25. 1. 2014
Minulý čtvrtek jsem se zúčastnil Digital Summitu, pořádaného v pražském Kongresovém centru Firmou 2.0 a deníkem E15 Mladé fronty. Vstupenka stála necelé 4000 Kč, ale já platit nemusel, neboť jsem od SmartEmailingu dostal bezplatnou pozvánku. Ačkoliv jsem měl určité pochybnosti, rozhodl jsem se zúčastnit.
Akce pro mne byla výzvou. Nejsem příliš velkým fanouškem infopodnikání tak, jak je v Česku prezentováno. Většina infoproduktů podle mě nestojí za pozornost a po zhlédnutí videí z Milionového impéria Živě mi bylo nevolno. Přesto jsem na pozvání kývl, protože jsem zde viděl možnost získání nových kontaktů a chtěl jsem na vlastní kůži vyzkoušet to, co sám kritizuji a čemu nevěřím. Jak na pořádání takové konference mnozí reagovali, demonstruje dnešní tweet Lukáše Pítry:
Kde jsou nějaké recenze z revoluční konference Digital Summit 2014 digitálního lídra Kirše?! Kolik se prodalo hrnců a výhodných smluv?
— Lukáš Pítra (@Lukaspitra) January 25, 2014
Na celou konferenci se mohu dívat dvěma pohledy – pohledem člověka, co přeci jen už něco málo zkušeností s podnikáním na internetu nasbíral, nebo pohledem člověka, co zatím zkušenosti nemá žádné. Pokud začnu pohledem zkušeného, musím říci toto:
Ačkoliv si myslím, že by se naprostým začátečníkům měly interpretovat jen pravdivé a přesné informace, protože si je nemají jak ověřit, z pohledu takového člověka akci hodnotím pozitivně:
Já jsem tedy nebyl správných posluchačem. Takováto akce rozhodně nemůže splnit má očekávání a být pro mne přínosem. Nemám jí to ale za zlé, protože pro mne není určena a nejsem její cílovou skupinou. Kdybych ale na podobnou konferenci přišel před pěti lety, určitě by mi hodně věcí osvětlila a pomohla mi najít další směr.
Podle statistik zde byla velmi zastoupena skupina lidí, co doposud nepodnikali. Pochopil jsem i to, že další velkou skupinou byli ti, co podnikali již dlouho, ale ne na internetu. Obě tyto skupiny jsou pro konferenci ideální a je dobře, že jich mezi 900 posluchači bylo nejvíce. Rovněž musím poznamenat, že David Kirš sám správně předeslal, že to není konference, na níž přednášejí profesionálové profesionálům.
Když bych se měl zaobírat i organizační stránkou, musím vytknout několik následujících bodů:
Veškerá kritika na internetu byla podle mě zcela mylná a naprosto zbytečná. Mrzí mě, že nepřednášel Pavel Ungr a že na něj tolik lidí tak zaútočilo. Kdyby na akci vystoupil, mohl by profesionálně prezentovat své zkušenosti a znalosti začínajícím posluchačům a být pro ně maximálním přínosem. Celkově si myslím, že by na podobné konferenci měli vystupovat zejména ti největší profesionálové a interpretovat přesné odborné znalosti doplněné svou praxí a příklady. Hodně se mi líbila přednáška Mária Roženského, ale i třeba několik vystoupení Davida Kirše.
Všechny organizátory chválím za skvělé prostředí, v němž se akce konala. Děkuji za milé pozvání, které mi dodalo zase trochu více objektivity do mého hodnocení a díky němuž jsem si mohl udělat pozitivnější obrázek na to, co jiní kritizují, aniž by to viděli na vlastní oči. Sice vlastní infoprodukt nezaložím, ale alespoň jsem se mohl setkat se zajímavými lidmi, poznat někoho nového a vyzkoušet něco, co jsem ještě nezkusil.
Doufám, že příští akce budou už jen lepší a vzniknou zde další podobné konference, které budou odborně školit amatéry a dělat z nich vlastně potenciální klienty pro všechny z nás. 🙂
25. 1. 2014
Jirko, díky za shrnutí. Mluvil jsem o tom ještě s Honzou Kvasničkou a jsem toho názoru, že nejít tam bylo velmi dobré správné rozhodnutí. Nejsem infopodnikatel a snad bych mohl být i profesionál. Takže jsem tam správně neměl co dělat. Myslím, že bych tam byl hodně nešťastný a hodně nadával na to, co tam ti infopodnikatelé přednášejí.
Jirko, na této akci jsem nebyl a tak jí nebudu hodnotit – jenom drobnost k zamyšlení: v prvé řadě celá akce skutečně byla prezentována jako velká informační show odborníků, především na svém webu. Nebo jsi přehlédl tu nečitelnou masírku čítající tisíců slov? Vzhledem ke složení mluvčích šlo o klamavou reklamu už od startu.
A za druhé – to, že účastníci byli (údajně) zejména začátečníci bez zkušeností dle mého neznačí, že si zaslouží zavádějící tipy, mystifikující rady či obecně druhořadé informace. Nebo je snad ok nezkušeným strávníkům servírovat pomeje z koryta a vydávat to za výkřik moderní gastronomie?
Naopak jsem toho názoru, že ti nejméně zkušení jsou nejvíce zranitelní nahnilými informacemi a zaslouží si ochranu před šarlatány a pseudoexperty. V tomhle ohledu myslím, že odborná veřejnost v tomto případě zafungovala jako hlídací pes skvěle.
Doplnění, omylem sem to odeslal dřív: bylo by skvělé, kdyby tam mluvili jen samé kapacity, jako je Pavel Ungr. Jenže jeden Pavel by to nezachránil, jakkoliv je super 🙂 Naopak by celé akci propůjčil nezaslouženou kredibilitu.
Pánové, vím, že jste všichni odborníci na to, co děláte, a proto mě zaráží jedna věc. To neustálé zaměňování „info-podnikání“ a „info-marketingu“. Jak v článku, který je mimochodem dobrým reportem, tak v komentářích vidím „nejsem infopodnikatel, nechci být infopodnikatel“. To je OK, ale nemá to co dělat s konferencí. Info-podnikání je o tom, že prodáváte informace, ať už online (ebooky, online programy) nebo offline (semináře, knihy). Info-marketing je o tom, že vzděláváte své klienty (zdarma), dáváte jim hodnotné informace (zdarma), budujete důvěru a vztah. A to si myslím, že děláte na svých webech i vy všichni ostatní a je to právě to, co širokou veřejnost učí David Kirš a o čem byl i samotný Digital Summit. Přijde mi zvláštní, že to pořád zaměňujete a mícháte dohromady.
Jsem z Vaší definice zmatený. Je info-marketing to samé jako information marketing? Protože dle US definice information marketingu, se jedná o prodej nějaké formy informací určité skupině potencionálních klientů. Jedná se tedy o business a nikoliv vzdělávání zdarma, byť vzdělávání může být prostředkem k dosažení zisku. Jak to tedy je?
Drahá Stáňo Mrázková, problém bude asi hlavně v té hodnotě informací prodávaných typickými českými „infopodnikateli“ Kiršem počínaje a Otíkem Líbalů a všemi dalšími nohsledy s rozmáchlými hesly a afektovanými projevy konče. Tyto informace totiž velkou hodnotu nemívají, bývají to jen obecné cancy vydávané za hodnotu, velmi často cancy nepodložené ani žádnou zkušeností či vlastními výsledky. Co hůř, v mnoha případech obsahují polopravdy, nesmysly nebo zjevní lži. Kdyby totiž ti infopodnikatelé něco kloudného nabízeli, netrpěli by na tak intenzivní výsměch ze strany skutečných odborníků. Čest výjimkám, těším se, až nějakou poznám.
Ad Adam – info-marketing v mém pojetí a v pojetí, jak byl prezentován na Digital Summitu, je jednoduše řečeno o tom nejdříve pomáhat, poskytovat hodnotné informace a budovat s potenciálním klientem důvěru a vztah a pak teprve prodávat. Nic nového, fungovalo to už za první republiky 🙂 jen ne online. To, co píšete Vy, to je podle mě „info-podnikání“. Píšu o tom rozdílu v jednom svém článku na blogu, sice na vás možná trochu moc polopaticky 😀 ale určitě pochopitelně – http://stanislavamrazkova.cz/jaky-je-rozdil-mezi-info-podnikanim-a-info-marketingem/
Ad Lukáš – osobně si myslím, že relevance hodnoty je na posouzení každého, kdo ji přijímá. U každé knihy, filmu, předášky, videa, článku na blogu budou 3 skupiny lidí – jedni to budou milovat a bude jim to přinášet velkou hodnotu, jedněm to bude jedno a jedni to budou nesnášet. A je to tak v pořádku. Mě osobně programy Davida Kirše a jeho aplikace už v době, kdy jsem ho znala jen jako klient, přinesly hodně, pro Vás tytéž informace mohou být nesmysly a je to tak ok.
Vlastně ten důvod, proč tu píšu, je jen osvětlit ten rozdíl mezi info-marketingem a info-podnikáním. Osobně vidím smysl v obojím.
Stáňo, myslím že se neshodneme jak posuzovat hodnotu českých infoproduktů. Osobně neznám žádný, který by byl důvěryhodný, něco přinášel a zároveň nebyl naučenou snůškou nesmyslů. Takže za mě jsou ty české infoprodukty, které jsem viděl pokusem o podvod. Probohy, jak můžou nějaké informace ku prodeji nabízet zoufalci, kteří sami nic neumí! Kdyby to alespoň byli dobří řečníci, kteří by dokázali motivovat lidi, ale ani to v tom nevidím. Každý druhý si napíše, že je online marketing expert a neumí ani to, aby ho vzali do jakékoliv agentury na pozici online marketing konzultanta. Takže abych to uzavřel, v českém infomarketingu a infopodnikáním za kterým stojí David Kirš a jeho následovníci smysl nevidím, vnímám to spíše jako ostudu.
Pavle, ani se nesnažím o to, abychom se shodli 🙂 Sám se tímto řadíte do skupiny 3 z těch tří, které jsem vyjmenovala a je to naprosto v pořádku. Vy tam prostě tu hodnotu nevidíte, Vám to nic nepřináší. A je to OK. Házíte tady sice všechny infopodnikatele do jednoho pytle a ano, každou práci jde dělat dobře a špatně, ale když budu mluvit jen za sebe a těch pár info-podnikatelů, které znám osobně tak můžu říct toto:
Tisíce dalších lidí tam hodnotu vidí a jim to něco přináší. Jak to vím? Protože když budu mluvit za sebe, tak v mé emailové schránce teď čeká na vyřízení 112 emailů, většina z nich děkovných, které jsou pro mě motorem k tomu, abych to co dělám dělala dál. Ano, do žádné agentury by mě nevzali, asi i proto, že za poslední rok je můj průměrný hrubý příjem 160 tisíc měsíčně a nezaplatili by mě 🙂 (když pominu to, že bych v žádné agentuře nikdy pracovat nechtěla) To, co umím, měřím podle svých výsledků, ne podle množství odborných výrazů, kterým rozumím. To, jak inspiruju a motivuju lidi měřím podle toho, kolik lidí mi napíše nebo řekne „děkuji, pomohla jste mi“ a ne podle těch, kteří napíšou „je to blbost“. A naštěstí to tak mají i další.
Nesnažím se Vás o ničem přesvědčit, jen ukazuju druhou stranu mince, protože ta tam vždycky je. Vy zase ukazujete tu druhou stranu nám a je to OK, já Vašemu pohledu naprosto rozumím, jen mám jiný, tak mám zrovna chuť jej veřejně vyjádřit 🙂 Každý si nakonec vybere to, co rezonuje s ním. Jak my vzájemně, tak naši klienti. A ti tady budou taky vždy pro obě strany.
Digital Samit byl super. Jednim slovem Wow. Sice jsem na nem nebyl, ale to nevadi. Kdyz odbornikem na psani ebooku muze byt pani, co nikdy zadny nenapsala… Miluji infomarketing a infopodnikatele. Muzes byt cokoli, kdyz ti za to nekdo zaplati.
Za mne je to obor jako každý jiný. Jsou dobří infopodnikatelé viz ekniha od Michala Kubíčka http://ekniha.eu/michal-kubicek-jak-na-zpetny-odkaz/ a ti horší. Stejné je to i v oboru konzultantů, kde patří Pavel Ungr a Lukáš Pítra k dobrým konzultantům a pak zde jsou desítky dalších konzultantů, kteří to dělají velmi špatně.
Stanislavo,
1) relevanci hodnoty informací určitě nemůže posoudit příjemce. Určitě ne u vzdělávání. Tak to možná funguje u zmiňované beletrie nebo dokumentu.
2) Krásný příjem! Proč teda nejste plátcem DPH? 🙂 Ani vaše firma Beach Business s.r.o. ani vy jako živnostník nejste podle Ares plátce. Nebo jen neumím hledat?
Drahá Stáňo, než si utrhnete ještě větší ostudu, pár bodíků:
1) Posuzovat kvalitu informací může neinformovaný příjemce jen stěží. Většina infopodnikatelů sází právě na to, že neinformovaná cílovka vezme za vděk jakoukoliv informací, byť je to třeba i potenciálně nebezpečný blud. Od posouzení kvality informací je tu širší odborná veřejnost, ne infopodnikatel
2) Výše příjmů o kvalitě práce nic nevypovídá, ani plný inbox. Česká ekonomická historie je lemována sviněmi, které se obohatily na úkor nezkušených – Viktorem Koženým počínaje, přes různé fondy, kampeličky, podvodné eshopy, pochybné stavební firmy až po dnešní infopodnikatele a prodavačů hrnců důchodcům na předváděčkách konče. A ano, podobnost není vůbec náhodná. Takže těmi příjmy bych tu moc nemával. Zvláště, pokud jste skutečně daňově neprůhledná 🙂
3) Budete se divit, ale existuje celá řada „info produktů“, které své „hejtry“ nemají. Například tvorba většiny předních odborníků, těch skutečných. To, že řada lidí poukazuje na pochybnou kvalitu infoproduktů, včetně těch vašich osobně, Stáňo, není projevem normální stavu ale průseru na straně kamufláže.
Popravdě, děláte si tu spíše jen ostudu. Nejlepší strategií pro vás bude na sebe moc neupozorňovat.
Podle mě vyvážená recenze. Je však zajímavé sledovat co vše se děje kolem Davida Kirše a jeho týmu a jeho následovníků. Kladu si otázku, „Proč“ když David Kirš něco na trh vypustí, tak se hned objeví kritika a většinou bez argumentů. Podle mě tady David Kirš spustil nové trendy a za to je mu třeba poděkovat. Mě osobně jeho aktivity inspirovaly a ukázaly nové možnosti a snažím se je implementovat do své hlavní činnosti – školení a poradenství. A jde to, ale někdy ztěžka. Proto mám občas výhrady vůči Davidovi a některým jeho aktivitám (viz např.můj článek http://tomasgresek.cz/kvalita-nebo-kvantita-aneb-kdy-vyhasnou-superstar-v-infopodnikani/). Bohužel musím konstatovat, že infopodnikání (infomarketing, webdesign, SEO atd) je z mého pohledu plné nestandardních postupů a přístupů (a není to o Davidu Kiršovi a Firmě 20). Uvedu konkrétní příklad. Velmi často mi volají „odbornící“ na marketing na internetu. Snaží se mě přesvědčit, že za nemalé peníze mě dostanou na první pozice ve vyhledávačích. Ale, když chci, aby mi řekli o kolik více prodám, tak už většinou nezavolají. Toto je podle mě reálný obraz. Všude je řada odborníků a řada menších odborníků. Já jsem se musel do těchto internetových informací ponořit více než bych chtěl, ickdyž můj obor je úplně jinde.
Tomáši G.,
vy jste přesně ten důvod proč je tolik reakcí na podobné infopodnikatele jako jste vy. Sám píšete, že jste byl „marketingový ředitel“ v jakési své společnosti. A pak vypustíte svůj osobní web v podobě jaké je. 🙂
Zmínění infopodnikatelé jsou odborníci na všechno. Každý umí minimálně marketing. Dále ví, jak se zbavit stresu, nadváhy, ovládat svoje finance a organizovat svůj čas.
„Úspěch, motivace, láska, finanční nezávislost, rozhodování o svém životě“ jsou jen stupidní hesla k oblbování oveček.
Je příznačné vidět, že „infopodnikatelé“ účastnící se diskuse jsou přesně tím vzorkem, který tu kritizujeme. Hm … počkat a jsou vůbec nějací jiní? Nebo to jsou všechno jen samozvaní „odborníci“, kteří za sebou nemají nic jen velká slova a směšná videa?
Přidám svůj názor na jeden aspekt infopodnikatelů.
Každý vám na stránkách nabídne kromě amatérského videa (neváhej a toč!) i ebook zdarma. Když si ho stáhnete, tak zjistíte, že je to jen pár stránek napsaných ve WORDu a převedených do formátu PDF.
Zastávám názor, že kniha ve formátu PDF není plnohodnotný ebook a je to tak trochu podvod na čtenáři. Čtenář, který je zvyklý na kulturu čtení opravdových e-knih ve formátu EPUB nebo MOBI, jen znechuceně zírá.
Více o této problematice na mém webu http://www.eknihy-ebook.cz/index.php#PDF-ebook
Jestliže někoho zajímá infopodnikání z jiného pohledu než Kiršova, doporučuji mu knihu Steve Olsher: Internetoví vizionáři. http://www.eknihy-ebook.cz/ukazka-elektronicka/epub-mobi.php#Internetovi-vizionari
Ad jediný dotaz, který teď výše padl – já ani Beach Business nejsme plátci, protože ani jeden subjekt zatím nepřekročil 1 milion, což zřejmě BB překročí v následujícím měsíci a plátcem se s radostí stane 🙂 Vše ostatní už bylo řečeno. V naprosto každém oboru jsou experti a lidé s hlubokými zkušenostmi i příživníci.
Můj záměr byl jen objasnit rozdíl mezi info-marketingem a info-podnikáním a vlastně si ujasnit, co Vám, kdo tady diskutujete, tak vadí. Odpověď jsem si vlastně dala sama. Patříte do skupiny 3. Prostě se vám to nelíbí a já si myslím, že je to naprosto OK. Ať se daří, dělejte věci způsoby, které vám vyhovují a přeji vám, ať vám podnikání přináší svobodu, radost a naplnění. Protože o tyto tři věci podle mě v životě jde 🙂
160 000 x 12 = 1 920 000 … to je podle mě víc než milion. Řada, nebo spíš většina, lidí z infoproduktového byznysu je navoněná bída. Velký kecy a nic z toho…pak mají být důvěryhodní…Pokud byli průměrní řečníci (což přejímám, až na výjimky je neznám), tak z toho návštěvníci žádný větší prospěch mít nemohli, obecných a povrchních informací je plný internet. Kdyby si zaplatili kvalitní školení za stejnou cenu (H1, Dobrý web, Medio apod.) a četli blogy lidí jako Ungr, Pítra, Tichý, Kvasnička apod., udělali by mnohem lépe.
cena 4000 kč je zbytočne vysoká pálka pre niekoho, kto nie je začiatočník v IT marketingu a podobných veciach, škoda ž ezvyčajne bývaju prednášky iba pre začiatočníkov
Vraťme se k tomu podstatnému, už někdo zaregistroval tu doménu, nebo ne? 🙂
Celkom v pohode si to napísal. Dobré postrehy. Podľa mňa nie je jednoduché rozprávať pred toľkými ľuďmi, takže určite aj oni vyslovili niečo, čo by možno nechceli. Väčšina z nich mala málo času, takže rozprávali k veci, aj keď niektorí boli slabší. Aj som sa zasmial, aj som sa naučil. Celkový dojem bol fajn, ale tú stravu určite zanedbali a podcenili. Za tú cenu, už to jedlo zabezpečiť mohli. Podľa mňa si začiatočníci odniesli málo, ale aspoň mali prehľad. Aspoň niekto niečo robí okolo týchto vecí a oni sa snažia a ja si vážim každého, kto sa snaží.
„Rovněž musím poznamenat, že David Kirš sám správně předeslal, že to není konference, na níž přednášejí profesionálové profesionálům.“
Tohle je ale celkem problém. Pokud jsem zaměstnanec nebo začínající podnikatel, tak 4000Kč nejsou vůbec malá částka. Takže bych předpokládal, že je dávám právě profesionálům. Jinak supr recenze 🙂
„odborník na SEO lidem doporučil doménu levne-koberce-brno.cz a divil se, že je volná“ – Tohle je top :))))