas a předejte jim svoje know-how. Nebo jděte na jejich akce a pomozte jim s přípravami. Zkrátka něco udělejte. Cokoliv.
Pokud chcete pomoct nám, koukněte na stránky Radosti dětem. I stovka se počítá, protože často právě stovka na něco chybí. Pomůže nám ale cokoliv dalšího – potřebujeme pomoct s PR, marketingem, organizací eventů, potřebujeme hračky pro děti, léčebné pomůcky, další pomocné síly, reklamu kdekoliv, prostě cokoliv, co nám umožní udělat radost dětem.
Reakce Jana Kočvary na jeden z mých příspěvků o tom, co všechno dneska dělám. Zprávu mi dovolil zveřejnit.
Tohle všechno, o čem píši, bych nemohl dělat bez MladýPodnikatel.cz a všech lidí a partnerů, kteří mě v jeho tvorbě podporují. MladýPodnikatel.cz mi dává kromě těch kontaktů a zkušeností také svobodu a příležitost věnovat se dalším projektům. Nic z toho, o čem jsem doposud napsal, mi nevydělává ani jednu korunu. Všechny přednášky a všechen ten čas pro studenty, neziskovky a další lidi není zaplacen penězi. A MladýPodnikatel.cz a to, že mě v něm podporujete, mi dává prostor tohle dělat a pomáhat ostatním.
MladýPodnikatel.cz už tak dávno není jen o videích, podcastech a článcích. Je o tom všem, o čem zde píši a co dělám. Zhlédnutím každého videa, přehráním každého podcastu, přečtením každého článku, sdílením mého obsahu dál a v případě partnerů i naší spoluprací mi v tom všem umožňujete pokračovat a sami se tak na tom podílíte.
V roce 2018 MladýPodnikatel.cz inspiroval stovky tisíc lidí napříč Českem a Slovenskem. Natočil jsem na něj dalších asi 150 videorozhovorů s úžasnými osobnostmi a pomohl tak odvyprávět příběhy, které se pro mnoho lidí staly inspirací. Už dávno MladýPodnikatel.cz nesledují jen začínající podnikatelé. Stal se také zdrojem inspirace pro zkušené byznysmeny z jedné strany, ale i pro ty studenty a neziskovky ze strany druhé.
„Videorozhovory na serveru MladýPodnikatel.cz mě baví, proto je sleduji pravidelně, a v Avastu rozhodně nejsem jediný. Jsou často inspirativní a jdou do hloubky. Od počátku se úroveň pořadu a kvalita rozhovorů neskutečně posunula. Rozhodně je doporučuji sledovat každému, koho zajímá online marketing a podnikání obecně.“ – Tomáš Janů, ředitel e-commerce Avastu
I v tomto roce jsem mnohokrát stál před velmi těžkým rozhodnutím. Musel jsem se rozhodnout o tom, zda vytvářet obsah, který bude mít co největší sledovanost, nejvíce lidí ho bude sdílet a mně možná pomůže vydělat nejvíce peněz, nebo zda jít cestou myšlenek, kterým věřím, obsahu, který má mnohem vyšší hodnotu, a příběhů méně známých lidí, které ale stojí za to vyprávět. Vybral jsem tu druhou cestu.
Stejně tak jsem stál před rozhodnutím, zda MladýPodnikatel.cz prodat. Poprvé v mém životě jsem měl na stole sedmimístnou nabídku. Dokonce dvakrát. V obou případech bych se neskutečně posunul dál, a to jak profesně, tak i finančně. Jenomže v obou případech bych se také zavázal k něčemu, co by mi bránilo dělat všechny ty věci kolem. Neměl bych prostor jezdit po školách, pomáhat neziskovkám a věnovat tolik času aktivitám, které byznys nedělají, ale kterým věřím. MladýPodnikatel.cz by se navždy změnil. Stejně jako já. Proto jsem obě nabídky odmítl.
Pomohlo mi to ustálit si priority. Přijít na to, co je pro mě vlastně důležité. Miliony jsem na tom nevydělal, ale ty nabídky pro mě nakonec měly mnohem větší hodnotu právě v tom, jak mě naučily přemýšlet. Dokázal jsem odolat tomu nutkání dělat věci jen pro peníze, porazit ego a chtíč a jít dál cestou, která má mnohem větší smysl.
Možná si brzy řeknu, že jsem udělal chybu. Dnes mě podporuje řada firem, ale nemusí to tak být navždy. Díky tomu, že inzerují na MladýPodnikatel.cz, mohu pokračovat v jeho budování. Pokud jednou přestanou, budu s tím muset skončit a zpětně se ukáže, že jsem ty nabídky odmítat neměl.
Jenomže my nemůžeme být otroky budoucnosti. Musíme čelit každodenním situacím a v nich dělat rozhodnutí, kterým věříme právě teď nejvíc. Já dnes vím, že jsem udělal dobře a že udělám maximum, aby tento příběh pokračoval dál a aby MladýPodnikatel.cz nebyl jen web s videi, ale obrovský zdroj podpory ostatních lidí a inspirace pro každého, kdo o ni stojí.
Dovolte mi tady poděkovat těm lidem a firmám, které u mě inzerují a díky kterým mohu psát tyto řádky. Bude to jen chvilka. Díky Tomášovi Fialovi ze Stable.cz, se kterým sdílím pohled na svět, máme velmi podobné hodnoty a každou chvíli s ním si velmi užívám. Díky Mírovi Uďanovi, Radkovi Hudákovi a celému Shoptetu, který osobně považuji za extrémně kvalitní produkt, který pomáhá lidem začít podnikat a ve kterém mám obrovskou důvěru. Díky Marcelovi Martínkovi z počítače24.cz, kterému když zavolám, že potřebuji notebook pro nějaké dítě v nemocnici, tak mi Marcel za chvíli volá zpátky, že si jej mohu vyzvednout. Díky Jardovi Vidimovi z eVisions.cz, což je agentura s jednou z nejlepších vnitřních kultur, kterou znám. Je plná mladých a neskutečně talentovaných lidí, jako je třeba Milan Fiala, Petr Hlaváč, Diana Zadáková a další. A já s nimi mohu tvořit nový obsah a mohu s nimi spolupracovat. Díky Petrovi Skondrojanisovi, který je mým obrovským vzorem v podnikání. Když mi vypráví, jak buduje COCUMA.cz, přijde mi, že vypráví o tom, jak přemýšlím já nad tvorbou MladýPodnikatel.cz. Moc si přeji, aby nám naše spolupráce vydržela co nejdéle a aby se co nejvíce prohloubila. Stejně tak děkuji Michalovi Koubkovi z IdeaSupport.cz, což je největší frajer na firemní finance a plánování, kterého znám. Je s ním úžasná spolupráce a mě baví každé video, které spolu vytváříme a které podnikatelům pomáhá lépe řídit svoje firmy.
Děkuji všem dalším. Třeba Lukášovi Jelínkovi z Freelance.cz, který sdružuje podnikatele na volné noze, Martinovi Chytrému, který má misi usnadnit lidem nákup venkovní reklamy a buduje pro to portál mojeBillboardy.cz, Jirkovi Vicherkovi z FenekPR, Ondrovi Preussovi a Jardovi Baierovi z DostupnýAdvokát.cz, Danovi Kafkovi, Leoši Špachtovi, Kláře Mackové a celé agentuře Fragile.cz, Dominikovi Řihákovi z TOP-obaly.cz a mnoha dalším.
Díky moc vám všem. Mám obrovské štěstí, že pro mě nejste jen obchodní partneři, ale lidé, kterým sám upřímně věřím, jste pro mě inspirací a já se můžu doslova pochlubit tím, že zrovna vy na MladýPodnikatel.cz inzerujete. Řadu z vás jsem si vybral, odmítl jsem vaše konkurenty a moc si přeji, abychom spolupracovali co nejdéle.
Nastartovat podnikání
„Spolupráce s MladýPodnikatel.cz mi pomohla nastartovat mé podnikání. I když jsem zpočátku nevěděl, jak oslovit potenciální zákazníky, Jirka Rostecký mi pomohl najít formát, ve kterém jsem se postupně našel. Hned první společné video mi přivedlo 5 nových zákazníků. S některými z nich spolupracuji dodnes a jsou mezi nimi i velké firmy jako například můj bývalý zaměstnavatel. Kromě videí spolupracuji s MladýPodnikatel.cz i na oborově zaměřených konferencích (E-shop Klub, Freelance Klub), které považuji za unikátní možnost získat zkušenosti a know-how přímo od podnikatelů z různých oborů. Mám sice skoro 15 let praxe ve finančním řízení, ale zjišťuji, že se stále mám, co učit. Rozhodně chci ve spolupráci s MladýPodnikatel.cz pokračovat i do budoucna. Neznám jiný podobně zaměřený projekt. Ačkoliv má v názvu slovo „mladý“, sledují ho krom začátečníků i zkušení podnikatelé, investoři a manažeři velkých firem. Jsem rád, že se na něm mohu podílet.“
Michal Koubek – zakladatel IdeaSupport.cz
V roce 2018 udělal MladýPodnikatel.cz velký krok ze světa internetu do světa off-line akcí. V tom nejhorším ročním období (v létě) jsem se rozhodl uspořádat první vlastní konferenci. Nazval jsem ji E-shop Klub a chtěl jsem ji udělat jinak, než jak znáte většinu konferencí v Česku. Ty většinou tvoří firmy, které si na nich chtějí především zpropagovat svoje služby a oslovit nové klienty. Nebo je tvoří proto, aby vydělaly co nejvíce peněz na vstupenkách, a tak se je snaží prodat co nejvíce lidem. Výsledkem je často dost povrchní, většinou také hodně komerční obsah, který vám toho moc nedá.
Já bych to chtěl změnit a ukázat pořadatelům akcí, že se to dá dělat i jinak. E-shop Klub jsem rozjel tak, že jsem napsal zakladatelům a šéfům internetových obchodů a pozval je na bezejmennou akci, která neměla ani vlastní web (dokonce ani podstránku nebo článek na webu), neměla žádný marketing, ustálený program a ještě byla v létě, kdy se prý konference dělat nemají.
Přijelo 15 lidí. Přesně to jsem chtěl. Můj cíl bylo vytvořit komunitu, nikoliv konferenci – dav lidí, kteří se navzájem nikdy nemohou poznat. Chtěl jsem jim v komorní atmosféře umožnit sdílet svoje zkušenosti, know-how, vyprávět svoje příběhy a diskutovat o společných tématech.
E-shop Klub si získal neskutečně pozitivní reference. Mnozí jej označují za nejlepší akci pro e-shopy v Česku. Drtivá většina účastníků se zúčastňuje všech setkání E-shop Klubu, protože jej pořádáme pravidelně každý měsíc nebo dva.
Na místě vytvářím rozhovor s vybraným hostem. Tím je vždy zakladatel nebo šéf nějakého e-shopu. Jednou je to větší e-shop, jindy zase menší. Často setkání pořádáme přímo v prostorách firmy, o které se v rozhovoru bavíme, takže se účastníci, mezi které pouštíme striktně jen samotné e-shopaře a pár partnerů, kteří mě v tom podporují, podívají i na místa, jako jsou sklady, kanceláře firem apod.
Ten rozhovor je jiný, než jaký ode mne znáte. Nemoderuji jej celý sám. Otázky po celou dobu pokládají sami účastníci, což je pro mě obrovská výzva, protože je k tomu musím umět motivovat, musím zvládnout diskuzi řídit, aby měla přehledný průběh, a musím vnímat emoce a náladu publika a podle toho rozhovor průběžně přizpůsobovat. Nikdo nic neprodává, nikdo nic nenabízí, nikdo si nedělá selfpromo.
Udělat něco jednou, je těžké. Zopakovat to, může být ještě těžší. Proto E-shop Klub proběhl už pětkrát a já se rozhodl zopakovat jej i pro další komunity, které dnes MladýPodnikatel.cz oslovuje. A tak vznikl Freelance Klub pro profesionály na volné noze a Startup Klubu pro lidi ze startupového prostředí. Všechny akce se vyvedly, povedlo se v nich vytvořit podobnou, velmi otevřenou a přátelskou atmosféru, a předat účastníkům kvalitní know-how. Často jsme rozebírali i dost citlivé informace – peníze, byznys modely, interní procesy, prodejní postupy, odměňování zaměstnanců, osobní životy podnikatelů a mnoho dalšího.
Off-line akce jsou dnes důležitou součástí MladýPodnikatel.cz. Umožňují mi lidem předávat ještě více know-how a inspirace, a to v té nejčistší formě, jaká je podle mě možná. Na místě se účastníci potkají s vybranými lidmi, kteří řeší podobné výzvy jako oni. Mohou společně začít spolupracovat, předat si zkušenosti a vyměnit si kontakty. Mohou se na cokoliv zeptat, nadhodit svoje problémy, říct svůj názor (i když je opačný) a probrat témata, která skutečně na žádné jiné akci nikdy neuslyšíte.
Rozhovor se CEO Yieldiga Davidem Klečkou při prvním Startup Klubu, který se odehrál v centrále Mitonu.
Věřím tomu, že i po vzoru MladýPodnikatel.cz začne stále více firem pořádat vlastní komorní akce a budou tak budovat a podporovat vlastní komunity. Musel jsem se opět odprostit od vlastního ega a jakožto moderátor přenechat řízení rozhovoru všem ostatním. Musel jsem se naučit vnímat emoce desítek lidí najednou a ano, umět dokonce zakřičet, když si najednou mnohem zkušenější lidé než já začnou skákat do řeči a diskuze přestane být přehledná. Musel jsem upustit od toho nutkání pyšnit se tím, že dělám akce pro stovky nebo tisíce lidí a mám na nich obrovské partnery, kteří mi tam budou něco prodávat. Místo toho mám malé akce, málo lidí, ale mám mnohem lepší příběhy:
Stačilo se zeptat
„E-shop Klub je skvělý projekt. Atmosféra, kterou každé setkání má, je jedinečná. Diskuze jsou velmi otevřené, plné cenných informací, zkušeností a rad do života e-shopaře. Vždy ve velmi přátelském duchu. Pokaždé odcházím s plnou hlavou nápadů a s dalšími novými kontakty. Velmi mi dalo hned první setkání, kterého jsem se zúčastnila v létě ve skladu bratrů Pěničků z firmy TisknuLevně.cz, kteří byli Jirkou i ostatními vyzpovídáni, otevřeně mluvili o jejich podnikání a nabídli své volné kapacity ve skladu. Byli jsme v té době s Promaledobrodruhy.cz v situaci, kdy se na nás valilo velké množství zimního zboží, které jsme při našem velkém nárůstu neměli, kam dát. Dnes po 3 měsících ze skladu TisknuLevně.cz expedujeme část objednávek. Velké díky za to patří Jirkovi, který se mě tenkrát při příchodu zeptal, s čím bych potřebovala pomoci a poslal mě za Michalem Pěničkou. Další člen, kterým je skvělý člověk, kouč, marketér a dnes kamarád Michal Finta, nám zase velmi pomohl s rozborem fungováním celého týmu. Otevřel mi v mnohém oči a vyčistil vzduch. Moc za to děkuji a těším se na další inspirativní setkání.“
Eva Stroupková – zakladatelka Promaledobrodruhy.cz
Udělejte to taky! Vytvářejte komunity lidí s podobnými zájmy a umožněte jim navzájem sdílet svoje příběhy a know-how. Zaměřte se na kvalitu. Snažte se jim dodat to nejlepší, i když toho nebude hodně. Vykašlete se na to, že musíte být nejlepší, nejuznávanější, že na tom musíte rychle co nejvíc vydělat a udělat si na tom co největší reklamu. Mějte na prvním místě ty lidi, pro které to děláte. Pak se vám stane třeba to, že ti lidé za vámi pojedou i přes celou republiku do nějakého skladu kus za Prahou, stráví tam s vámi den, zaplatí vám za to a sami tam budou tvořit ten obsah svými dotazy a zkušenostmi, které tam zmíní.
To všechno pro to, že ve vás mají důvěru a věří tomu, co děláte. Jenomže tu důvěru nezískáte, pokud je nebudete mít na prvním místě a pokud jim skutečně nebudete chtít pomoct.
I takhle vypadají E-shop Kluby. Sedíme namačkaní na sobě, je nám zima, jsme v bundách a ve skladu, který nejde vytopit, rozebíráme největší faily Giftisima.
Díky moc všem účastníkům, kteří na moje akce chodí. Každého z vás si snažím vždy důkladně nastudovat a připravit se tak, aby pro vás konkrétně měla akce co největší přínos. Vážím si vašeho času, kterého vím, že nemáte nazbyt. Díky také moc partnerům mých akcí, a to zejména Martinovi Henychovi z AW-Dev a Martinovi Lonskému z ApuTime. Vy jste podpořili doposud všechny moje akce a já jim díky vám mohu věnovat mnohem více času a udělat je ještě lépe, než jak bych mohl bez vás.
A díky nejlepšímu fotografovi na světě, kterým je ve skutečnosti markeťák jako poleno Jirka Chomát, máme všechny ty parádní fotky, které mi tak dělají radost. Díky Jirko!
Víte, na začátku jsem vám vlastně lhal. Nepracoval jsem na 4 projektech, ale na 5. Něco chystám. Chci zrealizovat myšlenku, která propojuje všechno to, co dělám a co umím. Podpoří ještě mnohem více lidí, představí vám nové příběhy, ukáže vám nová zákoutí toho světa kolem nás a řekne vám spoustu věcí, které jste nevěděli. Nechci zatím říkat, co to bude. Mohu jen napovědět, že firmy, školy a neziskovky nejsou to jediné, kde mohu uplatnit svoje know-how a svůj vliv. Jsou to taky třeba složky IZS a mnoho dalších institucí, které denně zachraňují a mění životy lidem, jako jsme my.
Držte mi palce, aby se to povedlo. Snad to bude už brzy.
Oukej, pokud vám to nestačilo a furt ještě nechcete něco podobného udělat v roce 2019 i vy, tak pár příběhů přidám. Je strašně těžké textem člověka nadchnout a motivovat ho k činům. Tak třeba pomůže, když vás seznámím s pár lidmi:
Já o těchto příbězích běžně nikde nepíši ani nemluvím. Zmiňovat příběhy lidí, kteří díky MladýPodnikatel.cz začali podnikat nebo díky němu na něco přišli a někam je to posunulo, je zbytečné, protože to chápu jako nezbytný cíl mé práce. Kdyby se to nedělo, všechna ta videa a všechny ty podcasty by byly zbytečné. Děje se to ale neustále, i tak ale všechny ty příběhy z aktivit kolem toho samozřejmostí nejsou. Mohl bych to nedělat a jít si jen svou cestou. Ale já chci, aby se mnou šlo více lidí a abychom společně rostli, byli šťastní a abychom se navzájem podporovali. Proto to dělám, proto jsem tomu věnoval tento článek, proto se snažím jít příkladem.
Jděte jím i vy. Máme před sebou rok 2019 a v něm toho můžeme spoustu dokázat. Vy i já máme obrovskou moc a je jen na nás, jak ji využijeme.
Díky moc za to, že jste si přečetli příklady, jak jí využívám já.
Díky moc za to, že mě sledujete a podporujete.
Přeji vám úspěšný rok 2019 a ten zatraceně dobrej pocit z podobného článku, který si můžete dovolit napsat.
17. 12. 2018
Slušná práca! Tu je vidno, že keď každý deň človek na niečom tvrdo (a zo srdca) maká, tak tie výsledky sa dostavia. Inak byť Tebou, tak MP ešte za 7 miestnu čiastku nepredávam a počkám na nejakú 8 miestnu 🙂 Pridávam aj svoj reportík: https://www.chodelka.sk/rok-2018/
Ahoj Jirko, díky za velmi zajímavý report. Skvělé sledovat ten tvůj příběh a posun každý rok. Vypadá to, že to máš vše u sebe velmi dobře nastavené.
Díky tvé usilovné práci jsem mohl letos poznat opět spoustu podnikatelských příběhů a lidí ze zajímavých firem. Jsem pravidelným čtenářem a posluchačem podcastů.
Ať se ti daří ve 2019!
Také doplňují své shrnutí, i když vedle toho tvého si skoro říkám, že bych mohl ještě pořádně zabrat v řadě oblastí…
https://www.hardyn.cz/shrnuti-roku-2018/
Ahoj!